Δεν ψηφίζουν ύφεση οι εφοδιαστικές αλυσίδες και το εμπόριο
shutterstock
shutterstock

Δεν ψηφίζουν ύφεση οι εφοδιαστικές αλυσίδες και το εμπόριο

Την περασμένη εβδομάδα σημειώθηκε ξαφνική κλιμάκωση των ανησυχιών για ύφεση στις ΗΠΑ, μετά από ένα σύνολο ασθενέστερων από το αναμενόμενο στοιχείων για τις θέσεις εργασίας  και τη μεταποίηση, που «δίχασαν» οικονομολόγους και επενδυτές. 

Ποια είναι όμως η εικόνα που μας δίνει το εμπόριο, τα αποθέματα  και οι ναύλοι; 

 Ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk, που θεωρείται βαρόμετρο για το παγκόσμιο εμπόριο, δε βλέπει σημάδια ύφεσης στις ΗΠΑ, καθώς «η ζήτηση ναύλων παραμένει ισχυρή». 

Τα αποθέματα των ΗΠΑ «δεν είναι σε επίπεδο ανησυχητικό  και προς το παρόν δε φαίνεται κάτι που να υποδηλώνει σημαντική επιβράδυνση στο μέλλον», δήλωσε συγκεκριμένα  ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Vincent Clerc. 

 «Έχουμε δει τα τελευταία δύο χρόνια ότι  η αγορά ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων παραμένει εκπληκτικά ανθεκτική, παρά τους κατά καιρούς φόβους για σοβαρή ύφεση» πρόσθεσε ο  Vincent Clerc στο «Squawk Box Europe» του CNBC την Τετάρτη, υπογραμμίζοντας ότι η ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων είναι γενικά ένας καλός δείκτης της υποκείμενης μακροοικονομικής ισχύος

Παρά ταύτα, η  Maersk ανέφερε την Τετάρτη μείωση κερδών σε ετήσια βάση στα 623 εκατομμύρια δολάρια από 1,346 δις δολάρια το δεύτερο τρίμηνο του 2023 και πτώση των εσόδων στα 12,77 δις δολάρια από 12,99 δις δολάρια.  

Η πτώση των κερδών κατά 52%, παρά την αύξηση των κινεζικών εξαγωγών που συνέβαλε στην αύξηση της συνολικής ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων το πιο πρόσφατο τρίμηνο, προήλθε ως αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, όπως οι μακροοικονομικές συνθήκες, οι τιμές των καυσίμων, οι ναύλοι και οι διαταραχές της Ερυθράς Θάλασσας, τις οποίες μάλιστα ο Clerc αναμένει να διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.

Οι επιδόσεις του ναυτιλιακού κολοσσού το δεύτερο τρίμηνο έχουν τη σημασία τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι σωστή η παρατήρηση του Clerc όσον αφορά την ανθεκτικότητα της αγοράς.

Μια άλλη σημαντική παρατήρηση είναι ότι τα αποθέματα των ΗΠΑ - αγαθά που αποθηκεύονται πριν από την παράδοση ή την επεξεργασία - είναι υψηλότερα από ό,τι ήταν στην αρχή του έτους, αλλά δεν είναι σε ένα επίπεδο ανησυχητικό ή ένα επίπεδο που να υποδηλώνει σημαντική επιβράδυνση στο άμεσο μέλλον.

Για να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα, τα αποθέματα λιανικού εμπορίου στις ΗΠΑ τον Μάιο αυξήθηκαν κατά 5,33% σε σχέση με ένα χρόνο πριν στα 793,86 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκδοση από το Γραφείο Απογραφής των ΗΠΑ.

Ένας πιθανός λόγος για αυτή την αύξηση βέβαια μπορεί να είναι το γεγονός ότι η οικονομία έκανε μια μετάβαση από την υψηλή ζήτηση για αγαθά κατά την περίοδο της πανδημίας σε αυξημένες δαπάνες για υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και της ψυχαγωγίας τη μεταπανδημική περίοδο.

Ένα άλλο μέτρο που εξετάζεται επίσης είναι οι παραγγελίες αγοράς από τους εμπόρους λιανικής που πρέπει να εισάγουν στις ΗΠΑ για τον επόμενο μήνα. Με τα δεδομένα που υπάρχουν μέχρι στιγμής, φαίνεται ότι υπάρχει ακόμα ένα καλό επίπεδο εμπιστοσύνης ότι τα τρέχοντα επίπεδα κατανάλωσης στις ΗΠΑ θα συνεχιστούν.

Ο αντίλογος

Υπάρχει όμως και η αντίθετη θεώρηση. Σύμφωνα με μια έκθεση που κυκλοφόρησε την Τετάρτη από την πλατφόρμα χρηματοδοτικής μίσθωσης Container xChange, οι δείκτες υποδηλώνουν ότι τα αποθέματα είναι υψηλότερα από τη ζήτηση, γεγονός που συνεπάγεται λιγότερη «ευημερία» τους επόμενους μήνες για τους εμπόρους εμπορευματοκιβωτίων, την αγορά logistics και φυσικά τους λιανοπωλητές που έκαναν αυτά τα αποθέματα.

Το γεγονός επίσης ότι, όπως και ο CEO της Maersk, πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η κατάσταση στην Ερυθρά θάλασσα δε θα βελτιωθεί τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του έτους, αποτελεί από μόνο του ένα σημαντικό βαρίδι για τη ναυτιλία, με μεγάλο αντίκτυπο στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ήδη από τον περασμένο χρόνο.

Υπενθυμίζουμε ότι τα θαλάσσια εμπορεύματα έχουν σχεδόν σταματήσει να διακινούνται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, λόγω των συνεχιζόμενων επιθέσεων σε πλοία από αντάρτες Χούτι σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.

Το Σουέζ όμως παραδοσιακά διαχειρίζεται περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων και είναι η κύρια ναυτιλιακή αρτηρία από την Ανατολική Ασία προς την Ευρώπη.

Η κατάσταση στην Ερυθρά συνεχίζει να εκτρέπει τα εμπορεύματα γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, προσθέτοντας κατά μέσο όρο 4.000 ναυτικά μίλια και 1-2 εβδομάδες χρόνου διέλευσης, με σημαντική εκτίναξη του κόστους.

Στο μεταξύ, οι ΗΠΑ, η Βρετανία και άλλα έθνη χρησιμοποιούν στρατιωτικούς πόρους για να προσπαθήσουν να προστατεύσουν τους ναυτιλιακούς δρόμους στην Ερυθρά Θάλασσα, μέχρι στιγμής με ανάμεικτα αποτελέσματα

Την ίδια στιγμή, ενώ η διακίνηση στη Διώρυγα του Παναμά βελτιώνεται, ο αριθμός των πλοίων που ταξιδεύουν μέσω της πλωτής οδού παραμένει στο 80% του ιστορικού μέσου όρου λόγω της συνεχιζόμενης ξηρασίας.

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά ανακοίνωσε σχέδια επενδύσεων 1,6 δις δολαρίων για την αντιμετώπιση της έλλειψης νερού, αλλά η έγκριση που εκκρεμεί δε θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2026. Πολλοί επιλέγουν πλέον να αποφεύγουν και αυτή την κρίσιμη πλωτή οδό, παρατείνοντας ακόμα περισσότερο τους χρόνους αποστολής και προσθέτοντας έξοδα.

Συμπερασματικά, όσο παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού παραμένει εύθραυστη, παρόλο που βλέπουμε σαφή σταθεροποίηση και βελτιωμένη προβλεψιμότητα.

Δεν πρέπει να υποεκτιμούμε το γεγονός ότι οι ναύλοι των θαλάσσιων μεταφορών συνεχίζουν να αυξάνονται με βάση την ισχυρή ζήτηση εισαγωγών από τις ΗΠΑ και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στη ναυτιλία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, αλλά και τον Παναμά.

Αν και δεν είναι οι τιμές που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας, εντούτοις το κόστος θαλάσσιων μεταφορών παραμένει σχεδόν τριπλάσιο σε σχέση με τους ιστορικούς μέσους όρους.

Ως εκ τούτου, ενώ η αγορά εργασίας «σφίγγει»και η αύξηση των μισθών έχει ομαλοποιηθεί στους μέσους όρους πριν από την πανδημία, το συνεχιζόμενο κόστος ναύλων και πρώτων υλών συνεχίζει να οδηγεί τις πιέσεις στις τιμές φέτος.

Οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων είναι σχεδόν 250%-300% υψηλότεροι από τους ιστορικούς μέσους όρους. Οι τρέχουσες τιμές είναι οι υψηλότερες τιμές αποστολής που έχουν παρατηρηθεί σε σχεδόν τρία χρόνια, λόγω των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων και οι πρόσθετοι χρόνοι διέλευσης συνεχίζουν να μειώνουν την παγκόσμια ναυτιλιακή ικανότητα, τη στιγμή που οι εισαγωγές στις ΗΠΑ παραμένουν στο 15% –20% πάνω από τους ιστορικούς μέσους όρους.



Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δε θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.