Eπενδυτική διάθεση για ρίσκο κόντρα στους κινδύνους
Shutterstock
Shutterstock

Eπενδυτική διάθεση για ρίσκο κόντρα στους κινδύνους

Παραμένει ενισχυμένη η διάθεση για ανάληψη κινδύνου στις διεθνείς αγορές, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται την τρέχουσα εβδομάδα στα στοιχεία πληθωρισμού στην Ευρωζώνη στις 1 Οκτωβρίου και στα στοιχεία για την αγορά εργασίας στις ΗΠΑ στις 4 Οκτωβρίου.

Οι μετοχικές αγορές στην Κίνα έδωσαν για άλλη μια φορά τον ρυθμό στην Ασία, καθώς οι τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας ανακοίνωσαν ότι θα χαλαρώσουν τους κανόνες για αγορές ακινήτων, ενώ την ίδια στιγμή ο δείκτης μεταποίησης PMI τον Σεπτέμβριο αν και παρέμεινε σε επίπεδο που καταδεικνύει συρρίκνωση του τομέα για πέμπτο συνεχόμενο μήνα, εντούτοις  διαμορφώθηκε υψηλότερα του αναμενόμενου, στις 49,8 μονάδες έναντι  εκτίμησης 49,4 και 49,1 μονάδων τον Αύγουστο.

Εύπεπτα ήταν τα μάκρο και από τις ΗΠΑ, με την  ετήσια μεταβολή του δομικού αποπληθωριστή προσωπικής κατανάλωσης να επιβεβαιώνει τις προσδοκίες και να διαμορφώνεται στο 2,7% τον Αύγουστο από 2,6% τον Ιούλιο, ενώ την ίδια στιγμή οι  προσωπικές δαπάνες αυξήθηκαν σε μηνιαία βάση για δέκατο έβδομο συνεχόμενο μήνα, υποδεικνύοντας ότι ο Αμερικανός καταναλωτής  συνεχίζει να έχει αντοχές. 

Περνώντας στην Ευρωζώνη όμως η εικόνα «μαυρίζει» αρκετά για άλλη μια φορά.

Ο δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης παρουσίασε τον Σεπτέμβριο μη αναμενόμενη μείωση στις 96,2 μονάδες έναντι εκτίμησης για  96,5 μονάδες καταδεικνύοντας ότι συνεχίζει να περιορίζεται η δυναμική της οικονομίας. 

Αν και είμαστε σε αναμονή για τα στοιχεία του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη, χθες ανακοινώθηκαν τα στοιχεία πληθωρισμού για τη Γερμανία. 

Σύμφωνα με αυτά, η πτώση του πληθωρισμού στη Γερμανία για τον μήνα του Σεπτεμβρίου ήταν μεγαλύτερη από την αναμενόμενη.  

Για πρώτη φορά τα τελευταία τρία χρόνια οι τιμές καταναλωτή υποχώρησαν κάτω από τον στόχο του 2% της ΕΚΤ. Πιο συγκεκριμένα κατέγραψαν άνοδο 1,8% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο έναντι πρόβλεψης για αύξηση κατά 1,9% και έναντι του επιπέδου του 2% τον Αύγουστο. 

Σε μηνιαία βάση οι τιμές κινήθηκαν 0,1% χαμηλότερα έναντι πρόβλεψης ότι θα παραμείνουν αμετάβλητες. 

Ο πληθωρισμός υποχώρησε και σε μια σειρά από βασικά γερμανικά κρατίδια τον Σεπτέμβριο, όπως έδειξαν προκαταρκτικά στοιχεία. Το γεγονός υποδηλώνει ότι και ο εθνικός πληθωρισμός θα μειωθεί περαιτέρω.

Θα αναρωτηθείτε βέβαια γιατί μπορεί να προβληματίζει το γεγονός ότι ο πληθωρισμός υποχώρησε τόσο, τη στιγμή που το ζητούμενο των τελευταίων ετών είναι η αποκλιμάκωση των τιμών.

Ο χαμηλός πληθωρισμός είναι εξίσου προβληματικός με τον υψηλό

Ο προβληματισμός προέρχεται από την πτώση του πληθωρισμού στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης κάτω από το επίπεδο του 2%, ήτοι το επίπεδο που έχει ορίσει η ΕΚΤ στη Συνθήκη για τη λειτουργία της ΕΕ ως το επιθυμητό όριο  για τον πληθωρισμό, προκειμένου να επιτυγχάνεται η σταθερότητα των τιμών.

Βλέπετε, μπορεί ως καταναλωτές  να σκεφτούμε ότι οι διαρκώς χαμηλότερες τιμές είναι μια ευνοϊκή εξέλιξη, όμως η συνεχής πτώση των τιμών σε όλους τους τομείς της οικονομίας που δεν οφείλεται σε βελτιώσεις στην παραγωγή αποτελεί πρόβλημα επειδή μπορεί να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο μειώσεων των τιμών.

Για παράδειγμα, αν επιθυμούμε την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου αλλά γνωρίζουμε ότι μετά από λίγο καιρό θα πέσει η τιμή του, τότε το πιο πιθανό είναι να αναβάλλουμε την αγορά μας. 

Αν όμως όλοι σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο, οι επιχειρήσεις θα αρχίσουν να έχουν πρόβλημα καθώς δεν θα μπορούν να πωλήσουν τα προϊόντα τους. Μπορεί μάλιστα να χρειαστεί να μειώσουν ή να παγώσουν τους μισθούς ή ακόμη και να προχωρήσουν σε περικοπές του προσωπικού τους όσο υποχωρεί η ζήτηση, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση της ανεργίας.

Οι αρνητικές συνέπειες του αποπληθωρισμού λοιπόν είναι εξίσου σημαντικές για όλους, καθώς αν οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις  μειώνουν τις δαπάνες και τις επενδύσεις τους, η οικονομία αρχίζει να επιβραδύνεται.

Το ίδιο ισχύει και για τα δημόσια οικονομικά. Τα φορολογικά έσοδα υποχωρούν καθώς μειώνονται οι μισθοί και οι δαπάνες, αλλά το δημόσιο χρέος θα πρέπει να αποπληρωθεί. Αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί να μειωθούν οι δημόσιες δαπάνες για τις υποδομές ή την υγεία για παράδειγμα. 

Αυτός είναι ο λόγος που η ΕΚΤ θεωρεί τον υπερβολικά χαμηλό πληθωρισμό εξίσου αρνητικό με τον υπερβολικά υψηλό πληθωρισμό. Και οι δύο είναι ανεπιθύμητοι, γι' αυτό και η δέσμευσή της ΕΚΤ για τον πληθωρισμό είναι συμμετρική.

Συνεχίζεται το δράμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες

Το κλίμα χθες στις ευρωπαϊκές αγορές επιβαρύνθηκε και από τη σημαντική βουτιά που κατέγραψαν οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών, με την Stellantis και την Aston Martin να πρωταγωνιστούν στη βουτιά κάτω από το βάρος της μείωσης των ετήσιων προβλέψεών τους για το 2024.

Ο όμιλος Stellantis που προέκυψε από τη διασυνοριακή συγχώνευση 50% - 50% μεταξύ του ιταλο-αμερικανικού ομίλου Fiat Chrysler Automobiles και του γαλλικού ομίλου PSA, γνωστός για τις μάρκες όπως η Chrysler, η Dodge, η Jeep και η Maserati, προειδοποίησε για χαμηλότερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις «στις περισσότερες περιοχές» κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους λόγω του ενισχυμένου ανταγωνισμού από την Κίνα, αλλά και λόγω των γενικότερων αντίθετων ανέμων του κλάδου. 

Πλέον, προβλέπει περιθώριο προσαρμοσμένου λειτουργικού κέρδους  μεταξύ 5,5% και 7,0% για την περίοδο του 2024, έναντι του διψήφιου νούμερου των πρότερων προβλέψεων. 

Την ίδια στιγμή, οι μετοχές της βρετανικής κατασκευάστριας εταιρείας πολυτελών αυτοκινήτων Aston Martin βυθίστηκαν κατά  25%, μετά τις προειδοποιήσεις της εταιρείας για τα κέρδη, επικαλούμενη και αυτή τον οξύ ανταγωνισμό από τις σημαντικά φθηνότερες κινεζικές μάρκες.  

Φως στο τούνελ για τη Stellantis;

Bέβαια για τη Stellantis υπάρχει ίσως φως στην άκρη του τούνελ, χάρη ακριβώς στη συνεργασία της με μια κινεζική εταιρεία, τη Leapmotor.

Η Stellantis κατέχει το 51% της κοινοπραξίας Leapmotor International και έχει αποκλειστικά δικαιώματα κατασκευής, εξαγωγής και πώλησης προϊόντων της κινεζικής Leapmotor εκτός Κίνας. Πρόκειται για μια συμφωνία σταθμό για μία παραδοσιακή δυτική αυτοκινητοβιομηχανία. 

Στην ουσία η Leapmotor  θα αποτελέσει το 15ο brand της Stellantis και θα βοηθήσει την αυτοκινητοβιομηχανία να διευρύνει τη γκάμα των προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, μια περίοδο χαμηλής παγκόσμιας ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, όπου η μόνη λύση είναι τα ηλεκτρικά οχήματα να μπορούν να πουληθούν στην ίδια τιμή με τα βενζινοκίνητα μοντέλα.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι κάποια μοντέλα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας  θα συναρμολογούνται στην Ευρώπη, στο εργοστάσιο της Stellantis στο Tychy της Πολωνίας, κάτι που θα βοηθήσει  την εταιρεία να αποφύγει τους δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. 

Μένει να δούμε αν αυτές οι κινήσεις βοηθήσουν τη μετοχή να κρατήσει τα τρέχοντα επίπεδα, τα οποία υπόψιν είναι κατά 41% χαμηλότερα από την αρχή του έτους  και αν όχι, τουλάχιστον να βρει «ανάχωμα» στη στήριξη της ζώνης των 10,00-10,50 ευρώ.

Aποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.