Ιουλία Χαϊδά: Ο «λευκός χρυσός», η 4η θέση παγκοσμίως και η επόμενη μέρα στις διεθνείς αγορές

Ιουλία Χαϊδά: Ο «λευκός χρυσός», η 4η θέση παγκοσμίως και η επόμενη μέρα στις διεθνείς αγορές

Τη σημασία του κλάδου των μαρμάρων για την ελληνική οικονομία, την ενίσχυση της εξωστρέφειας, την ώθηση που φέρνουν τα μεγάλα έργα real estate στην εγχώρια αγορά αλλά και τις δράσεις, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ για την εγκαθίδρυση του brand name «Ελληνικό Μάρμαρο» και την ανάδειξή του σε Παγκόσμιο ηγέτη, αναλύει στο liberal.gr, η Πρόεδρος του ΣΕΜΜΘ και Αναπληρώτρια Διευθύνουσα Σύμβουλος της Ικτίνος Ελλάς κ. Ιουλία Χαϊδά, τονίζοντας ότι το 2021 η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου κατέγραψε αύξηση 25% στις εξαγωγές ξεπερνώντας τα 361 εκατ. σε αξία. 

Η τελευταία διετία σας βρήκε στο τιμόνι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας - Θράκης (ΣΕΜΜΘ) σε μια διεθνώς πρωτόγνωρη συγκυρία, αυτή της πανδημικής κρίσης, ενώ τώρα οι εκλογές του συμπίπτουν με έναν πόλεμο που εκτυλίσσεται στην «αυλή» μας.  Ποια η εμπειρία σας και τι φέρνει το μέλλον; 

Η ανάληψη των καθηκόντων μου στην προεδρία του ΣΕΜΜΘ, υπήρξε μια πρόκληση καθώς παρέλαβα ως παρακαταθήκη ένα πολύ αξιόλογο έργο από το προηγούμενο διοικητικό συμβούλιο. Έργο το οποίο, κληθήκαμε ως διοικητικό  συμβούλιο να εξελίξουμε και να αναπτύξουμε σε ένα δύσκολο διεθνές περιβάλλον που σημαδεύτηκε από την πανδημική κρίση. Η διαχείριση της, λοιπόν, δυσχέρανε την επικοινωνία, διέκοψε την δια ζώσης επαφή, δημιούργησε αποστάσεις χρονικές αλλά και πραγματικές από Δημόσιες υπηρεσίες, ενώ οι περιορισμοί τουλάχιστον το 2020 σε μεταφορές  αποτέλεσαν ένα εκρηκτικό μείγμα για κάθε εταιρεία κατά μόνας αλλά και για τον Σύνδεσμο εν γένει.

Η πρόκληση μεγιστοποιήθηκε αλλά και οι απαιτήσεις, ωστόσο τα αποτελέσματα της τελευταίας διετίας με τα όποια «εμπόδια», είναι ορατά καθώς το ελληνικό μάρμαρο, αποτελεί σημαντικό εξαγώγιμο προϊόν, έχει παρουσία στα μεγαλύτερα και πλέον εμβληματικά κτήρια ανά τον κόσμο και σε 120 αγορές, συνεισφέροντας στην Ελληνική Οικονομία.

 Με δουλειά και επιμονή, θέσαμε , υπό αντίξοες συνθήκες, πολύ ισχυρές βάσεις για την επόμενη μέρα του Ελληνικού Μαρμάρου που περνά μέσα από την ενίσχυση του Brand Name του αλλά και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων ελληνικού μαρμάρου διεθνώς, καθώς και την ιστορική ταυτότητα αυτού του περαιτέρω.

Να σημειώσω ότι για τα όσα επετεύχθησαν στην διετία της προεδρίας μου στο ΣΕΜΜΘ,  θα πρέπει να ευχαριστήσω τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, τα αναπληρωματικά μέλη αλλά και τα στελέχη αρκετών επιχειρήσεων-μελών του ΣΕΜΜΘ που με την πολύτιμη βοήθεια τους συνέβαλαν σε όλες τις δράσεις και επιτυχίες ως αποτέλεσμα μιας συστηματικής συλλογικής προσπάθειας.

Όσον αφορά στα όσα συμβαίνουν αυτή την περίοδο με τον Πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, είναι νομίζω αποδεκτό στο σύνολο της ελληνικής βιομηχανίας, ότι τόσο το ενεργειακό κόστος, όσο και η παύση εμπορικών σχέσεων με συγκεκριμένες περιοχές είναι μεταξύ άλλων τα σημαντικότερα προβλήματα που θα μας συνοδεύουν όσο διαρκεί ο πόλεμος , εκτός από το βαρύ κόστος σε ανθρώπινες ζωές. Μένει να δείξει το άμεσο μέλλον προς τα πού οδεύουμε, για να γίνει μια αποτίμηση της κατάστασης,  που αυτή την στιγμή αν επιχειρηθεί θα είναι παρακινδυνευμένη. 

 Μια και ο λόγος για την καθιέρωση του brand name «Ελληνικό Μάρμαρο», υπάρχει συγκεκριμένη στρατηγική που ακολουθεί ο ΣΕΜΜΘ και σε τι έγκειται αυτή;

Η στρατηγική του Συνδέσμου περνά από την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου που υλοποιήσαμε σε συνεργασία με την εταιρία ICAP και την DK Marketing. Ένα σχέδιο δράσεων με κύριο άξονα την προβολή και προώθηση του ελληνικού μαρμάρου στο εξωτερικό, με τριετή χρονικό ορίζοντα.

Το στρατηγικό αυτό σχέδιο αποτελεί μία ολοκληρωμένη προσέγγιση ανάδειξης του brand name «Ελληνικό Μάρμαρο» σε παγκόσμιο επίπεδο και σε αυτό περιλαμβάνονται παραδοσιακές δράσεις επικοινωνίας και προώθησης, όπως η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές, αλλά και εκτεταμένη χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτόμων εργαλείων marketing, που θα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ισχυρού brand name και στην ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του ελληνικού μαρμάρου διεθνώς, καθώς και την ιστορική ταυτότητα αυτού.

Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτών των δράσεων είναι 3.576.000,00 ευρώ και βρισκόμαστε στην αναζήτηση της χρηματοδότησης για την υλοποίηση αυτού του Στρατηγικού σχεδίου το οποίο θα εκπληρώσει τον στόχο μας για την ανάγκη διαμόρφωσης μιας εθνικής στρατηγικής branding και την καθιέρωση μίας ενιαίας ταυτότητας για την υποστήριξη της προώθησης των εξαγωγών του κλάδου μας. Έχουμε απευθυνθεί και παρουσιάσει το σχέδιο αυτό στο Υπουργείο Ανάπτυξης , στον Υπουργό τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη o οποίος μας παρέπεμψε στο ENTERPISE GREECE με το οποίο έχουμε έρθει σε επικοινωνία για την παρουσίαση και ανάλυση του στους αρμόδιους. Πιστεύουμε ότι τώρα ακριβώς είναι η κατάλληλη στιγμή να το υλοποιήσουμε αφού σίγουρα θα υπάρξουν κονδύλια για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων.

 Υπάρχουν νομοθετικές κινήσεις που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη του κλάδου και σε τι φάση είναι;

Στα πλαίσια της προώθησης νομοθετικών ρυθμίσεων πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με την ηγεσία του ΥΠΕΝ, Χατζηδάκη, Σκρέκα και Αμυρά, αρκετές συναντήσεις και παρεμβάσεις προς τους Γενικούς Γραμματείς Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών και Φυσικού Περιβάλλοντος, Σδούκου και Αραβώση αλλά και με τους Διευθυντές και στελέχη της Διεύθυνσης Λατομείων Μαρμάρων και Αδρανών Υλικών και με τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Δίοικησης Μακεδονίας-Θράκης.

Από τις προσπάθειες αυτές κερδήθηκε καταρχήν μια ευνοϊκή ρύθμιση για τον υπολογισμό του ύψους των εγγυητικών επιστολών, που κατέλυσε ένα σημαντικό εμπόδιο στην δημιουργία νέων μισθώσεων.

Μια άλλη θετική εξέλιξη για τον κλάδο εξόρυξης μαρμάρων και ειδικότερα για το λατομικό κέντρο του Βώλακα είναι η τροποποίηση της απόφασης του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, αναφορικά με το προστατευόμενο τοπίο στην περιοχή του Βώλακα. Σύμφωνα με την νέα υπουργική απόφαση αναιρείται η οριζόντια απαγόρευση εκμετάλλευσης λατομείων εντός της προστατευόμενης περιοχής ανοίγοντας δρόμο για επέκταση των εξορύξεων σύμφωνα με τους όρους και τους κανόνες της περιβαλλοντικής νομοθεσίας

Επίσης έχουμε ενημερωθεί ότι στο Νομικό τμήμα του Υπουργείου Ενέργειας βρίσκεται προς νομοθετική ρύθμιση το αίτημα για παράταση των υφιστάμενων προθεσμιών των ατομικών διοικητικών πράξεων που αφορούν τον τομέα έρευνας ορυκτών πόρων σύμφωνα με το νόμο 4512/20.Ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα έχουμε την έγκριση των παρατάσεων αυτών.

Δυστυχώς όμως τόσο η πανδημία όσο και η κυβερνητική ατολμία σε θέματα του εξορυκτικού κλάδου υπήρξε ανασταλτικός παράγοντας στην επίτευξη των υπόλοιπων στόχων μας για απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας και συντόμευσης του χρόνου απόκτησης αδειών έρευνας και εκμετάλλευσης.

Είναι γνωστό από το 2019 σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του συνδέσμου μας ότι ο χρόνος μίσθωσης ενός λατομείου κυμαίνεται από τρία έως πέντε χρόνια. Έχουμε υποβάλει προτάσεις-νομοθετικές ρυθμίσεις στο ΥΠΕΝ για μείωση του χρόνου αυτού κατά δύο χρόνια και βρισκόμαστε σε διαβούλευση για να το καταφέρουμε.

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που μας απασχολεί και για το όποιο βρισκόμαστε σε άμεση επικοινωνία είναι η ζωνοποίηση των περιοχών Νατούρα . Σύμφωνα με τον Ν. 4685/2020 (Εκσυγχρονισμός της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας) προβλέπονταν η εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ) για όλες τις προστατευόμενες περιοχές Νατούρα 2000, οι οποίες θα ζωνοποιούνται σε 4 κατηγορίες με αντίστοιχες επιτρεπτές χρήσεις γης. Έχουμε λοιπόν εντείνει τις παρεμβάσεις μας στο υπουργείο για να προετοιμάσουμε το έδαφος για τις μελέτες που θα αφορούν τις μαρμαροφόρες περιοχές της περιοχής μας όπου αναπτύσσουμε έντονη επιχειρηματική δράση.

Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που απασχολεί την πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου μας είναι τα δασικά ζητήματα και κυρίως αυτά που αφορούν την κήρυξη αναδασωτέων εκτάσεων λόγω εξορυκτικών εργασιών ή αποθέσεων εκτός λατομικών χώρων.

Έχουμε κάνει αρκετές παρεμβάσεις στον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης αλλά αναμένουμε πλέον την τελική μορφή της Γενικής Γραμματείας Δασών όπου προβλέπεται να συμπεριλάβει όλες τις Δασικές υπηρεσίες της χώρας που έως τώρα εντάσσονταν στο οργανόγραμμα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, για να πραγματοποιήσουμε τις ανάλογες ενέργειες μας.

Έχει επηρεαστεί το κόστος παραγωγής αλλά και η τελική τιμή του μαρμάρου από τις αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, την αύξηση του κόστους ενέργειας αλλά και των καυσίμων; Αν ναι πως επηρεάζει τις εξαγωγές; 

Είναι γεγονός πως τη δεδομένη χρονική στιγμή καλούμαστε να διαχειριστούμε, εκτός από τα κατάλοιπα που άφησε η πανδημία, μια νέα κρίση, την ενεργειακή, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον τρόπο λειτουργίας κάθε επιχείρησης, πρόβλημα που απασχολεί όλους τους επιχειρηματίες του κλάδου μας και παρακολουθούμε με αγωνία τις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά.

Τα κόστη είναι πολύ υψηλά και σε πολλές περιπτώσεις θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης, εάν δεν έχει υγιείς ταμειακές ροές και “νοικοκυρεμένα” οικονομικά.

Το μέλλον καθίσταται απρόβλεπτο, καθώς η ενέργεια, πέρα από τις οικονομικές, έχει γεωπολιτικές, αλλά και κοινωνικές προεκτάσεις μιας και το αυξημένο βιομηχανικό κόστος, στο τέλος καταλήγει με πολλαπλούς τρόπους στους πολίτες, δημιουργώντας κλίμα κοινωνικών προβλημάτων και αναταραχών.

Η αλήθεια είναι ότι η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη για το εμπόριο και τις ελληνικές εξαγωγές, όταν δίπλα στο ενεργειακό κόστος, έχουμε τις υψηλές τιμές σε βασικά αγαθά, καθώς επίσης και την έλλειψη προμήθειας σημαντικών υλικών και ακριβών υπηρεσιών των θαλασσίων μεταφορών.

Οι μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία της ελληνικής μαρμαροβιομηχανίας  καθώς  σχεδόν το 80% της συνολικής παραγωγής του ελληνικού μαρμάρου, εξάγεται σε περισσότερες από 120 χώρες διεθνώς, τοποθετώντας την χώρα μας στην 4η θέση παγκοσμίως στον χάρτη των εξαγωγών μαρμάρου.

Οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα όπως για παράδειγμα, η υπολειτουργία κάποιων λιμανιών σε μεγάλα εξαγωγικά κέντρο προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις παραμορφώνοντας τις παγκόσμιες εμπορικές ροές.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να διαχειριστούν το βάρος των αυξανόμενων τιμών και είναι αμφίβολο κατά πόσον μπορούν να αντέξουν αυτά τα κόστη και για πόσο χρονικό διάστημα ή αν θα προσπαθήσουν να μετακυλήσουν μέρος του κόστους στους καταναλωτές σε μια περίοδο όπου οι συνθήκες είναι πολύ αντίξοες παγκοσμίως.

Είναι μια διαδικασία με πολλαπλές συνιστώσες που βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι πολύ δύσκολη οποιαδήποτε πρόβλεψη τόσο της εξέλιξης του προβλήματος όσο και οι ακριβείς συνέπειες τους. Ευελπιστούμε ότι με την στήριξη του κράτους, που κινείται σε πνεύμα σύμπνοιας με την βιομηχανία εν γένει θα καταφέρουμε και πάλι όπως άλλωστε κάναμε και στο παρελθόν να ανταπεξέλθουμε  στα νέα δεδομένα και να υπερκεράσουμε τις δυσκολίες με το ελληνικό μάρμαρο να βγαίνει νικητής.

Η ανάκαμψη της εγχώριας αγοράς real estate, οι επενδύσεις σε υψηλών προδιαγραφών τουριστικών καταλυμάτων, σε γραφειακούς χώρους αλλά και η έναρξη του εμβληματικού έργου του Ελληνικού, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για στήριξη και εκ των έσω για την βιομηχανία μαρμάρου; 

Είναι εμφανές το τελευταίο διάστημα, ότι της δεκαετούς κρίσης , ακολουθεί  πλέον μια περίοδος ισχυρής ανάκαμψης ειδικά στους τομείς που αναφέρατε και η δραστηριότητα αυτή θα ενισχυθεί περαιτέρω τόσο από την πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης που ως στόχο έχει τη διευκόλυνση των επενδύσεων στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και από την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που θα υποστηρίξει άμεσα τις επενδύσεις αυτές. Οπωσδήποτε λοιπόν είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για τις βιομηχανίες του κλάδου μας να στραφούν και στην εσωτερική κατανάλωση κερδίζοντας μεγαλύτερο μερίδιο της Ελληνικής αγοράς.

Επίσης και μέσα από την κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδίου Προβολής και προώθησης του Ελληνικού μαρμάρου αναδείχθηκε ότι η Ελληνική αγορά αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την ενίσχυση του κλάδου μας. Για αυτό έχουν συμπεριληφθεί και προτάσεις για εκδηλώσεις με αρχιτεκτονικά γραφεία που ασχολούνται με τις κατασκευές σε τοπικό επίπεδο έτσι ώστε να αποκτήσουν ολοκληρωμένη γνώση για τα ελληνικά μάρμαρα, τις ποιότητες, τις χρήσεις τους αλλά και το υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας και ειδικών εφαρμογών.

Επιπλέον στην συνάντηση μας με τον Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Αδωνι Γεωργιάδη συζητήσαμε την πιθανότητα να συμπεριληφθούν κίνητρα ή και ειδικοί όροι σε όσες επενδύσεις «απολαμβάνουν» ειδικά δικαιώματα κατά την κατασκευή και να χρησιμοποιήσουν κατά προτεραιότητα Ελληνικά μάρμαρα.

Ποια η συνεισφορά της εγχώρια βιομηχανίας μαρμάρου στην Εθνική Οικονομία; 

Το Ελληνικό Μάρμαρο εξάγεται από τις επιχειρήσεις του κλάδου μας εδώ και δεκαετίες, σε 120 χώρες, και έχει χρησιμοποιηθεί σε εμβληματικά έργα σε κάθε άκρη του πλανήτη, συνεχίζοντας έτσι την διάδοση του Ελληνικού Πολιτισμού, φέρνοντας την Ελλάδα στην 4η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Η συνολική συνεισφορά του κλάδου μας στην Ελληνική Οικονομία αποτιμάται σε 1,27 δισ., διατηρώντας σε άμεση απασχόληση 6.130 θέσεις εργασίας, και σε έμμεση 17.796 θέσεις εργασίας, ενώ για κάθε 1 € προϊόν μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος για την Ελληνική οικονομία είναι 2,19 €.

Επίσης θα ήθελα να σα αναφέρω ότι το 2021 παρά τις αντιξοότητες που αντιμετωπίσαμε η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου κατέγραψε αύξηση 25% στις εξαγωγές σε σύγκριση με το 2020, φτάνοντας τα 361 εκατ. ευρώ απο τα 289 εκατ ευρώ.

Η δυναμική του κλάδου μας είναι ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός και για αυτό ως Σύνδεσμος προσπαθούμε να επιλύσουμε όσα περισσότερα ζητήματα μπορούμε για την περαιτέρω ανάπτυξη και εξέλιξη του.

Κατά την διετία της προεδρίας σας στον ΣΕΜΜΘ, έγιναν συντονισμένες δράσεις  Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και σύνδεσης με τις τοπικές κοινωνίες και τι απέδωσαν;

Στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ο ΣΕΜΜΘ έκανε αρκετές δράσεις και κυρίως προσπάθησε να σταθεί δίπλα στις τοπικές κοινωνίες.

Συστήσαμε κάποιες ομάδες εργασίας όπως για παράδειγμα την ομάδα εργασίας της περιοχής του ΒΩΛΑΚΑ στη οποία συμμετέχουν μέλη από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή αυτή καθώς και τοπικοί παράγοντες . Στις συνεδριάσεις της ομάδας συζητούνται όλα τα προβλήματα που προκύπτουν και προσπαθούμε να βρούμε τις καλύτερες λύσεις προς όφελος και της τοπικής κοινωνίας αλλά και της επιχειρηματικότητας. Αυτή της στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η συνεργία αυτή κάτω από την ομπρέλα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα του Υφυπουργού Γ. Αμυρά όπου επισκέφθηκε τον Βώλακα και διαπίστωσε ο ίδιος τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε όλοι τόσο οι κάτοικοι όσο και οι επιχειρηματίες. Η ομάδα εργασίας ενισχύθηκε και από Υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Ενέργειας.

Επιπλέον έχουμε έρθει σε επαφή με την Ένωση Ξενοδόχων Δράμας για να συζητήσουμε την προοπτική ανάληψης από κοινού πρωτοβουλιών καθώς και το ενδεχόμενο εμπλοκής του ΣΕΜΜΘ σε μία σειρά δράσεων – ενεργειών που έχει σκοπό να υλοποιήσει η Ένωση την επόμενη τριετία. Επειδή αναμένεται η προκήρυξη διάφορων Ευρωπαϊκών προγραμμάτων συζητάμε την δυνατότητα συμμετοχής του ΣΕΜΜΘ σε συνέργειες με σκοπό την επιτυχή σύνδεση μεταξύ της λατομικής δραστηριότητας και του τουρισμού της περιοχής.

Επίσης ως Σύνδεσμος βρισκόμαστε δίπλα στην προσπάθεια κάποιων Δήμων με προσφορά ογκομαρμάρων από τις επιχειρήσεις των μελών μας για συμπόσια γλυπτικής που διοργανώνουν στο πλαίσιο εορταστικών ή τουριστικών εκδηλώσεων τους και μία σειρά παράλληλων δράσεων – εκδηλώσεων έχουν ως στόχο αφενός να αναδείξουν τον τόπο τους και αφετέρου να προβάλουν το ελληνικό μάρμαρο.

 Υπάρχει επαρκές εργατικό δυναμικό στον κλάδο και ποιες οι κινήσεις του Συνδέσμου για την διατήρηση των επαγγελμάτων του κλάδου; 

Η ανάπτυξη και εξέλιξη του κλάδου είναι άμεσα συνυφασμένη, όχι μόνο με το εξαιρετικής ποιότητας ελληνικό μάρμαρο αλλά και με το υψηλών δεξιοτήτων προσωπικό μας και ως Σύνδεσμος προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την κατάρτιση και εκπαίδευση νέων εργαζομένων. Στο πλαίσιο αυτό  προχωράμε και διεκδικούμε από την πολιτεία τη στήριξη-χρηματοδότηση ενός προγράμματος Κατάρτισης και Πιστοποίησης Εργαζομένων στον κλάδο του μαρμάρου, το οποίο έχει ως σκοπό οι εργαζόμενοι επιχειρήσεων του κλάδου του μαρμάρου να αποκτήσουν πρόσθετες γνώσεις και δεξιότητες που θα έχουν άμεση και θετική επίπτωση στην ενίσχυση της επαγγελματικής τους ικανότητας και θα εξασφαλίσουν σε μεγάλο βαθμό την υγιεινή και ασφάλεια τους στους χώρους εργασίας.

Οι δράσεις μας είναι πάρα πολλές, και με πολύ δουλειά, νέες ιδέες αλλά και εκμετάλλευση όλων των ευκαιριών και προκλήσεων μπορούμε να υλοποιήσουμε το όραμα μας για την ανάδειξη του Ελληνικού Μαρμάρου σε παγκόσμιο ηγέτη.