Maersk: Κανένα σημάδι ύφεσης στη ζήτηση μεταφοράς εμπορευμάτων
SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK
ΗΠΑ

Maersk: Κανένα σημάδι ύφεσης στη ζήτηση μεταφοράς εμπορευμάτων

Καθησυχαστικός σχετικά με την πορεία του ναυτιλιακού κολοσσού Maersk, που θεωρείται βαρόμετρο για το παγκόσμιο εμπόριο, εμφανίστηκε με δηλώσεις του την Τετάρτη (07/08) στην εκπομπή Squawk Box Europe του CNBC ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βίνσεντ Κλερκ. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι δε βλέπει σημάδια ύφεσης στις ΗΠΑ, καθώς η ζήτηση για εμπορευματικές μεταφορές παραμένει υψηλή.

«Έχουμε δει τα τελευταία δύο χρόνια την αγορά (σ.σ. τη ναυτιλιακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων) να παραμένει εκπληκτικά ανθεκτική σε όλους τους φόβους περί ύφεσης», προσθέτοντας ότι η ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων είναι γενικά ένας καλός δείκτης της υποκείμενης μακροοικονομικής δύναμης.

Τα αμερικανικά αποθέματα «είναι υψηλότερα από ό,τι ήταν στις αρχές του έτους, αλλά δεν βρίσκονται σε επίπεδο που να προκαλεί ανησυχία ή που να φαίνεται ότι υποδηλώνει μια σημαντική επιβράδυνση», δήλωσε ο Κλερκ, παρά το γεγονός ότι σημείωσε κάποια απροσδιοριστία στους αριθμούς για τις εταιρείες που αναπληρώνουν τα αποθέματα.

«Εξετάζουμε επίσης τις παραγγελίες από πολλούς λιανοπωλητές και καταναλωτικά brand που πρέπει να εισάγουν στις ΗΠΑ για τον επόμενο μήνα της ζήτησης, και φαίνεται ότι εξακολουθεί να είναι αρκετά ισχυρή (...) τουλάχιστον τα δεδομένα και οι δείκτες που έχουμε φαίνεται να δείχνουν ότι εξακολουθεί να υπάρχει κάποιο καλό επίπεδο εμπιστοσύνης ότι τα τρέχοντα επίπεδα κατανάλωσης στις ΗΠΑ θα συνεχιστούν».

Την τελευταία εβδομάδα παρατηρήθηκε μια ξαφνική κλιμάκωση των ανησυχιών για ύφεση στην αμερικανική οικονομία, μετά από μια σειρά στοιχείων για την απασχόληση που ήταν ασθενέστερα του αναμενόμενου και δίχασε τους οικονομολόγους και τους επενδυτές.

Τα αποθέματα του αμερικανικού λιανικού εμπορίου τον Μάιο ήταν αυξημένα κατά 5,33% σε σχέση με ένα χρόνο πριν στα 793,86 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ανακοίνωση του Γραφείου Απογραφής των ΗΠΑ.

Σε έκθεση που κυκλοφόρησε από την πλατφόρμα Container xChange την Τετάρτη (07/08) αναφέρθηκε ότι οι δείκτες υποδηλώνουν ότι τα αποθέματα είναι υψηλότερα από τη ζήτηση, πράγμα που σημαίνει μια λιγότερο «ευημερούσα περίοδο» τους επόμενους μήνες για τους traders εμπορευματοκιβωτίων, την αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας και τους λιανοπωλητές.

Ο Κλερκ δήλωσε ότι η Maersk είχε εκπλαγεί από την ανθεκτικότητα του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων τα τελευταία χρόνια και ανέφερε ότι αναμένει ότι αυτό θα συνεχιστεί και τα επόμενα τρίμηνα - χωρίς να υπάρχει καμία ένδειξη ότι η παγκόσμια οικονομία οδεύει προς την ύφεση.

Οι κινεζικές εξαγωγές ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από τους ισχυρούς όγκους εμπορευματοκιβωτίων, καθώς, όπως τόνισε, το παγκόσμιο μερίδιο των εμπορευματοκιβωτίων που προέρχονται ή κατευθύονται προς την Κίνα, έχει αυξηθεί.

Το 2022, η δανέζικη εταιρεία είχε σαφώς πιο δυσοίωνες προοπτικές, προειδοποιώντας για ανάσχεση της ζήτησης εξαιτίας του πληθωρισμού, της απειλής για παγκόσμια ύφεση, της ευρωπαϊκής ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία.

Ένας συνδυασμός αυτών των παραγόντων οδήγησε σε πτώση των ναύλων το 2023, «βυθίζοντας» τα κέρδη της Maersk.

Η τάση αυτή αντιστράφηκε εν μέρει φέτος εν μέσω της αύξησης των γεωπολιτικών εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία οδήγησε τις ναυτιλιακές εταιρείες να εκτρέψουν τις εμπορικές διαδρομές γύρω από τις νότιες ακτές της Αφρικής - παρατείνοντας τους χρόνους ταξιδιού και αφαιρώντας χωρητικότητα από το παγκόσμιο σύστημα.

«Η Ερυθρά Θάλασσα θα προκαλέσει περαιτέρω πληθωρισμό»


Ο Κλερκ δήλωσε ότι αναμένει ότι οι εκτροπές αυτές στην Ερυθρά Θάλασσα θα συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.

«Αυτό, φυσικά, απαιτεί περισσότερη χωρητικότητα, περισσότερα πλοία προκειμένου να μεταφερθεί το παγκόσμιο εμπόριο σε όλο τον κόσμο, και αυτό δημιούργησε κάποιες ελλείψεις το β' τρίμηνο και το γ' τρίμηνο, τις οποίες αντιμετωπίζουμε αυτήν τη στιγμή», είπε.

«Αυτό σημαίνει, βραχυπρόθεσμα, υψηλότερο κόστος για το οποίο χρειάστηκε να λάβουμε μέτρα, τόσο από την άποψη ότι χρειαζόμαστε περισσότερα πλοία όσο και από την άποψη ότι χρειαζόμαστε επίσης περισσότερα εμπορευματοκιβώτια για να κάνουμε τη δουλειά που αναμένεται από εμάς».

Εάν η κατάσταση συνεχιστεί, η Maersk θα δει «σημαντικό πληθωρισμό» στη βάση κόστους της, τον οποίο θα πρέπει να μετακυλήσει στους πελάτες, συνέχισε, με το κόστος των δρομολογίων από την Ασία προς την Ευρώπη ή την ανατολική ακτή των ΗΠΑ να αυξάνεται από 20% μέχρι 30%.

Ο αντίκτυπος των περιορισμών της χωρητικότητας βραχυπρόθεσμα ήταν θετικός για τα περιθώρια κέρδους του δανέζικου ναυτιλιακού κολοσσού και οδήγησε σε τρεις αναβαθμίσεις κερδών τους τελευταίους μήνες, πρόσθεσε ο Clerc.

Η Maersk ανακοίνωσε την Τετάρτη (07/08) μείωση των υποκείμενων κερδών σε ετήσια βάση στα 623 εκατ. δολάρια από 1,346 δισ. δολάρια το β' τρίμηνο και πτώση των εσόδων στα 12,77 δισ. δολάρια από 12,99 δισ. δολάρια.

Αν και ασθενέστερα σε ετήσια βάση, η εταιρεία δήλωσε ότι τα περιθώρια κέρδους από θαλάσσιες μεταφορές ήταν «σημαντικά καλύτερα» σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2024 και το δ' τρίμηνο του 2023, με περιθώριο κέρδους προ τόκων και φόρων 5,6% έναντι -2% και -12,8% σε αυτές τις προηγούμενες περιόδους.

Οι μετοχές της Maersk ήταν 1,6% χαμηλότερα στις 12:45 μ.μ. στο Λονδίνο την Τετάρτη (07/08).