Οι σταθερές του Νοεμβρίου
Αγορές

Οι σταθερές του Νοεμβρίου

Υπάρχουν μερικές σταθερές σε αυτή ζωή που εκκινούν ευχάριστα κάθε χρόνο την ίδια περίοδο. Ο Χριστουγεννιάτικος στολισμός, η αύξηση της κίνησης στην λιανική και το window dressing στις αγορές για το κλείσιμο του έτους είναι κάποιες από αυτές τις σταθερές που προσδιορίζουν μια περίοδο κανονικότητας.

Ο κοινός παρονομαστής και στα τρία αυτά γεγονότα είναι ότι ξεκινούν στο μέσο του Νοεμβρίου: Οι δρόμοι και οι βιτρίνες στολίζονται τις πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου, πωλητές χριστουγεννιάτικων δέντρων δημιουργούν κλίμα με υπαίθριους πάγκους, οι γονείς σπεύδουν να στολίσουν δέντρα, καράβια και μπαλκόνια ως το τέλος του μήνα ώστε ο Δεκέμβριος να ξεκινήσει σε γιορτινό τέμπο. 

Την ίδια στιγμή κορυφώνεται η αγοραστική κίνηση της Μαύρης Παρασκευής η οποία με το καιρό έγινε Μαύρη Εβδομάδα και εσχάτως ξεχείλωσε σε Μαύρο Νοέμβρη. Με το πέρασμα των χρόνων στην υπόθεση προώθησης βραδέως κινούμενων ή απαξιωμένων αποθεμάτων εκτός από την λιανική των ηλεκτρονικών συσκευών μπήκαν και καταστήματα ένδυσης ή εξοπλισμού σπιτιού (έπιπλα, σκεύη, κλινοσκεπάσματα κλπ) ακόμα και τα Super Market.

Για τις επιχειρήσεις στη λιανική μια χαρά δουλίτσα γίνεται, το ξεστοκάρισμα βοηθάει την αποθήκη να πάρει ανάσες και το κεφάλαιο κίνησης βελτιώνεται υποστηρίζοντας προκαταβολές για τις χριστουγεννιάτικες πωλήσεις που για κάποιες επιχειρήσεις είναι το 25 - 35% της χρονιάς (Jumbo, Πλαίσιο, Φουρλής, Quest κλπ).

Οι περισσότερες εταιρίες λένε ότι ο Νοέμβριος δεν προσφέρεται για κερδοφορία. Κάνει όμως τζίρο και εκπαιδεύει τον καταναλωτή να βρίσκει αυτό που ψάχνει στο μαγαζί ή το site ώστε όταν πάρει το δεύτερο εορταστικό μισθό του Δεκεμβρίου να γνωρίζει που βρίσκεται αυτό που χρειάζεται.

Στο Χρηματιστήριο από το μέσο του μήνα ξεκινάει όπου είναι δυνατόν και τηρουμένων των συνθηκών ο «καλλωπισμός» των αποτιμήσεων, αλλά και η διαμόρφωση της τελικής εικόνας των χαρτοφυλακίων. Οι διαχειριστές θα τελειώσουν θέσεις (στοιχήματα) που δεν πήγανε φέτος ή θα προσπαθήσουν να μεγιστοποιήσουν την καθαρή αξία του ενεργητικού τους όπου είναι εφικτό.

Όσο πιο καλά έχει πάει η χρονιά τόσο καλύτερα θα έχουν πάει οι προμήθειες απόδοσης, επομένως μαζί με το τερπνό (απόδοση) έρχεται και το ωφέλιμο (μπόνους). Όταν η χρονιά έχει πάει πολύ καλά ή πολύ άσχημα οι ανάγκες δεν είναι τόσο επιτακτικές. Όταν όμως η εικόνα είναι οριακή -όπως φέτος- το ταμπλό έχει ενδιαφέρον. 

Τα καλά νέα για τους διαχειριστές είναι ότι ο μισός FTSE-25 είναι θετικός από την αρχή του έτους. Τα δύσκολα αφορούν εταιρίες που για λόγους που σχετίζονται είτε με τον πόλεμο είτε την ενεργειακή κρίση παρουσιάζουν υστέρηση (Coca Cola, Σαράντης ΔΕΗ, κλπ). Όσο πιο μεγάλη είναι η κεφαλαιοποίηση τόσο μεγαλύτερο είναι και το ενδιαφέρον αφού οι σταθμίσεις στα χαρτοφυλάκια ακολουθούν το ανάλογο των κεφαλαιοποίηση.

Οι δρόμοι έχουν αρχίσει να στολίζονται. Οι διαφημίσεις για το Βlack Friday παίζουν όλη μέρα. Μένει το Window Dressing για να συμπληρωθούν οι σταθερές. Οι επόμενες 31 συνεδριάσεις ως το τέλος της χρονιάς θα δείξουν. 

ΥΓ: Το Champions League είναι με ουίσκι και ξηροκάρπια στο σαλόνι. Το παγκόσμιο κύπελλο είναι μπύρες και πιτόγυρα μετά την παραλία. Κανόνας. Αν θέλουμε να μιλάμε για σταθερές παρακαλώ τους καθ’ ύλην αρμόδιους που είναι στα σχετικά κέντρα αποφάσεων χειμερινή διοργάνωση Μουντιάλ να μην επαναληφθεί.