Σπάνιες αφίσες στο ψηφιακό σφυρί του Βέργου

Σπάνιες αφίσες στο ψηφιακό σφυρί του Βέργου

Είναι η ελληνική αφίσα το «NFT» της εγχώριας συλλεκτικής αγοράς; Μπορεί τα οικονομικά μεγέθη να διαφέρουν κατά πολλά μηδενικά, αλλά η δυναμική που παρουσιάζει το συγκεκριμένο είδος χαρακτικής τέχνης, έχει πάρει στις μέρες μας διαστάσεις μανίας, εκτινάσσοντας κυριολεκτικά τις τιμές στα ύψη. Οι χρωμολιθόγραφες αφίσες από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, τα ταπεινά χαρτιά που στα πλακάτα χρώματά τους έχει προστεθεί η πατίνα του χρόνου, όχι μόνο δεν έχασαν σε λάμψη, αλλά στην ψηφιακή μας εποχή παρουσιάζονται ως μοναδικά έργα με ιστορική αξία. Το γεγονός ότι φέρουν την υπογραφή των Δασκάλων της νεότερης ελληνικής τέχνης και μάλιστα με την αναφορά κοσμαγάπητων ελληνικών τόπων, έχει δημιουργήσει ένα νέο κοινό συλλεκτών που δίνει «μάχη» για να τις αποκτήσει.

Ο οίκος «Βέργος», που έχει δημιουργήσει παράδοση με αντικείμενα φιλελληνικού ενδιαφέροντος, παρέχει στην αγορά κι ένα μεγάλο εύρος από τις ελληνικές αφίσες που βραβεύτηκαν στο εξωτερικό, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας. Σήμερα ο Ανδρέας Βέργος εμπλουτίζει την ενότητα αυτών των σπουδαίων «σελίδων», με καλοδιατηρημένες διαφημιστικές αφίσες από το πεδίο της κοινωνικής ζωής κι από ελληνικές εμπορικές φίρμες που άφησαν το στίγμα τους στην οικονομική ζωή του τόπου. Στη δημοπρασία που έχει προγραμματίσει την Τετάρτη, 24 Νοεμβρίου (ξενοδοχείο Athens Plaza, 5.00 μ.μ.) με παράλληλη προβολή στην ιστοσελίδα vergosauctions.com, συναντάμε πολύ γνωστά θέματα και άλλα που κρύβουν επενδυτικές ευκαιρίες.

Στους εμβληματικούς λαχνούς που ο οίκος προτείνει, έχουμε μια αφίσα από το Έπος του ’40 η οποία απηχεί την προσωπική μαστοριά του Γιώργου Γουναρόπουλου («Νίκη – Λευτεριά, [κάτω:] Η Παναγιά μαζί του, τιμή 1000 ευρώ, λαχνός 517) και ένα πόστερ από τον δημιουργό που συνέδεσε το όνομά του με τη «χρυσή εποχή» της ελληνικής αφίσας, τον Μιχάλη Κατζουράκη. Μαζί με τον Φρέντυ Κάραμποττ, ανέλαβαν από το 1959 έως το 1967 καλλιτεχνικοί σύμβουλοι στον ΕΟΤ για τη διαφημιστική προβολή και τις εκδόσεις του. Κατέκτησαν την πρωτιά σε διεθνές επίπεδο και κυριάρχησαν στα μεγαλύτερα τουριστικά γραφεία σε όλες τις μητροπόλεις. «Πάντα γυρεύαμε τον πιο απλό συμβολισμό» μου είχε πει σε συνέντευξη ο Κατζουράκης κι έτσι αποτυπώνεται σε αυτό το παιχνίδι από πινελιές που θυμίζει ψηφιδωτό (τιμή 500 ευρώ, λαχνός 533).

Το πρώτο έργο του Κάραμποττ ήταν η κυβιστική αντανάκλαση μιας πόλης και του λιμανιού της στην υποθετική θάλασσα. Στο συγκεκριμένο πόστερ γίνεται φανερή η προσπάθεια αναπαράστασης της Ελλάδας µέσω της γραφιστικής µε σύγχρονες, αφαιρετικές, επίπεδες συνθέσεις, προσαρμόζοντας την αφίσα στην κυρίαρχη διεθνώς αισθητική της εικόνας (τιμή 400 ευρώ, λαχνός 534).

Οι δυο τους ίδρυσαν το ιστορικό γραφείο με την επωνυμία «Κ+Κ - Διαφημιστικόν Κέντρον Αθηνών» και άνοιξαν δρόμο στην εγχώρια γραφιστική. Στη δημοπρασία του Α. Βέργου προσφέρεται μια μοναδικής ομορφιάς αφίσα με τίτλο «Travel to sunny Mediterranean, Olympic Cruises S/A» (τιμή 300 ευρώ, λαχνός 535).

Στην ίδια τιμή βγαίνει μια ασπρόμαυρη αφίσα που «κρύβει» έναν πραγματικό θησαυρό. Πρόκειται για τη δεύτερη και τελευταία εμφάνιση της Μαρίας Κάλλας στην Επίδαυρο, όπου υποδύεται τη «Μήδεια» του Κερουμπίνι, σε σκηνοθεσία Aλέξη Μινωτή και σκηνικά-κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη. Οι φανατικοί φίλοι της ντίβας αναμένουμε να κρατήσουν ψηλά πολύ ώρα το σφυρί του Ανδρέα Βέργου και να πέσουν οι προσφορές βροχή.

Στην καλοκαιρινή δημοπρασία του Βέργου την παράσταση είχε κλέψει μια χρωμολιθόγραφη αφίσα του 1948 από τον Περικλή Βυζάντιο. Τότε πουλήθηκε σχεδόν 15 φορές ψηλότερα από την αρχική της τιμή, για 4.648 ευρώ. Το ίδιο πόστερ βγαίνει στα 400 ευρώ (λαχνός 523).

Πολύ ψηλά περιμένουμε να κινηθεί και μια αφίσα από τον σκιτσογράφο και γελοιογράφο Φωκίωνα ή Φώκο Δημητριάδη, για το ΙΚΑ. Τυπωμένη γύρω στο 1960 από τον Πεχλιβανίδη, προσφέρεται στα 300 ευρώ (λαχνός 547).

«Πίνε Φιξ, κάνει καλό». Πρόκειται για ένα από τα πιο πετυχημένα σλόγκαν και μάλιστα από την Αλίκη Βουγιουκλάκη στην πρώτη της εμφάνιση σε διαφημιστική καμπάνια. Η καστανή και άσημη τότε ηθοποιός έδωσε τη νεανική της δροσιά στο ιστορικό brand της ελληνικής ζυθοποιίας. Η έγχρωμη αφίσα (φωτολιθογραφία), επικολλημένη σε χαρτόνι, προσφέρεται στα 300 ευρώ (λαχνός 548).

Η εξέταση των λαχνών πραγματοποιείται έως και την Τρίτη 23 Νοεμβρίου (Δευτέρα έως Παρασκευή 10.00 π.μ. – 4.00 μ.μ. και Σάββατο, 10.00 π.μ. – 3.00 μ.μ.) στα γραφεία της VERGOS Auctions, μόνο κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού (τηλ. επικοινωνίας +30 210 3614897). Περισσότερες αφίσες μπορείτε να δείτε εδώ