Τι βλέπουν Goldman Sachs και Morgan Stanley για την τιμή πετρελαίου
shutterstock
shutterstock

Τι βλέπουν Goldman Sachs και Morgan Stanley για την τιμή πετρελαίου

Μετά από ένα δυνατό ξεκίνημα το φετινό καλοκαίρι η προοπτική για τις τιμές πετρελαίου δεν είναι η καλύτερη, προβληματίζοντας τους μεγάλους παραγωγούς και τους traders για το τι θα ακολουθήσει.

Αφού έφτασαν κοντά στα $90 το βαρέλι στις αρχές Ιουλίου, τα futures στο πετρέλαιο έχουν χάσει πάνω από 10%. Ο κύριος λόγος είναι η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας και οι προσδοκίες για νέα παραγωγή που θα πλημμυρίσει τη διεθνή αγορά. 

Το πετρέλαιο κρατήθηκε στο εύρος των $75 -$90 το βαρέλι για μεγάλο μέρος της φετινής χρονιάς και η μελλοντική πορεία των τιμών θα εξαρτηθεί από τη στάση του καρτέλ του ΟPEC+ στο οποίο ηγετική θέση έχουν η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία.

Το καρτέλ είναι αντιμέτωπο με μια σοβαρή απόφαση. Θα επαναφέρει την παραγωγή μαύρου χρυσού που είχε παγώσει σε μια αγορά που δείχνει να μην την έχει ανάγκη;

Oι μεγάλοι παίκτες στη Wall Street έχουν αρχίσει να βλέπουν απαισιόδοξη εικόνα για το αργό πετρέλαιο την επόμενη χρονιά. Οι επενδυτικές τράπεζες Goldman Sachs και Morgan Stanley προβλέπουν ότι η τιμή του αργού Brent θα πέσει κάτω από τα $80 το βαρέλι το 2025.

Η Goldman αναθεώρησε την εκτίμησή της προς τα κάτω στα $77 το βαρέλι ενώ η Morgan Stanley βλέπει τα futures να κινούνται στο εύρος των $75-$78. Και οι δύο τράπεζες προβλέπουν ότι θα υπάρξει πλεόνασμα αργού πετρελαίου και ότι η τάση των τιμών θα είναι πτωτική το επόμενο 12μηνο.

«Μια απόφαση από το OPEC+ να αντιστρέψει τις εθελοντικές περικοπές στην παραγωγή μπορεί να σημαίνει ότι στοχεύει σε στρατηγική πειθαρχία των παραγωγών πετρελαίου που είναι εκτός του καρτέλ», επισημαίνει η Goldman Sachs σε έκθεσή της.

Οι τιμές πετρελαίου κινούνται πτωτικά τους τελευταίους μήνες καθώς οι επενδυτές είναι ανήσυχοι με την επιβράδυνση της ανάπτυξης στην Κίνα, την αυξημένη παραγωγή εκτός του OPEC+ και τα σχέδια του καρτέλ να χαλαρώσει τους περιορισμούς στην παραγωγή.

«Η αγορά του αργού πετρελαίου παραμένει ελλειμματική αλλά είδαμε ήδη τα χειρότερα. Μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2024 η κατάσταση θα επανέλθει σε ισορροπία και προβλέπουμε ότι θα γυρίσει πλεονασματική το 2025», εκτιμά σε έκθεση της η Morgan Stanley.

H τιμή του αργού πετρελαίου Brent βρίσκεται στα $81 το βαρέλι και μέχρι στιγμής η μέση τιμή ήταν τα $83 φέτος. 

H Goldman Sachs εξετάζει διάφορα σενάρια μεταξύ των οποίων και το ενδεχόμενο να πέσει η τιμή του Brent στα $60 σε περίπτωση που η ζήτηση στην Κίνα παραμείνει στάσιμη. 

Αν οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς 10% στις εισαγωγές αγαθών, βλέπει το πετρέλαιο Brent να πέφτει στα $63 το βαρέλι και στα $61 αν το καρτέλ του OPEC αντιστρέψει πλήρως τις περικοπές των 2,2 εκατ. βαρελιών ημερησίως στην παραγωγή μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025.

Η ανάλυση της Goldman Sachs εξετάζει επίσης και τις επιπτώσεις στους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ αν το καρτέλ αυξήσει την παραγωγή του μαύρου χρυσού ή αν υπάρξει συρρίκνωση στη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, τις ΗΠΑ.

«Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα οι τιμές μπορεί να πέσουν σημαντικά κάτω από τις προβλέψεις μας, ιδιαίτερα αν το καρτέλ του OPEC αποθαρρύνει στρατηγικά την αύξηση της παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ ή αν μια ύφεση μειώσει τη ζήτηση για πετρέλαιο» αναφέρουν οι αναλυτές.

Οι τιμές πετρελαίου έπεσαν 2% την περασμένη εβδομάδα με τους επενδυτές να ανησυχούν ότι βραδύτερη ανάπτυξη στην Κίνα και στις ΗΠΑ θα μειώσει τη ζήτηση για ενέργεια. Τα futures στο Brent έπεσαν 1,61% στα $80,12 το βαρέλι και στο αργό WTI (West Texas Intermediate) έχασαν 1,7% στα $76,12.

Οι τιμές και στα δύο συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης απέτυχαν να διασπάσουν την αντίσταση γύρω στον κινητό μέσο όρο 200 ημερών τη Δευτέρα.

Οι τιμές πετρελαίου είχαν ενισχυθεί τις τελευταίες ημέρες λόγω της έντασης στη Μέση Ανατολή και την κλιμάκωση της σύγκρουσης του Ισραήλ με τη Χεζμπολάχ.

Ενισχυτικές για τις τιμές πετρελαίου είναι οι προσδοκίες ότι η Fed θα προβεί σε μείωση επιτοκίων τον επόμενο μήνα. Χαμηλότερο κόστος χρήματος μπορεί να τονώσει την οικονομική δραστηριότητα και τη ζήτηση για πετρέλαιο.