Τι κρύβεται πίσω από το ράλι της SAAB

Τι κρύβεται πίσω από το ράλι της SAAB

Η Σουηδία είναι μια χώρα που τις επόμενες δεκαετίες θα συγκεντρώσει τα φώτα πάνω της και το ειδικό της βάρος στην ΕΕ θα ανέβει αισθητά. 

Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι της έχει προσδώσει ξεχωριστή στρατηγική σημασία το μεγαλύτερο κοίτασμα σπάνιων γαιών που βρέθηκε πρόσφατα στα εδάφη της, αλλά και η τεχνογνωσία της στη διαστημική τεχνολογία που μπορεί να προσφέρει στην Ευρώπη μια καλή θέση στην κούρσα του διαστήματος και των δορυφόρων. 

Θυμηθείτε ότι ο κρατικός φορέας εκμετάλλευσης του Esrange, του νέου διαστημικού λιμανιού της Ευρώπης, είναι η Swedish Space Corporation, η οποία σκοπεύει να εκτοξεύσει τον πρώτο δορυφόρο από την τοποθεσία το αργότερο το πρώτο τρίμηνο του 2024. (σ.σ: Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ). 

Όλα αυτά για τον κόσμο των επενδύσεων έχουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες «προεκτάσεις» κάτι που αποδεικνύεται ήδη τόσο στα εταιρικά αποτελέσματα, όσο και στις επιδόσεις πολλών σουηδικών εταιρειών στα χρηματιστηριακά ταμπλό. 

Μια από τις εταιρείες με εξαιρετική απόδοση είναι η Saab η οποία το 2022 και κόντρα στο γενικό διεθνές κλίμα έκλεισε με άνοδο 78%, ενώ έχει ενισχυθεί κατά 17% μέχρι στιγμής εν έτη 2023.

Η εταιρεία αν και είναι γνωστή κυρίως για την κατασκευή των μαχητικών αεροσκαφών Gripen, εντούτοις προσφέρει και πολλά άλλα κορυφαία προϊόντα, υπηρεσίες και λύσεις από τη στρατιωτική άμυνα έως την πολιτική ασφάλεια, με δραστηριότητες σε κάθε ήπειρο και κάτω από το ισχυρό moto «Διατηρούμε τους ανθρώπους και την κοινωνία ασφαλή».

Τα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου του 2022 ήταν αυτά που απογείωσαν εκ νέου τη μετοχή την Παρασκευή που μας πέρασε κατά 11%, καθώς η εταιρεία ανέφερε σημαντική αύξηση των λειτουργικών κερδών της, υπερδιπλασιασμό των παραγγελιών της και δυνατό outlook για το 2023. 

Ειδικότερα, οι πωλήσεις αυξήθηκαν 16%, τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 1,31 δισ. σουηδικές κορώνες έναντι 1,08 δισ. κορώνες το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν σε 1.154 εκατ. σουηδικές κορώνες και το EPS ανήλθε σε 8,32 σουηδικές κορώνες, ήτοι αυξημένο κατά 51%.

Οι λειτουργικές ταμειακές ροές ανήλθαν σε 1.682 εκατ. SEK το τρίμηνο και το Διοικητικό Συμβούλιο πρότεινε μέρισμα για το 2022 ύψους 5,30 SEK ανά μετοχή.

Το ίδιο διάστημα, η εταιρεία έλαβε παραγγελίες ύψους 29,87 δισ. σουηδικών κορώνων (2,89 δισ. δολαρίων), έναντι 12,22 δισ. κορώνων στο τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. 

Οι τρέχουσες εκκρεμείς παραγγελίες αυξήθηκαν σε 128 δισ. σουηδικές κορώνες έναντι 105 δισ. κορώνων το προηγούμενο έτος, ενώ δυνατές είναι οι προοπτικές για το 2023. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Saab αναμένεται αύξηση των οργανικών πωλήσεων κατά 15% το 2023, ενώ τα λειτουργικά κέρδη αναμένεται να αυξηθούν ταχύτερα από τα έσοδα φέτος, με θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές. 

Όσον αφορά το σύνολο του 2022, ήταν μια ισχυρή οικονομικά και λειτουργικά χρονιά, με οργανική αύξηση πωλήσεων 5%, αύξηση EBIT 13% και θετικές ταμειακές ροές 2,6 δισ. SEK. 

Οι παραγγελίες για το 2022 ανήλθαν σε 63,1 δισεκατομμύρια SEK -6 δις δολάρια ΗΠΑ- ήτοι αύξηση 45% από το 2021. Σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των παραγγελιών του 2022 καταγράφηκε το τέταρτο τρίμηνο.

Πού οφείλονται οι καλές επιδόσεις

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αυξήσει τη γεωπολιτική ένταση σε ολόκληρη την Ευρώπη, ωθώντας πολλές χώρες να αυξήσουν τις στρατιωτικές και αμυντικές τους δαπάνες, γεγονός που δημιουργεί ευκαιρίες για τη Saab όπως φυσικά και για πολλές άλλες εταιρείες του αμυντικού τομέα.

Μόνο κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, η Saab υπέγραψε συμβόλαιο για την παράδοση ενός συστήματος για την εκπαίδευση ναυτικών πληρωμάτων στην Πολωνία και μια παραγγελία 229 εκατ. λιρών αντιαρματικών όπλων από τη Βρετανία.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας η παραγωγή του συστήματος Ελαφρύ Αντιαρματικού Όπλου επόμενης γενιάς της εταιρείας - εφεξής NLAW- θα αυξηθεί δραματικά και θα φτάσει την ετήσια παραγωγή 400.000 μονάδων.

Το NLAW χρησιμοποιείται κατά κόρον από Ουκρανούς στρατιώτες κατά των ρωσικών δυνάμεων, ενώ την ίδια στιγμή τα πυρομαχικά που εκτοξεύονται από τον ώμο συνεχίζουν να έχουν μεγάλη ζήτηση, καθώς τα ευρωπαϊκά έθνη προσπαθούν να αντικαταστήσουν τα αποθέματα τους καθότι δώρισαν χιλιάδες μονάδες στο Κίεβο.

Η συμφωνία Σουηδίας και Ηνωμένου Βασιλείου περιλαμβάνει την προμήθεια εξειδικευμένων κιτ για το όπλο, με την τελική συναρμολόγηση να βασίζεται στις εγκαταστάσεις παραγωγής της Thales στο Μπέλφαστ, στη Βόρεια Ιρλανδία. 

Το νέο συμβόλαιο του Υπουργείου Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου με τη Saab για την προμήθεια NLAW αξίας 280 εκατομμυρίων δολαρίων προκειμένου να ανανεωθούν τα αποθέματα του Βρετανικού Στρατού – ο οποίος προμήθευσε τις ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις με 10.000 αντιαρματικά όπλα-υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2022 και η παραγωγή θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 2024 και 2026. 

Η Saab υπέγραψε επίσης με την Υπηρεσία Άμυνας Υλικού της Σουηδίας συμφωνία για την προμήθεια NLAW ύψους 900 εκατομμυρίων SEK -86 εκατομμύρια δολάρια- τον Δεκέμβριο του 2022, με τις παραδόσεις να ολοκληρώνονται το 2026.

Εκτός από τις νέες συμβάσεις για την προμήθεια NLAW με τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η Saab επωφελήθηκε επίσης το τέταρτο τρίμηνο του 2022 από μια συμφωνία αναβάθμισης του μαχητικού αεροσκάφους Gripen C/D από τη Σουηδία και από μια παραγγελία από τη Φινλανδία για πυραύλους για το επίγειο σύστημα αεράμυνας RBS 70.

Το μόνο μελανό σημείο του τέταρτου τριμήνου του 2022 ήταν η προβληματική ανάπτυξη του προηγμένου εκπαιδευτικού T-7A Red Hawk της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, καθώς τα προβλημάτα στην εκτίναξη των καθισμάτων καθυστέρησαν την παραγωγή του και επιβάρυναν τα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου. (σ.σ: Πρόκειται για το αμερικανικό/σουηδικό υπερηχητικό προηγμένο εκπαιδευτικό τζετ που παράγεται από την Boeing σε συνεργασία με τη Saab, το Boeing–Saab T-7 Red Hawk. Επιλέχθηκε το 2018 από την Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών για να αντικαταστήσει το Northrop T-38 Talon ως προηγμένο εκπαιδευτικό τζετ της υπηρεσίας).

Όσον αφορά τώρα τι περιμένουμε από την εταιρεία τους επόμενους μήνες, η Saab Kockums, η Naval Group και η ThyssenKrupp Marine Systems πρόκειται να υποβάλουν τις προτάσεις τους το καλοκαίρι του 2023 στο Υπουργείο Άμυνας των Κάτω Χωρών για το πρόγραμμα αντικατάστασης των υποβρυχίων Walrus.

Μια νέα εκστρατεία δοκιμών πτήσης GlobalEye Airborne Early Warning and Control για αεροσκάφη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων θα ξεκινήσει επίσης «σύντομα», ενώ δρομολογείται μια δεύτερη παραγγελία για δύο αεροσκάφη από το Άμπου Ντάμπι.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το GlobalEye της Saab επιτρέπει τη συγχώνευση δορυφορικών δεδομένων με άλλα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένης της λύσης αερομεταφερόμενης επιτήρησης της οικογένειας ραντάρ επιφάνειας Giraffe και του συστήματος διαχείρισης μάχης 9LV. 

Σε απλά ελληνικά, επιτρέπει στους χρήστες να συγκρίνουν μεγάλα δεδομένα από ένα ευρύ φάσμα πηγών ταυτόχρονα, με τη δυνατότητα επιτήρησης διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων μεταξύ άλλων.

Η Saab είναι από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που αντιλήφθηκε έγκαιρα ότι η διεθνής διαστημική βιομηχανία επεκτείνεται γρήγορα. Σχεδόν 2.000 ενεργοί δορυφόροι κυκλοφορούν επί του παρόντος στη Γη και ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια. 

Η εταιρεία αντιλήφθηκε πολύ γρήγορα τη νέα τάση, αναγνωρίζοντας τις αναδυόμενες τεχνολογίες της ψηφιοποίησης, των αυτόνομων συστημάτων και της Τεχνητής Νοημοσύνης-ΑΙ- και επενδύοντας χρόνο, χρήμα και πόρους για την ανάπτυξη της τεχνογνωσίας της σε αυτούς τους τομείς. 

Μόνο τον τελευταίο χρόνο προσέλαβε εξειδικευμένο προσωπικό της τάξης των 1000 ατόμων, προκειμένου να συνδέσει πολλά από τα υπάρχοντα προϊόντα της και συστήματα διαχείρισης μάχης με δορυφορικά δεδομένα. 

Εργάζεται επίσης πάνω σε ένα ραντάρ «διαστημικής επιτήρησης επιφάνειας» αλλά και στην τρισδιάστατη εκτύπωση, το λεγόμενο Additive Manufacturing, το οποίο είναι μια τεχνολογία που παρέχει εντελώς νέους τρόπους κατασκευής και χάρη στο οποίο πολύπλοκα υποσυστήματα που αποτελούνται από εκατοντάδες λεπτομέρειες μπορούν τώρα να κατασκευαστούν ως ένα πλήρες σετ και με ελάχιστη σπατάλη, επιτρέποντας ταυτόχρονα εντελώς νέους τρόπους σχεδίασης διαφόρων λεπτομερειών και βελτιστοποίησης λειτουργιών.

Το Αutonomy επίσης της Saab προσφέρει αυτόνομα συστήματα που μπορούν να μας υποστηρίξουν όταν πρέπει να λάβουμε εξαιρετικά γρήγορες αποφάσεις ή όταν πρέπει να ληφθούν υπόψη τεράστιες ποσότητες δεδομένων. Το Autonomy παρέχει επίσης δυνατότητες για μη επανδρωμένες πλατφόρμες όπως τα αεροσκάφη της Saab, τα πλοία και τα υποβρύχια.

Τέλος, η AI είναι μια σημαντική συμβολή στα συστήματα Autonomy, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε άλλες εφαρμογές, όπως η επεξεργασία σήματος και εικόνας, η ανάλυση τεράστιων ποσοτήτων δεδομένων, η επεξεργασία φυσικής γλώσσας και διάφορα προβλήματα βελτιστοποίησης. Ένα παράδειγμα χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης από τη Saab είναι η λύση σύντηξης δεδομένων, ένα προϊόν που δημιουργήθηκε από τη Saab για να συνδυάσει δορυφορικά δεδομένα με δεδομένα αισθητήρων από σχεδόν οποιαδήποτε πλατφόρμα.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες