Μεταρρύθμιση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Μεταρρύθμιση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Με αφορμή άρθρο του συνεργάτη σας κ. Τάσου Ευαγγελίου στο έγκριτο liberal.gr, στις 14/8/2020, επιτρέψτε μου να διατυπώσω ορισμένες σκέψεις μου:

Είναι ευχάριστη  έκπληξη το ότι ένα νομοσχέδιο  του οποίου η τελική μορφή δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί,  δεν έχει τεθεί  σε δημόσια διαβούλευση, του οποίου η διαβούλευση με κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς εταίρους δεν έχει ολοκληρωθεί, προκαλεί ενδιαφέρον, παρόλο που αυτό εκδηλώνεται με ένα τόσο αφοριστικό λόγο. Προφανώς, το ενδιαφέρον δεν προκύπτει από την αίσθηση ότι όλα ως τώρα πάνε καλά. Αν κοιτάξουμε κάποιους απλούς δείκτες, της ελκυστικότητας και της αποτελεσματικότητας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, θα δούμε ότι η χώρα μας βρίσκεται στις τρεις τελευταίες θέσεις των κρατών μελών της ΕΕ. Στην δε Διά Βίου Μάθηση φιγουράρουμε κοντά στην τελευταία. Αυτό μας δείχνει ανάγλυφα ότι στη χώρα μας λίγοι ακολουθούν αυτές τις διαδρομές και από αυτούς τους λίγους ακόμα πιο λίγοι τοποθετούνται στην αγορά εργασίας.

Σήμερα, στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχουμε αδιαπραγμάτευτη την φιλελεύθερη άποψη ότι η εκπαιδευτική πολιτική οφείλει να προσανατολίζει κατάλληλα το εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να ανταποκρίνεται στον πραγματικό του ρόλο, που είναι κατ’ εξοχήν επενδυτικός για τα άτομα που προορίζονται να στελεχώσουν την οικονομία ενός τόπου. H επένδυση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση έχει καίρια σημασία για την αύξηση της παραγωγικότητας, της οικονομικής ανάπτυξης και της καταπολέμησης της ανεργίας. Το ανθρώπινο δυναμικό πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθεί τις γρήγορες εξελίξεις και αλλαγές και αυτό απαιτεί συνεχή κατάρτιση. Η κατάρτιση, αρχική και συνεχιζόμενη είναι αποτελεσματική όταν είναι ποιοτική.

Το σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αποτελεί μία συνολική και ολοκληρωμένη πρόταση που στηρίζεται στον επανασχεδιασμό όλων των μορφών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με γνώμονα τόσο τον κοινό σχεδιασμό τους, ώστε να αποφεύγονται οι επικαλύψεις και να είναι ξεκάθαρα τα επίπεδα,  όσο και την ενεργή συμμετοχή  των κοινωνικών εταίρων, εργοδοτών και εργαζομένων, που καλούνται να μεταφέρουν για πρώτη φορά τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς και οικονομίας στο εκπαιδευτικό σύστημα. Στόχος, με τη δημιουργία εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, η ανάπτυξη και η καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας.

Σε ό,τι αφορά στη διά βίου μάθηση, προβλέπεται ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) που θα παρέχουν στους ενήλικους επανακατάρτιση, αναβάθμιση δεξιοτήτων, συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, γενική εκπαίδευση ενηλίκων, επαγγελματικό προσανατολισμό και επαγγελματική συμβουλευτική, σε πλαίσιο όμως, που θα εξασφαλίζει τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου και του περιεχομένου των προγραμμάτων, υιοθετώντας παράλληλα ένα σύστημα πιστοποίησης των εισροών και εκροών από τον ΕΟΠΠΕΠ, που πέραν των άλλων είναι και πολυετής ευρωπαϊκή απαίτηση.  Στόχος, η επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας και η θωράκιση των εργαζόμενων με νέες δεξιότητες, ικανές να τους κρατούν ενεργούς στον εργασιακό τους βίο.

Με τις ρυθμίσεις που θα παρουσιαστούν στη δημόσια διαβούλευση, όταν διαμορφωθεί το τελικό κείμενο, θα γίνει φανερό ότι το πεδίο για τα Ιδιωτικά Κέντρα Διά Βίου Μάθησης διευρύνεται. Προφανώς μιλάμε για φιλελεύθερη πρόταση. Χρειάζεται μήπως να θυμίσουμε ότι κάθε φιλελεύθερη κατεύθυνση πρέπει να έχει κανόνες; Ότι κάθε τι που θέλει βελτίωση χρειάζεται νέους συντελεστές, νέα ‘υλικά’; Προφανώς δεν είναι φιλελεύθερο το ‘ακούνητο’, ο βάλτος.

Οι όποιοι ανησυχούντες θα διαπιστώσουν ότι οι ρυθμίσεις δεν θα αποσκοπούν σε καμία περίπτωση στην κρατική παρέμβαση, αλλά στην ουσιαστική αναβάθμιση των ΚΔΒΜ τους και στην ανάδειξη του σημαντικού ρόλου που μπορούν να διαδραματίσουν στην ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τον αρθρογράφο σας δεν τον γνωρίζω, αλλά θα ήμουν ιδιαίτερα χαρούμενος αν μου έδινε την ευκαιρία να συζητήσουμε παραγωγικά για το τόσο σοβαρό ζήτημα και προ της δημόσιας διαβούλευσης. Όσο για την απόπειρα περιγραφής μου, είτε αναφέρεται στην ιδεολογία, είτε στην προσήλωση στην φιλελεύθερη κυβερνητική πολιτική, δεν έχω κάτι να προσθέσω. Η διαδρομή του καθενός είναι πλέον εύγλωττη των όποιων χαρακτηρισμών.

Ειλικρινά ευχαριστώ για την φιλοξενία και τη δυνατότητα παράθεσης κάποιων απόψεών μου.

* Ο Γεώργιος Βούτσινος είναι Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων