Σχολές του μέλλοντος και κρυμμένοι «άσοι»

Σχολές του μέλλοντος και κρυμμένοι «άσοι»

Της Αναστασίας Τσιβγούλη

Ενας αριστούχος μαθητής εισάγεται στη Σχολή Ευελπίδων, όμως μόλις 20 μέρες μετά τη φοίτηση του εγκαταλείπει τις σπουδές του, διαπιστώνοντας πως δεν του ταιριάζουν καθόλου. Οι γνώμες των «άλλων» για μια σχολή με βέβαιη επαγγελματική αποκατάσταση σε «αυτούς τους δύσκολους καιρούς» τον είχαν επηρεάσει στην επιλογή του, παρότι ο ίδιος θα προτιμούσε τις σπουδές στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, όπως και έγινε τελικά την επόμενη χρονιά. Η επιτυχία για τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων αλλά και η επιτυχία για τον καθένα, σε κάθε τομέα, αποδεικνύεται μια αυστηρά προσωπική υπόθεση, λένε οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού.

«Προτείνουμε στους υποψηφίους να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους με βάση αυτά που θέλουν πραγματικά κι όχι αποκλειστικά με τη βαθμολογία και τα περσινά μόρια που δεν αντικατοπτρίζουν σε αρκετές περιπτώσεις τη δυναμική μιας σχολής, τις ευκαιρίες και τα επαγγελματικά δικαιώματα, για να μη μετανιώσουν για μια επιλογή που μπορεί να καθορίσει ολόκληρη τη ζωή τους» λέει ο Κωνσταντίνος Κότιος, σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού της εταιρείας Εmploy.

Οι περιζήτητες σχολές με τις υψηλές βάσεις, όπως Νομική, Φιλοσοφική, Πολυτεχνείο κ.ά., θα παραμείνουν πρώτες στις προτιμήσεις των υποψηφίων, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίζουν την επαγγελματική επιτυχία, εάν οι επιλογές έχουν γίνει χωρίς την επίγνωση των δεξιοτήτων και των επιθυμιών τους. Την ίδια ώρα, σχολές που ξεφεύγουν από την «πεπατημένη» αποδεικνύονται άσος στο μανίκι «ψαγμένων» υποψηφίων με χαμηλότερες επιδόσεις που μπορεί να βρεθούν να σταδιοδρομούν σε επαγγέλματα του μέλλοντος.

Τα... αφανή τμήματα

Κρυμμένα «διαμάντια» των ΤΕΙ που έχουν πλέον ενσωματωθεί στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής έχουν σύμφωνα με τους ειδικούς εξαιρετικές προοπτικές και μέχρι πρόσφατα είχαν και χαμηλές βάσεις.

Το Τμήμα Μηχανικών Αυτοματισμού μπορεί να οδηγήσει σε γνώσεις και σε εργασίες που έχουν σχέση με υπερσύγχρονες εφαρμογές που έχουν φθάσει μέχρι τη ρομποτική χειρουργική, ενώ στο αντίστοιχο τμήμα των ΤΕΙ στη Χαλκίδα η βάση εισαγωγής ήταν πέρυσι 8.800 μόρια, δηλαδή κάτω από τη βάση του 10!

«Ο αυτοματισμός είναι ένας τομέας τον οποίο συχνά προτείνουμε για μεταπτυχιακό σε ηλεκτρολόγους μηχανικούς. Καταλαβαίνετε πως είναι σπουδαία ευκαιρία για έναν υποψήφιο που ενδιαφέρεται για τις νέες τεχνολογίες να βρεθεί στο τμήμα αυτό με χαμηλή βαθμολογία, πέρυσι ήταν περίπου στα 11.000 μόρια, φέτος δεν γνωρίζουμε πώς θα διαμορφωθεί ως τμήμα του Πανεπιστημίου πλέον. Σε κάθε περίπτωση, παίρνουν πολύτιμες γνώσεις Πληροφορικής, Μαθηματικών και Φυσικής για να εφαρμόσουν αρχές αυτοματισμού ανάλογα με το τι θέλουν να κάνουν, από ένα αυτόματο παρκάρισμα σε αυτοκίνητο μέχρι ρομποτικούς βραχίονες, ασφάλεια σπιτιών κ.λπ.» εξηγεί ο κ. Κότιος.

Το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής είναι άλλο ένα «κρυφό» καλό χαρτί για όσους θέλουν να ασχοληθούν με τον άνθρωπο, όπως επίσης και το Τμήμα Εργοθεραπείας, που όμως έχει υψηλότερη βάση, όπως οι περισσότερες σχολές του ιατρικού κλάδου.

«Υπάρχει αυξημένη ζήτηση στα hotspots για κοινωνικούς λειτουργούς και για ψυχολόγους, υπάρχει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση για αυτές τις θέσεις και αν μάλιστα συνδυάσουν τις σπουδές με την εκμάθηση αραβικών, θα έχουν ιδιαίτερα αυξημένες πιθανότητες να βρουν εργασία. Επίσης, μπορούν να εργαστούν σε δομές όπως ο ΟΚΑΝΑ, το ΚΕΘΕΑ ή στο πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι”» τονίζει ο κ. Κότιος.

Ηχος και εικόνα

Ψηφιακά μέσα και νέες τεχνολογίες επικοινωνίας είναι επίσης «διαμάντια» σπουδών, όπως διαπιστώνουμε και από τους οδηγούς σπουδών αντίστοιχων σχολών και τμημάτων. Στο τμήμα Τεχνών Ηχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου στην Κέρκυρα που ιδρύθηκε το 2004 γίνονται... «πράγματα και θαύματα», με την τέχνη να ακολουθεί την τεχνολογία και να εναρμονίζεται με τα σύγχρονα διεθνή ερευνητικά δεδομένα του ψηφιακού πολιτισμού.

Οι φοιτητές εκπαιδεύονται στα νέα μέσα για να μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία ως καλλιτέχνες. Διδάσκονται μεταξύ άλλων διαδραστικές εγκαταστάσεις, ανάπτυξη παιχνιδιών για εκπαίδευση και ψυχαγωγία, νέους τύπους καλλιτεχνικής έκφρασης, βίντεο, τέχνη, εφαρμογές δημιουργικής νοημοσύνης και εικονικής - επαυξημένης πραγματικότητας, animation, αλγοριθμική μουσική σύνθεση.

Ενδεικτική είναι και η περίπτωση του νεοσύστατου τμήματος των ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στο Αργοστόλι, που ξεκίνησε με 5.000 μόρια κι έφθασε πέρυσι στα 11.000 μόρια, παραμένοντας ως βάση εισαγωγής πολύ χαμηλή για σπουδές που θεωρούνται πρωτοποριακές για τα ελληνικά δεδομένα. «Οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου, γίνονται μαθήματα ακόμη και για το Ιnstagram και το Facebook» αναφέρει ο κ. Κότιος.

Eλλειψη στην αγορά εργασίας

Στην αγορά εργασίας υπάρχει έλλειψη πτυχιούχων που να διαθέτουν αυτόν τον συνδυασμό γνώσεων και δεξιοτήτων οι οποίες θα τους επιτρέψουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτό τον επαγγελματικό κλάδο, ο οποίος εκτείνεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης μέχρι την διαφήμιση, την τουριστική και πολιτιστική διαχείριση, και το freelance web expertise.

Το Τμήμα Πολιτισμικής τεχνολογίας και επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Μυτιλήνη θεωρείται επίσης ένα τμήμα που εξελίσσεται δυναμικά, «παρακολουθώντας τις διεθνείς ακαδημαϊκές εξελίξεις και συνθέτοντας, στο πλαίσιο ενός δημιουργικού διαλόγου, τον πολιτισμό με την τεχνολογία, μέσα από ένα πλέγμα γνωστικών πεδίων, όπως αυτά που ορίζουν η Πληροφορική, οι Επικοινωνίες, οι Πολιτισμικές Σπουδές, η Μουσειολογία, τα Οπτικοακουστικά Μέσα και η Εκπαιδευτική Τεχνολογία», όπως αναφέρει ο οδηγός σπουδών του.

* Αναδημοσίευση από τον «Φιλελεύθερο» της Δευτέρας 21 Μαΐου.