Τα noire του Καλοκαιριού

Τα noire του Καλοκαιριού

Μπορείς και να το πεις και καλοκαιρινό είδος. Αν και ήρθε στο ζωή μας για να μείνει. Έγινε λογοτεχνία ακριβή. Ακούστηκε ότι και ο Ντοστογιέφσκι στο «Έγκλημα και τιμωρία» αυτό κάνει. Θυμηθήκαμε Πόε, Μπόρχες, Χάισμιθ, επανακυκλοφόρησε άπασα η Άγκαθα Κρίστι και εδώ που τα λέμε είναι και περίτεχνον είδος, και καθρέφτης εποχής και κατασκεύασμα ευφυές. Μια ματιά στα πρόσφατα νουάρ.

Thomas Cantaloube «Ρέκβιεμ για μια δημοκρατία», Μετάφραση: Δημήτρης Δημακόπουλος, εκδ. Πόλις, σελ. 544

Παρίσι, φθινόπωρο του 1959.Ένας επιφανής Aλγερινός δικηγόρος, που πρόσκειται στο εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα FLN, δολοφονείται στο Παρίσι με τη Γαλλίδα σύζυγό του και τα παιδιά τους. Η αστυνομία υποστηρίζει ότι πρόκειται για ξεκαθάρισμα λογαριασμών στο εσωτερικό του FLN και αναθέτει την υπόθεση σε έναν νεαρό και σχετικά άπειρο αστυνομικό.

Ο πατέρας της δολοφονημένης συζύγου, πρώην ηγετικό στέλεχος της γαλλικής Αντίστασης κατά των Γερμανών, ζητά από έναν Κορσικανό παλιό σύντροφό του από την Αντίσταση, αλλά που τώρα είναι μέλος του υποκόσμου, να ανακαλύψει τον δολοφόνο.

Παράλληλα, ο διευθυντής της αστυνομίας του Παρισιού Μωρίς Παπόν [υπαρκτό πρόσωπο· συνεργάτης του καθεστώτος του Βισύ, υπαίτιος για την εκτόπιση των Γάλλων Εβραίων στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, συνέχισε ανενόχλητος τη λαμπρή διοικητική του σταδοδρομία με όλες τις κυβερνήσεις και μόλις το 1998 καταδικάστηκε από τη γαλλική Δικαιοσύνη· ο Παπόν ήταν επίσης υπεύθυνος για τη σφαγή των Αλγερινών διαδηλωτών στο Παρίσι, στις 17 Οκτωβρίου 1961, καθώς και για την αιματηρή καταστολή της διαδήλωσης κατά της OAS και του Πολέμου της Αλγερίας, στις 8 Φεβρουαρίου 1962, στη στάση του μετρό Charonne] αναθέτει σε έναν πρώην δωσίλογο, που αναλαμβάνει σκοτεινές αποστολές για λογαριασμό της αστυνομίας, να εκτελέσει τον δολοφόνο, προκειμένου να κλείσει η υπόθεση χωρίς συνέπειες.

Σάρα Πιρς «Το σανατόριο», Μετάφραση: Νεκτάριος Καλαϊτζής, εκδ. Ψυχογιός, σελ. 448



Όταν η ντετέκτιβ Έλιν Γουόρνερ λαμβάνει μια πρόσκληση από τον αποξενωμένο αδελφό της να γιορτάσουν τον πρόσφατο αρραβώνα του σε ένα χειμερινό θέρετρο, δεν μπορεί παρά να τη δεχτεί. Φτάνοντας όμως στο Λε Σομέ, εν μέσω μιας απειλητικής χιονοθύελλας, η Έλιν αμέσως νιώθει νευρικότητα. Παρά το ειδυλλιακό σκηνικό, τόσο ο χώρος όσο και ο αδελφός της. Άιζακ, την αγχώνουν.

Και όταν ξυπνούν, το επόμενο πρωί, η αρραβωνιαστικιά του έχει εξαφανιστεί. Ενώ η χιονοθύελλα μαίνεται αποκλείοντας την πρόσβαση στο ξενοδοχείο και η γυναίκα παραμένει άφαντη, οι ένοικοι του ξενοδοχείου αρχίζουν να πανικοβάλλονται…

Camilla Lackberg «Θάρρος ή αλήθεια», Μετάφραση: Αγγελική Νάτση, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 112

 



Τέσσερις νέοι μαζεύονται σε μια πολυτελή βίλα για να γιορτάσουν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Δεν τους λείπει τίποτα. Χρήμα, ομορφιά, νιάτα. Ή μήπως τα φαινόμενα απατούν; Τι κρύβεται κάτω από την αστραφτερή επιφάνεια; Τι μπορεί να έρθει στο φως όταν μια απλή παρτίδα Monopoly μετατρέπεται σε θάρρος ή Αλήθεια;

Μπορεί το παιχνίδι να οδηγήσει στην αποκάλυψη της αθέατης πλευράς της ζωής του καθενός; Ανεπούλωτα τραύματα, σκοτεινά μυστικά και ψέματα. Καθώς τα πυροτεχνήματα φωτίζουν τον ουρανό της Στοκχόλμης, τα σκοτάδια διαλύονται και κανείς δεν θα μείνει ατιμώρητος.

Volker Kutscher «Βωβός Θάνατος», Μετάφραση: Τάσος Ψηλογιαννόπουλος, εκδ. Διόπτρα, σελ. 808

 



Μάρτιος 1930: Ο κινηματογράφος βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής. Οι ομιλούσες ταινίες κερδίζουν έδαφος και πολλοί παραγωγοί, ιδιοκτήτες αιθουσών και αστέρια των βωβών ταινιών παραγκωνίζονται.

Η διάσημη ηθοποιός Μπέτι Βίντερ τραυματίζεται θανάσιμα από έναν προβολέα κατά τη διάρκεια γυρισμάτων ομιλούσας ταινίας. Αρχικά φαίνεται ως δυστύχημα, όμως ο αστυνόμος Γκέρεον Ρατ ανακαλύπτει στοιχεία που παραπέμπουν σε δολοφονία. Καθώς οι συνάδελφοί του υποψιάζονται έναν τεχνικό φωτισμού ο οποίος αγνοείται, οι έρευνες του Ρατ τον οδηγούν σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση και σύντομα βρίσκεται να ακολουθεί τον δικό του δρόμο.

Μάρκος Κρητικός «Το μπλουζ της πεταλούδας», εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 232

 



Η φαινομενικά ακίνδυνη παρακολούθηση μιας φοιτήτριας από τη Σαντορίνη οδηγεί τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Μίλτο Οικονόμου στα ίχνη ενός σκοτεινού κυκλώματος ναρκωτικών και πορνείας.

Στη νέα υπόθεση του Μίλτου Οικονόμου, που εξελίσσεται στην Αθήνα και κορυφώνεται στη Μύκονο, κυριαρχούν η νουάρ ατμόσφαιρα στα κακόφημα στέκια της νύχτας και το μαύρο χιούμορ του αντιήρωα πρωταγωνιστή, ενώ οι μελαγχολικές νότες των μπλουζ συνοδεύουν την αφήγηση σαν μουσική υπόκρουση κινηματογραφικής ταινίας.

Χρήστος Μαρκογιαννάκης «Μυθιστόρημα με κλειδί», εκδ. Μίνωας, σελ. 272

 



Νήσος, ένα ειδυλλιακό ψαρονήσι, έχει γίνει καλοκαιρινός προορισμός του διεθνούς τζετ σετ. Ο αστυνόμος του Τμήματος Ανθρωποκτονιών Αττικής Χριστόφορος Μάρκου περνάει εκεί την άδειά του, όταν κατά τη διάρκεια ενός πάρτι η Λούσι Ντέιβις, μια νεαρή Αγγλίδα δημοσιογράφος, βρίσκεται δολοφονημένη στην αποθήκη της οικοδέσποινας. Με το νησί αποκλεισμένο από τον άνεμο, ο Μάρκου ψάχνει το κίνητρο και τον δράστη στα μυστικά, τα ψέματα και τα κουτσομπολιά του «κλειστού κύκλου της Νήσου» και σε ένα μυθιστόρημα με κλειδί που έγραφε το θύμα.

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης επιστρέφει με ένα whodunit εμπνευσμένο από τη χρυσή περίοδο της αστυνομικής λογοτεχνίας.

Ειρήνη Βαρδάκη «Ο μέντοράς μου», εκδ. Μίνωας, σελ. 480

Ήταν ο μέντοράς της. Ήταν η μαθητευόμενή του. Έγιναν το πρωτοσέλιδο και η πιο πολυσυζητημένη εξαφάνιση. Για να κατανοήσει κάποιος το έγκλημα της λίμνης, πρέπει πρώτα να σκύψει στον πυρήνα αυτής της ολέθριας σχέσης. Τα όσα ακολουθούν είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Ένας βασανιστικός γρίφος. Πολύτιμος σύμμαχος σε αυτό είναι μονάχα η ευφυΐα, μέχρι να διαπιστώσεις ότι αντίπαλός σου δεν ήταν άλλος από την ίδια την αλήθεια.

Τάκης Νταλάκος «Μακροβίπερα», εκδ. Βακχικόν

Ο Χάρης Λουκάς, ο ερευνητής που «πληρώνεται και για να στενοχωριέται», επανακάμπτει. Καταδύεται στα βάθη της ανθρώπινης φύσης και αναδύεται μέσα σε πολυκατοικίες, ουρανοξύστες και ιατρεία ερπετών, αλλάζοντας με μαεστρία πτήσεις, μεταξύ Αθηνών, Σικάγου και Μήλου, λύνοντας μυστηριώδεις γρίφους, γύρω από δυο φόνους σε δυο παράλληλους κόσμους.


Στο δεύτερο μέρος της σειράς με φόντο μια Αθήνα παλιά, αλλά και σύγχρονη, ανάμεσα σε ασφαλιστές, καλούς μπάτσους, παγκόσμιους και υπερκόσμιους Έλληνες και θηλυκά που παραπατούν, μεταξύ Γαλατσίου και Νέας Ζηλανδίας, ο Χάρης Λουκάς βρίσκεται διχασμένος ανάμεσα στην ηθική του και την αλλόκοτη έλξη προς το «άλλο μισό του», μια τρυφερή και σκληρή μαζί ύπαρξη, που παρακολουθεί ποδόσφαιρο, ακούει μουσική και βλέπει σινεμά, με την ίδια φυσικότητα που κινείται ανάμεσα σε ασφαλιστικά συμβόλαια και Μπαουχάους κτίρια.
 
Val McDermid «Ο βάλτος», Μετάφραση: Έφη Τσιρώνη, εκδ. Διόπτρα, σελ. 600

Στον Βάλτο, η επιθεωρήτρια της Μονάδας Ανεξιχνίαστων Υποθέσεων Κάρεν Πίρι αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας της…
Δύο μέτρα κάτω από την επιφάνεια ενός βάλτου στα Χάιλαντς βρίσκεται η κληρονομιά της Άλις Σόμερβιλ, θαμμένη εκεί από τον παππού της στο τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν η Άλις επιτέλους την ανασύρει, έρχεται αντιμέτωπη με μια ανεπιθύμητη έκπληξη: ένα πτώμα με μια τρύπα από σφαίρα στον λαιμό.

Lucy Atkins «Μυστήριο στην Οξφόρδη», Μετάφραση: Μαρία –Ρόζα Τραϊκόγλου, εκδ. Διόπτρα, σελ. 464

Όταν η οκτάχρονη κόρη ενός κοσμήτορα κολεγίου της Οξφόρδης εξαφανίζεται μέσα στη νύχτα, η αστυνομία στρέφεται στην Ντι, τη Σκοτσέζα νταντά, για να πάρει απαντήσεις.

Καθώς η Ντι θυμάται το διάστημα που ζούσε στην οικία του κοσμήτορα –ένα απόκοσμο, παμπάλαιο σπίτι–, της έρχεται στον νου η εικόνα μιας φαινομενικά επιτυχημένης αλλά και δυσλειτουργικής οικογένειας: ο Νικ, ο οξυδερκής και πανίσχυρος πατέρας, η όμορφη Δανέζα, εγκυμονούσα σύζυγός του, Μαράια, και το χαμένο κοριτσάκι, η Φελίσιτι, που δεν μιλάει, βλέπει φαντάσματα και θρηνεί τη νεκρή μητέρα της. Περιπλανώμενο σε μυστικά περάσματα και κρυμμένα νεκροταφεία της Οξφόρδης, το Μυστήριο στην Οξφόρδη εξερευνά το πραγματικό νόημα της οικογένειας και τι σημαίνει να σου τη στερούν.

Τάσος Παπαναστασίου «Η σιωπή δεν σε κρατά ζωντανό», εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 360

Ο αστυνόμος Απτόσογλου έχει αποσυρθεί στο Καρπενήσι, αφήνοντας για λίγο στην άκρη τα καθήκοντά του. Ο ιδιόρρυθμος αστυνόμος θα αναγκαστεί όμως να επιστρέψει στη δράση για χάρη μιας δεκαεξάχρονης και της γιαγιάς της που ζητούν τη βοήθειά του.

Ο φόνος που θα κληθεί να εξιχνιάσει κρύβει ένα καλά θαμμένο μυστικό, και για να το φέρει στο φως ο Απτόσογλου θα πρέπει να ξεμπερδέψει νήματα που μπλέκουν τις οικογενειακές του μνήμες και τον γενέθλιο τόπο του, τη Θεσσαλονίκη, με το Ολοκαύτωμα και τον Εμφύλιο. Ένα αστυνομικό μυστήριο με βασικό πρωταγωνιστή την Ιστορία.

Άγγελος Χαριάτης «Ο κύριος Χι», εκδ. 24 Γράμματα

Όλα μοιάζουν να βαίνουν καλώς στην ομάδα ποδοσφαίρου του Ολυμπιακού. Σχεδόν βέβαια πρωταθλήτρια και έτοιμη να σηκώσει το κύπελλο Ελλάδος προς τον Αττικό ουρανό. Στο ποδόσφαιρο, όμως, όπως άλλωστε και στη ζωή, η βεβαιότητα είναι μια αυταπάτη. Τα –ανεξήγητα, βάσει της δυναμικής της ομάδας– αρνητικά αποτελέσματα ακολουθούν το ένα μετά το άλλο. Ο Άλκης Μπαμπαλής –ιδιωτικός ερευνητής, πρώην αστυνομικός, αλκοολικός– μοιάζει να είναι ο ιδανικός για τη διαλεύκανση της υπόθεσης. Για τη λύση του γόρδιου δεσμού.

Μέσα από τολύπες καπνού και σκληρό άρωμα αλκοόλ ο ιδιωτικός ερευνητής προσπαθεί να ξετυλίξει το κουβάρι του μυστήριου, να ενώσει τους κρίκους της αλυσίδας. Κοινωνοί στην προσπάθειά του ο παντοτινός φίλος από την υπηρεσία Τέλης κι ο «Ψείρας». Ο Βλαδίμηρος –ιδιοκτήτης γραφείου παράνομου στοιχηματισμού– αντιμετωπίζει με ουδετερότητα την κατάσταση, προσπαθώντας να μαντέψει τον τελικό νικητή.

Χίλντα Παπαδημητρίου «Ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίου», εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 464

Αρχές Μαρτίου 2012, ο Χάρης Νικολόπουλος επιστρέφει από τη Ναύπακτο στην Αθήνα, όταν η μητέρα του διαγιγνώσκεται με Αλτσχάιμερ πρώιμης έναρξης. Του έχουν λείψει η πόλη και οι φίλοι του, αλλά τίποτα δεν είναι όπως το άφησε. Μέσω του οίκου ευγηρίας όπου μεταφέρεται η μητέρα του, ο Χάρης γνωρίζει μια ψυχολόγο, η οποία διευθύνει έναν ξενώνα για κακοποιημένες γυναίκες και θύματα σεξουαλικού τράφικινγκ.
Η δολοφονία της ψυχολόγου θα σταθεί αφορμή για να ξεκινήσει ο Χάρης μια κατάβαση στην κόλαση του υποκόσμου, στον κόσμο των άστεγων, των εξαρτημένων, των κοριτσιών που αντιμετωπίζονται ως αναλώσιμα.

Ashley Audrain «Το ένστικτο», Μετάφραση: Δημήτρης Αθηνάκης, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 360

Ένα δυνατό, ψυχολογικό θρίλερ για το πώς δημιουργείται και πώς διαλύεται μια οικογένεια -και για μια γυναίκα που βιώνει τη μητρότητα τελείως διαφορετικά απ’ ό,τι ονειρευόταν- στην πραγματικότητα, τη βιώνει ακριβώς όπως φοβόταν…

Η Μπλάιθ Κόνορ είναι αποφασισμένη. Θα είναι η ιδανική μητέρα για την κόρη της. Θα είναι ακριβώς αυτό που δεν ήταν για κείνην η δική της μητέρα. Από τις πρώτες μέρες όμως της μητρότητας το όνειρο γίνεται κομμάτια. Κάτι μοιάζει να μην πηγαίνει καλά.

Antony Horowitz «Οι φόνοι του νυχτολούλουδου», Μετάφραση: Χριστιάννα Σακελαροπούλου, εκδ. Διόπτρα, σελ. 406

Η Σούζαν Ράιλαντ έχει πλέον εγκαταλείψει τον χώρο των εκδόσεων και ζει μια όμορφη ζωή. Μαζί με τον Αντρέα διαχειρίζονται ένα μικρό ξενοδοχείο σε ένα ελληνικό νησί, θα έπρεπε να είναι αυτό που πάντα ονειρευόταν. Είναι όμως;

Έχει κουραστεί προσπαθώντας να κάνει τα πάντα να λειτουργήσουν σε ένα νησί όπου τίποτα δεν γίνεται όπως το περιμένεις. Μέχρι την άφιξη των Τρεχέρν. Η παράξενη και μυστηριώδης ιστορία που της αφηγούνται σχετικά με έναν φόνο ο οποίος διαπράχθηκε την ίδια ημέρα και στο ίδιο ξενοδοχείο που παντρεύτηκε η κόρη τους συναρπάζει τη Σούζαν και κεντρίζει το εκδοτικό της ένστικτο.

Sophie Hannah «Έγκλημα στον λόφο της Αλκυόνης», εκδ. Διόπτρα, σελ. 400

Ο Ηρακλής Πουαρό ταξιδεύει με πολυτελές λεωφορείο από το Λονδίνο στον Λόφο της Αλκυόνης, έναν εξοχικό, ιδιωτικό οικισμό. Τον έχει καλέσει ο Ρίτσαρντ Ντέβονπορτ για να τον βοηθήσει να αποδείξει ότι η μνηστή του Έλεν είναι αθώα για τον φόνο του αδελφού του Φρανκ.

Το αίτημά του, ωστόσο, συνοδεύεται από έναν παράξενο όρο: Πρέπει να κρατήσει κρυφό από την υπόλοιπη οικογένεια Ντέβονπορτ τον πραγματικό λόγο της παρουσίας του εκεί. Στο λεωφορείο, μια ολοφάνερα αναστατωμένη γυναίκα ζητάει απεγνωσμένα να αποβιβαστεί, επιμένοντας ότι θα δολοφονηθεί αν παραμείνει στη θέση της. Ο Πουαρό όμως έχει κακό προαίσθημα και οι φόβοι του δεν θα αργήσουν να επιβεβαιωθούν.