Έως 20 χρόνια αντέχουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων 

Έως 20 χρόνια αντέχουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων 

Τα νέα είναι εξαιρετικά ευχάριστα για τους λάτρεις της ηλεκτροκίνησης, καθώς πρόσφατη μελέτη αποφάνθηκε ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντέχουν στο χρόνο πολύ περισσότερο απ’ ότι πιστεύαμε με την ετήσια απώλεια αυτονομίας που προσφέρουν να περιορίζεται ακόμα και στο 1%. Κάτι που σημαίνει, αν επιβεβαιωθεί και στην πράξη η έρευνα, ότι οι μπαταρίες θα «ζήσουν» περισσότερο από τα ίδια τα αυτοκίνητα στα οποία είναι τοποθετημένες. 

Το πρόβλημα της αυτονομίας την ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV – Battery Electric Vehicles) είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που καλείται να λύσει η αυτοκινητοβιομηχανία προκειμένου να πείσει τους καταναλωτές να κάνουν το μεγάλο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση. Πρόβλημα που είναι συνδεδεμένο όχι μόνο με την ίδια την μπαταρία αλλά και τις υποδομές φόρτισης.

Ωστόσο, το αναμφισβήτητο γεγονός της μείωσης της απόδοσης της μπαταρίας (υποβάθμισης της αποθηκευτικής της ικανότητας) είναι επίσης ένα δεδομένο που προκαλεί ερωτηματικά στους υποψήφιους αγοραστές. Βλέπετε η σταδιακή υποβάθμιση της μπαταρίας οδηγεί μακροπρόθεσμα σε υποβάθμιση των χαρακτηριστικών -της αυτονομίας- του αυτοκινήτου. Κάτι που, εκτός των άλλων, επηρεάζει αρνητικά την τιμή του στην αγορά των μεταχειρισμένων. Δεν είναι τυχαίο που οι κατασκευαστές ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε σχέση με την εγγύηση καλής λειτουργίας των μπαταριών των BEV, με τους περισσότερους να προσφέρουν 8 χρόνια για τη διατήρηση της χωρητικότητας στο 70%. 


  
Ίσως, όμως τα πράγματα να είναι καλύτερα απ’ ότι πιστεύουμε: τα καλά νέα μας έρχονται από τις ΗΠΑ - και συγκεκριμένα από την Geotab, μια εταιρεία που πουλά συστήματα και υπηρεσίες τηλεματικής, κυρίως σε εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους οχημάτων. Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση «Taking Charge», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, η μέση μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος υποβαθμίζεται κατά 1,8% ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι οι μπαταρίες των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) θα μπορούσαν να αντέξουν 15-20 χρόνια μέχρι να πέσουν κάτω από το όριο ανοχής ως προς την απώλεια της αυτονομίας που προσφέρουν – δηλαδή το ίδιο ή και περισσότερο από το ίδια τα αυτοκίνητα στα οποία είναι τοποθετημένες. Εννοείται ότι περαιτέρω μείωση της υποβάθμισης θα μπορούσε να βοηθήσει αυξήσει το εύρος και τη διάρκεια της χρήσης των εν λόγω μπαταριών μετά την «απόσυρσή» τους, για δεύτερη, στατική κατά πάσαν πιθανότητα, χρήση. 


  
Η υποβάθμιση (κατά κύριο λόγο η απώλεια της αποθηκευτικής ικανότητας) της μπαταρίας είναι ένα πρόβλημα που μπορεί να αποτελέσει πηγή άγχους για τους πιθανούς ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, ενδέχεται να βρεθούμε σε μια νέα κατάσταση, τουλάχιστον σύμφωνα με τη μελέτη της Geotab που βασίζει τα ευρήματά της σε δεδομένα από 10.000 ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.

Όπως ήδη είπαμε, η μέση υποβάθμιση των μπαταριών ήταν της τάξης του 1,8% ετησίως, ενώ ορισμένα οχήματα είχαν ακόμη καλύτερη απόδοση, με εκτιμώμενη υποβάθμιση της μπαταρίας μικρότερη από 1% ετησίως. Οι επιδόσεις αυτές είναι σαφώς βελτιωμένες (κατά 22%) σε σχέση με προηγούμενη έρευνα, λίγα μόλις χρόνια πριν: το 2019, η Geotab είχε διαπιστώσει μέσο ετήσιο ποσοστό υποβάθμισης της μπαταρίας 2,3% από το δείγμα της, το οποίο μπορούσε να μειωθεί ακόμα και στο 1,6% υπό ιδανικές κλιματικές συνθήκες και μοτίβα φόρτισης. 

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, η συχνότερη χρήση BEV (για περισσότερα χιλιόμετρα ετησίως, με περισσότερες φορτίσεις) δε σημαίνει υψηλότερη υποβάθμιση, ωστόσο η συχνότερη φόρτιση DC (σε ταχυφορτιστές 50 kW και άνω) μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας: η Geotab διαπίστωσε μια συσχέτιση μεταξύ της μεγαλύτερης χρήσης ταχείας φόρτισης DC και της ταχύτερης από το μέσο όρο υποβάθμισης της μπαταρίας-ιδιαίτερα για ηλεκτρικά οχήματα που κινούνται σε θερμότερα κλίματα. Οι ιδιοκτήτες συχνά (αλλά όχι πάντα) προειδοποιούνται από τους κατασκευαστές να αποφεύγουν τη συχνή ταχεία φόρτιση για αυτόν τον λόγο. 


  
Σημειώστε ότι προηγούμενη μελέτη είχε δείξει πως οι μπαταρίες BEV υποβαθμίζονται ταχύτερα σε ψηλότερες θερμοκρασίες (καλοκαιρία), αλλά οι ιδιοκτήτες μπορούν να λάβουν κάποια μέτρα για να περιορίσουν την επίδραση των καιρικών συνθηκών, όπως η στάθμευση σε γκαράζ (ή στη σκιά) ή το να αφήνουν την μπαταρία μισοφορτισμένη σε ζεστό καιρό.  

Φαίνεται πάντως όχι υπάρχουν και άλλοι τρόποι για τη μείωση της υποβάθμισης των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων. Για παράδειγμα, διαπιστώθηκε ότι η αρχική φόρτιση υψηλής ισχύος στο εργοστάσιο θα μπορούσε να επεκτείνει σημαντικά τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σημειώστε ότι η τη διάρκεια ζωής των μπαταριών λιθίου που χρησιμοποιούνται στα BEV εξαρτάται από μια σειρά παράγοντες όπως η παλαιότητα της μπαταρίας, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, ο τρόπος φόρτισης (AC ή DC), η χρήση (ενεργειακοί κύκλοι) και ο κατασκευαστής (υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των μοντέλων των διαφόρων εταιριών). 
 
Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω στοιχεία (εφόσον φυσικά επιβεβαιωθούν και από άλλες μελέτες, αλλά και από την πραγματική ζωή) ενδέχεται να αυξήσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να λειτουργήσουν ως προτροπή προς τους διαχειριστές του στόλου για στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Εκτιμάται μάλιστα ότι το 75% των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων θα μπορούσε να αντικατασταθεί από αντίστοιχων δυνατοτήτων πλήρως ηλεκτρικά οχήματα – με τα τελευταία να προσφέρουν δυνητικά εξοικονόμηση κόστους της τάξης των 14.000 ευρώ ανά όχημα σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Αυτό το συμπέρασμα προέκυψε από άλλη μελέτη που ανέλυσε δεδομένα από την κυκλοφορία 1,3 εκατομμυρίων οχημάτων, σε επτά χώρες, σε διάστημα 12 μηνών