Η εποχή των μηδενικών ρύπων για το κλασικό αυτοκίνητο

Η εποχή των μηδενικών ρύπων για το κλασικό αυτοκίνητο

Δεν είναι πλέον θέμα κάποιας προσωπικής προτίμησης ή αν θέλετε ιδιοτροπίας. Δεν είναι ούτε κάποια νέα μόδα. Είναι μια νέα τάση που γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη μετασχηματισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας και της αυτοκίνησης στο σύνολό τους. Η ανακατασκευή αγαπημένων μοντέλων του παρελθόντος συνοδεύεται πλέον από τη μετατροπή τους σε ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας. Με τον τρόπο αυτό το ιστορικό παρελθόν κάνει ένα άλμα προς το φωτεινό μέλλον…

Αφορμή για τις γραμμές που διαβάζετε αποτέλεσε η είδηση για τη δημιουργία του Mini Recharged: του κλασικού, επί δεκαετίες αγαπημένου Mini, που με τη βοήθεια μιας ειδικής ομάδας τεχνικών του εργοστασίου της MINI στην Οξφόρδη αναγεννιέται και αποκτά βιώσιμο χαρακτήρα, αφού μετατρέπεται σε αυτό που ορίζουμε διεθνώς ως BEV – Battery Electric Vehicle, δηλαδή ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας - δηλαδή όχημα μηδενικών ρύπων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η έννοια της ευχαρίστησης της οδήγησης – με τον τρόπο που την προσφέρει ένα κλασικό αυτοκίνητο αποκτά άλλη διάσταση. Και βέβαια δεν πρόκειται για ένα και μοναδικό κομμάτι, αλλά για πολλά Mini. Αφού η ανακοίνωση της εταιρίας δημιουργεί ένα προηγούμενο εργοστασιακών μετατροπών που δίνει άλλη διάσταση στο εγχείρημα.

Η ιδέα γεννήθηκε πριν καν ο Βρετανός κατασκευαστής πολυτελών οχημάτων αρχίσει να προσφέρει ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τη μορφή του MINI Cooper. Ένα κλασικό Mini Electric κατασκευάστηκε το 2018 σε έκδοση one-off και παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης. Οι αντιδράσεις ήταν τόσο θετικές, ώστε μία ειδική ομάδα από το εργοστάσιο της MINI στην Οξφόρδη στρώθηκε στη δουλειά και ανέπτυξε ένα σχέδιο προκειμένου να δημιουργήσει και να καταστήσει διαθέσιμο κάτι αντίστοιχο σε κατόχους κλασικών Mini.

Στην ανακοίνωση της εταιρίας διαβάσαμε ότι ενδεχομένως, εάν ο Άλεκ Ισηγόνης μπορούσε να σχεδιάσει ξανά σήμερα το Mini, το εμβληματικό μικρό αυτοκίνητο θα είχε ηλεκτροκινητήρα. Και αυτό είναι κάτι με το οποίο μπορούμε κάλλιστα να συμφωνήσουμε. Άλλωστε, το πρώτο Mini που λανσαρίστηκε το 1959 δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης και βασίστηκε στην ιδέα της εξοικονόμησης καυσίμου και της μεταφοράς τεσσάρων ατόμων και των αποσκευών τους με το μικρότερο δυνατό αποτύπωμα. Και το Mini Recharged είναι ένα εγχείρημα που επιτρέπει τη συνέχιση της ιστορίας του κλασικού Mini τον 21ο αιώνα με βιώσιμο τρόπο.

Για να προσφέρει το Mini Recharged την παραδοσιακή αίσθηση “go-kart”, ο βενζινοκινητήρας του κλασικού Mini αντικαθίσταται από ένα σύγχρονο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Ωστόσο, η προσεκτική διαχείριση της ιστορικής κληρονομιάς είναι σημαντικό μέρος της όλης ιδέας. Αξίζει, λοιπόν, να σημειώσουμε ότι μόνον αναστρέψιμες αλλαγές μπορούν να γίνουν στο αυτοκίνητο κατά τη διαδικασία μετατροπής. Αυτό σημαίνει ότι καθίσταται εφικτή η επαναφορά του κλασικού Mini στην αρχική του κατάσταση οποιαδήποτε στιγμή στο μέλλον θελήσει κάτι τέτοιο ο ιδιοκτήτης του. Κατά τη διάρκεια της μετατροπής, ο αρχικός κινητήρας κάθε οχήματος επισημαίνεται και αποθηκεύεται ώστε να μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί στην περίπτωση μιας μελλοντικής μετασκευής του κλασικού Mini.

Το κλασικό Mini λοιπόν, μετά την μετατροπή, αναλαμβάνει να κινήσει ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας, με συνεχή ισχύ έως 90 kW, ικανός να επιταχύνει γρήγορα το ηλεκτροκίνητο πλέον όχημα που χρειάζεται μόνον εννέα δευτερόλεπτα για τα 0-100 km/h. Την απαιτούμενη ενέργεια παρέχει μία μπαταρία υψηλής τάσης, που μπορεί να φορτίζεται με ισχύ έως 6,6 kW και παρέχει εκτιμώμενη αυτονομία περίπου 160 km. Επιπλέον, κάθε ηλεκτροκίνητο κλασικό Mini του προγράμματος MINI Recharged αποκτά τον χαρακτηριστικό, κεντρικό πίνακα οργάνων, γνώριμο από την εποχή του κλασικού, όπου τώρα προβάλλονται η θερμοκρασία λειτουργίας, η επιλεγμένη σχέση του κιβωτίου, η αυτονομία και η ταχύτητα.

Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειώσουμε ότι το εργοστασιακό Mini Recharged που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν είναι το μοναδικό κλασικό Mini μηδενικών ρύπων. Η βρετανική Swindon Powertrain, μια εταιρία με μακρά παράδοση σε κινητήρες εσωτερικής καύσης και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, έχει ήδη ξεκινήσει μια αντίστοιχη δραστηριότητα με το λανσάρισμα ενός κιτ μετατροπής, του “Classic Mini Kit”, χάρη στο οποίο μπορείτε να μετατρέψετε το παλιό, κλασικό, αγαπημένο σας κουπεράκι σε ηλεκτρικό. Το συγκεκριμένο Kit, το οποίο περιλαμβάνει έναν ηλεκτροκινητήρα με συνεχή ισχύ 80 kW (μέγιστη 120 kW) και μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό με μια σειρά εξαρτημάτων/υποσυστημάτων ηλεκτροκίνησης της εταιρίας, όπως η μπαταρία χωρητικότητας 12 kWh. Ωστόσο η περίπτωση του Mini Recharged έχει ιδιαίτερη αξία καθώς τελεί υπό την αιγίδα του εργοστασίου.

Πρέπει επίσης να πούμε ότι το Mini δεν είναι το μοναδικό κλασικό αυτοκίνητο που μπορεί κανείς να βρει στην «αγορά». Αν ψάξετε λίγο δεν θα δυσκολευτείτε να ανακαλύψετε την ηλεκτρική έκδοση της περίφημης E-Type, του πλέον εμβληματικού σπορ μοντέλου της Jaguar, το οποίο κατά τον Enzo Ferrari υπήρξε το πιο όμορφο αυτοκίνητο του κόσμου. H E-type Zero, που βασίζεται στην Jaguar E-type Roadster του 1968, και είναι εφοδιασμένο με ένα σύγχρονο σύστημα ηλεκτροκίνησης, του οποίου όλα τα μέρη τοποθετήθηκαν κάτω από το εμπρός καπό και «κούμπωσαν» στις θέσεις που υπήρχε ο εξακύλινδρος βενζινοκινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων, χωρίς να χρειαστεί καμία αλλαγή στην υπάρχουσα ανάρτηση. 

Ενώ ακόμα πιο φρέσκια είδηση αποτελεί η Rolls-Royce Phantom V (1961) by Lunaz. Και είναι η Lunaz μια εταιρία που έχει αναλάβει να «μπάσει» στην εποχή των μηδενικών ρύπων μια σειρά θρύλους της αυτοκίνησης, όπως η Aston Martin DB6, η Bentley Continental S1, S2 & S3 (1955-1965) κ.ά.

Είναι φανερό λοιπόν ότι η ηλεκτροκίνηση δημιούργησε ένα ακόμα πεδίο δραστηριοτήτων που συνδέουν την ευχαρίστηση της οδήγησης με την προστασία του περιβάλλοντος.