Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκίνητου

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκίνητου

Αν σκέφτεστε σοβαρά την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είτε γιατί αυτό είναι πιο εύκολο στην οδήγηση, είτε επειδή είναι αθόρυβο, είτε επειδή είναι γρήγορο, είτε επειδή προσφέρει χαμηλότερο κόστος κίνησης, τότε θα πρέπει να κατακτήσετε τα μυστικά της φόρτισής του και να εξοικειωθείτε με την διαδικασία της… πρίζας.

Ανατρέχοντας στα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως το BYD ATTO 3 που παρουσιάζουμε στο αφιέρωμά μας, θα δείτε ότι ανάμεσά τους ξεχωρίζει πάντα ο χρόνος που απαιτείται για τη φόρτιση της μπαταρίας του. Κάτι που δεν συμβαίνει τυχαία, καθώς από την ταχύτητα φόρτισης εξαρτάται το πόσο γρήγορα ένα αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων μπορεί και πάλι να τεθεί στην υπηρεσία του κατόχου του, όταν η μπαταρία του έχει σχεδόν αδειάσει.

Τρεις λοιπόν είναι οι τρόποι για να φορτίσει κανείς τη μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου: α) με σύνδεση σε μια απλή πρίζα σούκο, κάτι που γενικώς δεν συνιστάται καθώς απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο - ιδιαίτερα στην περίπτωση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν μεγαλύτερη μπαταρία (μπορεί να χρειαστεί και ένα ολόκληρο 24ωρο!), καθώς η ισχύς δεν ξεπερνά τα 2,6 kW, β) με σύνδεση σε κάποιο φορτιστή εναλλασσομένου ρεύματος (AC) δηλαδή σε κάποιο wallbox με ισχύ συνήθως 11 kW (διαθέσιμες και συσκευές 22 kW), οπότε μπορεί κανείς να γεμίσει την μπαταρία του, ανάλογα με την περίπτωση, μέσα σε 4 έως 6 ώρες και γ) με σύνδεση σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC) του οποίου η ισχύς στην «χειρότερη» περίπτωση θα είναι 50 kW που εξασφαλίζει μέσα σε μόλις μισή ώρα την ανάκτηση ενός σημαντικού μέρους της ενέργειας της μπαταρίας (30% έως 50% ή και παραπάνω) ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας.

Σημειώστε στο σημείο αυτό ότι κατά κανόνα τα ενός plug in υβριδικά αυτοκίνητα δεν διαθέτουν δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC, χωρίς όμως να λείπουν και οι εξαιρέσεις στον κανόνα. Το τελευταίο μάλιστα διάστημα αυξάνονται οι plug in υβριδικές προτάσεις που μπορούν να συνδεθούν σε ταχυφορτιστή DC.

Από γεωγραφική-χωροταξική άποψη οι φορτιστές AC (πρόκειται για αυτό που συνήθως αποκαλείται wall box) μπορεί να είναι τοποθετημένοι είτε στο σπίτι, για ιδιωτική χρήση (απαιτείται παροχή 16 Α ή ακόμα καλύτερα 32 Α), είτε σε δημόσιους χώρους για χρήση από το κοινό, οπότε «συνοδεύονται» συνήθως από κάποια εφαρμογή στο κινητό. Σε αυτήν την κατηγορία πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις υποδομές φόρτισης που διαμορφώνονται σε κτίρια γραφείων, δίνοντας λύση σε πολλούς χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν διαθέτουν τον κατάλληλο χώρο στην οικία τους. Στον τομέα αυτό έχουν αρχίσει να δρατηριοποιούνται διάφορες εταιρίες, όπως η Schneider Electric η οποία, με το EcoStruxure for eMobility, προσφέρει μια λύση end-to-end για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης φορτίων κατανάλωσης ενέργειας και κόστους, όταν ενσωματώνονται συστήματα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο κτίριο. Ενώ οι σημαντικά ακριβότεροι φορτιστές DC, που απαιτούν και διαφορετική υποδομή ως προς την τροφοδοσία τους με ρεύμα, είναι αποκλειστικά δημόσιας χρήσης και τοποθετούνται συνήθως από μεγάλους παρόχους υπηρεσιών φόρτισης – και είναι βέβαια αυτοί που είναι απαραίτητοι να βρει κανείς στο δρόμο του εφόσον έχει αποφασίσει να κάνει κάποιο ταξίδι.

Σημειώστε ότι η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, εφόσον κανείς διαθέτει μία θέση ανοιχτού ή κλειστού πάρκινγκ, μπορεί και πρέπει να πραγματοποιείται στο σπίτι το βράδυ. Βλέπετε, θεωρώντας σχεδόν δεδομένο ότι ο κάτοχος ενός πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα φροντίσει να εφοδιαστεί με ένα Wallbox (η αγορά του οποίου μάλιστα επιδοτείται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά») έχουμε στην περίπτωση αυτή την ιδανική ισορροπία μεταξύ οικονομίας και ταχύτητας φόρτισης. Γιατί φορτίζοντας σπίτι σας έχετε σίγουρα τη χαμηλότερη χρέωση ρεύματος, που είναι αρκετές φορές μικρότερη από αυτή ισχύει εκεί που υπάρχει δημόσιος φορτιστής.

Την περίοδο αυτή βλέπουμε να υπάρχει μια μεγάλη αύξηση της δραστηριότητας στον τομέα της δημιουργίας υποδομών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Ελλάδα δεν μπορεί να υπερηφανευθεί για την πληρότητα του δικτύου φόρτισης, καθώς μέχρι πέρυσι χώρα μας είχαν εγκατασταθεί 3.166 φορτιστές όταν στη Γερμανία λειτουργούν 120.625 φορτιστές και στην πρωταθλήτρια Ολλανδία 144.453 φορτιστές, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων – ACEA.

Πάντως είναι αλήθεια ότι η εγκατάσταση φορτιστών είναι μια διαδικασία που συνεχίζεται - είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η ΔΕΗ έχει ήδη σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα εγκατάστασης 10.000 φορτιστών μέχρι το 2025 (ενδεχομένως έχετε προσέξει τους φορτιστές “ΔΕΗ Blue” που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στους χώρους στάθμευσης γνωστής αλυσίδας super market). Ενώ στο χώρο της εγκατάστασης φορτιστών βλέπουμε να δραστηριοποιούνται επίσης και αρκετές ακόμα εταιρίες.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον που αλλάζει η ενημέρωση δεν μπορεί παρά να είναι δυναμική και ο κάτοχος/χρήστης ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί δικαίως να αναρωτηθεί για το που θα βρει σημείο φόρτισης, ιδιαιτέρως αν κινείται «εκτός των τειχών», δηλαδή στον αυτοκινητόδρομο και πρόκειται να διανυκτερεύσει εκτός έδρας. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι δεν είναι πάντα αναγκαία η φόρτιση καθ’ οδόν σε φορτιστή DC, αρκεί να υπάρχει στον προορισμό φορτιστής AC. Ήδη πολλά ξενοδοχεία έχουν τοποθετήσει τέτοιους φορτιστές ώστε να εξυπηρετούν τους πελάτες τους που έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Στο διαδίκτυο λοιπόν υπάρχουν αρκετές ιστοσελίδες που προσφέρουν τέτοιου τύπου ενημέρωση:

Πλέον επίσημη – και universal - ενημέρωση παρέχεται από τον διαδραστικό χάρτη του European Alternative Fuels Observatory (Ευρωπαϊκό Παρατηρηρήτιο Εναλλακτικών Καυσίμων): https://www.eafo.eu/fuel-map

Γενική ενημέρωση προσφέρει επίσης και η αμερικανική πλατφόρμα plug share που μπορείτε να δείτε και μέσω του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων: https://www.heliev.gr/

Ενώ κάθε εταιρία που έχει το δικό της δίκτυο φορτιστών προσφέρει στο διαδίκτυο και τον αντίστοιχο χάρτη, όπως μπορείτε να δείτε στα παραδείγματα που ακολουθούν:

https://blinkcharging.gr/ev-odigos/

https://chargespot.gr/simeia-fortisis/

https://www.deiblue.com/location

https://elpefuture.gr/location

https://www.fortisis.eu/fortizo-points/

https://www.nrgincharge.gr/el/xartis-fortiston