«Δώρο» Λάτση για το Ελληνικό, το Θριάσιο στη Βουλή και υψηλές πτήσεις για Autohellas

«Το Ελληνικό ενώνει. Ένωσε μεγάλο ποσοστό συμπολιτών, τρεις κυβερνήσεις και τρεις αυτοδιοικήσεις», τόνισε ο Δρ. Σπύρος Λάτσης στην παρέμβασή του από τη Γενεύη κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της μεγάλης επένδυσης των 8 δισ. ευρώ στο Ελληνικό. Στιγμή στην οποία επέλεξε να δώσει την είδηση για την πριμοδότηση κατοικιών μέσα στο Ελληνικό, θέτοντας ουσιαστικά σε εφαρμογή ένα υβριδικό σύστημα επιδότησης αγοράς κατοικίας στο Ελληνικό κάνοντας το ελκυστικό για όλους .

Το «δώρο» της επιδότησης που θα γίνει εν μέρει από τον φορέα της επένδυσης, τη Lamda Development αλλά και από το τραπεζικό σύστημα,  μένει να αποσαφηνιστεί σε δεύτερο χρόνο, αποτελεί όμως μια ακόμη θετική έκπληξη στη μεγαλύτερη οικιστική ανάπλαση που προωθείται σε όλη την Ευρώπη και αποτελεί και τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση αυτήν τη στιγμή.

Ειδικότερα απαντώντας στο ερώτημα που ο ίδιος έθεσε, σε ποιους απευθύνεται το έργο ο κ. Λάτσης είπε: «Σε όλους τους επισκέπτες, καθώς θα είναι προσβάσιμο. Το έργο έχει δημιουργήσει συνθήκες που οι τιμές να φαίνονται απρόσιτες στα νότια προάστια. Σχεδιάζουμε να δώσουμε τη δυνατότητα και σε οικονομικά ασθενέστερους να μείνουν στο Ελληνικό. Ένα τμήμα του οικιστικού προγράμματος να είναι με πολυκατοικίες, που οι αγοραστές άλλοι να πληρώνουν με τις τιμές της αγοράς και άλλοι με πριμοδότηση από τη Lamda και το τραπεζικό σύστημα. Σκοπός μας είναι όλοι να επωφελούνται».

Ο ίδιος,δε, σημείωσε ότι από τις πρώτες σκέψεις για τη μετεγκατάσταση του αεροδρομίου έχουν περάσει 45 χρόνια και το έργο μετά την οικονομική κρίση και τη μνημονιακή εποχή, μετατράπηκε από κρατικό με ιδιωτικές νησίδες σε ιδιωτικό με κρατικές νησίδες παρέμβασης.

Δεν παρέλειψε δε να αναφερθεί σε όσους βοήθησαν για το έργο κάνοντας ειδική μνεία στην κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά και τους υπουργούς, Οικονομικών, Ανάπτυξης και Πολιτισμού που συνέβαλαν στο έργο, αλλά και την οικογένειά του, τη μητέρα του, την αδελφή του Μαριάννα και την αδελφή του Μαργαρίτα. Την προσωπική του οικογένεια, τη σύζυγο και τα παιδιά του, που όταν δίσταζε να αναλάβει ένα τέτοιο έργο τον παρότρυναν να συνεχίσει. Ευχαρίστησε επίσης το ΤΑΙΠΕΔ, την τοπική αυτοδιοίκηση, τους μετόχους της Lamda και το επενδυτικό κοινό.

---

 Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θα μετασχηματιστεί ψηφιακά καθώς εγκρίθηκε το αίτημα χρηματοδότησης που είχε κάνει από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα χρόνια της κρίσης είχαν ως αποτέλεσμα να υποστελεχωθεί, ενώ παράλληλα αυξάνονταν οι αρμοδιότητές της. Το προσωπικό μειώθηκε καθώς έγινε περιστολή προσλήψεων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ενώ μειώθηκαν και οι αποδοχές του. Επιπλέον δεν υπήρχε ευελιξία για τροποποίηση στο οργανόγραμμα ώστε να γίνει ανάθεση νέων αρμοδιοτήτων. Τώρα η μερική άρση των περιορισμών στις προσλήψεις, η συνεργασία και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας με εγχώριες εποπτικές αρχές και ομόλογες κεφαλαιαγορές της Ευρώπης, η κοινή ευρωπαϊκή προσπάθεια για εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας  επιταχύνουν την εξαίρεση λύσεων. Η Ε.Κ. θα συνεχίσει τις προσπάθειες ενημέρωσης και προστασίας του επενδυτικού κοινό σχετικά με επενδυτικές εταιρείες που δε λειτουργούν με βάση τη νομοθεσία, θέλει να ισχυροποιηθούν κεφαλαιακά οι χρηματιστηριακές, ενώ σε συνεργασία με το Χρηματιστήριο πιθανότατα θα αλλάξει και ο κανονισμός που έχει να κάνει με τη δυνατότητα αλλαγής τιμής μίας μετοχής με χαμηλό όγκο.

 ---

Η μετοχή της Autohellas έρχεται να προστεθεί σε αυτές με τη μεγαλύτερη απόδοση προς τους μετόχους της. Δηλαδή κοντά στις Alpha Αστικά Ακίνητα, Phoenix Vega Mezz, ΟΠΑΠ κ.α. τοποθετείται και η συγκεκριμένη, αφού εκτός από την επιστροφή κεφαλαίου του 1 ευρώ που ενέκρινε η γενική συνέλευση, είχε δώσει και ένα πολύ καλό μέρισμα της τάξης των 0,46 ευρώ ανά μετοχή. Μόνο το 1 ευρώ της επιστροφής κεφαλαίου αντιστοιχεί σε απόδοση λίγο κάτω από 10% με βάση το κλείσιμο της μετοχής. Από την άλλη ο Ευτύχης Βασιλάκης στη γενική συνέλευση είπε πως τα κέρδη τρέχουν με ρυθμό αύξησης 30%, ήτοι κοντά στα 60 εκατ. ευρώ αφού πέρυσι είχε 46,4 εκατ. ευρώ. Να θυμίσουμε πως πέρυσι για τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων ήταν  καλή χρονιά λόγω των περιορισμών που υπήρχαν λόγω Covid-19 και είχαν ευνοηθεί νοικιάζοντας αυτοκίνητα σε πολύ υψηλές τιμές. Παρόλα αυτά και η εμπορία πάει εξαιρετικά αυξάνοντας τα μεγέθη. Αυτοί βέβαια οι ρυθμοί δεν κάνουν τη διοίκηση Βασιλάκη να επαναπαύεται και έχει ήδη υλοποιήσει επενδύσεις (τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό) που θα τις αυξήσουν το μερίδιο στην αγορά, ενώ κάποιες επενδύσεις θα ζητήσουν ένταξη και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Μόνο τυχαία δεν είναι η άνοδος της μετοχής το τελευταίο διάστημα με την αποτίμηση να είναι στα 500 εκατ. ευρώ.

---

Οι τρεις σταθμοί του μετρό στα Μανιάτικα, τον Πειραιά και το Δημοτικό Θέατρο έχουν φέρει μία, χωρίς προηγούμενο, αναγέννηση στην περιοχή που απέχει μόλις 10 χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας. Σε επίπεδο όχι μόνο νέων καταστημάτων αναψυχής η περιοχή γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση, αλλά και κατοικιών με τις ζητούμενες τιμές να έχουν «τσιμπήσει» σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Τουλάχιστον, ως προς τις προσδοκίες το τοπικό real estate πρόκειται να ενισχυθεί περαιτέρω ύστερα και από την πρόσφατη ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης της ανάπλασης της Ακτής Θεμιστοκλέους που έχει έκταση 2,5 χιλιόμετρα και είναι ύψους 25 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, στόχος της παρέμβασης είναι η δημιουργία, ενός αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου κοινόχρηστου χώρου και των κατάλληλων υποδομών. Ουσιαστικά, μέσω του συγκεκριμένου έργου, η πειραϊκή ριβιέρα αναβαθμίζεται σημαντικά, εάν ληφθεί υπόψη ότι θα υλοποιηθεί διάδρομος στην ακτή προκειμένου να είναι δυνατή η θέαση του τείχους από τη θάλασσα. Κατά μήκος της ακτής θα δημιουργηθεί και ποδηλατική διαδρομή.

---

Έπεσαν οι υπογραφές την άνοιξη αλλά ακόμη δεν έχει οδηγηθεί στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Μάλιστα ούτε το καλοκαίρι από τα θερινά τμήματα της Βουλής δεν κυρώθηκε η σύμβαση. Πλέον όλα δείχνουν ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες η κύρωση του νομικού κειμένου θα γίνει γεγονός, ώστε και η κοινοπραξία Goldair Cargo - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου που θα αλλάξει το χάρτη των logistics. Μη ξεχνάμε ότι πρόκειται για το πρώτο logistics Park στη χώρα που αποτελεί επένδυση συνολικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει έως 5.000 νέες θέσεις εργασίας. Το έργο θα συμβάλλει δραματικά στην αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής -μαζί ασφαλώς με μια σειρά από νέα έργα, με κυριότερο την κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα. Το project θα περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής επιφάνειας 235.000 τετραγωνικών μέτρων, εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ.  

---

Καλά νέα για τους επενδυτές που κυνηγούν μερισματικές αποδόσεις. Ένα ενδιαφέρον στατιστικό προκύπτει από έρευνα της Berenberg. Tο ποσοστό των εταιρειών του δείκτη FTSE 350 που στα τρέχοντα επίπεδα αποτιμήσεων εμφανίζουν μερισματική απόδοση υψηλότερη από τον πολλαπλασιαστή κερδών (Ρ/Ε) τους έχει φτάσει το 18%, επίπεδο που σπάνια παρατηρήθηκε την τελευταία 50ετια. Για τους επενδυτές που εστιάζουν στη μερισματική απόδοση πρόκειται για ενδιαφέρον στατιστικό.

Όπως αναφέρει ο γερμανικός επενδυτικός οίκος, «το να επενδύει κανείς στο δείκτη FTSE 350 όταν βρίσκεται πάνω από το επίπεδο του 10%, όσον αφορά στο ποσοστό αυτό, υπήρξε πετυχημένη στρατηγική που έδωσε κατά μέσο όρο απόδοση σχεδόν 25% με ποσοστό επιτυχίας 83%».

Τα τελευταία 25 χρόνια, άλλες φορές που ο δείκτης FTSE 350 ξεπέρασε το ποσοστό του 10% ήταν η περίοδος που έσπασε η φούσκα των dot.com, η μεγάλη πτώση των χρηματιστηρίων στην παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 και η βουτιά την περίοδο της πανδημίας Covid. Εξετάζοντας μεμονωμένες μετοχές όπου η στρατηγική αυτή αποδείχτηκε πολύ αποτελεσματική, η Berenberg ξεχωρίζει τις μετοχές των BP, Energean, OSB, Vesuvius, Taylor Wimpey, Redrow, Imperial Brands, Phoenix Group, M&G και Investec.

---

Μία ενδιαφέρουσα επιχειρηματική κίνηση πέρασε σχετικά απαρατήρητη μέσα στην εβδομάδα που πέρασε σε έναν κλάδο που είναι σχεδόν βέβαιο πως θα μας απασχολήσει στο μέλλον, άμεσο και απώτερο. Αναφερόμαστε στην αλλαγή ιδιοκτησίας για την Westinghouse Electric. Η εταιρεία προέρχεται από την παλιά μεγάλη Westinghouse και ασχολείται με την πυρηνική ενέργεια και συγκεκριμένα με το σχεδιασμό πυρηνικών αντιδραστήρων, τη συντήρησή τους και γενικά την παροχή κάθε είδους υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις που λειτουργούν πυρηνικά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Ανάμεσα στις πολλές υπηρεσίες που παρέχει είναι και η παράδοση πυρηνικών καυσίμων στους πελάτες της. Όπως ανακοινώθηκε την Τρίτη που μας πέρασε, η ιστορική αυτή εταιρεία θα αλλάξει χέρια για μία ακόμα φορά. Οι νέοι ιδιοκτήτες θα είναι η Brookfield Renewable Partners L.P. (BEP NYSE), η οποία θα κατέχει το 51% και η Cameco Corporation η οποία θα αποκτήσει το υπόλοιπο 49%.

Πωλητής είναι μία συγγενής εταιρεία της BEP, η Brookfield Business Partners (BBU NYSE), η οποία είχε αγοράσει την Westinghouse το 2018 από την Ιαπωνική Toshiba (6502 TOKYO) η οποία είχε καταγράψει ζημιές πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στην δεκαετία που είχε στην κατοχή της την Westinghouse Electric.

Το σχήμα των αγοραστών είναι πολύ ενδιαφέρον. Η Καναδική Cameco είναι μία από τις πιο γνωστές και μεγάλες παγκοσμίως εταιρείες εξόρυξης ουρανίου. Η BEP είναι μέρος του επίσης καναδικού ομίλου Brookfield Asset Management (BAM NYSE), ο οποίος διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους πάνω από 700 δισεκατομμύρια δολάρια και ειδικεύεται στις λεγόμενες εναλλακτικές επενδύσεις, δηλαδή επενδύσεις πέρα από τις μετοχές, τα ομόλογα και τα μετρητά. Στα πλαίσια αυτής της επενδυτικής φιλοσοφίας, έχει ασχοληθεί πολύ ενεργά και με τις επενδύσεις στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέσω της BEP. Η επενδυτική λογική της αγοράς της Westinghouse είναι πολύ απλή: η μεριά της BEP θα φέρει την τεχνογνωσία της στις επενδύσεις και η μεριά της Cameco θα φέρει το ουράνιο που θα χρειάζονται οι πελάτες της Westinghouse για την λειτουργία των πυρηνικών εργοστασίων. Παρά τις καλές προοπτικές του κλάδου, καθώς η πυρηνική ενέργεια ξαναμπαίνει στον σχεδιασμό πολλών δυτικών χωρών λόγω της ενεργειακής κρίσης και των μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πυρηνικά εργοστάσια, οι μέτοχοι της Cameco δεν χάρηκαν καθόλου με τις εξελίξεις.

Η μετοχή της εταιρείας έχασε 15% αμέσως μετά τις ανακοινώσεις, καθώς οι μέτοχοί της έκριναν πως η Cameco αναλαμβάνει ένα σημαντικό ρίσκο και έκριναν πως τα 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια που θα πληρώσει για την αγορά του 49% των μετοχών της Westinghouse είναι πολλά. Καθόλου δεν βοήθησε και το γεγονός πως η εταιρεία εξέδωσε νέες μετοχές αξίας 650 εκατομμυρίων δολαρίων για την μερική χρηματοδότηση της εξαγοράς. Από την μεριά των μετόχων της BEP δεν υπήρξε όμως παρόμοια αντίδραση. Το αν η πτώση της μετοχής της Cameco θα αποδειχθεί ευκαιρία δεν μπορούμε να το πούμε. Όσοι όμως πιστεύουν στο μέλλον της πυρηνικής ενέργειας καλό θα είναι να ρίξουν μία ματιά.

---

Ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής και συνιδρυτής του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων Gemini,  Cameron Winklevoss παραιτήθηκε από τη θέση του στο διοικητικό συμβούλιο της Gemini Europe. Η εσωτερική αλλαγή ακολουθεί την έγκριση του Gemini ως παρόχου υπηρεσιών εικονικών περιουσιακών στοιχείων στις 11 Οκτωβρίου. Εκπρόσωπος της εταιρείας επιβεβαίωσε την είδηση.

Ο Cameron Winklevoss και ο δίδυμος αδερφός του, Tyler Winklevoss, παραμένουν Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Gemini. Οι δυο τους ίδρυσαν το ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων  το 2014.

Τα τελευταία νέα του Gemini που σχετίζονται με την Ευρώπη είναι η επέκταση του ανταλλακτηρίου στην Ιρλανδία. Το ανταλλακτήριο έγινε ο πρώτος πάροχος υπηρεσιών εικονικών περιουσιακών στοιχείων στη χώρα στις 11 Οκτωβρίου. Εξετάζοντας περαιτέρω τις κινήσεις της εταιρείας, η Gillian Lynch ανέλαβε επικεφαλής για το ευρωπαϊκό υποκατάστημα του Gemini στις 14 Οκτωβρίου, αφού ο πρώην επικεφαλής, Blair Halliday, μεταπήδησε στο ανταλλακτήριο κρυπτογράφησης Kraken.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.