H Goldman Sachs «ξαναχτύπησε», οι υψηλές πτήσεις των τραπεζών και το άλμα της Lamda

Λίγες μέρες μετά την αύξηση των τιμών-στόχων των ελληνικών τραπεζών η Goldman Sachs «ξαναχτύπησε» βάζοντας τη δίκαιη τιμή για το Ελληνικό Χρηματιστήριο στις 1.200 μονάδες, δηλαδή υψηλότερα κατά 10% περίπου από τα τρέχοντα επίπεδα τιμών. Ο οίκος αναφέρει πως επειδή και ο Μάιος είναι ένας παραδοσιακά πιο αδύναμος μήνας ξεχωρίζει την Ελλάδα στις νέες του προβλέψεις για τις αναδυόμενες αγορές, όπου και υιοθετεί μια πιο αμυντική στάση. Βλέπει μερικές αγορές να δείχνουν περισσότερη ανθεκτικότητα και μεταξύ αυτών είναι και το Ελληνικό Χρηματιστήριο.

Σημειώνει πως οι τιμές των μετοχών είναι ακόμα αρκετά φθηνές ειδικά σε σύγκριση με τα επιτόκια. Σύμφωνα με τον οίκο ο πολλαπλασιαστής κερδών (P/E) είναι στις 8,6 φορές, αρκετά χαμηλότερα έναντι των αναδυόμενων αγορών που είναι 12,4 φορές. Οι ελληνικές μετοχές έχουν σημαντική υπεραπόδοση έναντι των ευρωπαϊκών τραπεζών καθώς οι ξένες τράπεζες λόγω των πρόσφατων τραπεζικών πιέσεων από τις εξελίξεις στις ΗΠΑ έχουν υποαπόδοση.


Η Eurobank Equities από την πλευρά της αύξησε τις τιμές στόχους των ελληνικών τραπεζών διατηρώντας τη σύσταση αγοράς. Τώρα βλέπει περιθώριο ανόδου έως και 51%, ενώ τονίζει πως το ανοδικό περιθώριο είναι δύσκολο να αγνοηθεί καθώς τα θεμελιώδη επανέρχονται στο προσκήνιο. Οι ελληνικές τράπεζες απολαμβάνουν ένα συνδυασμό ισχυρής ρευστότητας και κεφαλαιακού μαξιλαριού. Χαρακτηρίζει ισχυρά τα αποτελέσματα του τελευταίου τριμήνου 2022 λόγω της εντυπωσιακής αύξησης των καθαρών εσόδων από τόκους που ήταν πάνω από τις εκτιμήσεις της αγοράς.

Τώρα αύξησε τις εκτιμήσεις της για τα καθαρά κέρδη της περιόδου 2023-24 κατά 12%, αλλά και τις προβλέψεις για τα καθαρά έσοδα από τόκους κατά 9% το 2023 και 4% το 2024. Η παγκόσμια αναταραχή στον τραπεζικό τομέα από τις αρχές Μαρτίου έχει δοκιμάσει την ανθεκτικότητα των ελληνικών τραπεζών περισσότερο από πλευράς κλίματος, παρά από πλευράς θεμελιωδών μεγεθών υποστηρίζει η Eurobank Equities. Για την Alpha Bank έδωσε τιμή στόχο τα 1,66 ευρώ από 1,63 ευρώ, για την Εθνική Τράπεζα τα 5,9 ευρώ από 5,01 ευρώ και για την Πειραιώς τα 3,24 ευρώ από 2,47 ευρώ.


Προχωρά ο μετασχηματισμός της Intracom και μετά τις σημαντικές πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων που έγιναν τώρα προχωράει στα επόμενα βήματα, που είναι η ανάπτυξη των ακινήτων και η ίδρυση της εταιρείας επενδύσεων. Η Intracom αποτιμάται στο ελληνικό χρηματιστήριο, σχεδόν όσο το ταμείο της και προφανώς αυτό αποτελεί μία στρέβλωση, καθώς το ταμείο δεν είναι το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο που διαθέτει.

Αυτό σημαίνει πως αγοράζοντας κάποιος τη μετοχή, αγοράζει ένα καθαρό ταμείο 156 εκατ. ευρώ (αποτίμηση στα 150 εκατ. ευρώ) και παίρνει τα υπόλοιπα «δωρεάν». Ποια είναι τα υπόλοιπα; Μεταξύ άλλων διαθέτει ακίνητα ύψους 50 εκατ. ευρώ, διάφορα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία όπως τη συμμετοχή στην Intrakat (5%) και στη Netcompany  και άλλες, ύψους 14,5 εκατ. ευρώ. Επίσης έχει τη Defense που επίσης έχει σκοπό να πουλήσει και η καθαρή της θέση ανέρχεται στα 72 εκατ. ευρώ. Η Intracom σύντομα ολοκληρώνει την εξαγορά της Κλουκίνας-Λάππας, η οποία θα αποτελέσει την εταιρεία όπου θα έχει τα ακίνητά και μέσω της εξαγοράς αυξάνει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της. Οι μέτοχοι θα λάβουν φέτος άλλα 0,12 ευρώ ανά μετοχή ως επιστροφή κεφαλαίου.


Η ΑVE, μέσω της νεοσύστατης θυγατρικής Retail & More εισέρχεται στο χονδρικό εμπόριο προϊόντων ευρείας κατανάλωσης (συμπεριλαμβανομένων και τροφίμων), αναζητώντας πιο επικερδείς δραστηριότητες που θα προσφέρουν καλύτερα περιθώρια κέρδους και ισχυρότερες ταμειακές ροές. Στους άμεσους στόχους είναι η δημιουργία ενός νέου πανελλαδικού δικτύου καταστημάτων με κοινή εταιρική ταυτότητα, όπου θα διατίθενται, μεταξύ άλλων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας Carrefour, θα παρέχονται προϊόντα υψηλής ποιότητας και κορυφαίες υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών. Η Carrefour είναι ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος retailer με πάνω από 90 δισ. πωλήσεις. Στην Ελλάδα θα αναπτύξει καταστήματα με τα σήματα: Carrefour express, Carrefour market, Carrefour Bio, Carrefour Flash, Supeco. Η διοίκηση της εταιρείας λαμβάνει παράλληλα μέτρα βελτίωσης του κεφαλαίου κίνησης και δεν αποκλείει νέα αύξηση κεφαλαίου.


Καθώς το 2022 δεν υπήρχαν περιορισμοί όπως το 2021 λόγω πανδημίας, τα μεγέθη της Lamda βελτιώθηκαν. Ειδικότερα το EBITDA των εμπορικών κέντρων αυξήθηκε 51% και στα 68,6 εκατ. ευρώ με τον τζίρο των εμπορικών καταστημάτων να γράφει νέο ιστορικό ρεκόρ. Από το Ελληνικό μέχρι το τέλος του 2022 είχε υπογράψει οριστικά συμβόλαια πώλησης οικοπέδων και διαμερισμάτων, συμβάσεις συμμετοχής των πελατών στο αναλογούν κόστος υποδομών, καθώς και συμβάσεις διαχείρισης και επίβλεψης κατασκευαστικών έργων επί πωληθέντων οικοπέδων συνολικού τιμήματος ποσού 445,402 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η αναγνώριση εσόδων για τη χρήση 2022 ήταν 22,77 εκατ. ευρώ. Το εναπομείναν ποσό των εσόδων 422,623 εκατ. ευρώ αναμένεται να αναγνωριστεί στις επόμενες περιόδους. Οι ενοποιημένες πωλήσεις ανήλθαν σε 141,7 εκατ. έναντι 79,1 εκατ. τη χρήση του 2021.

Η αύξηση των πωλήσεων οφείλεται κατά κύριο λόγο στις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 στα έσοδα από την εκμετάλλευση των εμπορικών κέντρων του ομίλου και αφορά εκπτώσεις μισθωμάτων για το α’ εξάμηνο 2021 εξαιτίας της υποχρεωτικής απαλλαγής από την καταβολή των μισθωμάτων βάσει νόμου.

Επιπροσθέτως, ο όμιλος απώλεσε το πρώτο εξάμηνο του 2021 μεγάλο μέρος των εσόδων από την εκμετάλλευση των σταθμών αυτοκινήτων, καθώς και τα έσοδα από την διαφημιστική εκμετάλλευση χώρων των εμπορικών κέντρων, αλλά και το μεταβλητό μίσθωμα επί των πωλήσεων των καταστηματαρχών λόγω του lockdown και της μείωσης στην επισκεψιμότητα και τις πωλήσεις των καταστηματαρχών. Σε ενοποιημένο επίπεδο, θετική επίδραση στη μεταβολή των πωλήσεων αποτελεί η ενσωμάτωση της ενοποίησης για περίοδο σχεδόν 5 μηνών (από την 06.08.2022) του νεοαποκτηθέντος εκπτωτικού χωριού Designer Outlet Athens καθώς και της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά το 2022.


Νέα δείγματα κινητικότητας έχει αρχίσει να εμφανίζει ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, ο οποίος τους τελευταίους μήνες βρισκόταν καθημερινά, σχεδόν, στην επικαιρότητα, με τα «καλάθια» του νοικοκυριού και τις προσπάθειες συγκράτησης των ανατιμήσεων  σε βασικά είδη διατροφής, λόγω του πληθωρισμού και των συνεπειών από την σύγκρουση Ρωσίας - Ουκρανίας.

Το πρώτο deal του 2023 στον κλάδο πραγματοποιήθηκε από τη βορειοελλαδική αλυσίδα Μασούτης, η οποία απέκτησε δύο καταστήματα της αλυσίδας Γέγος. Υπενθυμίζεται ότι τα υπόλοιπα τέσσερα πέρασαν στον έλεγχο του ομίλου Σκλαβενίτης. Η Μασούτης απέκτησε τα καταστήματα σε Αργυρούπολη και Κερατέα.

Παράλληλα, η Μασούτης έκανε γνωστό το ενδιαφέρον της για περαιτέρω επέκταση κυρίως στην Πελοπόννησο, προκειμένου να ισχυροποιήσει και εκεί την παρουσία της.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία  ισχυροποίησε σημαντικά την παρουσία της στην Κρήτη και ορισμένα νησιά, από την προηγούμενη χρονιά, με την εξαγορά του 50% του ΣΥΝΚΑ , δημιουργώντας, έτσι,  ένα δίκτυο 390 καταστημάτων.

Η Σκλαβενίτης, πρόσφατα, απέκτησε την αλυσίδα AS Αγορά που εδρεύει στη Λάρισα. Η ολοκλήρωση του deal αναμένεται εντός των επόμενων μηνών. Είχε προηγηθεί η εξαγορά από τον ίδιο όμιλο τεσσάρων καταστημάτων της Γέγος σε Πόρτο Ράφτη, Λούτσα και στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας.

Το ερώτημα, πάντως, που παραμένει είναι αν, τελικά, στο β΄ εξάμηνο του 2023 θα δούμε μεγαλύτερη κινητικότητα σε έναν κλάδο, ο οποίος την τελευταία διετία βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης και συγκεντρωτισμού.


Η μεταβλητότητα είναι σε αφθονία στις ειδήσεις, όχι όμως στις αγορές. Η ειδησεογραφία είναι τέτοια που θα δικαιολογούσε ένα νευρικό ξεκίνημα στις αγορές τον Μάιο, αλλά οι σεισμογράφοι μέχρι στιγμής δεν ανιχνεύουν αναταράξεις, καθώς για κάθε «σοκ» υπάρχει μηχανισμός εξουδετέρωσης. Η υπουργός Οικονομικών στις ΗΠΑ δεν έκρυψε ότι η αμερικανική κυβέρνηση δεν θα μπορεί να πληρώνει τους λογαριασμούς της σε ένα μήνα χωρίς  αύξηση στο όριο του δημοσίου χρέους. Αθέτηση πληρωμών στο χρέος των ΗΠΑ θα ισοδυναμούσε με οικονομική καταστροφή. Όμως ο πρόεδρος Biden έδωσε το σήμα ότι αρχίζει ο πρώτος γύρος διαπραγματεύσεων με τους Ρεπουμπλικάνους σύντομα για τη διευθέτηση του ζητήματος.

Το «στρες» στο τραπεζικό σύστημα των ΗΠΑ υποβόσκει προκαλώντας αβεβαιότητα όσον αφορά στις επιπτώσεις στην ευρύτερη οικονομία. Ωστόσο, η νευρικότητα υποχώρησε μετά την εξαγορά της τράπεζας First Republic από την JP Morgan και ενώ η Fed ετοιμάζεται για άλλη μια αύξηση επιτοκίων σήμερα, η κίνηση της αυτή θα είναι πιθανότατα η τελευταία.

Στην Ευρώπη το χτύπημα 5% στη μετοχή της ΒΡ μετά το φρενάρισμα στις επαναγορές ιδίων μετοχών και παρά τα κέρδη $5 δισ. που ανακοίνωσε στο πρώτο τρίμηνο αντισταθμίστηκε από την άνοδο 5% της μετοχής της HSBC που τριπλασίασε τα κέρδη της, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών, και ανακοίνωσε πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών ύψους $2 δισ. Το βαρόμετρο φόβου, ο δείκτης VIX της Wall Street, έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2021 τη Δευτέρα. Παρά τις σημαντικές αποφάσεις της Fed και της ΕΚΤ αυτήν την εβδομάδα, η μεταβλητότητα και στην αγορά ισοτιμιών είναι στα χαμηλότερα επίπεδα εδώ και ένα χρόνο.


Ένα μεγάλο όνομα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας βρίσκεται στο στόχαστρο Κινέζων ανταγωνιστών. Όπως μετέδωσε την Κυριακή το Bloomberg, η μεγάλη κινεζική εταιρεία οικιακών συσκευών Midea (000333 SHENZHEN), ενδιαφέρεται να εξαγοράσει την σουηδική Electrolux (ELUX-B STOCKHOLM). Σύμφωνα με τις πληροφορίες του διεθνούς πρακτορείου, η κινεζική επιχείρηση σκέφτεται εδώ και καιρό αυτή την κίνηση και έχει ήδη κάνει κάποιες προκαταρκτικές επαφές με την Electrolux, η οποία όμως δεν δείχνει να ενδιαφέρεται. Αν κάποιος αναλογιστεί πόσες παγκοσμίως γνωστές φίρμες λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών ανήκουν στην σουηδική επιχείρηση, μπορεί να αντιληφθεί πόσο σημαντική θα είναι μία πιθανή εξαγορά για την κινεζική επιχείρηση.

Πέρα από τα προϊόντα με την επωνυμία της, η Electrolux κατασκευάζει και πουλάει ψυγεία, κουζίνες, ηλεκτρικές σκούπες, πλυντήρια και άλλες συσκευές με τις εμπορικές ονομασίες AEG, Zanussi, Kelvinator, Philco, Westinghouse, Frigidaire και δεκάδες ακόμα. Η Midea έχει μεγάλες δραστηριότητες στον ίδιο τομέα, μετά και την εξαγορά του αντίστοιχου κομματιού της ιαπωνικής Toshiba το 2016 αλλά έχει επεκταθεί και στον τομέα της ρομποτικής, ειδικά μετά την εξαγορά της γερμανικής KUKA το 2017. Από πλευράς οικονομικών μεγεθών, η Midea είναι αρκετά μεγαλύτερη από την Electrolux, αφού ο ετήσιος κύκλος εργασιών της είναι της τάξης των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων ενώ αυτός της Electrolux είναι λίγο μεγαλύτερος από 13 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ακόμα μεγαλύτερη είναι η διαφορά μεταξύ των χρηματιστηριακών αξιών των δύο επιχειρήσεων. Οι επενδυτές αποτιμούν την Midea κοντά στα 58 δισεκατομμύρια δολάρια και την Electrolux λίγο πάνω από 4,2 δισεκατομμύρια. Ακόμα και αν συνυπολογίσουμε τον δανεισμό της Electrolux, η εξαγορά της στην τωρινή της τιμή θα κόστιζε στην Midea λίγο πάνω από 7 δισεκατομμύρια. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως αυτή η εξαγορά θα γίνει, αφού η διοίκηση της σουηδικής επιχείρησης φέρεται να έχει δηλώσει καθαρά στους Κινέζους πως δεν ενδιαφέρεται. Προφανώς δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα να ενδιαφερθεί, στην περίπτωση που η Midea προσφέρει περισσότερα χρήματα. Το κλειδί το κρατά η ιστορική σουηδική οικογένεια Wallenberg, η οποία μέσω της Investor AB (INVE-B STOCKHOLM) ελέγχει στην πράξη την Electrolux, όπως άλλωστε και πολλές άλλες πασίγνωστες σουηδικές και διεθνείς επιχειρήσεις (Ericsson, ABB, Astra Zeneca, Atlas Copco, S.E.Bank, Husqvarna, Saab Aerospace κ.α.).

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών του Reuters και δημοσιογράφων του Bloomberg, η οικογένεια Wallenberg αποκλείεται να δεχθεί την πώληση του μεριδίου της στην τωρινή τιμή της μετοχής της Electrolux, η οποία θεωρείται εξαιρετικά χαμηλή. Δεν είναι καθόλου σίγουρο όμως πως θα δεχθεί εύκολα να πουλήσει ακόμα και σε υψηλότερες τιμές, δεδομένων και των αντιδράσεων που αναπόφευκτα θα προκαλέσει η «εθνικότητα» της Midea. Δύσκολο να πούμε αν η Midea θα καταφέρει να πραγματοποιήσει την επιθυμία της, εύκολο να προβλέψουμε πως σύντομα θα έχουμε περισσότερα νέα για την υπόθεση. Όπως επισήμανε το Bloomberg, η Midea μάλλον δεν είναι η μόνη επιχείρηση Ασιατικής προέλευσης που κοιτάζει με ενδιαφέρον την Electrolux!

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.