H μεγάλη ώρα της ΔΕΗ, οι τράπεζες σπάνε τις 1.500 μονάδες, το growth στην Helleniq Energy, η ακύρωση του roadshow, η νέα κορυφή της Wall Street, οι ζημιές στα ρωσικά διυλιστήρια, οι Χούθι και ο Πειραιάς

Οι τράπεζες στις συνεδριάσεις της προηγούμενης εβδομάδας άνοιξαν το δρόμο για νέα υψηλά και για πρώτη φορά μετά από 13 χρόνια και δύο μήνες ο Γενικός Δείκτης είδε ξανά, έστω και ενδοσυνεδριακά, τις 1.500 μονάδες. Η κερδοφορία των συστημικών στο πρώτο τρίμηνο ήταν εξαιρετική και οι πληροφορίες που κυκλοφόρησαν στην αγορά ανέφεραν πως αν οι τάσεις συνεχιστούν και στο δεύτερο τρίμηνο θα δούμε αναθεωρήσεις εκτιμήσεων και επίτευξη καλύτερης κερδοφορίας.

Έτσι πολλοί ξένοι θεωρούν ότι οι αποτιμήσεις, παρά την άνοδο που έχει σημειωθεί, είναι ακόμα ελκυστικές και οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών θα πρέπει να διαπραγματεύονται με υψηλότερους δείκτες αποτιμήσεις. Έτσι είδαμε τοποθετήσεις από ξένους επενδυτές και ράλι στις τιμές με την Εθνική Τράπεζα και την Eurobank να καταγράφουν νέα υψηλά αρκετών ετών. Συγκεκριμένα βρέθηκαν ξανά σε τιμές που είχαν να δουν από τον Δεκέμβρη του 2015. Στην Alpha Bank ξένοι οίκοι αύξησαν την τιμή στόχο και συγκεκριμένα η Citi έδωσε τα 2,40 ευρώ από 2,35 ευρώ και η Jefferies τα 2,60 ευρώ από 2,55 ευρώ.


Στη ΔΕΗ στρέφεται η προσοχή σήμερα, καθώς θα ανακοινώσει αποτελέσματα πρώτου τριμήνου μετά τη λήξη της συνεδρίασης. Οι αναλυτές περιμένουν ενημέρωση από τον CEO Γιώργο Στάσση, για τις τάσεις που επικρατούν φέτος, την πρόοδο ενσωμάτωσης των δραστηριοτήτων στη Ρουμανία, αλλά και την πορεία των επενδύσεων στις ΑΠΕ, καθώς βρίσκονται σε ανάπτυξη έργα 2 GW στη Ν.Α. Ευρώπη. Η Eurobank Equities περιμένει πως θα ξεκινήσει τη χρονιά με το δεξί εμφανίζοντας EBITDA 440 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 77 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα των αποτελεσμάτων ανεξάρτητα από τα επίπεδα της χονδρικής και βάζοντας τις βάσεις για επίτευξη του στόχου των 1,7 δισ. ευρώ.

Η Optima Bank περιμένει έσοδα 1,86 δισ. ευρώ, και επαναλαμβανόμενο EBITDA 436,3 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 53,3%. Τα καθαρά κέρδη αναμένονται στα 103,9 εκατ. ευρώ. Η Piraeus Securities αναμένει πωλήσεις 1,89 δισ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο μειωμένες κατά 11%, EBITDA 430 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 53% και καθαρά κέρδη 90 εκατ. ευρώ από 55 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Τα αποτελέσματα αναμένεται να δείξουν ότι είναι στο σωστό δρόμο για επίτευξη επαναλαμβανόμενου EBITDA 1,7 δισ. ευρώ και καθαρών κερδών 300-400 εκατ. ευρώ που έχει δώσει εκτίμηση η διοίκηση. Υπενθυμίζεται πως η διοίκηση έχει ανακοινώσει μέρισμα 0,25 ευρώ για τη χρήση 2023.


 Η Flexopack αποτελεί άλλη μία εισηγμένη όπου το μέρισμα που ανακοινώθηκε δεν ικανοποίησε τους επενδυτές και τους αναλυτές, σύμφωνα με όσα ακούσαμε στην ενημέρωση των αναλυτών. Υπενθυμίζεται πως και στην περίπτωση του Τιτάνα, οι αναλυτές εξέφρασαν παράπονα. Όπως όμως είπε η διοίκηση της Flexopack, πρώτα θέλει να ικανοποιεί την αυξημένη ζήτηση και μετά να δίνει μέρος της ρευστότητας στους μετόχους. Για την τριετία το επενδυτικό πρόγραμμα ανέρχεται στα 25 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει νέο εργοστάσιο στην Ελλάδα, ολοκλήρωση της νέας μονάδας στην Πολωνία, αλλά και νέο υπερδιπλάσιο του υπάρχοντος εργοστασίου που σήμερα νοικιάζει στην Αυστραλία.

Το ενεργειακό είπε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος, Σπύρος Γκινοσάτης, έχει υποχωρήσει, αλλά ακόμα απέχει σημαντικά από τα κανονικά επίπεδα, εκείνα δηλαδή που λειτουργούσε η εταιρεία πριν μερικά χρόνια.


Ο Dow Jones έγραψε ενδοσυνεδριακή τιμή 40.051,38 μονάδες την περασμένη εβδομάδα συμβαδίζοντας με τα ιστορικά υψηλά του S&P 500. Από τις 20.000 στις 40.000 μονάδες ο δείκτης χρειάστηκε περίπου 7 χρόνια (Ιαν. 2017), ενώ από τις 30.000 στις 40.000 περίπου 3,5 χρόνια ή 873 συνεδριάσεις. Τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην διαδρομή 30-40Κ την έχει η Goldman Sachs προσθέτοντας 1.500 μονάδες στον δείκτη και ακολουθούν Microsoft και United Health με συνεισφορά άνω των 1.200 μονάδων η κάθε μία. Στον αντίποδα οι μετοχές των 3Μ και Walt Disney  έχουν απομειώσει η κάθε μία από 300 μονάδες την αξία του δείκτη.


Οι επόμενες τέσσερις εβδομάδες στις ΗΠΑ μπορούν να θεωρηθούν σαν ειδησεογραφικό ξέφωτο. Με εξαίρεση τα αποτελέσματα της Nvidia στις 22 Μαΐου οι επόμενες σημαντικές ανακοινώσεις έρχονται στις 12 Ιουνίου. Πρόκειται για κομβικής σημασίας ημερομηνία καθώς εκτός από τον πληθωρισμό του Μαΐου που θα ανακοινωθεί νωρίτερα μέσα στην ημέρα, το βράδυ είναι προγραμματισμένη η ανακοίνωση νομισματικής πολιτικής της FED. Επομένως οι αγορές έχουν μια καλή περίοδο δράσης εκτός αν προκύψουν απρόβλεπτες καταστάσεις στο γεωπολιτικό πεδίο.


Δεν θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα στις 22 Μαΐου η αρχικά προγραμματισμένη επενδυτική ημερίδα για την Μεσαία Κεφαλαιοποίηση στην Φρανκφούρτη με τη συμμετοχή 30 εισηγμένων εταιριών από το ΧΑ.


Επιστροφή κεφαλαίου αντί για μέρισμα θα προτείνει στην Γενική Συνέλευση της 19ης Ιουνίου η διοίκηση της Βιοκαρπέτ.


Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης των αποτελεσμάτων τριμήνου της Helleniq Energy η διοίκηση ανέφερε ότι στο δεύτερο τρίμηνο ως τα μέσα Μαΐου τα περιθώρια διύλισης κινούνται κατά 1 - 1,5 δολάριο ανά βαρέλι υψηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Παραδοσιακά το β’ τρίμηνο είναι μια αδύναμη περίοδος για τα διυλιστήρια. Για το σύνολο της χρονιάς αναμένεται ο μετριασμός των υψηλών περιθωρίων που παρατηρήθηκαν πέρυσι (8,7 $/βαρέλι), ωστόσο θα παραμείνουν υψηλότερα των ιστορικών μέσων όρων. Τα αεροπορικά καύσιμα παρουσιάζουν σημαντική αύξηση κατά 19% στο α’ τρίμηνο όπως και τα ναυτιλιακά (+9%), απόρροια της ισχυρής τουριστικής ζήτησης.

Ο εφοδιασμός με αργό πετρέλαιο λόγω της κατάστασης που επικρατεί στα στενά του Σουέζ έχει επιβαρύνει το κεφάλαιο κίνησης με 100 -150 εκατ. ευρώ καθώς τα φορτία έρχονται πλέον από το Ιρακ ακολουθώντας τη ρότα του Cape Town. Η εταιρεία εξετάζει τις επιλογές της για την αναχρηματοδότηση του ευρωμολόγου που λήγει τον Οκτώβριο ονομαστικής αξίας 500 εκατ. ευρώ με κουπόνι 2%.


Και τον Απρίλιο έμεινε χαμηλότερα η κίνηση των containers στον ΟΛΠ παρουσιάζοντας μείωση 7,6% για τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Στο σύνολο του τετραμήνου η μείωση είναι της τάξης του 10,4%. Η μεταφορική κίνηση επηρεάζεται από τις δυσκολίες διέλευσης των στενών του Σουέζ.


Oι πληθωριστικές πιέσεις στην ευρωζώνη των 20 χωρών-μελών του ευρώ συνεχίζουν να αποκλιμακώνονται, παρέχοντας στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αυξημένη βεβαιότητα ότι ο πληθωρισμός θα πέσει στο στόχο του 2% την επόμενη χρονιά, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ Luis de Guindos σε οικονομικό συνέδριο την Παρασκευή. «Ο πληθωρισμός βρίσκεται στο 2,4%, ο δομικός πληθωρισμός κάτω από το 3%. Πιστεύουμε ότι τους επόμενους μήνες ο πληθωρισμός θα κυμανθεί γύρω από αυτά τα επίπεδα. Μεσοπρόθεσμα, το 2025, θα κινηθεί προς τον στόχο της σταθερότητας των τιμών που είναι το 2%» είπε χαρακτηριστικά.

Η ΕΚΤ είναι καθ’ οδόν για την πρώτη μείωση των παρεμβατικών επιτοκίων στη συνεδρίαση της 6ης Ιουνίου και η συζήτηση στις αγορές έχει μεταφερθεί στο πόσο γρήγορα θα πρέπει να αναμένεται η επόμενη της μείωση και ποιες θα είναι οι συνθήκες που θα πρέπει να ικανοποιηθούν για να συνεχιστεί η νομισματική χαλάρωση.


Ενδιαφέρουσες είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά diesel. Ο διεθνής Τύπος ασχολείται με την σημαντική μείωση, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, των ρωσικών εξαγωγών diesel. Όπως διαβάζουμε σε άρθρο του Bloomberg, σύμφωνα με την έρευνα που έχει κάνει το πρακτορείο η μείωση των ρωσικών εξαγωγών diesel για το μεγαλύτερο μέρος του Απριλίου είναι της τάξης του 30% αφού ανήλθαν περίπου στα 520.000 βαρέλια ημερησίως, από 772.000 βαρέλια πέρυσι, ενώ παρόμοια ήταν η μείωση και για τον Μάρτιο. Η πιο δημοφιλής εξήγηση που δίνεται αποδίδει την μείωση των ρωσικών εξαγωγών στις ζημιές που έχουν πάθει ορισμένα ρωσικά διυλιστήρια από τις επιθέσεις των ουκρανικών drones.

Αυτό είναι εν μέρει ακριβές, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του διεθνούς πρακτορείου, αφού οι ζημιές σε ορισμένα διυλιστήρια είναι σημαντικές. Αν δούμε όμως την συνολική αγορά diesel στην Ρωσία καταλαβαίνουμε αμέσως πως η μείωση των εξαγωγών δεν σχετίζεται μόνο με την πτώση στην παραγωγή λόγω των ζημιών στα διυλιστήρια.

Όπως επισημαίνει το διεθνές πρακτορείο, η μείωση των εξαγωγών κατά περίπου 250.000 βαρέλια ημερησίως είναι σαφώς μεγαλύτερη από τη συνολική μείωση της παραγωγής diesel από τα διυλιστήρια της χώρας, καθώς αυτή μειώθηκε κατά περίπου 150.000 βαρέλια ημερησίως. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τον Μάρτιο. Αυτό σημαίνει πως περίπου 100.000 βαρέλια diesel ημερησίως παραπάνω από πέρυσι κατευθύνθηκαν προς την εσωτερική αγορά.

Το Bloomberg πιθανολογεί πως αυτή η εξέλιξη σχετίζεται με τις προεδρικές εκλογές που έγιναν τον Απρίλιο, καθώς ο πρόεδρος Πούτιν είχε δώσει «εντολή» να δοθεί προτεραιότητα στον εφοδιασμό της εγχώριας αγοράς ενόψει των εκλογών. Παρά το γεγονός πως η μείωση των ρωσικών εξαγωγών δεν είναι αμελητέα, η διεθνής αγορά diesel δεν φαίνεται να επηρεάζεται πολύ.

Σύμφωνα με άλλο ρεπορτάζ του Bloomberg, από την Τρίτη, η ζήτηση διεθνώς είναι αρκετά πεσμένη, με αποτέλεσμα την πτώση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων που παράγουν το καύσιμο. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως τα περιθώρια διύλισης έχουν πέσει στην ασιατική αγορά από 29 δολάρια/βαρέλι στα 15 δολάρια/βαρέλι από τον Φεβρουάριο μέχρι τώρα. Σημαντική μείωση έχει παρατηρηθεί και στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Παρά μία μικρή ανάκαμψη που έχει ξεκινήσει μέσα στον Μάιο, είναι σαφές πως τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων έχουν πέσει πολύ. Οι συντάκτες του διεθνούς πρακτορείου εκτιμούν πως η μείωση της ζήτησης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ έχει κυρίως σχέση με τις μειωμένες ανάγκες λόγω του αρκετά ήπιου χειμώνα αλλά και με την σχετικά υποτονική ζήτηση από την βιομηχανία.

Πιο ενδιαφέρουσα όμως είναι η εξήγηση που δίνει για την μείωση της ζήτησης από την Ασία και ειδικότερα από την Κίνα. Σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο, αυτή οφείλεται στο γεγονός πως όλο και περισσότερα βαριά φορτηγά χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG και όχι το diesel.

Περίπου το 30% των νέων βαρέων φορτηγών που πουλήθηκαν τον Μάρτιο στην Κίνα κινείται με καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Οι αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν πως τα κινεζικά φορτηγά που κινούνται με LNG έχουν μειώσει κατά 800.000 τις κινεζικές ανάγκες για diesel και όσο περισσότερα τέτοια φορτηγά πωλούνται τόσο περισσότερο θα μειώνεται η ζήτηση.

Οι ίδιοι αναλυτές επισημαίνουν και το γεγονός πως έχει αυξηθεί η παραγωγική δυναμικότητα των ασιατικών διυλιστηρίων, κάτι που κάνει ακόμα μεγαλύτερη την δυνητική προσφορά. Αν η κατάσταση δεν αλλάξει σύντομα, οι συντάκτες του Bloomberg εκτιμούν πως αρκετά διυλιστήρια ανά τον κόσμο θα μειώσουν την παραγωγή diesel και θα αυξήσουν αντίστοιχα την παραγωγή βενζίνης και αεροπορικών καυσίμων. Κάτι μας λέει πως δεν  θα αργήσουμε να ασχοληθούμε και πάλι με το θέμα.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

Διαβάστε Περισσότερα