H ψήφος εμπιστοσύνης στην Πειραιώς, το upside της Coca Cola, ψάχνεται για εξαγορά η Ideal, τα λαθραία τσιγάρα, στο σφυρί φιλέτα στη Μύκονο, tips για μικρές κατασκευαστικές, η αισιόδοξη Deutsche Bank και η Northvolt μένει από μπαταρία

Οι πρόσφατες αναβαθμίσεις των ξένων οίκων, η απόκτηση ξανά της επενδυτικής βαθμίδας από τη χώρα αλλά και τις ελληνικές τράπεζες, έχει αρχίσει να δείχνει τα αποτελέσματά της στις εκδόσεις ομολόγων. Στην έκδοση της Πειραιώς, για πρώτη φορά σε ομόλογο ελληνικής τράπεζας, δεν γίνεται τιμολόγηση με ονομαστικό επιτόκιο, όπως γίνεται για τους high yield εκδότες, αλλά με spread επί του swap rate. Αυτό συμβαίνει επειδή έχει βελτιωθεί το αξιόχρεο της τράπεζας και της χώρας. Η Πειραιώς προχώρησε σε έκδοση 650 εκατ. ευρώ και οι προσφορές έφτασαν στα 2,7 δισ. ευρώ. Η συγκεκριμένη έκδοση έχει spread 3,15% over swap rate (5,50% επιτόκιο).

Η τράπεζα θα προχωρήσει σε προσφορά και επαναγορά προηγούμενης έκδοσης Tier 2 ομολόγου που λήγει στις 19 Φεβρουαρίου 2030, ύψους 500 εκατ. ευρώ, για τη βελτίωση του κόστους και παράλληλα για να βελτιωθεί η συνεισφορά της έκδοσης στα κεφάλαια. Όσοι ανταλλάξουν παλαιότερους τίτλους θα έχουν προτεραιότητα στην κατανομή των νέων.

Ήδη με την προηγούμενη έκδοση Πράσινου Ομολόγου τον Ιούλιο η τράπεζα είχε ενισχύσει το δείκτη MREL στο 28,3% και ήταν η πρώτη που πέτυχε τον τελικό δεσμευτικό στόχο ένα χρόνο πριν την καταληκτική ημερομηνία του Δεκεμβρίου 2025 που έχει τεθεί από τις εποπτικές αρχές.


Είναι πολλές φορές που κάποια διαγράμματα δείχνουν το δρόμο. Αν και η στήλη προτιμά να κοιτάει τα θεμελιώδη, δεν μπορεί να αγνοήσει τη διαγραμματική εικόνα. Όταν λοιπόν εντοπίζεται προσπάθεια διάσπασης μίας μεγάλης αντίστασης, αυτή μπορεί να δώσει μεγάλη κίνηση και μας κάνει να κοιτάμε την εξέλιξη. Όταν μάλιστα αυτό συνδυάζεται με ελκυστική αποτίμηση, είναι το καλύτερό μας bet. Μία τέτοια περίπτωση ήταν πριν πέντε περίπου μήνες η Coca Cola, όταν προσπαθούσε να ξεπεράσει μία σημαντική αντίσταση κοντά στα 30 ευρώ και είχε επισημανθεί από τη στήλη.

Η διοίκηση έχει δώσει εκτιμήσεις θετικές που την καθιστούσαν ελκυστική, ενώ ήταν και από τις λίγες μετοχές που δεν είχαν φτάσει στα προ πανδημίας επίπεδα από τον FTSE 25, ενώ άλλες είχαν γράψει ακόμα και ιστορικό υψηλό. Πλέον, αυτό είναι παρελθόν, αφού έγραψε τιμές που είχε να δει από τον Φεβρουάριο του 2020, πριν δηλαδή εκδηλωθεί η πανδημία.


Δεν μπορούμε να πούμε πως από την εξέλιξη των πραγμάτων η είσοδος του κ.Κούτρα στη Δομική Κρήτης έχει στεφθεί με μεγάλη επιτυχία, ή για να είμαστε πιο δίκαιοι ίσως τώρα να αρχίσουν να φαίνονται αποτελέσματα από τις προσπάθειες που έχει καταβάλει. Το ανεκτέλεστο είναι στα 40 εκατ. ευρώ και έχει μειοδοτήσει σε έργα 43,5 εκατ. ευρώ. Δηλαδή και όλα να τα πάρει πάει στα 84 εκατ. ευρώ περίπου, αρκετά κάτω από το όριο των 130 εκατ. ευρώ που είναι το όριο του πτυχίου που έχει. Η ΕΚΤΕΡ που είναι αντίστοιχη σε πτυχίο, λίγο πιο κάτω σε αποτίμηση, αλλά σημαντικά υψηλότερα σε καθαρά κέρδη είχε ανεκτέλεστο στο όριο, δηλαδή κάπου 130 εκατ. ευρώ. Αμφότερες αναζητούν τρόπους για να πάρουν το πτυχίο έβδομης τάξης που θα ξεκλειδώσει το όριο στο ύψος του ανεκτέλεστου.


Πιθανότατα μέχρι το τέλος του έτους η Ideal θα ανακοινώσει μία εξαγορά. Αυτό είπε ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, πρόεδρος του ομίλου, στην ενημέρωση των αναλυτών χθες. Είπε πως αυτήν την περίοδο εξετάζει η διοίκηση 2-3 περιπτώσεις και ενδεχομένως θα είναι σε θέση μέχρι το τέλος του έτους να ανακοινώσει μία, αφού πλέον μετά και την ολοκλήρωση της πώλησης της Astir Vitogiannis έχει δύναμη πυρός σε μετρητά και δάνεια 180 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση συνεχίζει να φέρνει αποτελέσματα σε ανάπτυξη και αξία και η εσωτερική αξία της μετοχής έχει φτάσει τα 7,80 ευρώ όταν πέρυσι ήταν στα 5,80 ευρώ. Η μετοχή διαπραγματεύεται με discount 29%, κάπως υψηλότερο έναντι του κλάδου. Η διοίκηση σημείωσε πως και το δεύτερο εξάμηνο, αλλά και το 2025 θα είναι καλό για τον κλάδο της πληροφορικής, με το ανεκτέλεστο να είναι μεγαλύτερο των 70 εκατ. ευρώ, ενώ για τα Attica Stores είπε ότι στο τρίτο τρίμηνο ο ρυθμός ανάπτυξης έχει υποχωρήσει έναντι του εξαμήνου αλλά περιμένει ανάκαμψη τους τελευταίους μήνες του έτους.


Συνεχίζεται το πρόγραμμα των πλειστηριασμών ακινήτων και τον μήνα Σεπτέμβριο. Ενδιαφέρον προκαλεί η 26η Σεπτεμβρίου όπου εκπλειστηριάζονται τέσσερα ακίνητα στη Μύκονο. Ο πρώτος πλειστηριασμός αφορά ένα αγροτεμάχιο 14 στρεμμάτων που βρίσκεται στην κτηματική περιφέρεια του Δήμου Μυκόνου, στη θέση «Σταροβούρλα-Φανάρι» και το οποίο βγαίνει με τιμή εκκίνησης τα 931.450 ευρώ.

Οι επόμενοι δύο πλειστηριασμοί αφορούν ισάριθμα οικόπεδα στην περιοχή Φανάρι, που ανήκουν στην εταιρεία Ρόδον Ελλάς. Το ένα αγροτεμάχιο, είναι οικοδομήσιμο, με έκταση 4.196 τ.μ. Το δεύτερο αγροτεμάχιο, επίσης, οικοδομήσιμο, έχει έκταση 4.208 τ.μ.

Τα εν λόγω αγροτεμάχια αποκτήθηκαν από τη Ρόδον Ελλάς το 2006. Οι τιμές εκκίνησης έχουν οριστεί σε 273.000 ευρώ και 274.300 ευρώ αντίστοιχα.

Ο τέταρτος πλειστηριασμός αφορά το ήμισυ εξ αδιαιρέτου μιας κάθετης ιδιοκτησίας που βρίσκεται στη θέση «Καντούνια» Μυκόνου. Έχει έκταση 980 τ.μ. με δυνατότητα συνολικής δόμησης 155 τ.μ.  Η τιμή εκκίνησης έχει οριστεί σε 178.400 ευρώ.


Σημαντική αύξηση της κατανάλωσης των παράνομων τσιγάρων τόσο στην Ευρώπη, όσο στην Ελλάδα διαπιστώνει έκθεση της KPMG.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης, στην Ελλάδα το 2023 το ποσοστό των παράνομων τσιγάρων εκτιμάται στο 23,7% της συνολικής κατανάλωσης τσιγάρων, αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2022. Συνολικά, καταναλώθηκαν 3,5 δισεκατ. παράνομα τσιγάρα. Τα χαμένα έσοδα για τα δημόσια ταμεία υπολογίζονται σε 624 εκατ. ευρώ μόνο για το 2023.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καταναλώθηκαν 52,2 δισεκατ. παράνομα τσιγάρα, εκ των οποίων τα 35,2 δισεκατ. καταναλώθηκαν στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με την έκθεση της KPMG, οι απώλειες των εσόδων για τα δημόσια ταμεία των χωρών της Ε.Ε. το 2023 υπολογίζονται σε 11,6 δισεκατ. ευρώ, ενώ η Γαλλία διατηρεί την πρώτη θέση στην κατανάλωση παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε. για ακόμα μία χρονιά, αντιπροσωπεύοντας το 47,7% της συνολικής κατανάλωσης παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε.


Η κατάσταση στις αγορές, διεθνώς, και ιδιαίτερα στη Wall Street, η οποία παρουσίασε εκ νέου αναταράξεις την προηγούμενη εβδομάδα δεν είναι τόσο τραγική, επισημαίνει η Deutsche Bank σε σχετικό της report.

Μάλιστα ο αναλυτές της γερμανικής τράπεζας εντοπίζουν σημαντικά θετικά σημεία, τα οποία οι επενδυτές πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν τους. Το πρώτο από αυτά αφορά την ανάσχεση της αύξησης των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ, η οποία τον τελευταίο χρόνο δεν είναι τόσο αισθητή. Παράλληλα οι αιτήσεις ανεργίας βαίνουν μειούμενες τον τελευταίο μήνα.

Το δεύτερο σημαντικό σημείο είναι ότι η πτώση της αγοράς οφείλεται σε μια περιορισμένη ομάδα μετοχών, η οποία συμπαρασύρει τους δείκτες προς τα κάτω. Το φαινόμενο γίνεται ακόμη πιο έντονο τον μήνα Σεπτέμβριο που θεωρείται ως ο πιo αδύναμος μήνας, αλλά και λόγω των επερχόμενων εκλογών στις ΗΠΑ.

Ακόμη η προοπτική μειώσεων των επιτοκίων μετριάζει τις «σφικτές» οικονομικές συνθήκες, ενώ με δεδομένο ότι και άλλες κεντρικές τράπεζες πέραν της Fed και της EKT έχουν μειώσει κατά 25 μονάδες βάσης τα επιτόκιά τους, δεν φαίνεται να υπάρχει κίνδυνος για την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας.

Η πορεία των οικονομικών δεικτών, επίσης, σύμφωνα με τους αναλυτές της Deutsche Bank δείχνει ότι κανείς δεν μπορεί να τους εμπιστευθεί υπερβολικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανεστραμμένη καμπύλη απόδοσης στις ΗΠΑ, η οποία έχει παρατηρηθεί πριν από οικονομική ύφεση. Όμως, ύφεση δεν έχει συμβεί ακόμα, για χρονικό διάστημα περισσότερο από δύο χρόνια μετά την αρχική αναστροφή, σύμφωνα με την Deutsche Bank.


Το ευρώ θα εξασθενήσει προς την απόλυτη ισοτιμία 1-προς-1 με το δολάριο ΗΠΑ τους επόμενους μήνες, καθώς οι αγορές θα προεξοφλήσουν επιθετική χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για να τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα στην ευρωζώνη, εκτιμά η Morgan Stanley.

H επενδυτική τράπεζα βλέπει την ισοτιμία του ευρώ να πέφτει στα $1,02 μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς, μια πτώση γύρω στο 7% από τα τρέχοντα επίπεδα. Η εκτίμηση βασίζεται στο σενάριο οτι οι αγορές θα ποντάρουν οτι η ΕΚΤ θα προχωρήσει σε μειώσεις επιτοκίων στις επόμενες τρεις συνεδριάσεις με πιθανή μια μεγάλη κίνηση της τάξης των 50 μονάδων βάσης.

Η πρόβλεψη της Morgan Stanley είναι από τις πιο απαισιόδοξες για το ευρώ μεταξύ των αναλυτών στην αγορά ισοτιμιών καθώς το consensus βλέπει το ευρώ να κλείνει τη χρονιά στα $1,11. Αν τα μακροοικονομικά στοιχεία συνεχίσουν να επιδεινώνονται στην Ευρώπη, η αγορά θα αρχίσει να σκέπτεται όχι μειώσεις 25 μονάδων βάσης ανά τρίμηνο αλλά σε κάθε συνεδρίαση, εκτιμά η επενδυτική τράπεζα που από τον Φεβρουάριο συστήνει σορτάρισμα της ισοτιμίας ευρώ-δολάριο, αναμένοντας οτι οι προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ τον Νοέμβριο θα ενισχύσουν το αμερικανικό νόμισμα. Η αυξανόμενη πολιτική αβεβαιότητα στην Ευρώπη ενισχύει την πρόβλεψή της για καθοδική τάση του ευρώ.


Η σουηδική Northvolt είναι μία από τις γνωστές ευρωπαϊκές startup εταιρείες που ασχολείται με τον κλάδο των μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θεωρείται από τις πιο σημαντικές προσπάθειες της ηπείρου μας να αντιμετωπίσει την κυριαρχία της Ασίας στον συγκεκριμένο τομέα και έχει κάνει αρκετή πρόοδο, καθώς το πρώτο της εργοστάσιο στην Σουηδία βρίσκεται ήδη σε λειτουργία. Η εταιρεία έχει αντλήσει πολλά δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση από πολλούς επενδυτές, κυρίως αυτοκινητοβιομηχανίες και θεσμικούς επενδυτές.

Η σημασία της για την ευρωπαϊκή βιομηχανία είναι αρκετά μεγάλη και πέρυσι είχε γίνει πολλή συζήτηση γύρω από την απόφαση της να εκμεταλλευθεί τη μεγάλη οικονομική βοήθεια που πρόσφερε το καναδικό δημόσιο προκειμένου να την πείσει να ανεγείρει εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών στο καναδικό έδαφος. Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει πολύ μέσα σε έναν χρόνο, και μάλιστα προς το χειρότερο για την φιλόδοξη σουηδική επιχείρηση. Η μειωμένη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, όπου βρίσκονται οι πελάτες και οι συνεργάτες της Northvolt είναι η βασικότερη αιτία για την χειροτέρευση της κατάστασης, όχι όμως η μόνη.

Η πρώτη σημαντική κακή είδηση ήρθε τον Ιούνιο, όταν η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW (BMW XETRA) ανακοίνωσε την ακύρωση του συμβολαίου που είχε υπογραφεί το 2020 μεταξύ των δύο εταιρειών. Το συμβόλαιο ήταν αξίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ και ήταν από τα πιο σημαντικά που είχε καταφέρει να υπογράψει η σουηδική επιχείρηση. Η επίσημη ανακοίνωση της BMW ανέφερε πως οι δύο επιχειρήσεις αποφάσισαν να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στην ανάπτυξη των μπαταριών επόμενης γενιάς αλλά πληροφορίες του γερμανικού Τύπου είχαν αναφέρει πως η Northvolt δεν μπορούσε να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα παράδοσης μπαταριών που προέβλεπε το συμβόλαιο.

Λίγο μετά, η Northvolt ανακοίνωσε τα μάλλον απογοητευτικά οικονομικά της αποτελέσματα για το 2023. Ο κύκλος εργασιών είχε ανεβεί στα 128 εκατομμύρια δολάρια από 107 εκατομμύρια το 2022 αλλά οι ζημίες ανέβηκαν στα 1,2 δις δολάρια από 265 εκατομμύρια δολάρια το 2022. Μέσα σε αυτά τα κακά νέα, η εταιρεία ανακοίνωσε στις αρχές Ιουλίου την έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης των στρατηγικών της στόχων και του πολύ φιλόδοξου προγράμματος επέκτασης της παραγωγικής της δυναμικότητας.

Τις τελευταίες μέρες έγιναν γνωστές οι πρώτες αποφάσεις της επιχείρησης στα πλαίσια αυτής της αναθεώρησης, και είναι φανερό πως το βάρος πέφτει πάνω στην μείωση του κόστους λειτουργίας της επιχείρησης και την προσαρμογή στην μειωμένη ζήτηση. Έτσι, την προηγούμενη Παρασκευή ανακοινώθηκε η εγκατάλειψη του σχεδίου για την ανέγερση στην Σουηδία εγκαταστάσεων παραγωγής καθόδων για μπαταρίες και προχθές Δευτέρα ανακοινώθηκε πως θα σταματήσει και η λειτουργία της υφιστάμενης μονάδας παραγωγής καθόδων στο βασικό της εργοστάσιο.

 Η παύση της λειτουργίας αυτής της μονάδας θα συνοδευτεί και από την μείωση των θέσεων εργασίας στο συγκεκριμένο εργοστάσιο. Ειδικοί της παγκόσμιας αγοράς μπαταριών δήλωσαν στο Reuters πως αυτή η απόφαση πάρθηκε διότι η Northvolt διαπίστωσε πως δεν μπορεί να πετύχει την παραγωγή καθόδων με ποιότητα εφάμιλλη με αυτές που παράγουν άλλες επιχειρήσεις και έκρινε πως η πιο σωστή λύση είναι πλέον η εισαγωγή τους από άλλες χώρες. Εκτός από αυτό όμως, την Δευτέρα ανακοινώθηκε πως η εταιρεία θα αρχίσει συζητήσεις με τους συνεργάτες της για την τύχη του σχεδιαζόμενου νέου εργοστασίου μπαταριών στην Πολωνία.

Σχετικά με τα εργοστάσια που προβλέπεται να ανεγερθούν στον Καναδά και στην Γερμανία, η εταιρεία δήλωσε πως θα προχωρήσουν, όπως και μία κοινή επιχείρηση με την Volvo Cars (VOLCAR-B STOCKHOLM) στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, πρόσθεσε όμως πως ενδέχεται να μην τηρηθεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Όπως φαίνεται, η Northvolt περνά από την φάση της επιθετικής επέκτασης στην φάση που προέχει η επιβίωσή της, δηλαδή σε survival mode όπως λένε οι Αμερικανοί.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.