Η αργοπορία του Υπουργείου Εξωτερικών, ο περίεργος αποκλεισμός (;) των μεγάλων ναυπηγείων, οι απώλειες στη Mytilineos, η μεγάλη ώρα του ΟΤΕ, η Aegean χρυσώνει τους μετόχους, το upside της Avax και τα πονταρίσματα για MSCI

Η οικονομική διπλωματία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εξωτερικής πολιτικής σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη υπάρχουν ειδικά τμήματα που προωθούν τα εγχώρια επιχειρηματικά συμφέροντα στο εξωτερικό, καθώς πλέον ζούμε σε ένα οικοσύστημα όπου οι μεγάλες εταιρείες επενδύουν εκτός συνόρων. Μάλιστα στο εξωτερικό, οι στόχοι για επέκταση των εγχώριων εταιρειών, αποτελούν και εθνικούς με τα αρμόδια Υπουργεία Εξωτερικών να βοηθούν στην ανάπτυξη των ομίλων.

Όλα αυτά όμως στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα το ΥΠΕΞ δείχνει ότι δεν έχει βάλει ψηλά στην ατζέντα του την οικονομική διπλωματία και την προώθηση των ελληνικών επιχειρήσεων. Ένα από τα πολλά παραδείγματα που επιβεβαιώνουν το παραπάνω είναι αυτό της Άκτωρ. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει κερδίσει αποζημίωση ύψους 50 εκατ. ευρώ από το αλβανικό κράτος που αρνείται να συμμορφωθεί και δεν εκταμιεύει το ποσό.

Μέχρι σήμερα, το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει προχωρήσει σε καμία απολύτως ενέργεια για να προασπίσει τα συμφέροντα της εταιρείας. Και όλα αυτά σε μία περίοδο που οι ελληνικές επιχειρήσεις μετά από μια υπερδεκαετή οικονομική κρίση αναπτύσσονται στο εξωτερικό, δημιουργώντας αξία όχι μόνο για τους μετόχους τους, αλλά και για την Ελλάδα. Η πολλαπλασιαστική αξία των επενδύσεων των εταιρειών έχουν άμεσο αντίκτυπο στη δημιουργία νέων καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, στα δημόσια έσοδα και βεβαίως στην επέκταση της επιρροής της χώρα μας στο εξωτερικό.

Υπενθυμίζεται πως η Άκτωρ είχε κερδίσει αποζημίωση πριν λίγα χρόνια μετά από προσφυγή της στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο που την δικαίωσε, για την κατασκευή του άξονα Τιράνων - Ελμπασάν. Το δικαστήριο έκρινε πως η Αλβανία κακώς δεν ικανοποίησε τις συμβατικές της υποχρεώσεις, όπως η μη καταβολή του ΦΠΑ για τις εκτελεσθείσες εργασίες.  

Η εν λόγω υπόθεση αν και διαρκεί χρόνια, είναι επίκαιρη, τη στιγμή που ο Αλβανός πρωθυπουργός, Έντι Ράμα βρέθηκε στην Ελλάδα. Η Άκτωρ αιτήθηκε πρόσφατα στο υπουργείο Δικαιοσύνης να προχωρήσει στην εκτέλεση της απόφασης κατά της αλβανικής δικαιοσύνης, όπως και έκανε, προωθώντας την υπόθεση στο Υπουργείο Εξωτερικών για να προβεί στις νόμιμες ενέργειες. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει γίνει καμία ενέργεια.

Μπορεί λοιπόν να μιλάμε για ανάπτυξη και την αναγκαιότητα να επεκταθούν οι μεγάλες ελληνικές εταιρείες στο εξωτερικό, όμως χρειάζεται και η υπεύθυνη στάση της πολιτείας προκειμένου να προασπιστούν τα συμφέροντα των επιχειρήσεων. Πιστεύουμε πως το ελληνικό ΥΠΕΞ θα δράσει, όπως θα έκαναν άλλωστε όλα τα αρμόδια υπουργεία στην Ευρώπη.


Η υπόθεση της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ που έχει περάσει από πολλές και διαφορετικές ατραπούς τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι προωθείται να κλείσει στο επόμενο διάστημα με μια μεγάλη έκπληξη. Τον αποκλεισμό των δύο μεγαλύτερων και άρτιων τεχνικά Ναυπηγείων της χώρας, αυτών του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, που διαθέτουν τεχνογνωσία και υποδομές.

Το πώς αυτό συνέβη δεν είμαστε σε θέση να το γνωρίζουμε, ούτε μπορούμε να κρίνουμε τις όποιες αποφάσεις, αν τελικά αυτές ληφθούν και τυπικά και προχωρήσουν οι διαδικασίες όπως ακούγεται  στην αγορά μέχρι τα τέλη Ιουνίου.

Ωστόσο, τα ερωτήματα είναι υπαρκτά και αφορούν αρχικά στην επιλογή των Ναυπηγείων, τα οποία δεν διαθέτουν δεξαμενή που απαιτείται για την ανέλκυση του πλοίου, προκειμένου να πραγματοποιηθούν όλες οι εργασίες, σε αντίθεση με αυτά που αποκλείστηκαν.

Επιπρόσθετα, ποιος είναι ο έμμισθος σύμβουλος της γερμανικής ThyssenKrupp που είναι παράλληλα και πρόεδρος Συνδέσμου έχοντας σαφώς θεσμική ιδιότητα; Είναι αυτοί οι δύο ρόλοι συμβατοί; Αν είναι σε ποιο δίκαιο αναφέρεται αυτή η συμβατότητα;

Να σημειώσουμε ότι ο Σύνδεσμος είναι άμεσα συνυφασμένος με την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία και από τον οποίο πρόσφατα αποχώρησαν με ηχηρό τρόπο δύο μεγάλοι εκπρόσωποι και σύστησαν δικό τους σύνδεσμο. Μήπως υπάρχει σύγχυση ρόλων κάπου; Αν ναι, αυτή η σύγχυση είναι ικανή να έχει επηρεάσει και σε ποιο βαθμό την διαδικασία για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ;


Στον ΟΤΕ στρέφεται η προσοχή σήμερα, καθώς θα δημοσιεύσει αποτελέσματα πρώτου τριμήνου της τρέχουσας χρήσης. Η προσοχή στρέφεται στην ενημέρωση που θα κάνει η διοίκηση για την πορεία του ανταγωνισμού, αλλά και τις εξελίξεις στη Ρουμανία. Για τη Ρουμανία η αγορά περιμένει την πλήρη αποδέσμευση του ΟΤΕ από τη δραστηριότητα της κινητής που έχει μείνει και εδώ και μερικούς μήνες είναι σε διαπραγματεύσεις. Από την άλλη, η ένταση του ανταγωνισμού στην εγχώρια σταθερή και κάποιες αυξήσεις στα κόστη που αναμένουν οι αναλυτές πιθανότατα να τύχουν καλύτερης ανάλυσης στην τηλεδιάσκεψη. Πάντως δεν αναμένονται μεγάλα νέα μέχρι τον Ιούλιο που θα γίνει και αλλαγή σκυτάλης στον όμιλο, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί.

Ο πολύ πετυχημένος manager, Μιχάλης Τσαμάζ, που κατάφερε να βελτιώσει σημαντικά τον ισολογισμό του ΟΤΕ θα δώσει τη θέση του στον Κώστα Νεμπή και στελέχη της αγοράς αναφέρουν πως ο κ. Νεμπής θα δώσει τις κατευθύνσεις για την επόμενη μέρα. Οι μέσες εκτιμήσεις των αναλυτών σύμφωνα με δημοσκόπηση του Bloomberg αναμένουν EBITDA 334 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 132 εκατ. ευρώ.

H Optima Bank περιμένει έσοδα 837,8 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 4,1%, αλλά σταθερά κέρδη 137 εκατ. ευρώ από 136,9 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο περσινό πρώτο τρίμηνο. Η Eurobank Equities περιμένει καθαρά κέρδη 135 εκατ. ευρώ και EBITDA μετά από τις μισθώσεις 326 εκατ. ευρώ.


Την επόμενη Δευτέρα, οι μετοχές της Aegean Airlines θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο μέρισμα ύψους 0,75 ευρώ ανά μετοχή, πιστοποιώντας την επιστροφή της εταιρείας στην κανονικότητα και στις διανομές μερισμάτων. Μετά την επαναγορά των warrants από το ελληνικό δημόσιο, την εξαιρετική κερδοφορία του 2023 και την υψηλή ρευστότητα παρά το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, η εταιρεία ανταμείβει τους μετόχους με μία καλή διανομή. Ο τίτλος το τελευταίο διάστημα έχει ανακάμψει και μάλιστα απέχει ελάχιστα από τα ιστορικά υψηλά του, καθώς όπως όλα δείχνουν από την πορεία του τουρισμού στο πρώτο τετράμηνο και φέτος θα είναι μία καλή χρονιά από την αεροπορική.

H εκκρεμότητα που υπάρχει έχει να κάνει με την αποζημίωση που θα λάβει από την Pratt&Whitney για το θέμα της καθήλωσης και των δικών της αεροσκαφών. Το πρόβλημα στον κινητήρα αναγκάζει όλες τις εταιρείες που έχουν αεροσκάφη Airbus Neo να περάσουν από έλεγχο. Η διοίκηση έχει ενημερώσει εγκαίρως και έχει πει ότι θα λάβει μία καλή αποζημίωση, αλλά ίσως να μην καλύπτει τα πάντα, όπως π.χ. μία ακριβότερη της εκτίμησης ναύλωση αεροσκάφους.


Η νέα έκθεση της Edison για την Avax μπορεί να μείωσε λίγο τη δίκαιη τιμή από τα 3,20 ευρώ στα 3 ευρώ, έδειξε όμως ότι το περιθώριο ανόδου είναι σχεδόν 100%. Η μετοχή ανέκαμψε χθες παρά το γεγονός ότι η αγορά κινήθηκε διορθωτικά. Η Edison περιμένει βελτίωση μεγεθών το 2024 και καλύτερο μέρισμα.

Συγκεκριμένα για το 2024 περιμένει κέρδη ανά μετοχή 0,33 ευρώ που δίνουν πολύ χαμηλό p/e και μέρισμα 0,08 ευρώ. Στην ανάλυση σημειώνεται πως το discount έναντι των άλλων εταιρειών του κλάδου είναι μεγάλο και μάλιστα ανέρχεται στο 51%. Καταλύτης για την πορεία της μετοχής, παρά τις όποιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση μεγάλων έργων, είναι το υψηλό ανεκτέλεστο που ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ.


Σήμερα το βράδυ (14/5) δημοσιεύεται η αναδιάρθρωση των δεικτών MSCI. Δεν υπάρχουν πολλά στοιχήματα για τις ελληνικές μετοχές. Πιθανότατα θα συνεχίσουν να είναι δέκα οι μετοχές του MSCI Greece Standard. Οι δέκα αυτές είναι: Εθνική Τράπεζα, Τράπεζα Πειραιώς, Eurobank, Alpha Bank, Jumbo, ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Μυτιληναίος, Motor Oil και ΔΕΗ.


Επιφυλακτικοί φάνηκαν χθες οι επενδυτές, απέναντι στη μετοχή της Μυτιληναίος, όπως φάνηκε και από την πορεία της. Με την αγορά να πραγματοποιεί μία ήπια και λογική διόρθωση, αφού είχε συμπληρώσει 4 συνεχόμενες ανοδικές, η μετοχή της εταιρείας υποχώρησε 1,4% και θα έκλεινε χαμηλότερα αν δεν έμπαιναν κάποιες εντολές…στις τελικές δημοπρασίες.


Μεγάλα ονόματα και αρκετά υψηλές τιμές εκκίνησης είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των πλειστηριασμών ακινήτων που έχουν προγραμματιστεί για την τρέχουσα εβδομάδα.

Για την Τετάρτη 15 Μαΐου έχει προγραμματιστεί ο επαναληπτικός πλειστηριασμός της βίλας του εκλιπόντος επιχειρηματία Ανδρέα Βγενοπούλου στην Εκάλη. Ως τιμή εκκίνησης έχουν οριστεί τα 4,2 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο πρώτος πλειστηριασμός για το ακίνητο είχε προγραμματιστεί για τον Μάρτιο, αλλά η διαδικασία είχε τεθεί σε αναστολή.

Για την ίδια ημερομηνία έχει προγραμματιστεί και ο πλειστηριασμός ενός μεγάλου επαγγελματικού κτιρίου στη Βάρκιζα που ανήκει στην οικογένεια Κουτρουλιά, η οποία είχε δημιουργήσει την αλυσίδα εστιατορίων Palmier Bistrot.

Ο πλειστηριασμός αφορά 35 οριζόντιες ιδιοκτησίες πολυκατοικίας, χτισμένης επί οικοπέδου εκτάσεως 1.000,58 τ.μ. Εντός του οικοπέδου έχει ανεγερθεί επαγγελματικό κτίριο το οποίο αποτελείται από τρία επίπεδα και περιλαμβάνει 33 καταστήματα, εκ των οποίων: τα 13 καταστήματα βρίσκονται στο υπόγειο, τα 14 στο ισόγειο και τα 6 στον α’ όροφο.

Η τιμή εκκίνησης του ακινήτου έχει μειωθεί στα 1,42 εκατ. ευρώ από 2,18, λόγω τριών προηγουμένων άγονων πλειστηριασμών.

Την Τετάρτη, επίσης, έχει προγραμματιστεί ο πλειστηριασμός μιας πολυτελούς κατοικίας στη Μύκονο που ανήκει στην οικογένεια Ψαλλίδα. Ακόμη, την ίδια ημέρα, με τιμή εκκίνησης τα 384.000 ευρώ γίνεται ο επαναληπτικός πλειστηριασμός του διώροφου ακινήτου επιφανείας 678,54 τετραγωνικά μέτρα της Ελένης Μαμιδάκη στο Πόρτο Χέλι.


Καθώς οι εκτιμήσεις για την παραγωγή στην ευρωζώνη και για το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν στη Γερμανία κινούνται ανοδικά, οι αναλυτές του Bloomberg εκτιμούν ότι η οικονομία της ευρωζώνης θα επεκταθεί πιο γρήγορα φέτος απ' ό,τι αναμενόταν. Κι αυτό γιατί το μεγαλύτερο μέλος, η Γερμανία  βγαίνει από μια φάση στασιμότητας που διήρκεσε περισσότερο από ένα έτος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των αναλυτών, η παραγωγή στη νομισματική ένωση των 20 κρατών - μελών  θα αυξηθεί κατά 0,7% το 2024. Πιο πάνω, δηλαδή, από το 0,5% που είχε προβλεφθεί στην τελευταία μηνιαία έρευνα.

Από την άλλη πλευρά, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν στη Γερμανία αναμένεται να ενισχυθεί τώρα κατά 0,2%, σε σύγκριση με 0,1% των προηγουμένων μετρήσεων. Παρόμοιες έρευνες δείχνουν, ακόμη, την αναβάθμιση του οικονομικού outlook σε Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία, αποτυπώνοντας μια εικόνα βελτίωσης.

Παράλληλα και η πορεία των ΑΕΠ για το πρώτο τρίμηνο ήταν θετική ενώ παρατηρείται και υποχώρησης του πληθωρισμού προς το 2%, κάτι που δείχνει ότι και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ετοιμάζεται να αρχίσει να μειώνει τα επιτόκια.

Μάλιστα οι οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg προβλέπουν τρεις μειώσεις 25 μονάδων βάσης φέτος στο επιτόκιο που σήμερα διαμορφώνεται στο 4%. Από την πλευρά της ΕΚΤ, η πρόεδρος ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε τον περασμένο μήνα, ότι η οικονομία της ευρωζώνης «ανακάμπτει».

Η έρευνα προβλέπει ότι ο πληθωρισμός στη Ευρωζώνη θα σημειώσει ήπια μεταβολή  προς το 2% τα επόμενα τρίμηνα, ενώ θα αγγίξει το επίπεδο-στόχο στο δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους.


O κρατικός αερομεταφορέας του Ντουμπάι, η αεροπορική Emirates, ανακοίνωσε οτι τα κέρδη της χρήσης του 2023 που έληξε στις 31 Μαρτίου αυξήθηκαν 60% φθάνοντας τα 17,2 δισ. ντίρχαμ ($4,69 δισ.) από 10,6 δισ. ντίρχαμ την προηγούμενη χρονιά. Η Emirates μετέφερε 51,9 εκατ. επιβάτες στη χρήση του 2023. Οπως δήλωσε ο πρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας, ο σεϊχης Αχμέντ μπιν Σαίντ αλ Μαχτούμ, «οι προοπτικές είναι θετικές, προβλέπουμε δυνατή και διατηρήσιμη ζήτηση για διεθνείς πτήσεις και ταξίδια».

Η Emirates θα πληρώσει στο προσωπικό της ένα μπόνους που ισοδυναμεί με μισθούς 20 εβδομάδων. O όμιλος Emirates Group στον οποίον ανήκει η αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε κερδοφορία ρεκόρ. Τα κέρδη του αυξήθηκαν 71% στα 18,7 δισ. ντίρχαμ και με τη σειρά του θα πληρώσει στο εθνικό ταμείο πλούτου του Ντουμπάι, τον ιδιοκτήτη του, μέρισμα ύψους 4 δισ. ντίρχαμ.


Το καλοκαίρι του 2023 έληξε η συμφωνία που είχε συναφθεί τον Ιούλιο του 2022 μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας σχετικά με την ασφαλή διέλευση των πλοίων μεταφοράς αγροτικών προϊόντων από τα λιμάνια της Ουκρανίας προς διάφορες χώρες στον κόσμο. Η συμφωνία αυτή είχε ανακουφίσει την παγκόσμια αγορά τροφίμων, καθώς η Ουκρανία είναι μία από τις πιο σημαντικές παραγωγούς στον κόσμο, ιδιαίτερα στο καλαμπόκι και το ηλιέλαιο αλλά και στο σιτάρι.

Η κατάρρευση της παραπάνω συμφωνίας είχε προκαλέσει μεγάλη ανησυχία ανά τον κόσμο, καθώς είχε δημιουργηθεί η εντύπωση πως οι δια θαλάσσης ουκρανικές εξαγωγές θα σταματούσαν σχεδόν εντελώς. Αυτοί οι φόβοι δεν ήταν εντελώς αβάσιμοι αφού η Ρωσία είχε απειλήσει να επιτεθεί στα πλοία που θα προσπαθούσαν να φορτώσουν καλαμπόκι, σιτάρι και άλλα προϊόντα από τα ουκρανικά λιμάνια.

Το φθινόπωρο του 2023 είχαμε δει την προσπάθεια της Ουκρανίας να δημιουργήσει μία ασφαλή δίοδο διέλευσης των πλοίων κοντά στα παράλια της Ρουμανίας αλλά από εκεί και ύστερα το θέμα έφυγε από το διεθνές ειδησεογραφικό προσκήνιο. Προχθές, όμως, δημοσιεύθηκε ένα άρθρο των New York Times που ομολογουμένως μας προκάλεσε έκπληξη.

Σύμφωνα με αυτό, οι δια θαλάσσης εξαγωγές των ουκρανικών αγροτικών προϊόντων όχι μόνο δεν μειώθηκαν κατακόρυφα μετά την κατάρρευση της σχετικής συμφωνίας με την Ρωσία, αλλά έχουν αυξηθεί τόσο πολύ που έχουν φθάσει στα προ του πολέμου επίπεδα. Ο Constant Meheut, συντάκτης του άρθρου, επικαλείται τα επίσημα στοιχεία της Ουκρανικής Αρχής Θαλασσίων Λιμένων και αναφέρει πως στους προηγούμενους έξι μήνες εξήχθησαν 27,6 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι δημητριακών (κυρίως καλαμποκιού και σιταριού) και σπόρων για ελαιοπαραγωγοί (κυρίως για την παραγωγή ηλιελαίου). Οι εξαγωγές αυτές πραγματοποιήθηκαν με πλοία που φόρτωσαν στα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και είναι κατά μόλις 0,2 μετρικούς τόνους λιγότερες από τον μέσο όρο των εξαγωγών στην ίδια περίοδο του έτους από το 2018 μέχρι το 2021.

Ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η πληροφορία πως στους πρώτους τρεις μήνες του 2024 οι εξαγωγές ξεπερνούν σε όγκο αυτές των αντίστοιχων προπολεμικών περιόδων. Η αμερικανική εφημερίδα επιβεβαίωσε τα στοιχεία της Ουκρανικής Αρχής Λιμένων σε επαφές της με την αγγλική Lloyd’s List Intelligence, την αμερικανική εταιρεία εμπορίας αγροτικών προϊόντων Teucrium Trading και την ουκρανική επενδυτική εταιρεία Dragon Capital. Σύμφωνα μάλιστα με την Lloyd’s List, τον Μάρτιο έδεσαν στα ουκρανικά λιμάνια 231 πλοία για να παραλάβουν δημητριακά ενώ τον προηγούμενο Σεπτέμβριο είχαν δέσει μόλις πέντε.

Κατά τους New York Times, και σύμφωνα με τα στοιχεία και τις πληροφορίες που συνέλεξαν, η μεγάλη αυτή αλλαγή οφείλεται στο γεγονός πως το Ουκρανικό Πολεμικό Ναυτικό κατάφερε να αποκρούσει τις προσπάθειες των Ρώσων να δημιουργήσουν προβλήματα στην ναυσιπλοΐα και να φοβίσουν τους πλοιοκτήτες. Όπως σημειώνουν όμως οι New York Times, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το τι θα γίνει στην συνέχεια, καθώς οι αυξημένες εξαγωγές οφείλονται εν μέρει και στο γεγονός πως για δύο χρόνια είχαν συσσωρευθεί αποθέματα που τώρα έγινε δυνατή η εξαγωγή τους.

Δεν είναι εύκολο επίσης να προβλέψουμε το αν οι ουκρανικές δυνάμεις θα συνεχίσουν να εξασφαλίζουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων από τον νέο δίαυλο. Και φυσικά, δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για την ποιότητα της συγκομιδής των διαφόρων ουκρανικών καλλιεργειών τους επόμενους μήνες. Ανεξαρτήτως του τι θα επακολουθήσει πάντως, οφείλουμε να ομολογήσουμε πως οι ουκρανοί τα έχουν καταφέρει πολύ καλά, σε αυτόν τον τομέα τουλάχιστον, από το περασμένο καλοκαίρι μέχρι τώρα.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.