Η μοναδική προοπτική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η δυναμική της Aegean, η αναμονή των επενδυτών και η AVAX

Στα ύψη έβαλε τον πήχη για τη μετοχή της Aegean Airlines η Ambrosia Capital η οποία ξεκίνησε την κάλυψη της μετοχής δίνοντας σύσταση αγοράς και τιμή στόχο τα 15,90 ευρώ. Με βάση την τρέχουσα τιμή το περιθώριο ανόδου για τη μετοχή είναι 43%. Μάλιστα ο αναλυτής της Ambrosia αναφέρει πως θεωρεί ότι οι εκτιμήσεις των αναλυτών για τα μελλοντικά κέρδη είναι ξεπερασμένες και χαμηλές και πιθανότατα θα δούμε σημαντικές αναθεωρήσεις. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα εγχώριες χρηματιστηριακές όπως η Eurobank Equities και η NBG αύξησαν τις τιμές στόχους.

Η Ambrosia πάντως αναφέρει πως η υποχρεωτική πειθαρχία των εταιρειών στις χωρητικότητες λόγω των προβλημάτων της αλυσίδας εφοδιασμού, μαζί με την ενισχυμένη τουριστική κίνηση θα στηρίξουν τις αποδόσεις της Aegean. Έχει επίσης χαμηλότερα κόστη έναντι των ανταγωνιστών, ενώ το βασικό της αεροδρόμιο, το Ελ. Βενιζέλος, είχε 35% αύξηση της κίνησης στο πρώτο εξάμηνο και αυτό δείχνει τα οφέλη των πρόσφατων επενδύσεων αλλά και της επέκτασης της τουριστικής περιόδου. Η μετοχή διαπραγματεύεται με p/e 6,8 φορές τα κέρδη του 2023 που αντιστοιχεί σε discount 21% έναντι των ομοειδών.


Μία ακόμη μετοχή του FTSE 25 με μεγάλο περιθώριο ανόδου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σύμφωνα με την Piraeus Sec., η οποία αύξησε την τιμή στόχο στα 20,70 ευρώ από 17 ευρώ. Το περιθώριο ανόδου είναι 45% από τα τρέχοντα επίπεδα τιμών. Η χρηματιστηριακή αναθεώρησε το μοντέλο αποτίμησης προκειμένου να ενσωματώνει τις πρόσφατες εξελίξεις, όπως η άρση της πολιτικής αβεβαιότητας, η οποία άνοιξε το δρόμο για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023.

Αναφέρει πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο κορυφαίος παίκτης στον κλάδο των υποδομών στην Ελλάδα και πρόκειται να είναι μεταξύ των βασικών ωφελημένων από τη μείωση του κρατικού κινδύνου. Επιταχύνει την υλοποίηση έργων άνω των 3,5 δισ. ευρώ (όπως αεροδρόμιο Καστελίου, IRC, Εγνατία οδός κ.α.) και επιπλέον είναι καλά τοποθετημένη σε νέους διαγωνισμούς που υπερβαίνουν τα 10 δισ. ευρώ τα επόμενα δυο χρόνια.

Συνολικά πιστεύει πως είναι μία ελκυστική επένδυση στο ευνοϊκό «μάκρο» στόρι της Ελλάδας. Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων που ήδη διαθέτει ο Όμιλος αποτιμάται στο 1,0 δισ. ευρώ με βάση το χαμηλότερο risk free rate (3,5% έναντι 4,5%) δεδομένης της ανάκτησης επενδυτικής βαθμίδας από την χώρα εντός του 2023.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ετοιμάζεται να υπογράψει τη σύμβαση της Εγνατίας και επιταχύνει την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Η λειτουργία των νέων έργων σε 3-4 χρόνια μαζί με την αύξηση του μερίσματος από τις ώριμες παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων (περίπου 40 εκατ. ευρώ σήμερα) εγγυώνται πάνω από 160 εκατ. ευρώ μερίσματα ετησίως στη μητρική από το 2027 και μέχρι το τέλος του παραχωρήσεων το 2056. 

Στην κατασκευή έχει αυξηθεί η αποτίμηση κατά σχεδόν 100 εκατ. στα 276 εκατ. ευρώ σε συνέχεια του ισχυρού και ποιοτικού ανεκτέλεστου των 5,5 δισ. ευρώ. Αναμένονται 200 εκατ. ευρώ συνολικές ταμειακές ροές με περιθώριο για μεγαλύτερη απόδοση λόγω καλύτερων περιθωρίων κερδοφορίας.

Στην ενέργεια, η παραγωγή (εκτός ΑΠΕ) και η λιανική ηλεκτρισμού αποτιμώνται στα 518 εκατ. ευρώ λόγω χαμηλότερου κόστους κεφαλαίου, υψηλότερης καθαρής ταμειακής θέσης και βελτιωμένης ορατότητας στη λιανική. Τέλος για το σκέλος τον ΑΠΕ (ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ) χρησιμοποιείται η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση, καθώς οι συζητήσεις με ενδιαφερόμενους επενδυτές συνεχίζονται. Σε κάθε περίπτωση η μετοχή κάνει trade περίπου 13.0x EV/EBITDA, το οποίο η χρηματιστηριακή πιστεύει ότι είναι λογικό, δεδομένων των ισχυρών ταμειακών ροών και του χαρτοφυλακίου έργων προς ανάπτυξη.


Θέμα ημερών είναι η υπερπήδηση του ορίου των 3 δισ. ανεκτέλεστο για την AVAX, γεγονός που αναμένεται να αποτυπωθεί περαιτέρω και στη μετοχή της εταιρείας, η οποία το τελευταίο διάστημα, μετά και την ανακοίνωση διανομής μερίσματος μετά από 12 χρόνια, έχει «απασφαλίσει» και γράφει κέρδη το τελευταίο τρίμηνο της τάξης του 91% και στις τελευταίες 7 συνεδριάσεις στο 7,38%.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της στήλης αναμένεται στο επόμενο δεκαήμερο να υπάρξουν εξελίξεις στον διαγωνισμό για την κατασκευή των τριών νοσοκομείων σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη και Σπάρτη, όπου δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με την εισηγμένη κατασκευαστική να φαίνεται ότι έχει προβάδισμα έναντι των υπολοίπων υποψηφίων. Σημειώνεται ότι το έργο είναι ύψους από 450 έως 500 εκατ. ευρώ και αν και ο πρώτος διαγωνισμός είχε κηρυχθεί άγονος (περασμένο Φεβρουάριο), πλέον έχουν αρθεί οι όποιες αρχικές αντιδράσεις για το τίμημα καθώς έχει αιτιολογηθεί το ύψος των προσφορών με βάση τις προδιαγραφές που υπήρχαν στηριζόμενες σε συγκεκριμένες μελέτες.

Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε, προς επίρρωση των παραπάνω, ότι ο κ. Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, Πρόεδρος Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), μιλώντας στο SNF Nostos 2023 Conference Mental Health, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι «στην Ελλάδα, η δράση της ΔΠΥ (Διεθνής Πρωτοβουλία για την Υγεία) είναι πολυδιάστατη και επικεντρώνεται σε πλήθος έργων, που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατασκευή τριών νέων νοσοκομείων, στη Θεσσαλονίκη, στην Κομοτηνή και στη Σπάρτη, που σχεδιάζονται επίσης από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα και φίλο Renzo Piano και την ομάδα του στην Ιταλία. Ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ότι προχωράμε με τις σχετικές συμβάσεις και για τα τρία νοσοκομεία».

Την ίδια στιγμή στο αρχηγείο της ΑΒΑΞ , γίνονται πυρετώδεις εργασίες για την κατάθεση της προσφοράς για την Αττική Οδό που αναμένεται τη Δευτέρα 17 Ιουλίου με τον αστικό αυτοκινητόδρομο να αποτελεί το πετράδι του στέμματος στις παραχωρήσεις και να σημειώνει διαρκώς νέες αυξήσεις σε διελεύσεις και έσοδα.

Σε αυτήν τη μάχη η ΑΒΑΞ με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις αποτελούν τους νυν παραχωρησιούχους και κατεβαίνουν εκ νέου σε κοινοπραξία με την γαλλική Meridiam.  Ειδικότερα, η μέση ημερήσια κυκλοφορία του  α’ εξαμήνου το 2023 είναι αυξημένη κατά 10% και άνω σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019 (α’ εξάμηνο) που ήταν και η χρονιά αναφοράς πριν τον covid, τα δε έσοδα είναι στο +9% και άνω (α’ εξάμηνο 2023 έναντι ιδίου διαστήματος 2019).


Στο «περίμενε» παραμένουν οι επενδυτές προκειμένου να μάθουν την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία θα καθυστερήσει ακόμα μερικές μέρες προκειμένου να ερευνηθούν όλα τα ενδεχόμενα. Η πρόταση της SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου ερευνάται και αυτή και έτσι ίσως η τελική απόφαση να βγει τον Αύγουστο. Υπενθυμίζεται πως έχει γίνει η εξαγορά της Attica Group από την STRIX, αλλά δεν έχει ξεκινήσει η δημόσια πρόταση.

Η αρχική εισήγηση της Επιτροπής ήταν θετική, αφού δεν πρόκειται για συνένωση δυνάμεων, αλλά για διάσωση της ΑΝΕΚ σύμφωνα με το σχέδιο της Τράπεζας Πειραιώς. Χρηματιστηριακά, ενώ η μετοχή της Attica Group έχει προσεγγίσει την τιμή που θα γίνει η δημόσια πρόταση (2,64 ευρώ), η ΑΝΕΚ έχει ακόμα απόσταση, καθώς δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί αν όταν γίνει η συγχώνευση θα είναι σε ισχύ ή θα έχει ολοκληρωθεί η δημόσια πρόταση. Πρόσφατα πάντως η μετοχή έγραψε υψηλό σχεδόν 13 ετών.  


Η επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου, στο σύνολο της χώρας, η αύξηση της δυναμικότητας και της ασφάλειας εφοδιασμού, αλλά και η ενεργειακή αυτονομία της χώρας μας είναι οι στόχοι του νέου δεκαετούς επενδυτικού προγράμματος, ύψους 1,3 δισ. ευρώ του ΔΕΣΦΑ.

Οι επενδύσεις αφορούν, κυρίως, στο διπλασιασμό των αγωγών στους βασικούς άξονες Καρπερή - Κομοτηνή και Πάτημα – Λιβαδειά, καθώς και στη δημιουργία αγωγών που θα μπορούν να μεταφέρουν και υδρογόνο.

Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει 83 έργα, από τα οποία τα 64 θα τεθούν σε λειτουργία ως το τέλος του 2024, ενώ ένα τμήμα του συνολικού επενδυτικού προγράμματος, ύψους 28 εκατ. ευρώ, αφορά καινοτομία και εκσυγχρονισμό του συστήματος.

Παράλληλα, στα πλάνα του ΔΕΣΦΑ είναι και ο σχεδιασμός ενός συστήματος μεταφοράς και μόνιμης αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, σε ό,τι αφορά την ενεργειακή μετάβαση. Ο προϋπολογισμός του έργου αυτού ανέρχεται στο σύνολό του στα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ το κομμάτι της μεταφοράς του CO2 εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές σε φυσικό αέριο, για το πρώτο εξάμηνο του 2023, ανήλθαν σε 9,9 τεραβατώρες (TWh), σημειώνοντας αύξηση 15,03% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022. Οι εισαγωγές από τον τερματικό σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα, για το ίδιο διάστημα καταγράφονται αυξημένες κατά 7,87% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και ήταν το 55,5% των συνολικών εισαγωγών.


Oι αγορές ποντάρουν ότι ο Ιούλιος θα είναι ο μήνας κορύφωσης των επιτοκίων της Fed μετά τη θετική έκπληξη από το μέτωπο του πληθωρισμού την Τετάρτη. Μπορεί να ανακοινώθηκε ότι ο ετήσιος ρυθμός του υποχώρησε στο 3,0% τον Ιούνιο, όμως η ακριβής μέτρηση ήταν 2,969%, ψυχολογικό ορόσημο για τις αγορές δεδομένου ότι ο στόχος της Fed είναι το 2% και επιβράδυνση πάνω από μια ποσοστιαία μονάδα από τον προηγούμενο μήνα.

Η υποχώρηση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και δύο χρόνια και η πτώση του δομικού πληθωρισμού κάτω από το επίπεδο του 5% ενθουσίασε τις αγορές μετοχών και ομολόγων παγκοσμίως, καθώς φάνηκε να επικρατεί η άποψη πως οι αυξήσεις επιτοκίων της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ έφτασαν στο τέλος τους.

Η άποψη αυτή «χτύπησε» το δολάριο το οποίο διολίσθησε στο χαμηλότερο επίπεδο του εδώ και ένα χρόνο. Μετά τις θετικές ειδήσεις από το μέτωπο του πληθωρισμού τα επιτοκιακά futures δεν τιμολογούν πλέον άλλη αύξηση επιτοκίων μετά από μια τελική κίνηση αργότερα τον Ιούλιο της τάξης των 25 μονάδων βάσης που θα φέρει το παρεμβατικό επιτόκιο στο 5,25%-5,5%.

Βλέπουν τα επιτόκια να παραμένουν εκεί μέχρι το τέλος της χρονιάς, ενώ μέχρι την ίδια περίοδο το 2024 τα futures τιμολογούν μείωση μιας ολόκληρης ποσοστιαίας μονάδας. Στην αγορά ομολόγων οι αποδόσεις στα διετή κρατικά ομόλογα ΗΠΑ κινήθηκαν πτωτικά, επιστρέφοντας στο 4,62%.


Μία πολύ ενδιαφέρουσα δημοπρασία έλαβε χώρα προχθές στη Γερμανία. Αντικείμενο της δημοπρασίας ήταν τέσσερα μεγάλα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Νικητές της δημοπρασίας ήταν δύο πολύ μεγάλες ενεργειακές (πρώην πετρελαϊκές) επιχειρήσεις, η Βρετανική BP (BP London, NYSE) και η γαλλική Total Energies (TTE PARIS, NYSE).

Η BP πήρε τα δικαιώματα για την κατασκευή δύο υπεράκτιων πάρκων ισχύος 2 Gigawatt το καθένα στην Βόρεια Θάλασσα και η Total Energies για ένα πάρκο ισχύος 2 GW στην Βόρεια Θάλασσα και ένα άλλο ισχύος 1 GW στην Βαλτική Θάλασσα. Όπως επισημαίνει ο διεθνής Τύπος, αυτή ήταν η μεγαλύτερη τέτοιου τύπου δημοπρασία που έχει γίνει ποτέ στην Γερμανία από πλευράς ισχύος.

Όπως αποδείχθηκε, στην δημοπρασία αυτή επιτεύχθηκαν και οι υψηλότερες τιμές για τέτοιου τύπου πάρκα. Οι αναλυτές του Reuters υπολογίζουν πως το ονομαστικό κόστος για τους νικητές ανέρχεται στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ανά Gigawatt. Το αντίστοιχο κόστος για μία ομάδα υπεράκτιων αιολικών πάρκων που δημοπρατήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2021 ήταν περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ανά GW και για ορισμένες άδειες στις ΗΠΑ που δημοπρατήθηκαν το 2022 ήταν ακόμα χαμηλότερα, στα 400 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ανά GW.

Η διαφορά είναι τεράστια αλλά η σύγκριση δεν είναι και τόσο σωστή, καθώς οι δημοπρασίες έχουν γίνει με εντελώς διαφορετικούς όρους. Στην πραγματικότητα, οι δύο νικητές θα πληρώσουν μόνο το 10% της αξίας των αδειών σε έναν χρόνο από τώρα και τα υπόλοιπα θα εξοφληθούν αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή των πάρκων και αρχίσει η παραγωγή και πώληση ηλεκτρικού ρεύματος.

Δεδομένου του ότι τα συγκεκριμένα υπεράκτια αιολικά πάρκα αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία κάποια στιγμή το 2030, οι αναλυτές του Reuters εκτιμούν πως το τελικό κόστος των αδειών θα κατεβεί προς το 1 δισ. δολάρια/GW, συνυπολογίζοντας το κόστος χρήματος και τον χρόνο που θα περάσει μέχρι τότε. Η κατάσταση γίνεται λίγο πιο περίπλοκη αν ληφθεί υπόψη και το γεγονός πως οι δύο εταιρείες θα πρέπει να κατασκευάσουν τα πάρκα τους από το μηδέν σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις που το δημόσιο έχει κάνει μία σχετική προεργασία.

Κάτι άλλο που διαφέρει σε σχέση με άλλες δημοπρασίες είναι το ότι το δημόσιο δεν εγγυάται συγκεκριμένη ελάχιστη τιμή πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος που θα παράγεται στα πάρκα. Κατά τους αναλυτές του Reuters, το γεγονός πως οι νικητές θα πρέπει να πληρώσουν τώρα μόνο το 10% του τιμήματος, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα σχετικά με την τιμή του ρεύματος αλλά και τους προβληματισμούς σχετικά με την πιθανή αύξηση του κόστος κατασκευής των πάρκων, σημαίνει πως η BP ή η Total Energies μπορεί κάποια στιγμή να αποφασίσουν να σταματήσουν την κατασκευή των πάρκων αν κρίνουν πως υπάρχει κίνδυνος να γίνουν ζημιογόνα.

Σύμφωνα με δελτίο τύπου της Wind EUROPE, ένωσης των εταιρειών που ασχολούνται με την αιολική ενέργεια, το υψηλό κόστος των αδειών οφείλεται στον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίον σχεδίασε τις δημοπρασίες το γερμανικό δημόσιο. Η ένωση υποστηρίζει πως τελικά τις πολύ υψηλές τιμές θα τις πληρώσουν οι πολίτες και οι καταναλωτές όταν ολοκληρωθούν τα πάρκα (αν ολοκληρωθούν συμπληρώνουμε εμείς). Και, όπως είναι φυσικό, καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις χώρες μέλη της Ε.Ε. να μην ακολουθήσουν ποτέ το γερμανικό παράδειγμα.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.