Oι νέες κορυφές της Intrakat, τα success stories της Alpha Bank, το upside της Aegean, οι αγοραστές στην Eurobank, η αντίδραση της Motor Oil, οι κινήσεις της Helleniq Energy και τα stress test των αμερικανικών τραπεζών

Στο όμορφο λιμάνι του Τζάντε βρέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα κλιμάκιο της Alpha Bank με επικεφαλής τον CEO Βασίλη Ψάλτη, ο οποίος πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων με μερικούς από τους κορυφαίους ξενοδοχειακούς ομίλους της Ζακύνθου. Ο χρονισμός της επίσκεψης του κ. Ψάλτη κάθε άλλο παρά τυχαίος είναι, καθώς πραγματοποιείται εν μέσω της τουριστικής σεζόν, με τη Διοίκηση της Τράπεζας να δίνει μεγάλη βαρύτητα στις επισκέψεις στα ξενοδοχεία των πελατών, όχι μόνο γιατί εκεί «χτυπάει ο τουριστικός παλμός», αλλά και γιατί τους δίνεται η ευκαιρία να ενισχύσουν τη σχέση πελάτη-τράπεζας, στην οποία επενδύει συστηματικά η Διοίκηση της Alpha Bank.

Στο πλαίσιο της επίσκεψης στο νησί, ο κ. Ψάλτης επισκέφθηκε και το κατάστημα της τράπεζας που βρίσκεται στην ιστορική πλατεία του Αγίου Μάρκου, εξυπηρετώντας περισσότερες από 2.000 επιχειρήσεις και 11.000 πελάτες. Μιλώντας με στελέχη του καταστήματος, ο κ. Ψάλτης εστίασε στη σημασία που δίνει η τράπεζα στη Ζάκυνθο και στη στήριξη των επιχειρήσεων και του τουρισμού, απαριθμώντας μία σειρά από success stories πελατών, οι οποίοι με τη χρηματοδότηση και την καθοδήγηση της τράπεζας κατάφεραν να μετατρέψουν τις μικρές, αρχικά, ξενοδοχειακές τους μονάδες σε σύγχρονα και πολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα.


Ειδήσεις έκρυβε η παρουσίαση του Αλέξανδρου Εξάρχου σε εκπροσώπους της επενδυτικής κοινότητας για το στρατηγικό σχεδιασμό του ομίλου Intrakat. Κρατήστε πως η δυναμική ανάπτυξη του ομίλου περιλαμβάνει και εξαγορές από τον Νοέμβριο, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης το 2026 ο κύκλος εργασιών του ομίλου αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ και οι επενδύσεις σε ΑΠΕ, ΣΔΙΤ το 1 δισ. ευρώ.

Η Intrakat υπό τη διοίκηση του Α. Εξάρχου έχει αλλάξει πίστα και στόχος είναι να αναλάβει νέα έργα σε Ελλάδα και Ρουμανία, ύψους άνω των €18 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, που θα έρθουν να προστεθούν στο ανεκτέλεστο των €5 δισ.

Σύμφωνα με την ανάλυση που παρέσχε η διοίκηση της εταιρείας στους επενδυτές, τα επικείμενα μεγάλα έργα υπόσχονται σημαντικό έργο στο ορατό μέλλον και η Intrakat είναι σωστά τοποθετημένη, με ιδιαίτερα χαμηλό δανεισμό, για να εξασφαλίσει την ομαλή χρηματοδότησή τους και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες της αγοράς.

Επίσης, ο κ. Εξάρχου υπογράμμισε το ενδιαφέρον του Ομίλου για την περαιτέρω επέκτασή του στα έργα ΣΔΙΤ και παραχώρησης και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών σχετικών συμμετοχών, αλλά και άλλων χαρτοφυλακίων δραστηριοτήτων, με απώτερο στόχο τη διαφοροποίηση του μείγματος εσόδων του Ομίλου στο μέλλον.

Επιπλέον, έγινε ευρεία αναφορά στις δυνατότητες της ρουμανικής αγοράς, η οποία παρουσιάζει υψηλή διαθεσιμότητα και απορροφητικότητα ευρωπαϊκών πόρων για μεγάλα έργα, ενώ προωθεί πλέον τη χρήση των ΣΔΙΤ και των έργων παραχώρησης, για τα οποία η Intrakat ενδιαφέρεται ζωηρά.

Όπως τόνισε η διοίκηση του Ομίλου, η Ρουμανία αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα και αγοράς ζωτικής σημασίας και στόχος είναι ο τετραπλασιασμός των εσόδων που έρχονται από εκεί, καθώς οι προσδοκίες είναι τεράστιες εν όψει δημοπράτησης έργων ύψους €26 δισ. τα επόμενα δύο χρόνια στη γειτονική χώρα.

Ακόμη, o κ. Εξάρχου ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο του εταιρικού μετασχηματισμού του Ομίλου, που θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο, θα ανακοινωθούν και πιθανές εξαγορές σε διάφορους επιχειρηματικούς τομείς και όχι μόνο στον κατασκευαστικό. Παράλληλα ο Όμιλος Intrakat θα προωθήσει την περαιτέρω ανάπτυξη αξιοσημείωτων χαρτοφυλακίων, όπως η λατομική δραστηριότητα και η διαχείριση κτιρίων και υποδομών, μέσω των θυγατρικών της ΑΚΤΩΡ, Ελληνικά Λατομεία Α.Ε και AKTOR Facility Management, με στόχο την αύξηση των εσόδων από αυτούς τους δύο τομείς.


Η μετοχή της Eurobank ξεχωρίζει στις τελευταίες συνεδριάσεις. Όχι μόνο αρνείται να διορθώσει, αλλά παραμένει σε απόσταση αναπνοής με τα πολυετή υψηλά της. Και χθες τράβηξε τα επενδυτικά βλέμματα και πρόσφερε πολύτιμη στήριξη στην αγορά, σε μία συνεδρίαση που το εξωτερικό περιβάλλον δεν ήταν υποστηρικτικό.

Όμως τα θεμελιώδη της και κυρίως οι προοπτικές της την έχουν κάνει να ξεχωρίζει. Η αύξηση του ποσοστού στην Ελληνική Τράπεζα Κύπρου, δυναμώνει τον ισολογισμό και παράλληλα η επιστροφή στα μερίσματα δεν περνάει απαρατήρητη. Σταδιακά στα επόμενα έτη οι διανομές μερισμάτων θα αυξηθούν ως ποσοστό επί των κερδών, ενώ παράλληλα θα επαναγοράζει και μετοχές η τράπεζα. Πλέον και η αποτίμηση σε όρους ενσώματων ιδίων κεφαλαίων από τους αναλυτές έχει πάει πιο ψηλά και βλέπουν δίκαιη αποτίμηση πάνω από τη μία φορά.


Μεγάλο περιθώριο ανόδου έχει η μετοχή της Aegean Airlines βάσει της έκθεσης της Eurobank Equities. Χθες η χρηματιστηριακή αύξησε τη δίκαιη τιμή για την αεροπορική στα 17,80 ευρώ από 13,80 ευρώ που υποδηλώνει περιθώριο ανόδου 65% από τα τρέχοντα επίπεδα τιμών. Η μετοχή έχει διορθώσει το προηγούμενο διάστημα με την αγορά να θεωρεί ότι ίσως η πορεία του 2023 να μην μπορεί να επαναληφθεί. Η στήλη ωστόσο έχει γράψει εδώ και καιρό πως η πορεία του τουρισμού πάει εξαιρετικά. Αυτό βλέπει και η Eurobank Equities και αύξησε τις εκτιμήσεις της.

Για τα φετινά EBITDA περιμένει 415 εκατ. ευρώ από 400 εκατ. ευρώ πέρυσι, άρα πάλι σε νέο ρεκόρ θα κινηθεί η λειτουργική κερδοφορία. Ακόμα πιο ψηλά αναμένεται να πάει το 2025 και συγκεκριμένα στα 438 εκατ. ευρώ. Θα επαναλάβουμε την άποψή μας ως στήλη, πως ο τουρισμός στη χώρα μας έχει τεράστια περιθώρια και θα φανεί η αύξηση όταν ολοκληρωθούν κάποιες μεγάλες επενδύσεις σε έργα υποδομών. Πρέπει όμως οι δήμοι και οι περιφέρειες να οργανωθούν και να συμβάλλουν με δικά τους έργα ώστε να μπορούν να υποδεχθούν τους επιπλέον τουρίστες.


Δυνατή αντίδραση έβγαλε η Motor Oil, καθώς μετά την πρόσφατη πτώση λόγω της επιβολής νέας έκτακτης φορολογίας, η αγορά βλέπει πως δεν θα επηρεαστεί η πολιτική μερισμάτων από την εταιρεία, αλλά και ένα έκτακτο φόρο 200 εκατ. ευρώ μπορεί να τον «σηκώσει». Προφανώς και ο φόρος ήταν μία αρνητική εξέλιξη, αλλά το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα που υλοποιεί και θα ανέλθει συνολικά στα 4 δισ. ευρώ δεν αφήνει ασυγκίνητους τους επενδυτές.

Ήδη με την Άνεμος έχει κάνει ένα άλμα στον τομέα των ΑΠΕ και θα συνεχίσει τη βελτίωση με την προσθήκη της Ηλέκτωρ. Σημειώνεται πως για την εξαγορά της Ηλέκτωρ έχει προγραμματιστεί έκτακτη γενική συνέλευση για τις 17 Ιουλίου. Να σημειωθεί επίσης πως λόγω του ποσοστού που έχει στην Ελλάκτωρ θα λάβει 0,50 ευρώ ανά μετοχή, ως επιστροφή κεφαλαίου και με τα κεφάλαια αυτά θα καλύψει ένα σημαντικό μέρος της εξαγοράς.


Προβληματισμός επικρατεί στη HelleniQ Energy η οποία κινδυνεύει να μείνει χωρίς εταιρεία εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου. Ο όμιλος έχει ήδη συμφωνήσει με το ελληνικό δημόσιο για την πώληση του 35% που κατέχει στη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Σε περίπτωση που ολοκληρωθεί η συμφωνία τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα ελέγχει το 100% της ΔΕΠΑ Εμπορία.

Από την άλλη πλευρά υπάρχει το θέμα της Elpedison την οποία η HelleniQ Energy κατέχει από κοινού με την ιταλική Edison. Οι δύο όμιλοι έχουν αποφασίσει να διακόψουν τη συνεργασία τους, διεκδικώντας, όμως και οι δύο το 100% της κοινής εταιρείας. Έτσι η υπόθεση θα οδηγηθεί σε μια διαδικασία πολλαπλών γύρων με αλλεπάλληλες βελτιωμένες προσφορές για την εξαγορά του υπόλοιπου 50% της εταιρείας.

Καθώς ο στόχος της HelleniQ Energy είναι να παραμείνει στην εμπορία ρεύματος και φυσικού αερίου, σε περίπτωση που επικρατήσουν οι Ιταλοί,  η μόνη λύση θα είναι να μην πωληθεί η ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Βέβαια, στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Εμπορίας υπάρχουν εκκρεμότητες αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ με πιο βασική της απαιτήσεις της Gazprom ύψους 400 εκατ. ευρώ για ρήτρες take or pay της διετίας 2021-2022, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει και η δικαστική διαμάχη με την ELFE (πρώην Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων).


Οι μεγάλες αμερικανικές τράπεζες διαθέτουν επαρκή κεφάλαια για να αντιμετωπίσουν μία ακραία επιδείνωση της οικονομίας, αναμένεται να δείξει το νέο «στρες τεστ» της Fed, τα αποτελέσματα του οποίου θα ανακοινωθούν την Τετάρτη. Στην άσκηση προσομοίωσης η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ τεστάρει τους ισολογισμούς των μεγάλων πιστωτικών ιδρυμάτων σε ένα υποθετικό σενάριο ακραίας οικονομικής επιδείνωσης. Τα αποτελέσματα της άσκησης καθορίζουν το ύψος των κεφαλαίων που χρειάζονται οι τράπεζες για να θεωρούνται υγιείς και επίσης το ύψος των κεφαλαίων που μπορούν να επιστρέφουν στους μετόχους τους με την μορφή μερισμάτων ή μέσω επαναγοράς μετοχών τους.

Η Fed καθιέρωσε τα ετήσια στρες τεστ μετά τη χρηματοοικονομική κρίση του 2007-09 ως εργαλείο που διασφαλίζει ότι οι τράπεζες είναι σε θέση να αντέξουν ένα παρόμοιο σοκ στο μέλλον. Τα τεστ άρχισαν το 2011 και οι μεγάλες τράπεζες δυσκολεύτηκαν στην αρχή να τα περάσουν. Citigroup, Bank of America, JPMorgan Chase, Goldman Sachs για παράδειγμα χρειάστηκε να προσαρμόσουν τα κεφαλαιακά τους σχέδια για να ικανοποιήσουν τις επιφυλάξεις της Fed. H θυγατρική της Deutsche Bank στις ΗΠΑ δεν τα πέρασε το 2015, το 2016 και το 2018.

Φέτος στο στρες τεστ θα υποβληθούν 32 τράπεζες. Το σενάριο στη φετινή προσομοίωση είναι παρόμοιο με αυτό του 2023. Υποθέτει ότι το ποσοστό ανεργίας αυξάνεται κατά 6,3 ποσοστιαίες μονάδες και ότι οι τιμές των εμπορικών ακινήτων κάνουν βουτιά 40%. Επιπρόσθετα, οι τράπεζες με μεγάλη δραστηριότητα σε trading θα τεσταριστούν για ένα υποθετικό «παγκόσμιο σοκ» στις αγορές. Είναι η δεύτερη φορά που η Fed υποβάλλει τις τράπεζες σε διερευνητικά σοκ στην προσπάθειά της να βελτιώσει την άσκηση προσομοίωσης, ώστε να μπορεί να ανιχνεύει πιθανές αδυναμίες των τραπεζών.


Είναι γνωστό πως από τα τέλη του 2022 και μετά, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα έχει γίνει εξαιρετικά ανταγωνιστική. Το μεγάλο πλήθος των αυτοκινητοβιομηχανιών και οι μεγάλες επενδύσεις που έχουν γίνει με την υποστήριξη του κράτους, έχουν ως αποτέλεσμα όχι μόνο τον πόλεμο τιμών, ο οποίος μάλιστα ξεκίνησε από την αμερικανική Tesla (TSLA NASDAQ), αλλά και μία αγωνιώδη προσπάθεια της κάθε επιχείρησης να πείσει τους καταναλωτές για τις αρετές των δικών της μοντέλων.

Ένα ρεπορτάζ του Bloomberg είναι εξαιρετικά διαφωτιστικό και δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το πόσο έντονος είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Όπως φαίνεται, ένα σημαντικό κομμάτι της προσπάθειας προσέλκυσης των καταναλωτών γίνεται πλέον χωρίς τη χρήση κάποιας παραδοσιακής διαφημιστικής εκστρατείας.

Ένας πολύ συνηθισμένος τρόπος παρουσίασης των νέων αυτοκινήτων και των ξεχωριστών τους χαρακτηριστικών είναι το livestreaming. Υψηλόβαθμα στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών χρησιμοποιούν τους λογαριασμούς τους στα κοινωνικά δίκτυα για να δείξουν στους ακόλουθους τους πόσο εύκολα και βολικά στην οδήγησή είναι τα αυτοκίνητα των επιχειρήσεών τους.

Η τάση αυτή ξεκίνησε από τους νεότερους σε ηλικία αξιωματούχους αλλά έχει τόσο μεγάλη επιτυχία που ακόμα και βετεράνοι διευθύνοντες σύμβουλοι έχουν αναγκαστεί και αυτοί να «μπουν στο παιχνίδι». Όπως ανέφερε στο διεθνές πρακτορείο ο Mark Tanner, διευθυντής της εταιρείας marketing China Skinny η οποία εδρεύει στη Σανγκάη, «όποιος δεν κάνει livestreaming αυτή την εποχή, θεωρείται πως είναι δεινόσαυρος». Ο ίδιος πρόσθεσε πως οι καταναλωτές εκτιμούν τη δυνατότητα που τους δίνεται να ακούσουν τους ίδιους τους έμπειρους και αξιοσέβαστους επιχειρηματίες.

Για τι είδους livestreaming μιλάμε όμως; Το Bloomberg αναφέρει το χαρακτηριστικό παράδειγμα του 54χρονου Lei Jun, ο οποίος είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Xiaomi (1810 HONG KONG). Ο επικεφαλής της μεγάλης κινεζικής εταιρείας ηλεκτρονικών η οποία πρόσφατα μπήκε και στον χώρο της αυτοκίνησης, έχει 24 εκατομμύρια ακολούθους στο κινεζικό κοινωνικό δίκτυο Weibo και ένα σημαντικό μέρος από αυτούς, καθώς και πολλοί ακόμα, παρακολούθησαν τον Μάρτιο την παρουσίαση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου της εταιρείας με την ονομασία SU7.

Το Μάιο, ο Lei προσέλκυσε 39 εκατομμύρια θεατές οι οποίοι στην ουσία παρακολούθησαν σε livestreaming ένα ταξίδι τρεισήμισι ωρών από τη Σανγκάη μέχρι τo Hangzhou. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο Lei βρήκε την ευκαιρία να παρουσιάσει όλα τα συστήματα οδηγικής υποβοήθησης που διαθέτει το SU7.

Τακτικός livestreamer από τον Μάρτιο και μετά είναι ο 43 ετών William Li, ιδρυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας Nio (NIO NYSE) ο οποίος δίνει την ευκαιρία στους ακολούθους του να παρακολουθήσουν τα ταξίδια του ανάμεσα σε διάφορες διαδρομές στην κινεζική εξοχή. Η επιτυχία των κάπως νεότερων επιχειρηματιών έχει αναγκάσει και αρκετούς μεγαλύτερης ηλικίας βετεράνους της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας να ακολουθήσουν τα βήματα τους.

Στο άρθρο του διεθνούς πρακτορείου αναφέρονται χαρακτηριστικά τα ονόματα του 61 ετών Li Shufu, ο οποίος ελέγχει τον όμιλο Geely και μέσω αυτού μεγάλες κινεζικές και δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Zeekr (ZK NYSE), η Volvo Cars (VOLCAR-B STOCKHOLM) η Polestar (PSNY  NASDAQ) και άλλες, και του 60 ετών Wei Jianjun ο οποίος ελέγχει την Great Wall Motor (2333 HONG KONG).

Όπως καταλαβαίνουμε από το άρθρο του Bloomberg, σχεδόν όλα τα ανώτατα στελέχη των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν – θέλουν δε θέλουν – καλέσει δεκάδες εκατομμύρια υποψήφιων αγοραστών να τους κάνουν παρέα στα πολύωρα ταξίδια τους. Δεν ξέρουμε πόσο αποτελεσματική θα αποδειχθεί τελικά αυτή η μέθοδος προώθησης και διαφήμισης αυτοκινήτων, αλλά σίγουρα είναι σαφώς πιο οικονομική από τις παραδοσιακές εκστρατείες που έχουμε συνηθίσει εδώ και δεκαετίες.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.