Οι στηρίξεις έσπασαν στο Χρηματιστήριο, οι τρεις μετοχές που ξεχωρίζουν, η θετική ανάγνωση για τη ΔΕΗ, η αναμονή του deal, οι αναταράξεις λόγω placements, η έξοδος από το ταμπλό, η ανάπτυξη των ΤΕΑ και η διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου

Η εβδομάδα που πέρασε, η πρώτη μετά τις ευρωεκλογές ήταν δύσκολη για τα χρηματιστήρια και κατ’ επέκταση και για τη δική μας αγορά. Οι πρόωρες εκλογές στη Γαλλία έπληξαν τις γαλλικές μετοχές και αυτές με τη σειρά τους τις μετοχές άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Στελέχη της αγοράς δείχνουν την πορεία και του ευρώ για να τονίσουν το μέγεθος του προβλήματος. Η δική μας αγορά, πώς μπορούσε να διαφοροποιηθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον; Δεν μπορούσε. Έτσι είδαμε μεγάλες πιέσεις ειδικά όταν έσπασαν στηρίξεις. Πολλές μετοχές έφυγαν με δύναμη προς τα κάτω. Σε όσες οι επενδυτές είχαν μεγάλες υπεραξίες τις ρευστοποίησαν πρώτες. Στη συνεδρίαση της Παρασκευής δύσκολα έβρισκες μετοχή που να αντιστέκεται. Συνολικά το τελευταίο διάστημα, οι μετοχές έχουν καταγράψει σημαντικές απώλειες από τα υψηλά που είχαν, όπως και η αγορά συνολικά σε επίπεδο γενικού δείκτη.


Χαρακτηριστικές περιπτώσεις μετοχών, αυτές που είχαν placement πριν λίγες μέρες. Δηλαδή οι βασικοί μέτοχοι πουλούσαν μετοχές και μάλιστα η ζήτηση ήταν τέτοια που έδωσαν παραπάνω από τον αρχικό προγραμματισμό.

Η Jumbo είχε πάει 30 ευρώ και ο κ.Βακάκης διέθεσε μετοχές στα 27,20 ευρώ με τη μετοχή στις τελευταίες συνεδριάσεις να κινείται κάτω από τα 26 ευρώ. Placement είχαν κάνει και οι βασικοί μέτοχοι της Austriacard στα 6 ευρώ, δίνοντας ένα discount 10%. Και το discount χάθηκε και η μετοχή είναι σημαντικά χαμηλότερα. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με το αρνητικό κλίμα που επικρατεί μεταθέτει τις όποιες διαθέσεις άλλων μετόχων για πωλήσεις.


Τρεις μετοχές ξεχωρίζουν οι επαγγελματίες της αγοράς, για περιόδους όπως αυτή που διανύουμε. Στο ερώτημα πείτε μας μετοχές που έχουν αμυντική συμπεριφορά, αναφέρουν την Coca Cola, η οποία πράγματι είχε μία πολύ καλή συμπεριφορά τις ημέρες της πτώσης, τον ΟΤΕ, ο οποίος μπορεί στην ανοδική κίνηση της αγοράς να μην είχε ιδιαίτερη συμμετοχή, αλλά ο ισολογισμός του και η όλη εικόνα της μετοχής δείχνει πως έχει αμυντικά χαρακτηριστικά και δύσκολα θα χάσει τα τρέχοντα επίπεδα τιμών. Η τρίτη μετοχή είναι αυτή του ΟΠΑΠ η οποία την Παρασκευή είχε μία από τις καλύτερες επιδόσεις στην υψηλή κεφαλαιοποίηση και η μερισματική απόδοση την κάνει να έχει συμπεριφορά ομολόγου όπως έχουν πει αρκετοί αναλυτές.


Iktsuarpok: Και όμως αυτή η λέξη υπάρχει, είναι στη γλώσσα των Εσκιμώων και περιγράφει «το αίσθημα αναμονής ενός καλεσμένου που οδηγεί σε συνεχείς ελέγχους στο δρόμο που οδηγεί στο χώρο άφιξης του». Κάπως έτσι νιώθει η συντριπτική πλειοψηφία (για να μην πούμε όλοι) των συμμετεχόντων της αγοράς αναμένοντας το περιβόητο «deal» στον κλάδο της ενέργειας. Η αναμονή έχει λιώσει ακόμα και τους πιο υπομονετικούς και η συνεδρίαση της Παρασκευής ήταν ένα ακόμα τεστ πίστης για όσους έχουν πάρει την απόφαση να μείνουν ως το τέλος. Ακόμα και φανατικοί θιασώτες της φημολογούμενης συναλλαγής έδειξαν να κλονίζονται. Επομένως, η εβδομάδα που ξεκινάει εκτός του είναι εξ ορισμού κρίσιμη αποτελεί ένα ακόμα άλμα της πίστης.


Τελευταία ημέρα διαπραγμάτευσης σήμερα για τη REDS. Θα ακολουθήσει πολύ γρήγορα -μετά την ολοκλήρωση της Δημόσιας Πρότασης- η έξοδος από το ταμπλό της Entersoft καθώς έχει συγκεντρωθεί ήδη ποσοστό άνω του 95% από τους αγοραστές. Εκτός από την E-Net, το ΧΑ κινδυνεύει να χάσει άλλες δύο εταιρίες ως το τέλος του έτους.


Τα αποτελέσματα με τις όποιες αναβαθμίσεις ή υποβαθμίσεις (market classification) του MSCI για τις υπό εξέταση αγορές θα ανακοινωθούν την Πέμπτη 20 Ιουνίου. Και οι δύο ανακοινώσεις θα πραγματοποιηθούν στις 10:30 κεντρική ώρα Ευρώπης. Την Παρασκευή 21 Ιουνίου στο κλείσιμο της συνεδρίασης θα προστεθεί η μετοχή του ΔΑΑ στη σύνθεση του FTSE-25 παίρνοντας τη θέση της Quest.


Από τις αρχές Μαϊου η λιγνιτική παραγωγή συμμετέχει στο μίγμα ενέργειας της χώρας με ποσοστό που κινείται σε μέσα επίπεδα κοντά στο 1%. Ακόμα και στις αιχμές που παρατηρήθηκαν λόγω του καύσωνα την περασμένη εβδομάδα η συμμετοχή δεν ξεπέρασε το 4%. Η ανάγνωση είναι φυσικά θετική για τη ΔΕΗ, η οποία μειώνει με αυτόν τον τρόπο το ανθρακικό της αποτύπωμα, ενώ και η συγκράτηση των τιμών δικαιωμάτων διοξειδίου άνθρακα σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι θα βελτιώσει σημαντικά την εικόνα κόστους. Η μέση τιμή χονδρικής από τις αρχές Ιουνίου βρίσκεται πέριξ των 100 ευρώ/MWh.


Σημαντικά βήματα στην υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, η οποία θα άρει οριστικά και με βιώσιμους όρους την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, βρίσκονται σε εξέλιξη.

Στο πεδίο της κατασκευής, ο ανάδοχος των καλωδιακών τμημάτων Nexans έλαβε από την Επιτροπή Χορήγησης Αδειών Ερευνών Θαλάσσης (ΕΧΑΕΘ), το «πράσινο» φως προκειμένου να ξεκινήσει τις έρευνες βυθού. Το πλοίο για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας θα ξεκινήσει άμεσα τη χαρτογράφηση του βυθού προκειμένου να επιλεγεί η βέλτιστη διαδρομή για το υποθαλάσσιο καλώδιο που θα συνδέει την Κύπρο με την Κρήτη.

Στο πεδίο της χρηματοδότησης, συμφωνήθηκε μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του κρατικού ταμείου των Ηνωμένων Πολιτειών DFC να σταλούν άμεσα οι προτεινόμενοι όροι χρηματοδότησης (term sheet) του έργου, σε συνέχεια της επιστολής προθέσεων (LoI) που είχε απευθύνει πρόσφατα στον Φορέα Υλοποίησης. Ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται πολύ κοντά στο να έχει προτεινόμενους όρους χρηματοδότησης και από ελληνικές εμπορικές τράπεζες, ενώ συνεχίζει τους κύκλους επαφών με ενδιαφερόμενους επενδυτές για μετοχική συμμετοχή στο έργο. Επίσης, ο Διαχειριστής βρίσκεται σε συζητήσεις με την Τράπεζα Κύπρου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την τεχνική και οικονομική αξιολόγηση του έργου, προκειμένου να συμμετέχει στη χρηματοδότησή του.


Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι εισροές από τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) στο α’ τρίμηνο της χρονιάς διαμορφώθηκαν σε 8 εκατ. ευρώ. Το σύνολο του ενεργητικού διαμορφώθηκε σε 2,28 δισ. ευρώ από 1.94 δισ. ευρώ στο τέλος του α’ τριμήνου του 2023. Η ιδέα των ΤΕΑ φαίνεται να βρίσκει χώρο υλοποίησης με σταθερό ρυθμό καθώς από το τέλος του α’ τριμήνου του 2020 παρουσιάζεται αύξηση του ενεργητικού κατά 800 εκατ. ευρώ, ενώ το πλήθος των ασφαλισμένων στο τέλος του 2023 ήταν στις 205.087 έναντι 191.114 στο τέλος του 2022 (+7%). Στο τέλος του α’ τριμήνου 2024 λειτουργούσαν 36 Ταμεία διαφόρων επαγγελματικών κατηγοριών στη χώρα μας.


Πολύ σημαντικό κομμάτι της αύξησης της ζήτησης για αργό πετρέλαιο την τελευταία εικοσαετία προέρχεται από την Κίνα. Αυτό είναι κάτι ευρέως γνωστό και λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από όλους όσοι ασχολούνται με τα παγκόσμια ενεργειακά ζητήματα. Το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου που χρησιμοποιεί η ασιατική υπερδύναμη καταλήγει στα διυλιστήρια της χώρας τα οποία το μετατρέπουν σε βενζίνη, ντίζελ, αεροπορικά καύσιμα και άλλα υποπροϊόντα.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg, από το 2004 μέχρι και το 2023 η κατανάλωση αργού πετρελαίου από τα διυλιστήρια της χώρας αυξήθηκε σημαντικά όλες τις χρονιές με την εξαίρεση του 2022, όταν η οικονομία της χώρας είχε απορρυθμιστεί πλήρως εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που είχε λάβει η ηγεσία της χώρας για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας και η κατανάλωση είχε πέσει κατά 3,40%. Η ετήσια αύξηση της κατανάλωσης ήταν πάντα αξιόλογη, με τον χαμηλότερο ρυθμό να έχει εμφανιστεί το 2016, με 2,80% και τον υψηλότερο να έχει ξεπεράσει τρεις φορές το 10%. Η τελευταία φορά ήταν πέρυσι, όταν η κατανάλωση αργού πετρελαίου από τα διυλιστήρια ανέβηκε κατά 10,10% από το 2022.

Φέτος όμως, τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν, καθώς η ζήτηση έχει αρχίσει να εμφανίζει σαφή σημάδια υποχώρησης. Την Τετάρτη που μας πέρασε, η Διεθνής Επιτροπή Ενέργειας (International Energy Agency) εξέδωσε μία έκθεση στην οποία ανέφερε πως η κατανάλωση αργού πετρελαίου από τα κινεζικά διυλιστήρια υποχώρησε τον Απρίλιο στα επίπεδα της περιόδου της πανδημίας. Σε μία έρευνα που έκανε το Bloomberg, από τους έξι αναλυτές και συμβούλους που ειδικεύονται σε ενεργειακά ζητήματα, οι τρεις δήλωσαν πως προβλέπουν μείωση της δραστηριότητας των κινεζικών διυλιστηρίων το 2024 σε σχέση με το 2023, οι δύο πως προβλέπουν ανεπαίσθητη μεταβολή και μόνο ο ένας προβλέπει αύξηση.

Από τους τρεις που προβλέπουν τη μείωση της κατανάλωσης αργού πετρελαίου από τα διυλιστήρια, ο Jianan Sun που εργάζεται στην Energy Aspects Ltd με έδρα το Λονδίνο, μόλις πρόσφατα άλλαξε τις εκτιμήσεις του για το 2024 και προβλέπει πλέον μείωση της ημερήσιας κατανάλωσης αργού πετρελαίου κατά 100.000 βαρέλια ενώ πριν προέβλεπε ισόποση αύξηση. Η διαφαινόμενη μείωση στην κατανάλωση αργού πετρελαίου από τα διυλιστήρια δεν οφείλεται μόνο στην αδύναμη οικονομική ανάπτυξη της χώρας αλλά και σε ορισμένες βαθιές αλλαγές που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια.

Η μεγάλη αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως και η σημαντική αύξηση της ζήτησης για βαριά φορτηγά που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG είναι δύο παράγοντες που μειώνουν σταθερά τη ζήτηση για ντίζελ και βενζίνη. Από την άλλη, η έναρξη λειτουργίας νέων διυλιστηρίων και η επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας κάποιων υφιστάμενων δημιουργεί ένα άλλο πρόβλημα, αυτό της υπερβάλλουσας δυναμικότητας.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, σύμφωνα με το Bloomberg, είναι η απόφαση ορισμένων επιχειρήσεων, ειδικά αυτών που λειτουργούν μικρά ανεξάρτητα ιδιωτικά διυλιστήρια, να ξεκινήσουν τις εργασίες συντήρησης, ελπίζοντας ίσως πως η ζήτηση θα αυξηθεί όταν τελειώσουν αυτές οι εργασίες που πολύ συχνά διαρκούν για μερικούς μήνες. Την κατάσταση παρακολουθούν προσεκτικά και οι πετρελαιοπαραγωγοί χώρες του ΟΠΕΚ+, καθώς θα πρέπει σύντομα να αποφασίσουν τι να κάνουν με την παραγωγή τους.

Αν η κινεζική ζήτηση έχει φτάσει την κορυφή της, τότε οι μεγάλες πετρελαιοπαραγωγοί χώρες που καταρτίζουν τους προϋπολογισμούς τους με βάση τα έσοδά τους από τις πωλήσεις αργού πετρελαίου, ίσως να χρειαστεί να αναθεωρήσουν κάποια μεγαλεπήβολα επενδυτικά σχέδιά τους.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.