Οι στόχοι Θεοδωρόπουλου, ο ΟΤΕ ενισχύει τους μετόχους, τα δώρα της Noval, το ναυάγιο (και) ο μνηστήρας για την EFG, τα εύσημα Κομισιόν, οι επενδύσεις στα νησιά και τα μυστήρια της Toyota

Πέντε είναι οι άμεσοι στόχοι του νέου προέδρου του ΣΕΒ, Σπύρου Θεοδωρόπουλου. Ειδικότερα, ο πρώτος είναι η διασύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση. Δεύτερον η άρση των αντικινήτρων για αδειοδοτήσεις και χωροταξία προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις, καθώς στόχος είναι να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο και να αυξηθεί η συνεισφορά της βιομηχανίας στο ΑΕΠ. 

Ένα ακόμα στοίχημα είναι η αναδιοργάνωση του ΣΕΒ προκειμένου να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς στόχος του νέου προέδρου είναι η ενίσχυσή τους. Επιπροσθέτως, ο κ. Θεοδωρόπουλος θα αναζητήσει κοινό έδαφος με την κυβέρνηση, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα καλύτερο πλαίσιο υποστήριξης της βιομηχανίας με φιλοεπενδυτικό πρόσημο. Ένα υπουργείο βιομηχανίας, θα έδινε περισσότερα κίνητρα. Τέλος, ο νέος πρόεδρος του ΣΕΒ θέλει να υπάρξει κοινωνικό συμβόλαιο μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων που θα φέρει αλλαγές στην εργατική νομοθεσία, ευελιξία και βεβαίως καλύτερες αμοιβές για τους εργαζομένους.  

Yπενθυμίζεται πως ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος εξελέγη πρόεδρος του ΣΕΒ με ποσοστό 76,6% επί των 551 έγκυρων ψηφοδελτίων, ενώ η κυρία Ιουλία Τσέτη που ήταν επίσης υποψήφια έλαβε το 23,7%.


Παραμένοντας στον ΣΕΒ, πρώτος στις προτιμήσεις μεταξύ των μελών ως προς την εκλογή στο ΔΣ αναδείχθηκε ο Θεόδωρος Τρύφων. Και πώς μπορούσε να γίνει αλλιώς; Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) και co-CEO της Elpen έχει αναδείξει τα προβλήματα της βιομηχανίας και συμμετέχει ενεργά στο διάλογο για την ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας. H οποία περνάει μέσα από την ενίσχυση της βιομηχανίας, η δραστηριότητα της οποίας έχει μοναδικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία. Η Elpen πρωταγωνιστεί στην αγορά, ενώ όντας επικεφαλής της ΠΕΦ υλοποιείται ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στη χώρα.

Οι επενδύσεις που ήδη έχουν ξεκινήσει από την εγχώρια βιομηχανία φαρμάκου θα φτάσουν μέχρι το 2026 το 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνουν αναβάθμιση των υφιστάμενων, αλλά και την κατασκευή 10 νέων εργοστασίων σε όλη την Ελλάδα με 56 γραμμές παραγωγής, 14 νέες ερευνητικές δομές και την απασχόληση 5.500 εργαζομένων υψηλής ειδίκευσης.  

Στην ουσία η Ελλάδα μετατρέπεται σταδιακά σε κόμβο έρευνας και παραγωγής φαρμάκων στην Ευρώπη και η ήδη δυνατή θέση της χώρας στον φαρμακευτικό χάρτη της Ευρώπης, θα ενισχυθεί.

Η ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος των ελληνικών φαρμακοβιομηχανιών θα επιφέρει κάλυψη 75% των φαρμακευτικών αναγκών της χώρας με ποιοτικές θεραπείες σε προσιτό κόστος για το σύστημα και τον ασθενή. Αυτό σημαίνει διασφάλιση της επάρκειας της φαρμακευτικής αγοράς και δραστικός περιορισμός των ελλείψεων.

Όλα τα παραπάνω εξηγούν γιατί τα μέλη του ΣΕΒ έδωσαν ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στον Θεόδωρο Τρύφων, επικροτώντας στην ουσία την πλούσια διαδρομή του στο επιχειρείν.


Η διοίκηση της Motor Oil έστειλε θετικό μήνυμα στους μετόχους της από τη γενική συνέλευση με αποτέλεσμα, αμέσως η μετοχή να κινηθεί υψηλότερα και να στηρίξει την αγορά. Ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Βαρδινογιάννης, αναφέρθηκε στην κοινή εταιρεία που έχει συσταθεί με τη ΔΕΗ και είπε πως πρέπει να είναι μέσα στις εξελίξεις και είναι συνοδοιπόροι με τη ΔΕΗ σε ένα δύσκολο δρόμο που δεν ξέρει πώς θα εξελιχθεί.

Η εταιρεία δεν θα παράγει μόνο πράσινο υδρογόνο, αλλά και άλλες μορφές. Ο αναπληρωτής CEO, Πέτρος Τζαννετάκης σημείωσε πως ο κλάδος της ενέργειας έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον και η Motor Oil καλείται να πρωταγωνιστήσει στις εξελίξεις. Επίσης, έστειλε μήνυμα για πολύ καλή πορεία αποτελεσμάτων στο πρώτο εξάμηνο έναντι του περσινού. Η Motor Oil για τη χρήση 2023 παρά το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, θα δώσει συνολικά 1,80 ευρώ ανά μετοχή που αποτελεί ένα από τα κορυφαία μερίσματα του Χρηματιστηρίου. Ήδη έχει δώσει 0,40 ευρώ και θα δώσει το τελικό μέρισμα των 1,40 ευρώ στις 3 Ιουλίου (πληρωμή). Η αποκοπή θα γίνει στις 26 Ιουνίου.


Την επόμενη Παρασκευή, 28 Ιουνίου, θα γίνει η γενική συνέλευση του ΟΤΕ, η οποία έχει σημαντικά θέματα στην ατζέντα της. Αρχικά θα εκλεγεί επίσημα ο Κωνσταντίνος Νεμπής στη θέση του Μιχάλη Τσαμάζ, η οποίος αποχωρεί έχοντας αφήσει τεράστιο έργο πίσω του. Επιπλέον, θα εγκρίνει την πρόταση της διοίκησης για διανομή μερίσματος 0,71 ευρώ ανά μετοχή (μερισματική απόδοση 5%) και παράλληλα θα γίνει ακύρωση 5,3 εκατ. ιδίων μετοχών.

Ο ΟΤΕ έχει και στο παρελθόν ακυρώσει ίδιες μετοχές, μία κίνηση η οποία με απλά λόγια βελτιώνει τη δύναμη του μετόχου μέσα στην εταιρεία. Παράλληλα ο ΟΤΕ συνεχίζει το πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών, με πάλι τον ίδιο σκοπό στο μέλλον, δηλαδή τη διαγραφή τους. Στη γενική συνέλευση ίσως γίνει και κάποια ενημέρωση για την εξέλιξη της πώλησης τους ρουμανικής δραστηριότητας, η οποία σύμφωνα με κάποιους αναλυτές, μπορεί να ανοίξει το δρόμο για ένα έξτρα μέρισμα.


Ούτε μήνα δεν έχει συμπληρώσει στο Χ.Α. η Noval Property και ήδη οι μέτοχοι θα λάβουν μέρισμα 0,024 ευρώ ανά μετοχή. Χθες έγινε η αποκοπή του σχετικού δικαιώματος και στις 27 Ιουνίου θα γίνει η πληρωμή του. Υπενθυμίζεται πως η ΑΕΕΑΠ εισήχθη στο Χρηματιστήριο στις 5 Ιουνίου με τιμή 2,78 ευρώ και η έκδοση υπερκαλύφθηκε 2,3 φορές περίπου. Οι μέτοχοι αγόρασαν τη μετοχή με σημαντικό discount, 30%, όσο περίπου διαπραγματεύονται και άλλες μεγάλες ΑΕΕΑΠ. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ΑΕΕΑΠ στη χώρα με βασικό μέτοχο τη Viohalco και έχει αναπτύξει επενδυτικό πρόγραμμα 340 εκατ. ευρώ.


Ήταν οι επιφυλάξεις των ελβετικών εποπτικών αρχών που «πάγωσαν» τις συνομιλίες της Julius Baer με την EFG International, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Reuters. Μία συμφωνία εξαγοράς της EFG International, συμφερόντων οικογένειας Λάτση, από την Julius Baer θα δημιουργούσε ένα σχήμα με ενεργητικό υπό διαχείριση άνω των 500 δισ. ελβετικών φράγκων και θα συνέχιζε τη μεταμόρφωση του ελβετικού χρηματοπιστωτικού κλάδου που ξεκίνησε πέρυσι, όταν η μεγαλύτερη τράπεζα της χώρας, η UBS, απέκτησε την Credit Suisse σε μία επείγουσα διάσωση. Οι δύο τράπεζες ξεκίνησαν τις συζητήσεις στις αρχές του 2024 και είχαν φτάσει κοντά σε αρχική συμφωνία. Όμως, η εποπτική αρχή FINMA είχε επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο deal και οι συνομιλίες των δύο τραπεζών σταμάτησαν χωρίς επανεκκίνηση.

Η κατάρρευση της Signa to 2023 ταρακούνησε τη Julius Baer καθώς της είχε δανείσει σημαντικά ποσά. Με ζημιές 586 εκατ. στα δάνεια στη Signa η Julius Baer απέλυσε τον CEO της τον Φεβρουάριο και οι δύο τράπεζες συζητούσαν την προοπτική να αναλάβει τα ηνία του ενοποιημένου σχήματος ο διευθύνων σύμβουλος της EFG International, Giorgio Pradelli. H FINMA έχει δεχτεί κριτική για τους χειρισμούς της στην κατάρρευση της Credit Suisse και σύμφωνα με την Keefe, Bruyette & Woods το τάιμινγκ δεν ήταν το καλύτερο. Ενδιαφέρον για την EFG φέρεται να έχει εκφράσει η βραζιλιάνικη J. Safra Sarasin.


Μακροπρόθεσμα βιώσιμο κρίνεται το ελληνικός χρέος από την Κομισιόν αν και εκτιμάται ότι θα φτάσει στο 119% του ΑΕΠ και ίσως λίγο υψηλότερα το 2034, αποτελώντας, έτσι μια επισφάλεια για τα δημοσιονομικά.

Το συμπέρασμα αυτό περιλαμβάνεται στην έκθεση αξιολόγησης της Ε.Ε. για τη χώρα μας, η οποία ακόμη επισημαίνει ότι το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί ελαφρά στη διετία 2024 - 2025.

Στην ίδια έκθεση επισημαίνεται και η παραμονή του ελλείμματος ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στα προ πανδημίας επίπεδα, κλείνοντας στο 6,3% του ΑΕΠ το 2023 παρά την πτώση των τιμών της ενέργειας.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η έκθεση της Κομισιόν και στην εκκαθάριση των κόκκινων δανείων που τιτλοποιήθηκαν μέσω του προγράμματος Ηρακλής και βγήκαν από τους ισολογισμούς των τραπεζών, εξυγιαίνοντάς τους. Παρ΄όλα αυτά οι servicers αντιμετωπίζουν ακόμη σωρεία δικαστικών προβλημάτων και η πορεία οριστικής εκκαθάρισης δεν είναι ακόμη η επιθυμητή.

Ένα άλλο θέμα στο οποίο έκανε αναφορά η Κομισιόν στην έκθεσή της είναι και η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου με κύριο πρόβλημα τις οφειλές των νοσοκομείων. Η Κομισιόν, ακόμη εμμένει στο πρόβλημα της αγοράς εργασίας, το οποίο χαρακτηρίζει ως δομικό και ειδικότερα στην έλλειψη προσφοράς στους κλάδους μεταποίησης, τουρισμού, εστίασης, οικοδομής και κατασκευών.


Σταθερά στις προτιμήσεις των επενδυτών από το εξωτερικό αλλά και αγοραστών που επιθυμούν να αποκτήσουν μια θερινή κατοικία βρίσκονται τα ελληνικά νησιά.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές τα νησιά των Κυκλάδων πρωταγωνιστούν στις υψηλότερες μέσες ζητούμενες τιμές με τη Μύκονο και την Αντίπαρο να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις μεταξύ όλων των ελληνικών νησιών.

Από πλευράς μεγαλύτερου ρυθμού αύξησης τιμών πώλησης σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, τα πρωτεία κατέχει η Κύθνος και ακολουθούν η Φολέγανδρος και η Μήλος.

Οι Παξοί είναι το νησί με τις υψηλότερες τιμές πώλησης ακινήτων στα Επτάνησα με τη Λευκάδα και την Ιθάκη να ακολουθούν. Μάλιστα στη Λευκάδα η αύξηση της τιμής πώλησης των ακινήτων διαμορφώνεται σε 23,5%, έναντι του Μαίου 2023.

Όπως ήταν αναμενόμενο, το πιο ακριβό νησί στις Σποράδες είναι η Σκιάθος, ενώ στην Αλόννησο παρατηρείται η μεγαλύτερη αύξηση της τιμής σε σχέση με πέρσι.

Η Ύδρα είναι το νησί που διατηρεί την πρώτη θέση μεταξύ των νησιών του Αργοσαρωνικού από πλευράς διαμόρφωσης τιμών ακινήτων και ταυτόχρονα είναι το τρίτο ακριβότερο ελληνικό νησί για αγορά κατοικίας.

Ειδικά στις Κυκλάδες ενδιαφέρον για αγορά ακινήτων δείχνουν οι ΗΠΑ, η Βρετανία,  η Γερμανία, η Γαλλία και η Ελβετία.


Αν κάποιος πολιτικός αρχηγός αποσπάσει το 71% των ψήφων σε μία εκλογική αναμέτρηση θα έχει να το λέει σε όλη του την ζωή (μιλάμε βέβαια για πραγματική εκλογική αναμέτρηση). Αυτό όμως δεν ισχύει κατ’ ανάγκην στον επιχειρηματικό κόσμο και ιδίως στην Ιαπωνία. Όπως διαβάζουμε στον διεθνή Τύπο, ο Akio Toyoda, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της αυτοκινητοβιομηχανίας Toyota (7203 TOKYO, TM NYSE), διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης για πολλά χρόνια και εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας, επανεξελέγη κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης της επιχείρησης με ποσοστό περίπου 71,90%, σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση που έκανε η μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία χθες Τετάρτη προς τις εποπτικές αρχές και τους μετόχους της.

Αυτό το ποσοστό ήταν υπεραρκετό για την επανεκλογή του στο αξίωμα που κατέχει από το 2023, όταν αποχώρησε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου που κατείχε από το 2010. Δεν ήταν όμως καθόλου ικανοποιητικό, για διάφορους λόγους. Πρώτα απ’ όλα γιατί το 27% των μετόχων ψήφισε εναντίον της επανεκλογής του. Η επίδοση αυτή ήταν πολύ χειρότερη από την περσινή, όταν μόνο το 14% είχε καταψηφίσει την εκλογή του στη θέση του προέδρου του Δ.Σ. Και είναι και ακόμα χειρότερη από αυτήν που είχε επιτύχει όλα τα χρόνια από το 2010 μέχρι το 2022, όταν ήταν απλό μέλος του διοικητικού συμβουλίου και επανεκλεγόταν κάθε χρόνο με ποσοστά πάνω από 96%.

Εκτός αυτού, όπως διαβάζουμε στους New York Times, αυτή η αποδοκιμασία προς το πρόσωπό του είναι αρκετά σπάνια για τα Ιαπωνικά δεδομένα και δείχνει πως ένα σημαντικό μέρος των μετόχων έχει σημαντικά παράπονα από το διοικητικό συμβούλιο και τον πρόεδρό του. Κατά τον διεθνή Τύπο, οι μέτοχοι που αποδοκίμασαν τον Akio Toyoda είναι κυρίως μεγάλοι διεθνείς θεσμικοί επενδυτές, καθώς οι ιδιώτες Ιάπωνες επενδυτές παραμένουν σε μεγάλο βαθμό πιστοί στην επιχείρηση και στους απογόνους του ιδρυτή της.

Σύμφωνα με τους New York Times και το Breakingviews του Reuters, η αποδοκιμασία αυτή οφείλεται κυρίως στην ανησυχία και την ενόχληση τους για τα σημαντικά προβλήματα ποιότητας και αξιοπιστίας που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια σε ορισμένες θυγατρικές εταιρείες του ομίλου Toyota. Τα προβλήματα στην Daihatsu και την Hino έχουν πλήξει το γόητρο της επιχείρησης, καθώς αφορούν θέματα αξιοπιστίας των διαδικασιών ελέγχου και πιστοποίησής των οχημάτων που κατασκευάζουν οι εταιρείες του ομίλου.

Για μία επιχείρηση που φημίζεται σε όλο τον κόσμο για την υψηλή ποιότητα, την ασφάλεια και την αντοχή των προϊόντων της, αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό πλήγμα, το οποίο δεν μπορεί να ξεχαστεί απλά και μόνο επειδή τα οικονομικά αποτελέσματά της είναι πολύ καλά. Η αλήθεια είναι βέβαια πως παρά την αρνητική δημοσιότητα, κανείς δεν έχει ισχυριστεί πως τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά της εταιρείας είναι καθ΄ οιονδήποτε τρόπο επικίνδυνα.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως οι μέτοχοι δεν πρέπει να «χτυπήσουν το καμπανάκι» προς το Δ.Σ. για να το πιέσουν να ασχοληθεί άμεσα με το ζήτημα. Εκτός αυτού, ορισμένοι μέτοχοι δεν είναι ικανοποιημένοι από τον σχετικά αργό ρυθμό με τον οποίον η Toyota προχωρά προς την ηλεκτροκίνηση του στόλου της, με τη διστακτικότητά της και την προτίμηση προς τα υβριδικά αυτοκίνητα.

Αυτό το «παράπονο» των διεθνών θεσμικών επενδυτών είχε παίξει σημαντικό ρόλο στην περσινή αντίστοιχη ψηφοφορία. Εδώ πρέπει φυσικά να επισημάνουμε πως οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών μάλλον έχουν δικαιώσει τον Akio Toyoda και τον διευθύνοντα σύμβουλο Koji Sato στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Ένα άλλο παράπονο που έπαιξε ρόλο στην ψηφοφορία φαίνεται πως είναι το γεγονός πως τα περισσότερα μέλη του Δ.Σ. φαίνεται πως δεν είναι εντελώς ανεξάρτητα από τον Toyoda. Όπως και να έχουν τα πράγματα, ο Toyoda θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του μήνυμα των μετόχων και να τους πείσει πως αντιλαμβάνεται τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

Διαβάστε Περισσότερα