Προβληματισμός στο ταμπλό, το γεμάτο ταμείο της Aegean, το growth story της Εnergean, η σταθερότητα της Autohellas, η ανάπτυξη του Ελ. Βενιζέλος, ο πήχης της Fourlis, ο στόχος της Ideal, το νέο data center και οι αναταράξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία

Το κλίμα επιφυλακτικότητας είναι αυτό που κυριαρχεί στο ελληνικό χρηματιστήριο και πολλοί επενδυτές περιμένουν πτώση, αφού βλέπουν πως υψηλότερα δεν μπορεί να κινηθεί η αγορά. Η απουσία ενεργών επενδυτών είναι μεγάλη και αποτυπώνεται ανάγλυφα στον ημερήσιο τζίρο, αλλά και στους όγκους πολλών μετοχών, οι οποίοι είναι σημαντικά χαμηλότεροι των μέσων ημερήσιων. Το μεγάλο κομμάτι των συναλλαγών πάει σε λίγες μετοχές και οι υπόλοιπες απαξιώνονται. Ακόμη και τα καλά νέα, τα καλά αποτελέσματα δεν μπορούν να τραβήξουν επενδυτικά βλέμματα.

Έτσι για παράδειγμα η Fourlis αν και είναι σε τροχιά να πιάσει τους στόχους που έχει θέσει, σύμφωνα με δήλωση της διοίκησης  και στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη και τα αποτελέσματα λόγω των ΙΚΕΑ ήταν βελτιωμένα σημαντικά έναντι του περσινού εξαμήνου, ενώ η τάση στο τρίτο τρίμηνο είναι ακόμα καλύτερη, η μετοχή δεν μπορεί να τραβήξει επενδυτικά βλέμματα. Υπενθυμίζεται πως η διοίκηση έχει δώσει εκτίμηση για κέρδη προ φόρων και τόκων 26 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρήσης και στο εξάμηνο είχε 8,4 εκατ. ευρώ από 3,9 εκατ. ευρώ πέρυσι. Η διοίκηση επανέλαβε πως μέχρι τέλος του έτους θα μειώσει το ποσοστό στην Trade Estates κάτω του 50% και θα φανεί έτσι η αξία του κλάδου λιανικής, ενώ το 2025 θα λειτουργεί 15 καταστήματα Foot Locker σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία.


Τα αποτελέσματα της Autohellas έδειξαν μία σταθερότητα, παρά το γεγονός ότι στο δεύτερο τρίμηνο για όλες τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, υπήρξε πίεση τιμών λόγω του αυξημένου στόλου που διέθεταν όλες. Ήταν κάτι που αναμενόταν και είχε ενημερωθεί από τη διοίκηση εγκαίρως η επενδυτική κοινότητα. Όμως, στην τελική γραμμή και λόγω μερισμάτων από Aegean, αλλά και χαμηλότερης φορολογίας τα καθαρά κέρδη ήταν αυξημένα και βάζουν τις βάσεις για ένα πολύ καλό έτος. Ούτε αυτή η εξέλιξη κατάφερε να φέρει αγοραστές στη μετοχή.


Επίσης, πολύ ισχυρά ήταν τα νούμερα του Αεροδρομίου Αθηνών με τα καθαρά κέρδη να ανέρχονται στα 97,1 εκατ. ευρώ. Με δεδομένη την αύξηση στην επιβατική κίνηση των 8 μηνών, θα πρέπει να περιμένουμε συνέχιση της καλής πορείας, ενώ έχει ανακοινώσει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα που θα αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου. Η μετοχή ήταν μεταξύ αυτών που προσπάθησαν να ξεχωρίσουν και τράβηξε εντολές αγοράς από επενδυτές, αλλά χωρίς να δούμε κάποια μεγάλη κίνηση. 


Γεμάτο είναι το ταμείο της Aegean σύμφωνα με τα αποτελέσματα εξαμήνου και παρά την πληρωμή μερίσματος ύψους 67,6 εκατ. ευρώ και των warrants του ελληνικού δημοσίου, αυτό διαμορφώθηκε στα 814,4 εκατ. ευρώ από 706,3 εκατ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2023. Ο τζίρος σημείωσε αύξηση πάνω από 10% στο εξάμηνο και ανήλθε στα 749,1 εκατ. ευρώ, με τα EBITDA να ανέρχονται στα 147,6 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν στα 22,9 εκατ. ευρώ από 37,1 εκατ. ευρώ, λόγω του αυξημένου κόστους από τη συντήρηση των κινητήρων, εξέλιξη που επιβαρύνει την εταιρεία με αυξημένο κόστος, σε καύσιμα και μισθώματα. Όπως αναφέρει η εταιρεία λαμβάνει αποζημίωση από τον κατασκευαστή, αλλά δεν καλύπτει το σύνολο της αύξησης του κόστους και τις απώλειες από την αύξηση των αγορών δικαιωμάτων ρύπων.


Νέο ρεκόρ στην παραγωγή πέτυχε η Energean τον Ιούνιο, φθάνοντας τα 177 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου την ημέρα, εκ των οποίων το 84% ήταν σε φυσικό αέριο. Όπως γνωστοποίησε η διοίκηση της εταιρείας στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου προς τα χρηματιστήρια του Λονδίνου και του Τελ Αβίβ, η εξέλιξη αντανακλά κυρίως τη σημαντική αύξηση της ζήτησης σε φυσικό αέριο κατά τη διάρκεια του θέρους στο Ισραήλ.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι οι 140 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (86% σε φυσικό αέριο) προέρχονται από τα assets, τα οποία θα παραμείνουν στο χαρτοφυλάκιο της Energean και μετά την ολοκλήρωση της πρόσφατης συμφωνίας με την Carlyle.

Πάντως, μπορούμε να πούμε πως η επιτυχία αυτή της εταιρείας μας βάζει σε προβληματισμό σχετικά με τις κινήσεις που έχουν γίνει στη χώρα μας. Ο Πρίνος δίνει μόλις 1.000-1.500 βαρέλια και το Ισραήλ εκατό φορές παραπάνω! Αντί λοιπόν να μάθουμε από τις κινήσεις του Ισραήλ, το οποίο, πλέον, εξάγει και στην Αίγυπτο, ακόμα συζητάμε για τις έρευνες υδρογονανθράκων. Αλήθεια, πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα για τη χώρα μας, την οικονομία της και την κοινωνία, αν δεν υπήρχαν τόσα γραφειοκρατικά εμπόδια στις έρευνες υδρογονανθράκων, δικαστικές εμπλοκές και καθυστερήσεις του Δημοσίου;

Ωστόσο, πρέπει να έχουμε υπόψη μας πως τα νούμερα που πέτυχε η Energean θα προσγειωθούν το επόμενο διάστημα, καθώς έως το τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί η συμφωνία με την Carlyle και θα ματαβιβαστούν τα assets σε Ιταλία, Αίγυπτο και Κροατία. Πάντως, όπως μαθαίνουμε ο CEO της εταιρείας, κ. Ρήγας, μιλώντας σε αναλυτές στο Λονδίνο, τόνισε πως αναζητεί το επόμενο growth story για να πιάσει τα ίδια νούμερα, γιατί όχι και παραπάνω.


Πλώρη για τη δημιουργία ενός από τους ισχυρότερους πόλους στην πληροφορική έχει βάλει η IDEAL Holdings, μέσω των Byte και Adacom, οι οποίες είδαν τον τζίρο τους κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου να καταγράφει αύξηση κατά 65%. Η ενίσχυση του κλάδου πληροφορικής περιλαμβάνει τόσο την εσωτερική αγορά, όσο και την εξωτερική με την αγορά της Μέσης Ανατολής να αποτελεί βασικό προορισμό με δεδομένο ότι οι ανάγκες για λύσεις πληροφορικής στην εν λόγω αγορά είναι αυξημένες και ο όμιλος έχει ήδη παρουσία.

Η IDEAL έχει ήδη παρουσία στο Μπαχρέιν μέσω έργων που έχει αναλάβει η Adacom και πλέον είναι δοκιμασμένος εταίρος στην περιοχή. Δεδομένων των συνθηκών είναι μάλλον βέβαιο ότι σύντομα θα μπορέσει να προσθέσει στο ανεκτέλεστό του έργα από εκεί, ενώ κινήσεις γίνονται και για άλλες αγορές.

Ωστόσο, όπως έχει ήδη αναφερθεί από τη στήλη, δεδομένη πρέπει να θεωρείται και μια ακόμη εξαγορά τουλάχιστον στο συγκεκριμένο κλάδο, η οποία τοποθετείται χρονικά έως το τέλος του έτους, υπό την αίρεση ότι δεν θα υπάρξουν έκτακτες συνθήκες στην αγορά.

Να αναφερθεί ότι η IDEAL στην παρούσα φάση διαθέτει δύναμη πυρός στα 180 εκατ. ευρώ περίπου, συμπεριλαμβανομένου του cash flow αλλά και του τραπεζικού δανεισμού. Όπερ σημαίνει ότι η δυνατότητα χρηματοδότησης τόσο επέκτασης σε νέες αγορές αλλά και η πραγματοποίηση εξαγορών είναι δεδομένες και απόλυτα χρηματοδοτούμενες. Μένουν οι σχετικές ανακοινώσεις λοιπόν…


Ισχυρό ενδιαφέρον από 200, περίπου, θεσμικούς επενδυτές συγκέντρωσε η έκδοση του νέου ομολόγου Μειωμένης Εξασφάλισης (Tier 2), ύψους 650 εκατ.ευρώ, της Τράπεζας Πειραιώς.

Το ομόλογο είναι διάρκειας 11 ετών, με δικαίωμα ανάκλησης στα 6 έτη και θα είναι διαπραγματεύσιμο στο Χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου - Euro MTF Market. Αναμένεται, δε, να λάβει πιστοληπτική διαβάθμιση Ba3 από τον οίκο πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s.

Αναφορικά με την κατανομή, το 57% διατέθηκε σε διαχειριστές κεφαλαίων, ασφαλιστικές εταιρείες και συνταξιοδοτικά ταμεία, το 27% σε τράπεζες, το 13% σε κεφάλαια αντιστάθμισης κινδύνου και το 3% σε λοιπούς επενδυτές. Σημειώνεται ότι ποσοστό άνω του 75% διατέθηκε σε ξένους θεσμικούς επενδυτές.

Το συνολικό βιβλίο εντολών της συναλλαγής ξεπέρασε το 2,7 δισ. ευρώ, υπερκαλύπτοντας κατά περισσότερο από 5,4 φορές τον αρχικό στόχο έκδοσης 500 εκατ. ευρώ. Με βάση το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, το τελικό περιθώριο επί του μέσου εξαετούς διατραπεζικού επιτοκίου τέθηκε στις 315 μονάδες βάσης, έναντι αρχικού στόχου 340 μονάδων βάσης και διαμόρφωσε το κουπόνι σε 5,375% ετησίως και τιμή έκδοσης στο 99,50%.

Σε συνδυασμό με τη νέα έκδοση, η Πειραιώς ανακοίνωσε και πρόταση επαναγοράς ομολόγων με μετρητά για τους κατόχους του ομολόγου μειωμένης εξασφάλισης Tier 2 με κουπόνι 5,50%, ονομαστικής αξίας 500 εκατ. ευρώ και λήξης 19 Φεβρουαρίου 2030. Τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν μέσω της νέας έκδοσης θα χρησιμοποιηθούν από την Πειραιώς για τη χρηματοδότηση της πρότασης επαναγοράς ομολόγων με μετρητά και για την περαιτέρω ισχυροποίηση της κεφαλαιακής της θέσης.


Επένδυση 300 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη νέου κόμβου με data center στην Αθήνα σχεδιάζει η γαλλική εταιρεία Data4, καθώς αυξάνεται η ζήτηση για κέντρα δεδομένων με οδηγό τις νέες υπηρεσίες Τεχνητής Νοημοσύνης, σύμφωνα με το Bloomberg. H εταιρεία με έδρα το Παρίσι βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες που ήδη συνεργάζεται και με ελληνικά τραπεζικά ιδρύματα για τη χρηματοδότηση μεγάλου μέρους του πρότζεκτ με δανεισμό. Οι νέες εγκαταστάσεις θα κατασκευαστούν στην Παιανία.

Η Ελλάδα είναι στρατηγικός κόμβος που συνδέει την Ευρώπη με την Ανατολή και την Αφρική και οι νέες εγκαταστάσεις θα συμβάλλουν σημαντικά στην τοπική οικονομία και το ψηφιακό οικοσύστημα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Data4 Olivier Micheli. Η μητρική της Data4 είναι η Brookfield Infrastructure Partners. Εξαγόρασε την Data4 από την Axa IM το 2023. Η εταιρεία ειδικεύεται στο σχεδιασμό, στην κατασκευή και στη διαχείριση κέντρων δεδομένων στην Ευρώπη και σχεδιάζει περαιτέρω επέκτασή της με επενδύσεις 7 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.


Μπορεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να βρίσκεται στη δημοσιότητα για τους λάθος λόγους αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν προσπαθεί να κάνει βήματα προς το μέλλον. Οι ανακοινώσεις της Volkswagen (VOW3 XETRA) σχετικά με το πιθανό κλείσιμο εργοστασίων στην Ευρώπη και η εγκατάλειψη της πολιτικής της για την εγγύηση των θέσεων εργασίας στα εργοστάσιά της προκάλεσαν πολύ αρνητικές εντυπώσεις και απογοήτευσαν πολύ κόσμο.

Το ίδιο και τα προχθεσινά νέα που έστειλαν τις μετοχές της BMW (BMW XETRA) και της Continental (CON XETRA) σε πτώση της τάξης του 10% (η αυτοκινητοβιομηχανία υποβάθμισε σημαντικά τις εκτιμήσεις της για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 εξαιτίας των προβλημάτων με τα φρένα που κατασκευάζει η Continental και έχουν οδηγήσει στην ανάκληση για επισκευές πολλών εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων της BMW).

Την ίδια μέρα, όμως, διαβάσαμε μία ενδιαφέρουσα είδηση σχετικά με τις προσπάθειες δύο γνωστών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που ασχολούνται με τον ευρύτερο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η ιταλική Pirelli (PIRC MILANO) και η γερμανική Robert Bosch GMBH ανακοίνωσαν την έναρξη συνεργασίας με σκοπό την ανάπτυξη «έξυπνων ελαστικών». Η τεχνογνωσία της Pirelli στον τομέα των ελαστικών και η αντίστοιχη της Bosch στον τομέα των μικρών ηλεκτρομηχανικών συστημάτων θα αποτελέσει τη βάση της έρευνας για την ανάπτυξη ελαστικών που θα είναι εφοδιασμένα με πλήθος αισθητήρων που θα βρίσκονται μέσα σε αυτά. Οι αισθητήρες θα μεταφέρουν τις συλλεγόμενες πληροφορίες σε ένα κεντρικό σύστημα που θα ενημερώνει τον οδηγό για την κατάσταση των ελαστικών και στην ουσία θα κάνει την οδήγηση πιο ασφαλή, πιο αποτελεσματική και πιο άνετη.

Λίγες μέρες πριν, δηλαδή την προηγούμενη Πέμπτη, η BMW ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να φέρει στην κυκλοφορία το πρώτο της αυτοκίνητο που θα κινείται με κινητήρα που θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υδρογόνο. Η τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί για τον κινητήρα αναπτύσσεται από κοινού με την ιαπωνική Toyota (7203 TOKYO).

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της γερμανικής εταιρείας, το όχημα αυτό θα υπογραμμίσει το πως η τεχνολογική πρόοδος διαμορφώνει το μέλλον του τρόπου μετακίνησής μας. Στόχος είναι η έναρξη πωλήσεων αυτού του αυτοκινήτου μέσα στο 2028. Χωρίς να γίνουν γνωστές πιο πολλές λεπτομέρειες, η εταιρεία δήλωσε πως το υδρογονοκίνητο μοντέλο θα είναι ένα υπάρχον παραδοσιακό αυτοκίνητο που θα προσαρμοστεί κατάλληλα προκειμένου να μπορεί να «υποδεχθεί» τον κινητήρα υδρογόνου. Η Toyota, όπως και άλλες ιαπωνικές επιχειρήσεις, έχει προχωρήσει πολύ την έρευνα στον τομέα της υδρογονοκίνησης και έχει ήδη πουλήσει αρκετές χιλιάδες αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια, κυρίως στις ΗΠΑ.

Οι δύο επιχειρήσεις υποστηρίζουν πως η συνεργασία τους για τη δημιουργία αυτού του αυτοκινήτου θα μειώσει ουσιαστικά το κόστος για την ανάπτυξή του και θα τις βοηθήσει να δημιουργήσουν ένα σύστημα υδρογονοκίνησης με τεχνολογία που θα μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί σε πλήθος σχημάτων. Η BMW θεωρείται ως η πιο φιλική προς την υδρογονοκίνηση γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως αναφέρεται στο σχετικό ρεπορτάζ του Reuters, η εταιρεία ήδη δοκιμάζει το iX5 Hydrogen, ένα επιβατηγό όχημα με κινητήρα υδρογόνου, το οποίο έχει αυτονομία περίπου 500 χιλιομέτρων και μπορεί να ανεφοδιαστεί πλήρως μέσα σε τέσσερα λεπτά. Σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο, ο όμιλος BMW αναπτύσσει πρωτότυπα υδρογονοκίνητων οχημάτων παράλληλα με τα ηλεκτρικά οχήματά της, καθώς θέλει να είναι έτοιμη να κινηθεί γρήγορα όταν ξεκαθαρίσει το ποια τεχνολογία θα επικρατήσει.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.