Το σημαντικό upside της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο πόλεμος στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, το τετ α τετ Σκυλακάκη με Πάιατ, η fast track πώληση στην Τράπεζα Κύπρου, τα μηνύματα Στουρνάρα, τα βλέμματα στον αμερικανικό πληθωρισμό και η General Motors

Πόλεμος διαρκείας διεξάγεται στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, τα οποία φυτοζωούν μετά από την κατάρρευση των τελευταίων 5 ετών, με φόντο τις αναπάντητες προτάσεις για mega συμβόλαια από πλευράς Onex Defence Systems σχετικά με κατασκευή πυρομαχικών. Τη μεγάλη ζήτηση για πυρομαχικά δημιουργούν τόσο η γεωπολιτική αστάθεια που εντείνεται στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία, όσο και η ανάγκη ενίσχυσης των αποθεμάτων του αμερικανικού στρατού.

Μήλον της έριδος είναι οι επιλογές των ΕΑΣ που αποφεύγουν να μοιράσουν τις δύο γραμμές παραγωγής που διαθέτουν σε Σλοβάκους (MSM) και στους Αμερικανούς (ΟΝΕΧ Defense Systems) και προωθούν αμφιλεγόμενη αποκλειστικότητα.

Αν -όπως δείχνουν όλα τα δεδομένα- είναι αποκλειστική, αυτό συνιστά ιδιωτικοποίηση χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί κάποιος διαγωνισμός, παρά ένα market sound σε 3 μόνο εταιρείες κάτι που οι εργαζόμενοι εκτιμούν πως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «νόμιμη διαγωνιστική διαδικασία», σύμφωνα με τα ελληνικά και ευρωπαϊκά νομοθετικά πλαίσια.

Σωματεία και εργαζόμενοι έχουν καταθέσει μηνυτήριες αναφορές σε Αρχή Διαφάνειας, Εισαγγελία Πρωτοδικών και ετοιμάζονται να προσφύγουν στον Ευρωπαίο Εισαγγελέα, σχετικά με τις κινήσεις της διοίκησης των ΕΑΣ. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, πως εμφανίζεται μια άλλη θυγατρική της MSM, διαφορετική από την εταιρεία που βρίσκεται σε συζητήσεις με τα ΕΑΣ, η MSM Greece με έδρα το Κολωνάκι και 50 χιλιάδες ευρώ κεφάλαιο.

Ένα άλλο σημείο, το οποίο υπογραμμίζουν οι εργαζόμενοι είναι η διάρκεια της σύμβασης με την τσεχική εταιρεία, η οποία ανέρχεται σε 25 έτη, ενώ ο Ν.3978/2011 προβλέπει για συμφωνίες με πλαίσιο διάρκειας 7 ετών. Οι εργαζόμενοι στα ΕΑΣ καταγγέλλουν ακόμη τη διοίκηση για σωρεία παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας και καταστρατήγηση των κανονισμών ασφαλείας. Πλέον όμως στο κάδρο μπήκε και η ONEX που έστειλε εξώδικο προς τα ΕΑΣ και την MSM.

Από την πλευρά της η ONEX, η οποία διαθέτει σύμβαση βιομηχανικής συνεργασίας εν ισχύ με τα ΕΑΣ, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κατάσταση, η οποία «εξοβελίζει» τους εργαζομένους που νόμιμα απασχολεί και δεν μπορεί να εκτελέσει, υπαιτιότητα της MSM και των EAΣ, σωστά τη δουλειά της αφού, όπως αναφέρεται στο εξώδικο που δημοσίευσε το Liberal, «οι εργαζόμενοί της παρεμποδίζονται και εκφοβίζονται», όπως οι ίδιοι αναφέρουν. Το αποτέλεσμα είναι να χάνονται τεράστια έσοδα, ενώ δημιουργούνται συνθήκες ακραίας επικινδυνότητας.

Το θέμα που προκύπτει από τα όσα αναφέρονται στις ανακοινώσεις της ΟΕΧΒΕ, αλλά και από το εξώδικο της ONEX, είναι ότι η MSM Greece (αν και ακόμη δεν έχει εγκριθεί - συσταθεί η κοινοπραξία με τα ΕΑΣ, αφού μένουν σημαντικά milestones για να τεθεί σε ισχύ) βρίσκεται ήδη εγκατεστημένη στο Λαύριο, χωρίς καμμιά αρμοδιότητα, άδεια ή σύμβαση.

Την ίδια ώρα στην ΟΝΕΧ, παρά το γεγονός πως είναι νόμιμος βιομηχανικός συνεργάτης των ΕΑΣ, απαγορεύθηκε η είσοδος στους χώρους εργασίας που απασχολείται προσωπικό της, σύμφωνα με το εξώδικο. Τονίζεται πως η συμφωνία που προωθείται ουσιαστικά καταργεί σημαντικές γραμμές παραγωγής των ΕΑΣ και την αφήνει να δραστηριοποιείται μόνο στην γόμωση, αφαιρώντας της έτσι σημαντικά κέρδη.


Σημαντική είναι η συνεισφορά της εισόδου της Latsco στο μετοχικό κεφάλαιο της Αττικής Οδού με ποσοστό της τάξεως του 10%, καθώς βοηθά σημαντικά στη μείωση του επενδυτικού ρίσκου του έργου.

Αυτό επισημαίνουν ο αναλυτές της Axia, οι οποίοι και προσθέτουν ότι το premium 15% επί της αρχικής δεσμευμένης επένδυσης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο έργο, το οποίο καταβλήθηκε, επιβεβαιώνει το ελκυστικό σημείο εισόδου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Αττική Οδό.

Με βάση το μοντέλο της ΑΧΙΑ, για την προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το IRR (ρυθμός απόσβεσης επένδυσης) εκτιμάται στο 13,20%, ενώ η καθαρή παρούσα αξία (NPV) για το έργο, με προεξοφλητικό επιτόκιο 9%, εκτιμάται σε 322 εκατ. ευρώ ή 3,1 ευρώ ανά μετοχή. Η ΑΧΙΑ θέτει τιμή στόχο για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στα 27,40 ευρώ, με σύσταση «buy».

Η επενδυτική υπενθυμίζει ότι από τις 6 Οκτωβρίου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο νέος παραχωρησιούχος της Αττικής Οδού, δηλαδή νωρίτερα απ' ό,τι ανέμενε αρχικά. Ο όμιλος κατέβαλε 3,27 δισ. ευρώ για την 25ετή παραχώρηση, εκ των οποίων τα 671 εκατ. ευρώ ήταν τα κεφάλαια και το υπόλοιπο ποσό των 2,6 δισ. ευρώ θα δοθεί μέσω δανεισμού από τις ελληνικές τράπεζες.


Το εγκώμιο για το ρόλο της Ελλάδας τόσο για την ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα, όσο και για την προώθηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων «έπλεξε» ο Αμερικανός αξιωματούχος, Geoffrey Pyatt, σε workshop που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, ενώ είχε την ευκαιρία να συζητήσει για την προώθηση της ενεργειακής συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδας με Έλληνες αξιωματούχους.

Η ενεργειακή ατζέντα στο τετ α τετ που είχαν Σκυλακάκης - Pyatt τα είχε όλα, με το βάρος να πέφτει στην απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο και στην ενίσχυση της διαμόρφωσης του Κάθετου Διαδρόμου. Οι ΗΠΑ στηρίζουν ανοιχτά τα έργα που επιταχύνουν την απεξάρτηση από το φυσικό αέριο της Ρωσίας και η νέα μονάδα FSRU της Αλεξανδρούπολης έρχεται να ταιριάξει «γάντι» σε αυτό. Ο Pyatt τόνισε τη μεγάλη σημασία που δίνει η Αμερική στη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τις χώρες της ΝΑ και Κεντρικής Ευρώπης προτάσσοντας παράλληλα το αμερικανικό ενδιαφέρον για το πώς η Ελλάδα μπορεί να καταστεί hub διαμετακόμισης αερίου από τον Βορά έως και την Ουκρανία.

Ειδική μνεία έκανε ο Αμερικανός αξιωματούχος και για την πρόοδο που καταγράφουμε ως χώρα στον τομέα των ΑΠΕ, τονίζοντας ότι έχουμε αναδειχθεί σε παγκόσμια δύναμη και χώρα-μοντέλο για τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στον κλάδο. Εξήρε, την ίδια στιγμή, τις πρωτοβουλίες μας γύρω από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αναφέροντας το πόσο εντυπωσιακή είναι η δέσμευση της Ελλάδας στα projects που αφορούν Κύπρο-Ισραήλ, αλλά και σε αυτό της Αιγύπτου.


Την ανάγκη ταχύτερης μείωσης των επιτοκίων από πλευράς ΕΚΤ επισημαίνει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννης Στουρνάρας σε δηλώσεις του προς τους FT.

Όπως, χαρακτηριστικά, ανέφερε, ο πληθωρισμός στη ζώνη του ευρω επιβραδύνει με ταχύτερο ρυθμό από το αναμενόμενο, κάτι που ανοίγει τον δρόμο στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για να συνεχίσει τις μειώσεις των επιτοκίων της,

Ο πληθωρισμός, πρόσθεσε ο κ. Στουρνάρας,  ενδεχομένως να είναι σε πορεία για να πετύχει τον στόχο του 2% της ΕΚΤ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025, κάτι που ενισχύει το επιχείρημα να μειωθούν «τα ιδιαίτερα περιοριστικά» επιτόκια ταχύτερα από το αναμενόμενο. Μάλιστα, όπως τόνισε, ο πληθωρισμός υποχωρεί ταχύτερα σε σύγκριση με τις προβλέψεις του Σεπτεμβρίου της ΕΚΤ. Συνεπώς, κατέληξε, «αν ο πληθωρισμός συνεχίσει σε καθοδική τροχιά προς τον στόχο του 2%, γιατί να μην μειώσουμε τα επιτόκια σε κάθε συνεδρίαση;».

Σημειώνεται ότι με βάση τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις, οι περισσότεροι αναλυτές περιμένουν η ΕΚΤ να μειώσει τα επιτόκια της στις συνεδριάσεις του Οκτωβρίου και του Δεκεμβρίου και να συνεχίσει τις μειώσεις το επόμενο έτος. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 1,8% τον Σεπτέμβριο του 2024 από 2,2% τον Αύγουστο και 4,3% τον Σεπτέμβριο του 2023.


Όλα τα βλέμματα σήμερα στραμμένα στον πληθωρισμό του Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ, ο οποίος ανακοινώνεται στις 15:30. Οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις της αγοράς αναμένουν ο ονομαστικός πληθωρισμός να μειωθεί στο 2,3% από 2,5%, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2021. Ωστόσο, ο δομικός πληθωρισμός, ο οποίος δεν περιλαμβάνει τις τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, αναμένεται να παραμείνει σταθερός στο 3,2%. Η σταθερότητα του δομικού πληθωρισμού αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάκαμψη των τιμών των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Τα στοιχεία για τον πληθωρισμό αποκτούν μεγάλη σημασία μετά τα στοιχεία για τις θέσεις εργασίας της προηγούμενης Παρασκευής, τα οποία ξεπέρασαν τις προσδοκίες της Αγοράς. Η αμερικανική οικονομία πρόσθεσε 254.000 θέσεις εργασίας τον Σεπτέμβριο, ξεπερνώντας σημαντικά τις 150.000 που ήταν οι προβλέψεις των οικονομολόγων σημειώνοντας σημαντική αύξηση από τον αριθμό των 159.000 θέσεων του προηγούμενο μήνα.

Το ποσοστό ανεργίας σημείωσε μη αναμενόμενη πτώση στο 4,1%, από 4,2%, ενώ η αύξηση των μισθών ξεπέρασε επίσης τις προσδοκίες. Οι ισχυροί δείκτες της αγοράς εργασίας έχουν οδηγήσει σε επανεκτίμηση της πολιτικής της Fed για γρήγορες μειώσεις επιτοκίων. Οι αξιωματούχοι της Fed είχαν προηγουμένως αναφερθεί στις ανησυχίες για την αγορά εργασίας ως βασικό λόγο για τη μείωση των επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης τον Σεπτέμβριο. Η ισχύς των πρόσφατων στοιχείων υποδηλώνει ότι η Fed μπορεί να επιστρέψει σε μικρότερες περικοπές 25 μονάδων βάσης τους επόμενους μήνες. Εκτός αν η σημερινή μέτρηση του πληθωρισμού οδηγήσει σε νέες εκπλήξεις που αναγκαστικά θα οδηγήσουν σε ταχύτερη αποκλιμάκωση των επιτοκίων.


Με τη χθεσινή «fast track» πώληση του 3% της Τράπεζας Κύπρου και το σημερινό κλείσιμο των βιβλίων της Cenergy οι πωλήσεις μετοχών με ιδιωτικές τοποθετήσεις έφθασαν τα 2,95 δισ. ευρώ απαριθμώντας 10 συναλλαγές. Για την Τράπεζα Κύπρου το βιβλίο άνοιξε και έκλεισε μέσα σε λίγες ώρες, καθώς η συναλλαγή απευθύνθηκε σε πολύ συγκεκριμένο αριθμό θεσμικών επενδυτών. Η πώληση του 3% από την Carval είναι μάλλον ενδεικτική των προθέσεών της ως προς τη διακράτηση των τίτλων, ενώ πιθανή αποεπένδυση από τη μετοχή θα επιδιώξει και ο εκκαθαριστής της Λαϊκής Τράπεζας, η οποία έχει ποσοστό κοντά στο 5% (98 εκατ. ευρώ).


Με 7% τρέχει το εννεάμηνο της Jumbo και στο καθοριστικό δ’ τρίμηνο της εταιρίας που αναλογεί στο 35% των ετήσιων πωλήσεων το δίκτυο θα έχει τη συνδρομή πέντε επιπλέον καταστημάτων: ένα νέο στο Βουκουρέστι, ένα νέο στην Λευκωσία, ένα franchise στο Ισραήλ και τα δύο στη Θεσσαλία που έκλεισαν πέρυσι το Σεπτέμβριο μετά την θεομηνία «Ντάνιελ». Με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς η μετοχή διαπραγματεύεται 9,9 φορές τα καθαρά της κέρδη.


Μόνο ο Σλοβάκος κεντρικός τραπεζίτης Peter Kazimir, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, έχει μείνει να ανθίσταται σε μια τρίτη μείωση επιτοκίων φέτος από την ΕΚΤ στη συνεδρίαση της επόμενης εβδομάδας. Στο στρατόπεδο των «γερακιών» της ΕΚΤ οι συνάδελφοί του είναι πιο δεκτικοί σε περαιτέρω χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής. Στις αγορές μια νέα μείωση από την ΕΚΤ θεωρείται δεδομένη αλλά δεν πρέπει να λαμβάνονται αποφάσεις με βάση τα μακροοικονομικά στοιχεία ενός μόνο μηνός, πιστεύει ο Σλοβάκος κεντρικός τραπεζίτης, αναφερόμενος στην υποχώρηση του πληθωρισμού στο 1,8% τον Σεπτέμβριο στην Ευρωζώνη, κάτω από τον στόχο του 2% της ΕΚΤ για πρώτη φορά από το 2021.

Οι αγορές τιμολογούν 90% πιθανότητα νέας μείωσης 25 μονάδων βάσης στο 3,25% από την ΕΚΤ στη συνεδρίαση στις 17 Οκτωβρίου και βλέπουν άλλη μια κίνηση τον Δεκέμβριο. Ο Γάλλος συνάδελφος του Kazimir, o Francois Villeroy de Galhau, δήλωσε πρόσφατα οτι μια μείωση τον Οκτώβριο πρέπει να θεωρείται πολύ πιθανή και πως δεν θα είναι η τελευταία. Την Τρίτη ο διοικητής της γερμανικής Bundesbank Joachim Nagel δήλωσε οτι είναι ανοιχτός να συζητηθεί μια μείωση επιτοκίων τον Οκτώβριο, ενώ ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας δήλωσε στην FT ότι βλέπει δύο ακόμη μειώσεις μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς.


Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors (GM NYSE) διοργάνωσε μία εκδήλωση με σκοπό την ενημέρωση των επενδυτών και των χρηματιστηριακών αναλυτών για όλα τα θέματα που ενδιαφέρουν την αγορά. Σε γενικές γραμμές, αυτά που ακούστηκαν ικανοποίησαν και τους επενδυτές και τους αναλυτές. Όπως είδαμε στο σχετικό ρεπορτάζ του Barron’s, η διευθύνουσα σύμβουλος Mary Barra χαροποίησε τους επενδυτές, όταν είπε πως περιμένει τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 να μην διαφέρουν ουσιαστικά από αυτά του 2023. (Τα οργανικά κέρδη του 2023 ήταν περίπου 14,3 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι αναλυτές εκτιμούσαν πως για το 2024 δεν θα ξεπεράσουν τα 12,4 δισεκατομμύρια). Εκτός από αυτό, οι αξιωματούχοι της εταιρείας εξέφρασαν την αισιοδοξία τους για την πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων του τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το χαμηλότερο κόστος των μπαταριών, η σταδιακή αύξηση του όγκου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η βελτιούμενη αποδοτικότητα της διαδικασίας παραγωγής τους αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά τα αποτελέσματα του τομέα μέσα στο 2025. Εδώ πρέπει να θυμίσουμε πως η εταιρεία δεν γνωστοποιεί στους επενδυτές τα οικονομικά αποτελέσματα των επί μέρους τομέων της εταιρείας αλλά μιλώντας χθες, οι εκπρόσωποί της εκτίμησαν πως το 2025 η κερδοφορία του τομέα θα είναι κατά τουλάχιστον 2 δισεκατομμύρια δολάρια ανώτερη αυτής του 2024. Το Barron’s πιθανολογεί, με βάση εκτιμήσεις χρηματιστηριακών αναλυτών και τα γνωστοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα του αντίστοιχου τομέα της Ford (F NYSE), πως το 2025 ο τομέας ηλεκτρικών αυτοκινήτων της GM θα είναι ζημιογόνος κατά 3 έως 4 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτό, όμως, δεν κοστίζει πολύ στην εταιρεία, καθώς οι πωλήσεις των παραδοσιακών αυτοκινήτων της πάνε πολύ καλά και γεμίζουν με ελεύθερες ταμειακές ροές τους τραπεζικούς λογαριασμούς της. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας και τις εκτιμήσεις των αναλυτών για το 2024 και τα επόμενα χρόνια, οι ελεύθερες ταμειακές ροές για το 2023 και το 204 μαζί θα είναι κοντά στα 22 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτό σημαίνει πως από τη συνολική λειτουργία της επιχείρησης, τα διαθέσιμα της εταιρείας θα έχουν αυξηθεί μέσα στην διετία κατά αυτό το τεράστιο ποσό. Αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο αυτή την περίοδο για τους επενδυτές και τους αναλυτές, καθώς από τον προηγούμενο Νοέμβριο η εταιρεία αποφάσισε να ξοδεύει ένα μεγάλο μέρος αυτών των διαθέσιμων για την αγορά μετοχών της επιχείρησης στο Χρηματιστήριο.

Τότε είχε ανακοινώσει πως θα διαθέσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια για αυτόν τον σκοπό, ενώ τον περασμένο Ιούνιο ανακοίνωσε και την διάθεση άλλων 6 δισεκατομμυρίων. Σύμφωνα με το Barron’s, με μέρος αυτών των χρηματικών ποσών, έχουν ήδη αγοραστεί πάνω από 300 εκατομμύρια μετοχές της επιχείρησης και μέχρι τις αρχές του 2025 αναμένεται να έχουν αγοραστεί τουλάχιστον άλλα 120 εκατομμύρια μετοχές, κάτι που σημαίνει πως τότε ο συνολικός αριθμός των μετοχών της εταιρείας θα πέσει κάτω από το ένα δισεκατομμύριο.

Δεδομένου πως οι ετήσιες ελεύθερες ταμειακές ροές της επιχείρησης αναμένεται να είναι πάνω από 8 δισεκατομμύρια για την επόμενη τριετία, αυτό σημαίνει πως αν η GM συνεχίζει να διαθέτει περί το 75% για την αγορά μετοχών, θα πρέπει να αναμένουμε πως από το 2025 μέχρι το 2027 γύρω στα έξι δισεκατομμύρια δολάρια θα χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο για αγορά ιδίων μετοχών. Όπως επισημαίνει μεταξύ σοβαρού και αστείου το Barron’s, αν συνεχίσουμε έτσι σε μερικά χρόνια θα έχουν «εξαφανιστεί» όλες οι μετοχές της εταιρείας από την χρηματιστηριακή αγορά.

Προφανώς αυτό δεν πρόκειται να γίνει, είναι φανερό, όμως, πως αν οι οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας δεν χειροτερέψουν απότομα, οι αγορές ιδίων μετοχών θα συνεχίσουν να στηρίζουν την τιμή της μετοχής της GM. Αυτό είναι βέβαιο πως αρέσει πολύ στους μετόχους.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

Διαβάστε Περισσότερα