Βραζιλία: Πιθανόν η συντριβή του αεροσκάφους να προκλήθηκε από πάγο στα φτερά (vid)

Βραζιλία: Πιθανόν η συντριβή του αεροσκάφους να προκλήθηκε από πάγο στα φτερά (vid)

Συγκλονίζει η συντριβή αεροσκάφους την Παρασκευή στην πολιτεία Σάο Πάολο, στη νοτιοανατολική Βραζιλία, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 61 άνθρωποι που επέβαιναν σε αυτό.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα FlightRadar24, για την περιοχή στην οποία πετούσε το δικινητήριο αεροπλάνο με τους 57 επιβάτες και το 4μελες πλήρωμα, είχε εκδοθεί προειδοποίηση για «σοβαρή πιθανότητα πάγου» σε υψόμετρο ανάμεσα στα 12.000 και τα 21.000 πόδια προσθέτοντας ότι το αεροπλάνο βρισκόταν στα 17.000 πόδια λίγο πριν τη συντριβή του.

Το δικινητήριο ATR-72 της εταιρείας Voepass εκτελούσε πτήση από το Κασκαβέλ της πολιτείας Παρανά με προορισμό το αεροδρόμιο Γκουαρούλος στο Σάο Πάολο. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Voepass, στο μοιραίο αεροσκάφος επέβαιναν 58 ταξιδιώτες και 4 μέλη πληρώματος.

«Δεν υπάρχουν επιζώντες» τόνισε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Γαλλικό Πρακτορείο ο δήμος της Βαλίνιους, που συμμετείχε στην επιχείρηση διάσωσης στη γειτονική πόλη Βινιέντου.

Σε βίντεο που μετέδωσαν τηλεοπτικά δίκτυα καταγράφεται η ανεξέλεγκτη περιδίνηση του μοιραίου αεροσκάφος και η συντριβή του στο έδαφος.

Στις εικόνες από τον τόπο της αεροπορικής τραγωδίας, διακρίνονται πυκνοί καπνοί να υψώνονται στον ουρανό από το σημείο όπου συνετρίβη το αεροσκάφος. 

Το τηλεοπτικό δίκτυο GloboNews της Βραζιλίας έδειξε πλάνα από μια μεγάλη περιοχή που φλέγεται και καπνό που βγαίνει από την άτρακτο ενός αεροπλάνου που φαίνεται να είναι φλεγόμενο. Πρόσθετα πλάνα στο GloboNews έδειχναν ένα αεροπλάνο να παρασύρεται κάθετα προς τα κάτω και να στροβιλίζεται καθώς έπεφτε.

Η αρχή αεροδρομίων της Βραζιλίας, Infraero, δεν επιβεβαίωσε αμέσως τις πληροφορίες μετά από αίτημα του Associated Press. Καμία τοπική αεροπορική εταιρεία δεν ανέφερε αμέσως ότι ένα από τα αεροπλάνα της αγνοείται. 

Άρχισε να διενεργείται έρευνα από το κέντρο ερευνών και πρόληψης αεροναυτικών ατυχημάτων της Βραζιλίας (CENIPA), για να εξακριβωθούν τα αίτια του δυστυχήματος.

Ο βραζιλιάνος πρόεδρος Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος μετά το «τραγικό δυστύχημα».

Ο οδηγός φορτηγού Μαρτίνς Μπαρμπόσα εργαζόταν όταν έμαθε πως συνετρίβη το αεροσκάφος 150 μέτρα από το σπίτι του. «Φοβήθηκα πως έπεσε πάνω στο σπίτι μου, ο γιος μου ήταν σπίτι», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο περιγράφοντας την «απόγνωση» που ένιωθε ώσπου έμαθε πως το παιδί του ήταν καλά.

«Ήταν τρομακτικό, είδα αεροπλάνο να περιστρέφεται και να πέφτει. Ο θεός μας έσωσε, αν γινόταν λίγο πιο κει, (το αεροπλάνο) θα έπεφτε πάνω στο σπίτι μου. Βρίσκομαι σε κατάσταση σοκ, δεν σταματάω να τρέμω», είπε η Έντνα Μπαρμπόσα, κάτοικος της Βινιέντου, στο τηλεοπτικό δίκτυο SBT.

Άλλος κάτοικος, ο Χικάρντου Χοντρίγκες, δήλωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο Band News ότι είδε «πολλά πτώματα στο έδαφος, πολλά...» στον τόπο της τραγωδίας.

Σύμφωνα με τη βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία, η πτήση «εκτυλισσόταν ομαλά ως τις 13:20» (τοπική ώρα· 19:20 ώρα Ελλάδας). Όμως, ένα λεπτό αργότερα, το αεροσκάφος έπαψε «να απαντά στις κλήσεις» του πύργου ελέγχου και το πλήρωμα «δεν δήλωσε πως βρισκόταν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ούτε πως αντιμετώπισε δυσμενείς μετεωρολογικές συνθήκες».

«Η απώλεια της επαφής με τα ραντάρ διαπιστώθηκε στις 13:22», πρόσθεσε η πολεμική αεροπορία.

Το αεροσκάφος ήταν τύπου ATR72-500. Η κατασκευάστριά του, θυγατρική της Airbus και της ιταλικής Leonardo, τόνισε σε ανακοίνωσή της ότι ειδικοί της θα υποστηρίξουν «την έρευνα που διενεργείται».

Το λεγόμενο μαύρο κουτί εντοπίστηκε κι αναμένεται να αναλυθεί.

Η χωροφυλακή ανακοίνωσε ότι η πυρκαγιά εξαιτίας της συντριβής του αεροσκάφους τέθηκε υπό έλεγχο. Μονάδες της πυροσβεστικής, της πολιτικής προστασίας και της πολεμικής αεροπορίας αναπτύχθηκαν επιτόπου.

Η ανάκτηση των λειψάνων των θυμάτων ενόψει της «αναγνώρισής τους» άρχισε και προβλεπόταν να «συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας», δήλωσε στον Τύπο ο κυβερνήτης της πολιτείας, που έσπευσε επιτόπου.

Οι σοροί επρόκειτο να διακομιστούν στο κυριότερο νεκροτομείο του Σαο Πάολο, της οικονομικής πρωτεύουσας της Βραζιλίας.

Η Voepass διευκρίνισε πως «δεν έχει ακόμη επιβεβαιωμένες πληροφορίες για τις περιστάσεις του δυστυχήματος».

Σύμφωνα με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Βραζιλίας, το αεροσκάφος συμμορφωνόταν προς όλους τους ισχύοντες κανονισμούς.

Τι μπορεί να οδήγησε στην πτώση αεροπλάνου στη Βραζιλία

Ο καπετάνιος Ρος Άιμερ, ο οποίος έχει πάνω από 40 χρόνια πείρα με επιβατικά αεροσκάφη στις ΗΠΑ, είπε στο DailyMail.com ότι το αεροπλάνο θα μπορούσε να είχε παρουσιάσει βλάβη στον κινητήρα, δυσλειτουργία στο σύστημα ελέγχου πτήσης ή ακόμα και να αποκολλήθηκε ένα σημαντικό μέρος του αεροσκάφους - όπως ένα τμήμα του φτερού.

Και μόλις μπεις στο σπιράλ θανάτου, «είναι πολύ δύσκολο να βγεις από αυτό», τόνισε. Το αεροπλάνο ήταν καθ' οδόν από το Cascavel προς το Guarulhos όταν ξεκίνησε την ξαφνική κάθοδο. Ο Aimer είπε ότι η πιο πιθανή αιτία της συντριβής ήταν ότι το αεροσκάφος υπέστη απώλεια στήριξης λόγω χαμηλής ταχύτητας (όταν η ροή αέρα πάνω από τα φτερά είναι πολύ αργή για να παρέχει αρκετή ανύψωση). Αυτό συμβαίνει όταν τα αεροπλάνα κινούνται πολύ αργά. Οι τρεις λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι είτε τεχνικό σφάλμα, ακραίες αναταράξεις, λάθος πιλότου ή κάτι που χτυπά το φτερό, όπως ένα πουλί.

Το δημοσίευμα υπενθυμίζει ότι η πτήση 1549 της US Airways έκανε προσθαλάσσωση στον ποταμό Χάντσον όταν ένα σμήνος πουλιών χτύπησε το φτερό του και έπεσε το ρεύμα λίγο μετά την απογείωση, περίπου στα 700 πόδια. Το αεροσκάφος ATR-72 που συνετρίβη στο Vinhedo της Βραζιλίας, ταξίδευε στα 17.000 πόδια, είπε η αεροπορική εταιρεία. Σε αυτό το ύψος, είναι απίθανο να χτύπησε πουλί. Έτσι, δύο είναι τα σενάρια. Αφού το αεροπλάνο πιθανότατα υπέστη απώλεια στήριξης, βίντεο το δείχνει να πέφτει σε περιδίνηση. Αυτή η κατάσταση είναι γνωστή ως σπιράλ θανάτου. Όταν το ένα φτερό βυθίζεται και δεν υπάρχει ρεύμα επειδή ο κινητήρας έχει σβήσει, το αεροπλάνο μπορεί να εισέλθει σε ένα σπιράλ όπου το ένα φτερό δημιουργεί άνωση ενώ το αεροπλάνο περιστρέφεται γύρω από το άλλο μέχρι να προσκρούσει στο έδαφος.

Η προειδοποίηση για πάγο

Όπως τονίζει σε δημοσιεύμά του χθες το Sky News, ο στότοπος παρακολούθησης πτήσεων FlightRadar24 ανέφερε ότι υπήρχε μια ενεργή προειδοποίηση για «σοβαρό παγετό» σε υψόμετρο μεταξύ 12.000 ποδιών και 21.000 ποδιών και ότι το αεροσκάφος πετούσε στα 17.000 πόδια αμέσως πριν από τη συντριβή.

Η προειδοποίηση αυτή αφορά σε σταγονίδια νερού που παγώνουν και συγκεντρώνονται σε επιφάνειες όπως τα πτερύγια και οι έλικες. Μπορεί να παρεμποδίσει την απόδοση ενός αεροσκάφους μειώνοντας την ώθηση, μειώνοντας την άνωση και αυξάνοντας την αντίσταση.

Ο Marcelo Moura, διευθυντής επιχειρήσεων της Voepass, είπε στους δημοσιογράφους ενώ υπήρχαν προβλέψεις για πάγο, ήταν σε αποδεκτά επίπεδα για το αεροσκάφος. Ο αντισυνταγματάρχης Carlos Henrique Baldi, του κέντρου της βραζιλιάνικης αεροπορίας για τη διερεύνηση και την πρόληψη αεροπορικών ατυχημάτων, είπε ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να πούμε εάν ο πάγος προκάλεσε το ατύχημα. Το αεροπλάνο είναι «πιστοποιημένο σε πολλές χώρες για να πετάει σε σοβαρές συνθήκες παγετού, συμπεριλαμβανομένων χωρών σε αντίθεση με τη δική μας, όπου η επίδραση του πάγου είναι πιο σημαντική», είπε ο Baldi.

Η πρώτη πτήση του αεροσκάφους αυτού, που κατασκευάστηκε στη Γαλλία, έγινε τον Απρίλιο του 2010, σύμφωνα με καταχώριση στον εξειδικευμένο ιστότοπο planespotters.net.

Σύμφωνα με δεδομένα της CENIPA, χωρίς να υπολογίζεται το χθεσινό δυστύχημα, από την αρχή της χρονιάς στη Βραζιλία είχαν καταγραφεί 108 αεροπορικά ατυχήματα και δυστυχήματα με συνολικά 49 νεκρούς.

Τα τελευταία δέκα χρόνια, χάθηκαν 746 ανθρώπινες ζωές σε 1.665 ατυχήματα και δυστυχήματα στη λατινοαμερικάνικη χώρα γιγαντιαίων διαστάσεων.

Το 2007, Airbus A320 του βραζιλιάνικου αερομεταφορέα TAM βγήκε από τον διάδρομο μετά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Κονγκόνιας του Σαν Πάουλου κι έπεσε πάνω σε αποθήκη φορτίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 187 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος και άλλοι 12 άνθρωποι στο έδαφος.

Και, δυο χρόνια αργότερα, Airbus A330-230 της Air France, το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο από το Ρίο ντε Ζανέιρο προς το Παρίσι, εξαφανίστηκε πάνω από τον Ατλαντικό με 228 επιβαίνοντες, σε περιοχή όπου ήταν γνωστό πως καταγράφονται αναταράξεις.

Ο ιστότοπος Flightradar24 αναφέρει πως το μοιραίο αεροσκάφος είναι το PS-VPB, ένα ATR72-500 14 ετών που κατασκευάστηκε το 2010. Το τελευταίο σήμα που ελήφθη από το αεροσκάφος, ήταν περίπου μιάμιση ώρα μετά την απογείωση. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 60 δευτερολέπτων της πτήσης, ο αναμεταδότης του μετέδιδε την κατακόρυφη πορεία προς το έδαφος χάνοντας ύψος από 8.000 μέχρι 24.000 πόδια το λεπτό.

Κατά την ομιλία του σε εκδήλωση, ο πρόεδρος της Βραζιλίας, Λουίς Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα, ζήτησε από τους παρευρισκόμενους να τηρήσουν ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας.