Σήμα κινδύνου στον Τζόνσον από τους βρετανούς αυτοκινητοβιομήχανους

Σήμα κινδύνου στον Τζόνσον από τους βρετανούς αυτοκινητοβιομήχανους

Του Γιάννη Μαντζίκου

Όπως οι Ευρωπαίοι ηγέτες προειδοποιούσαν τους Βρετανούς πολιτικούς ότι η αλλαγή στην ηγεσία των Συντηρητικών δεν πρόκειται να αλλάξει την στάση τους, αναλόγως και ο κλάδος της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας συνέχισε να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το άτακτο Brexit.

Έτσι λοιπόν μπορεί ο νέος πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον να δηλώνει έτοιμος ακόμα και για το ενδεχόμενο άτακτης εξόδου της χώρας από την ΕΕ ως τις 31 Οκτωβρίου, όμως οι Βρετανοί (αυτοκίνητο) βιομήχανοι κάθονται κυριολεκτικά σε «αναμμένα κάρβουνα». Πριν λίγες μέρες λοιπόν, ο Μάικ Χόους πρόεδρος της Society of Motor Manufacturers and Traders με ανακοίνωση που εξέδωσε, τόνισε εκ νέου «την θανάσιμη απειλή για την αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας που αποτελεί μια ενδεχόμενη έξοδος χωρίς συμφωνία». Και τούτο γιατί θα άφηνε τα βρετανικά εργοστάσια να περιμένουν σημαντικά εξαρτήματα από άλλες χώρες της Ένωσης με πιθανές μεγάλες καθυστερήσεις και φυσικά με την επιβάρυνση των δασμών.

Πριν λίγο καιρό άλλωστε, η ένωση Society of Motor Manufacturers and Traders, σε ανακοίνωση, που είχε εκδώσει υπολόγιζε ότι το εφιαλτικό αυτό σενάριο θα κόστιζε περίπου 50.000 στερλίνες το λεπτό ή 70 εκατ. στερλίνες την ημέρα, εκτίμηση που καθιστά αυτομάτως «θνησιγενές» το μέλλον των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Βρετανία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η «βρετανική» αυτοκινητοβιομηχανία συμβάλλει περίπου 20 δις λίρες το χρόνο στο ΑΕΠ της χώρας, απασχολεί πάνω από 10,000 υπαλλήλους, ενώ το 2/3 των μονάδων που παράγει εξάγονται στην Ευρώπη.

Εδώ και καιρό άλλωστε, μονάδες παραγωγής στη Βρετανία έχουν αλλάξει τα σχέδιά τους και ετοιμάζονται (αν χρειαστεί) να μεταφέρουν δραστηριότητες, σε περίπτωση ενός no deal.

Χαρακτηριστικά, από τον Απρίλιο, ο Πέτερ Σβάρτσενμπαουερ, μέλος του Δ.Σ. της BMW είχε προειδοποιήσει με δηλώσεις του στο δίκτυο Sky, πως εάν γίνει πραγματικότητα «το χειρότερο σενάριο», θα υπάρξει ανάγκη να «επενεξετάσουμε τι ακριβώς σημαίνει για εμάς μακροπρόθεσμα». Πρόσθεσε δε πως για το Mini Cooper «υπάρχει πραγματικός κίνδυνος μεταφοράς της παραγωγής». Το εργοστάσιο της βρετανικής Morris στο Όξφορντσάιρ το οποίο βρίσκεται στον έλεγχο της γερμανικής BMW το 1994 έχει περίπου 4.500 εργαζομένους και το 2018 παρήγαγε 230.000 Mini Cooper.

Ένα μήνα νωρίτερα, ο επικεφαλής των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της Τoyota, Ζόχαν βαν Ζιλ, δήλωνε πως εάν τα εμπόδια του Brexit είναι υπερβολικά υψηλά, θα υπονομεύσουν την ανταγωνιστικότητα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήδη η εταιρεία έχει ανακοινώσει και επίσημα ότι αν υπάρξει άτακτη έξοδος της Βρετανίας, θα κλείσει για τουλάχιστον έξι μέρες το εργοστάσιο της στην περιοχή του Ντέρμπι που απασχολεί περίπου 3.200 υπαλλήλους. Σημειώνεται ότι η Toyota ανακοίνωσε τον Μάρτιο του 2017 επενδύσεις ύψους 240 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του εργοστασίου αυτοκινήτων της στην περιοχή του Ντέρμπισαιρ.

Μπορεί λοιπόν, ο Βρετανός πρωθυπουργός να φαντάζει αισιόδοξος και να δηλώνει έτοιμος για την άτακτη έξοδο της χώρας από την ΕΕ, γνωρίζει πολύ καλά ότι οι τα «τερτίπια» μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο το μέλλον χιλιάδων οικογενειών που ζουν από τη βιομηχανία αυτή και να οδηγήσει σε χάος την Ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα του αυτοκινήτου.

AP Photo/Rui Vieira