Τι κρύβει το γράμμα «αγάπης» του Βερολίνου στο Λονδίνο;

Τι κρύβει το γράμμα «αγάπης» του Βερολίνου στο Λονδίνο;

Toυ Γιάννη Μαντζίκου

Τις δύσκολες ώρες που περνά η Βρετανία, χωρίς σχέδιο και χωρίς κοινή γραμμή για την αποχώρησή από την Ε.Ε, 31 προσωπικότητες της Γερμανίας μεταξύ αυτών και η Άνεγκρετ Κραμπ - Καρενμπάουερ, η διάδοχος της Άνγκελα Μέρκελ στην ηγεσία της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης, με μια ανοιχτή επιστολή τους στους «Τάιμς του Λονδίνου», ζήτησαν από τους Βρετανούς να «το ξανασκεφτούν». Η αλήθεια είναι ότι η εν λόγω επιστολή ξένισε σε ορισμένους, δεδομένου ότι οι Γερμανοί δεν συνηθίζουν να εκδηλώνονται με τέτοιον συναισθηματισμό.

Χθες μάλιστα, ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μάας κάλεσε τη Βρετανία να ενεργήσει με σοβαρό τρόπο για να βρεθεί μια λύση σχετικά με το Brexit και υπογράμμισε ότι είναι χρέος του Λονδίνου να το πράξει, ενώ μόλις πριν λίγες μέρες, η Καγκελάριος να δεσμεύτηκε ό,τι θα κάνει ότι μπορεί για να εμποδίσει ένα «σκληρό» Brexit. Η «παρέμβαση» Μέρκελ ερμηνεύτηκε από αρκετούς αναλυτές ότι στους υπολογισμούς του Βερολίνου δεν υπάρχει σενάριο μιας άτακτης εξόδου, παρά μόνο αυτό των «καθυστερήσεων» μέχρι να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει άλλωστε, το οικονομικό ινστιτούτο της Γερμανίας DIW, το οποίο εκτιμά ότι ένα σενάριο no-deal θα έπληττε σοβαρά την οικονομία της χώρας καθώς η Βρετανία είναι ο υπ' αριθμόν πέντε εμπορικός εταίρος της, με το ετήσιο εμπορικό ισοζύγιο να κυμαίνεται στα 120 δισεκατομμύρια ευρώ. Η ίδια πηγή υπολόγιζε τις προάλλες ότι τουλάχιστον το 60% των επιχειρήσεων της χώρας δεν έχουν κάνει προετοιμασία για το «σκληρό» Brexit.

Την ίδια ώρα, η εφημερίδα Handelsblatt παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία περίπου 2.500 γερμανικές επιχειρήσεις με παρουσία στη Βρετανία αναμένεται να επηρεαστούν, ενώ περίπου 750.000 θέσεις εργασίας εξαρτώνται από το εμπόριο με τη Βρετανία  σύμφωνα με το γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο. Η ίδια εφημερίδα έξαλλου εκτιμά ότι οι οικονομικές επιπτώσεις για τους κλάδους των χημικών, των τροφίμων και των καταναλωτικών αγαθών υπολογίζονται συνολικά σε 4 δισ. ευρώ. 

Αυτοί που αναμένεται όμως να...πονέσουν είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς το 30% των εξαγωγών από τη Γερμανία στη Βρετανία, συνολικής αξίας 84,4 δισ. ευρώ, είναι αυτοκίνητα και εξαρτήματα αυτοκινήτων, ενώ το no-deal θα κοστίσει περίπου 3 δισ. Ευρώ στον κλάδο συνολικά. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Guardian, η BMW άρχισε δημιουργεί αποθέματα προκειμένου να καλύψουν τουλάχιστον το πρώτο διάστημα αναστολής της ομαλής λειτουργίας στα σύνορα, μετά την αποχώρηση στις 29 Μαρτίου. 

Aυτοί πάντως που έχουν πάρει ήδη τα μέτρα τους είναι οι Ιάπωνες αφού ήδη η Toyota ανακοίνωσε ότι αν στις 30 Μαρτίου του 2019, υπάρξει άτακτη έξοδος της Βρετανίας θα κλείσει για μέρες το εργοστάσιο της στην περιοχή του Ντέρμπι, την ίδια ώρα που ανάλογη ανακοίνωση εξέδωσε η Honda για το εργοστάσιο της στο Σουίντον.

Σημειώνεται άλλωστε ότι δεν έχει περάσει αρκετός καιρός από το ταξίδι-αστραπή του πρωθυπουργού της Ιαπωνίας Σίνζο Άμπε στο Λονδίνο προκειμένου να συζητήσει με την Τερέζα Μέι τις εξελίξεις στο Brexit.