Υποβρύχιο Titan: Τελευταία ελπίδα το γαλλικό επανδρωμένο βαθυσκάφος «Nautile»

Υποβρύχιο Titan: Τελευταία ελπίδα το γαλλικό επανδρωμένο βαθυσκάφος «Nautile»

Ασφυκτικά είναι τα περιθώρια για τον εντοπισμό και διάσωση των πέντε επιβατών στο τουριστικό υποβρύχιο «Titan», που καταδύθηκε στο ναυάγιο του Τιτανικού, στο Βόρειο Ατλαντικό, καθώς το οξυγόνο του αναμένεται να τελειώσει το μεσημέρι της Πέμπτης, ώρα Ελλάδος, ήτοι λιγότερο από 20 ώρες.

Μοναδική ελπίδα η καθ' οδόν αποστολή του γαλλικού σκάφους «Atalante», το οποίο θα καταφτάσει στο σημείο του βορείου Ατλαντικού στις 9:00 το βράδυ και να θέσει σε λειτουργία το ειδικό ρομποτικό βαθυσκάφος «Nautile» το οποίο μπορεί να φτάσει μέχρι τα 6.000 μέτρα κάτω από τη θάλασσα.

Σύμφωνα με τη «Le Figaro» μόλις φτάσει στο επίμαχο σημείο το «Atlante»  θα ξεκινήσει τις διαδικασίες για την κατάδυση του βαθυσκάφους με το μη επανδρωμένο τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ Victor 6000 που μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του υποβρυχίου, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, όπως ανέφερε και ο χειριστής του.

Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.

«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ, Ολιβιέ Λεφόρ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια, εξήγησε.

Υπενθυμίζεται ότι η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή και εκτιμάται ότι βρίσκεται σε βάθος 4.000 μέτρων.

 «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, εάν έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ακόμα ο Λεφόρ.

Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.

Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε ο Λεφόρ.

 Εντοπίστηκαν ήχοι στην περιοχή του ναυαγίου

Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, περίπου κάθε 30 λεπτά.

«Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους», πρόσθεσε.

Η αγωνία των οικογενειών και φίλων των πέντε επιβαινόντων κορυφώνεται. Εκτός από τον Γάλλο ερευνητή Paul-Henri Nargeolet, που είχε συμμετάσχει σε περισσότερες από 35 καταδύσεις στο ναυάγιο του Τιτανικού, στο βαθυσκάφος επέβαιναν ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ιδιοκτήτριας εταιρείας Οcean Gate, Στόκτον Ρας, ο επιχειρηματίας Σαζάντα Νταούντ και ο 19χρονος γιος του και ο δισεκατομμυριούχος εξερευνητής Χάμις Χάρντινγκ.

Οι ανησυχίες των ειδικών 

Σύμφωνα με την Guardian ένα από τα χειρότερα σενάρια θα ήταν να έχει εκδηλωθεί φωτιά στο Titan καθώς περιβάλλοντα με μεγαλύτερη πυκνότητα οξυγόνου όπως στο επίμαχο βαθυσκάφος κάνουν πιο πιθανή την εκδήλωση φωτιάς.

Στο σενάριο των ειδικών που επικαλείται η βρετανική εφημερίδα το βαθυσκάφος να έχει κολλήσει στον βυθό της θάλασσας τότε τα σόναρ θα έχουν δυνατότητα να το εντοπίσουν. Ωστόσο, σε αυτό το σενάριο ο κίνδυνος, ειδικά αν έχει υπάρξει απώλεια ενέργειας, εκτός από την έλλειψη οξυγόνου θα ήταν και η ταχύτατη πτώση της θερμοκρασίας που θα μπορούσε να φτάσει στους 4 βαθμούς Κελσίου.

Άλλο δυσμενές σενάριο είναι το Titan να έχει υποστεί μια καταστροφική βλάβη καθώς μια πιθανή διαρραγεί του κελύφους σε τέτοια βάθη θα ήταν θανατηφόρα καθώς «θα ήταν σαν να προκληθεί έκρηξη από μια μικρή βόμβα».

Άλλο ειδικοί αναφέρουν ότι οι επιβάτες μπορεί να αντιμετωπίζουν μία πίεση στους πνεύμονες, «νάρκωση από άζωτο» και υποθερμία, εάν το κύτος του υποβρυχίου έχει ραγίσει, όπως σημειώνει η Dailymail.

Στο βάθος του ναυαγίου του Τιτανικού, η πίεση θα είναι περίπου 380 φορές μεγαλύτερη από αυτήν που βιώνουν οι άνθρωποι στην επιφάνεια. Καθώς η πίεση από το νερό αυξάνεται, προκαλεί την κατάρρευση οποιουδήποτε χώρου γεμάτου με αέρα κάτω από το βάρος.

Οι άνθρωποι μπορούν να επιβιώσουν περίπου 15 λεπτά χωρίς οξυγόνο, αν και χάνουν τις αισθήσεις τους πολύ νωρίτερα, ενώ η εγκεφαλική βλάβη είναι πιθανή μετά από λίγα λεπτά χωρίς αέρα.

Ο βαθύς ωκεανός δέχεται ελάχιστο έως καθόλου φως και οι θερμοκρασίες στα 12.500 πόδια είναι περίπου 2°C. Στους ανθρώπους, η υποθερμία μπορεί να εμφανιστεί σε νερό με θερμοκρασία μόλις 4°C, και οι άνθρωποι αρχίζουν να κουράζονται και να παθαίνουν σύγχυση. 

Πρακτικά αδύνατη η ανάσυρση

Ο Αμερικανός ερευνητής ωκεανογράφος του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, Jules Jaffe, λέει ότι είναι «πρακτικά αδύνατο» να βρεθεί το υποβρύχιο OceanGate «σε ένα διαλυμένο ναυάγιο», μέσα στις επόμενες 36 ώρες, σύμφωνα με την ΕΡΤ. Ο Jaffe ήταν μέλος της ομάδας που βρήκε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985.

Είναι δύσκολο να καθοριστεί εάν πρόκειται για λευκούς ήχους (ήχοι της θάλασσας) ή για ήχους που προκαλεί το πλήρωμα του υποβρυχίου. Θετικό είναι το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι ήχοι που κατέγραψε αεροσκάφος της καναδικής πολεμικής αεροπορίας είχαν ένα συγκεκριμένο χρονικό μοτίβο, ανά 30 λεπτά.

Επίσης, θεωρείται πιθανό οι ήχοι αυτοί να προέρχονται από χτύπημα αντικειμένου πάνω σε τιτάνιο, από το οποίο είναι κατασκευασμένο το βαθυσκάφος. Άλλωστε, εάν οι ειδικοί δεν θεωρούσαν ότι έχουν βρει κάτι διαφορετικό από ήχους του ωκεανού, είναι πιθανό να μην είχαν κάνει κάποια ανακοίνωση. Σύμφωνα με τον Αμερικανό ωκεανογράφο Ντέιβιντ Γκάλο, οι ήχοι αυτοί μπορεί να προέρχονται από τον πολύ κάλο φίλο του κι έμπειρο εξερευνητή Paul-Henri Nargeolet.

«Ο πολύ καλός μου φίλος και συνάδελφος είναι σε αυτό το υποβρύχιο. Ξέρει τι κάνει και ίσως σκέφθηκε ότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να τους εντοπίσουν» τόνισε ο Ντέιβιντ Γκάλο.

Ειδικοί εκτιμούν ότι εάν το υποβρύχιο εντοπιστεί στον βυθό του ωκεανού ή αν έχει ακινητοποιηθεί από ατύχημα πάνω στο ναυάγιο του Τιτανικού, η ανέλκυσή του από βάθος τεσσάρων χιλιομέτρων θα είναι εξαιρετικά δύσκολη.

Σύμφωνα με τους New York Times, αμφιβολίες για την προδιαγραφές ασφάλειας του Titan είχαν διατυπωθεί από το 2018 με στελέχη του κλάδου των υποβρυχίων σκαφών να προειδοποιούν για πιθανά καταστροφικά προβλήματα ε την ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους και την προγραμματισμένη αποστολή του να περιηγηθεί στα συντρίμμια του Τιτανικού.

Με καθυστέρηση οκτώ ωρών η ενημέρωση

Η ηλεκτρονική έκδοση της Daily Mail ανέφερε ότι η εταιρεία OceanGate στην οποία ανήκει το υποβρύχιο που αναζητείται στον Ατλαντικό χρειάστηκε οκτώ ώρες για να δηλώσει την εξαφάνιση του στην Ακτοφυλακή αφότου έχασε επαφή μαζί του.

Κατά το δημοσίευμα: «Το υποβρύχιο Titan της εταιρείας βυθίστηκε στις 8 το πρωί της Κυριακής περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη. Στις 9.45 π.μ. – μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση – έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, το Polar Prince. Όμως δεν αναφέρθηκε ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή μέχρι τις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα. Η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη αργότερα, στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής» με τους ειδικούς να λένε ότι το πλήρωμα έχει μόλις 1% πιθανότητες επιβίωσης.