Επικίνδυνη απόκλιση από την Ευρώπη και στο διαγωνισμό PISA
Shutterstock
Shutterstock

Επικίνδυνη απόκλιση από την Ευρώπη και στο διαγωνισμό PISA

Οι επιδόσεις των μαθητών από την Ελλάδα που συμμετείχαν στον διαγωνισμό PISA το 2022, που ανακοινώθηκαν σήμερα από τον ΟΟΣΑ, ήταν όχι μόνο χαμηλότερες από το μέσο όρο των χωρών που συμμετείχαν, όχι μόνο από τις χαμηλότερες της υπόλοιπων Ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και χαμηλότερες από τις αντίστοιχες που είχαν καταγραφεί το 2018.

Οι διεθνείς εξετάσεις PISA δεν είναι ένα όργανο του άγριου φιλελευθερισμού ή της νέας τάξης πραγμάτων όπως υποστηρίζουν οι συνδικαλιστικοί ταγοί των καθηγητών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ένα τρόπος διερεύνησης της ικανότητας των μαθητών να λύνουν σύνθετα προβλήματα, να έχουν κριτική σκέψη και να επικοινωνούν αποτελεσματικά. Τα αποτελέσματα των διαγωνισμών παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για το πόσο καλά προετοιμάζουν οι σχολικές μονάδες και συνολικά το εκπαιδευτικό σύστημα  τους μαθητές για τις πραγματικές προκλήσεις της ζωής και τη μελλοντική τους επιτυχία, πέρα και έξω από τις ενδεχόμενες μελλοντικές σπουδές τους.

Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών ήταν τραγικές και επικίνδυνες. Ειδικά όταν το δείγμα δεν ήταν μικρό. Αφού στον διαγωνισμό PISA πήραν μέρος 6.403 μαθητές από 230 ελληνικά δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, αντιπροσωπεύοντας περίπου 98.100 μαθητές.

Στην κατανόηση κειμένου οι μαθητές από την Ελλάδα συγκέντρωσαν 438 μονάδες, που ήταν χαμηλότερες κατά 19 μονάδες από τις 457 που είχαν συγκεντρώσει το 2018. Ο μέσος όρος της βαθμολογίας των χωρών του ΟΟΣΑ στην κατανόηση κειμένου βρίσκεται στις 476 μονάδες

Στα μαθηματικά η Ελληνική ομάδα συγκέντρωσε 430 μονάδες από 451 που είχε συγκεντρώσει το 2018. Με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά να βρίσκεται στις 472 μονάδες.

Στις φυσικές επιστήμες οι Έλληνες μαθητές συγκέντρωσαν 441 μονάδες, λιγότερες από τις 452 μονάδες που είχε επιτύχει το 2018. Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ στις επιστήμες βρίσκεται στις 485 μονάδες.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι μαθητές μας πήγαν χειρότερα από το 2018 και παραμένουν χαμηλότερα από το μέσο όρο των μαθητών από τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ. Από τις δε χώρες της Ευρώπης σε χαμηλότερες θέσεις βρίσκονται μόνο η Ρουμανία, η Μολδαβία, η Βουλγαρία, η Βόρεια Μακεδονία, το Μαυροβούνιο, η Γεωργία, η Αλβανία και το Κόσοβο. 

Δηλαδή αντί να βελτιωνόμαστε και να κλείνουμε την ψαλίδα με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, τη βλέπουμε να διευρύνεται. Και έχουμε φτάσει σήμερα να θεωρούμε υψηλά και ακατανόητα Μαθηματικά μια απλή συνάρτηση μέσω της οποίας προσδιορίζεται η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουμε στα σπίτια μας.

Αν δεν κτυπήσει τώρα πιο ηχηρός συναγερμός από το 2018, πότε θα κτυπήσει; 

Αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει αδυναμία κατανόησης κειμένου; Να μην καταλαβαίνουν τα παιδιά τι γράφει ένα απλό κείμενο;

Αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει να υστερούν οι Έλληνες μαθητές στα μαθηματικά που αφορούν την καθημερινότητα τους; 

Να αποτυγχάνουν στις φυσικές επιστήμες, που είναι ο τρόπος για να κατανοούμε πως λειτουργεί ο κόσμος μέσα στον οποίο ζούμε;Δυστυχώς η προσπάθεια σύγκλισης μας με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες προς το παρόν επιτυγχάνεται έστω και οριακά σε κάποια μακροοικονομικά μεγέθη. Στην παραγωγικότητα της εργασίας, στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας παραμένουμε ουραγοί. Και αυτό ταιριάζει με την θέση που κατέλαβαν οι Έλληνες μαθητές στον διαγωνισμό PISA.

Μια θέση που εγγυάται ένα δυσοίωνο μάλλον, αν δεν αλλάξει τώρα κάτι ριζικά και τελεσίδικα!