Η μεγαλύτερη επένδυση στην ανάπτυξη
Shutterstock
Shutterstock
Φάκελος Παιδεία

Η μεγαλύτερη επένδυση στην ανάπτυξη

Οι εθνικές εκλογές ολοκληρώθηκαν. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανεδείχθη με την ψήφο των πολιτών ως ο κυρίαρχος της εθνικής πολιτικής σκηνής. Η μεγάλη νίκη του, όμως, συνεπάγεται και μία τεράστια ευθύνη, την οποία αναλαμβάνει, προκειμένου να προβεί σε κεφαλαιώδεις μεταρρυθμίσεις στην Δικαιοσύνη, στην Εκπαίδευση, στο Δημόσιο, τις οποίες δεν τόλμησαν ή δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν οι κυβερνήσεις μετά την Μεταπολίτευση.

Μετά από αυτή την εντολή, που του έδωσε ο ελληνικός λαός, δεν μπορεί πλέον να επικαλεσθεί πολιτικό κόστος ή τις «σθεναρές αντιρρήσεις» από τα άλλα κόμματα ή ακόμη και από ομάδες πολιτικών στο ίδιο το κόμμα του. Ιδιαίτερα, όταν έχει απέναντί του μία αποδυναμωμένη και απαξιωμένη αξιωματική αντιπολίτευση.

Και επειδή Παιδείας Άρξασθαι, ας επικεντρωθούμε στην εκπαίδευση. Οι πανελλήνιες εξετάσεις του 2023 είχαν μία ιδιαιτερότητα. Μεταξύ των θεμάτων, σε μαθήματα, όπως η Βιολογία, η Φυσική, τα Μαθηματικά, υπήρχαν και προβλήματα, τα οποία απαιτούσαν αναλυτική σκέψη και χρήση πολλών και διαφορετικών γνώσεων. Ήσαν θέματα, τα οποία προϋπέθεταν ότι ο μαθητής μπορεί να αναλύσει και στην συνέχεια να συνθέσει, αντί της συνήθους αποστήθισης προκατασκευασμένων θεμάτων. Ήταν μία πολύ καλή αρχή, η οποία πρέπει να έχει συνέχεια.

Τα αποτελέσματα, όμως, ήσαν απογοητευτικά, προειδοποιώντας τόσο την νέα πολιτική ηγεσία της χώρας όσο και το σώμα των διδασκόντων ότι ο τρόπος διδασκαλίας θα πρέπει να αλλάξει πάραυτα. Σύμφωνα με στοιχεία, τα οποία δόθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας, στον κλάδο «Θετικές Επιστήμες» ο μέσος όρος στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας είναι 13,26/20, στην Φυσική 10,91/20, στην Χημεία 11,43/20 και στα Μαθηματικά 11,75/20, δηλαδή οριακά πάνω από τη βάση.

Στον κλάδο «Οικονομία και Πληροφορική» ο μέσος όρος στο Μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας είναι 11,40/20, στην Πληροφορική 11,49/20, στην Οικονομία 12,15/20 και στα Μαθηματικά 6,81/20. Επισημαίνουμε ότι ο μέσος όρος των επιδόσεων στα Μαθηματικά είναι κάτω από την βάση.

Το δίδαγμα αυτού του (αναμενόμενου) αποτελέσματος είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις, που θεσμοθετήθηκαν και υλοποιήθηκαν στην Πρωτοβάθμια και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα πρέπει να συνεχιστούν με ένταση. Δηλαδή, η χρήση πολλαπλού βιβλίου, η συνεχής επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών, μέσω σεμιναρίων, η εντατική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η λήψη μέτρων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης για την βελτίωση της απόδοσης, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και η αποτροπή της αποστήθισης, η επιβολή των προαγωγικών εξετάσεων στην επόμενη τάξη, η συνέχιση του ετήσιου διαγωνισμού στις τάξεις ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου στην κατανόηση κειμένου και στα μαθηματικά (ελληνική PISA), είναι μέτρα, τα οποία πρέπει να καθιερωθούν.

Πριν, όμως, περάσουμε στο δέον γεναίσθαι στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ας σταθούμε για λίγο στην μεγάλη τομή, που νομοθετήθηκε και η οποία αφορά στην μετάβαση από το Λύκειο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτή είναι η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Ο μέσος όρος των επιδόσεων όλων των υποψηφίων σε έναν κλάδο, όπως οι Θετικές Επιστήμες, είναι η βάση εισαγωγής.

Αυτό αποτρέπει τους αδύναμους υποψηφίους από το να υποστούν την βάσανο παρακολούθησης προγράμματος σπουδών χωρίς τις αναγκαίες γνώσεις, ενώ συγχρόνως τους καθοδηγεί να εγγραφούν σε ένα δημόσιο ΙΕΚ για την κατάρτιση σε ένα επάγγελμα, που θα τους εξασφαλίσει το μέλλον τους.

Η κριτική, που υπέστη ο νόμος για τα πανεπιστήμια 4957/2022 (ΦΕΚ 141, 21/7/2022) ήταν σκληρή, αλλά ουσιαστική. Πήγαζε από ανθρώπους, που έχουν μεγάλη εμπειρία, στήριξαν ανιδιοτελώς τον σημερινό πρωθυπουργό και είχαν ως στόχο την βελτίωση των Ελληνικών πανεπιστημίων.

Αντιθέτως, οι αντίπαλοι σιώπησαν, αναμένοντας να πανηγυρίσουν την αποτυχία. Ο νόμος 4957/2022 έχει πολλές σημαντικές ρυθμίσεις, που επαναφέρουν σημαντικά άρθρα του νόμου Διαμαντοπούλου 4009/2011. Όμως, εμπεριέχει και πολλά αρνητικά σημεία. Τα σημαντικότερα θα καταγράψουμε, προτρέποντας την κυβέρνηση να ενσκήψει σε αυτά. 

  1. Το Συμβούλιο Διοίκησης (ΣΔ) ελέγχει και εκλέγει τον πρύτανη μεταξύ των έξι εσωτερικών μελών, που είναι καθηγητές του ιδρύματος, και ο οποίος προεδρεύει του Συμβουλίου, της Συγκλήτου, της Επιτροπής Ερευνών, του ΔΣ της Εταιρείας Αξιοποίησης της Περιουσίας του ιδρύματος και του Κέντρου Επιμόρφωσης & Δια Βίου Μάθησης. Όπως αντιλαμβανόμαστε, ο πρύτανης θα είναι ένας υπεράνθρωπος παντοκράτωρ εντός του πανεπιστημίου. Επιπλέον, υποτίθεται ότι το Συμβούλιο ελέγχει τον πρύτανη, ο οποίος προεδρεύει του σώματος.
  2. Το άρθρο 8 του νόμου 4009/2011 προέβλεπε ότι όλα τα τμήματα της ίδιας Σχολής λειτουργούν στην ίδια πόλη. Και αυτό προκειμένου να υπάρχουν οικονομίες κλίμακος σε υλικοτεχνική υποδομή, σε καθηγητές και σε εργαστηριακούς βοηθούς καθώς και αλληλεπίδραση μεταξύ προσωπικού και φοιτητών. Αυτό όχι μόνον δεν προβλέπεται στον νόμο 4957/2022, αλλά θεωρήθηκε από κάποιους ως ιερό τοτέμ, που δεν αγγίζουμε. Λάθος, που στοιχίζει τόσο οικονομικά όσο και ακαδημαϊκά.
  3. Το 2019 η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα με υπουργό παιδείας τον Κ. Γαβρόγλου κατήργησε όλα τα ΤΕΙ και τα προήγαγε σε πανεπιστήμια με τον νόμο 4610/2019. Φυσικά χωρίς ίχνος αξιολόγησης. Η κατάργηση της βαθμίδας της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είχε ως αποτέλεσμα να προαχθούν σε πανεπιστημιακά τμήματα ακόμη και τμήματα επεξεργαστών ξύλου, κατασκευαστών μουσικών οργάνων, ανθοκομίας κ.α. Η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άγγιξε αυτό το κεφαλαιώδες θέμα. Συμφωνώ ότι η αλλαγή του σημερινού καθεστώτος και η επαναφορά των ΤΕΙ είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα. ¨Όμως, η επαναφορά της τριετούς Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είναι εκ των ων ουκ άνευ. 
  4. Ο νόμος 4957/2022 δίνει τη δυνατότητα οργάνωσης εντός του ίδιου πανεπιστημίου σχολών Τεχνολογικών Εφαρμοσμένων Επιστημών με 3.5 έτη σπουδών. Ως παράδειγμα αναφέρω ότι ένα πανεπιστήμιο (ΑΠΘ, ΔΠΘ, Παν. Θεσσαλίας, Παν. Πατρών, ΕΜΠ κ.α.) μπορεί να λειτουργεί Πολυτεχνική Σχολή, που θα απονέμει διπλώματα μηχανικών 5ετούς φοίτησης, αλλά και Σχολή, που θα απονέμει διπλώματα μηχανικών 3,5 ετών φοίτησης. Και όλοι αυτοί (τόσο εκείνοι που έχουν σπουδές 5 ετών όσο και εκείνοι που έχουν σπουδές 3,5 ετών) θα ενταχθούν στο έκτο (6ο) επίπεδο του Εθνικού & Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (άρθρο 47, νόμος 4763/2020). Έχει τονισθεί κατ’ επανάληψη ότι οι τεχνολογικές σπουδές αποτελούν εφαρμογές των επιστημών και πρέπει να αποτελούν ξεχωριστή βαθμίδα εκπαίδευσης τριετούς διάρκειας εκτός πανεπιστημίων.
  5. Εκλογή μέλους ΔΕΠ: ο νόμος 4009/2011 (άρθρο 18, παρ. 5) προέβλεπε ότι κάποιος, ο οποίος έλαβε Διδακτορικό Δίπλωμα (ΔΔ) από το πανεπιστήμιο Α δεν μπορεί να υποβάλει υποψηφιότητα για πρόσληψη σε οιαδήποτε θέση στο ίδιο πανεπιστήμιο, πριν παρέλθουν τουλάχιστον τρία (3) χρόνια. Επιπλέον, εάν είχε ολοκληρώσει και τους τρεις κύκλους σπουδών στο ίδιο πανεπιστήμιο, προκειμένου να υποβάλει υποψηφιότητα για θέση μέλους ΔΕΠ ή εντεταλμένου διδάσκοντος, θα έπρεπε να έχει υπηρετήσει σε άλλο ομοταγές πανεπιστήμιο ή ερευνητικό κέντρο της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. Στο άρθρο 143, παρ. 4 του νόμου 4957/2022 έχει απαλειφθεί η υποχρέωση τουλάχιστον 3ετούς υπηρεσίας σε άλλο ίδρυμα, προκειμένου να έχει τη δυνατότητα να προσληφθεί σε οιαδήποτε θέση στο ίδιο ΑΕΙ. Δηλαδή ένας, που ολοκλήρωσε και τους τρεις κύκλους σπουδών στο ίδιο πανεπιστήμιο, μπορεί να παραμείνει στο ίδιο ίδρυμα για 3 χρόνια ως συμβασιούχος διδάσκων ή ως συμμετέχων σε κάποιο ερευνητικό πρόγραμμα και στη συνέχεια να υποβάλει υποψηφιότητα για θέση ΔΕΠ. Αυτή είναι η επιτομή της υβριδικής αναπαραγωγής του σώματος των καθηγητών.

Αναφερθήκαμε στο παρελθόν για την ανάγκη προώθησης της πλειονότητας των αποφοιτούντων από το Γυμνάσιο και το Λύκειο στις σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης & κατάρτισης και όχι στα πανεπιστήμια. Στις 37 χώρες του ΟΟΣΑ ο μέσος όρος των αποφοίτων Λυκείου, που προωθούνται στα πανεπιστήμια είναι στο 33%, ενώ στην Ελλάδα ήταν μέχρι το 2020 80% (μειώθηκαν στις 49.000 το 2012 και έκτοτε εκτοξεύτηκαν από τις επόμενες κυβερνήσεις στις 80.000 περίπου το 2018).

Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) αποτέλεσε ένα αποφασιστικό και αξιοκρατικό βήμα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, το οποίο τα αναβαθμίζει και διασφαλίζει ότι οι νέοι φοιτητές έχουν τις βάσεις για την επιτυχή παρακολούθηση μαθημάτων πανεπιστημιακού επιπέδου. Τα επόμενα βήματα θα πρέπει να είναι (α) η ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης (ΕΕΚ) με ινστιτούτα στα οποία θα σπουδάζουν επαγγέλματα, τα οποία έχει άμεση σχέση με τον παραγωγικό κλάδο, (β) η ουσιαστική εξωτερική αξιολόγηση των τμημάτων και σχολών των διευρυμένων πλέον πανεπιστημίων, μετά την εγκληματική ενέργεια της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα να ενσωματώσει όλα τα ΤΕΙ στα πανεπιστήμια.

Στόχος της αξιολόγησης θα πρέπει να είναι η σταδιακή κατάργηση δεκάδων τμημάτων και σχολών, τα γνωστικά αντικείμενα των οποίων είναι είτε ανύπαρκτα είτε υποσύνολα άλλων γνωστικών αντικειμένων είτε ανήκουν στην τριετή τεχνολογική εκπαίδευση ή στην διετή επαγγελματική κατάρτιση, και (γ) η επανασύσταση της τριετούς Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕΙ), την οποία έχει ανάγκη η χώρα. 

Τα προβλήματα και οι ελλείψεις σε εργατικό, τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό, που παρατηρούνται, πρωτίστως, στους κλάδους της κατασκευής και της παραγωγής αγαθών, του τουρισμού, της συλλογής και συσκευασίας των καρπών της γης, είναι απόρροια της στρεβλής εκπαιδευτικής πολιτικής, που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις από το 1990 έως το 2019.

Κυρίως, η δημιουργία πανεπιστημιακών σχολών και ΤΕΙ σε κάθε πόλη και κωμόπολη κατέληξε να απορροφά το 80% των αποφοίτων των Λυκείων, αφήνοντας ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 10% να προωθείται σε σχολές κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης και το υπόλοιπο 10% να εγγράφεται σε πανεπιστήμια της αλλοδαπής αμφιβόλου ποιότητας. Ιδιαίτερα στο διάστημα 1996-2008 δημιουργήθηκαν εκατοντάδες τμήματα, πολλά εκ των οποίων είχαν ανύπαρκτα γνωστικά αντικείμενα. Η επιτομή δε της ανισόρροπης πολιτικής ήρθε στο διάστημα 2018-2019, όταν όλα τα τμήματα των ΤΕΙ, ακόμη και εκείνα, που έπρεπε προ πολλού να είχαν ενταχθεί στην ΕΕΚ, προήχθησαν σε πανεπιστημιακά. 

Διαβάσαμε προ ενός έτους τις δηλώσεις του προέδρου του ΤΕΕ, ότι από τον κατασκευαστικό κλάδο λείπουν περίπου 10.000 μηχανικοί, 50.000 τεχνίτες και άνω των 100.000 εξειδικευμένου εργατικού προσωπικού, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να μείνουν ανεκτέλεστα έργα συνολικής δαπάνης 15 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2023. Αυτό όμως δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία, αλλά είναι το αποτέλεσμα της ανεξέλεγκτης και αχρείαστης μεγέθυνσης της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.

Μόνο το 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ ιδρύθηκαν ή ανωτατοποιήθηκαν συνολικά 153 τμήματα, οδηγώντας σε τραγικά και ανιστόρητα λάθη, καθώς και σε μεγάλη όξυνση μιας σειράς προϋπαρχουσών παθογενειών, όπως ο αφανισμός της τριτοβάθμιας τεχνολογικής εκπαίδευσης, η άκριτη αύξηση τμημάτων του ίδιου γνωστικού αντικειμένου (π.χ. τα τμήματα Γεωπονίας αυξήθηκαν από 3 σε 10, τα τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας από 1 σε 6, ιδρύθηκε σχολή Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με 7 νέα τμήματα σε Κοζάνη, Γρεβενά και Καστοριά και από τον ΣΥΡΙΖΑ με τον ν.4610/2019 ιδρύθηκε η Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου με 7 τμήματα σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Κατερίνη και Καβάλα). Η επιτομή της δημαγωγίας και του ανορθολογισμού.

Σημειωτέον, ότι η Ελλάδα έχει το 4ο υψηλότερο ποσοστό εγγραφών σε ΑΕΙ μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (OECD/UIS/Eurostat 2021), ενώ το 30% των φοιτητών μας εγκαταλείπει τις σπουδές (ΙΟΒΕ 2017), με συνέπεια το ποσοστό αποφοίτων επί των φοιτητών είναι πολύ μικρότερο εκείνου των άλλων χωρών. Η πρόσφατη έκθεση «Eurostat-Population in Europe» (6/2020) δείχνει ότι για το 2018 η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών με ρυθμό αποφοίτησης 9,17%, όταν ο ευρωπαϊκός μ.ο. είναι 24,05%, και το 42% από τους φοιτητές έχουν ξεπεράσει τα έξι έτη σπουδών (ΕΘΑΑΕ 2020).

Η αναγκαιότητα να στραφεί ένα μεγάλο ποσοστό των νέων μας στην Τεχνολογική και Επαγγελματική Κατάρτιση τεκμηριώνεται από τα ακόλουθα στοιχεία: Στην Ελλάδα, μόλις το 28% των μαθητών επιλέγουν τη διαδρομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να κυμαίνεται στο 48%. Το 51% των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων δηλώνουν ότι βρήκαν σταθερή εργασία εντός έξι μηνών μετά το πέρας των σπουδών τους έναντι 34% των αποφοίτων Γενικών Λυκείων (CEDEFOP 2017), ενώ οι απολαβές των αποφοίτων δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι ίσες ή υψηλότερες από τις απολαβές των αποφοίτων δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης (EU Statistics on Income and Living Conditions 2018).

Οι προοπτικές της ΕΕΚ γίνονται εμφανείς και από το γεγονός ότι το 25% των σπουδαστών σε ΙΕΚ έχουν ήδη πτυχίο πανεπιστημίου, το οποίο δεν μπορούν να αξιοποιήσουν επαγγελματικά (το 2012 το συνολικό αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5%, Ινστιτούτο ΓΣΕΕ 2020)).

¨Όλα αυτά καθιστούν προφανές ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου παιδείας θα πρέπει να προβεί στην χωροταξική αναδιάταξη των πανεπιστημίων της χώρας, συγχωνεύοντας ή καταργώντας σχολές και πανεπιστήμια, ώστε να αποκτήσουμε ένα πανεπιστημιακό σύστημα ισχυρό, θελκτικό και αποτελεσματικό.

Και βέβαια πρώτιστο χρέος στην εξαγγελθείσα αναθεώρηση του Συντάγματος θα πρέπει να είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16, ώστε να επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία πανεπιστημίων υπό την μορφή των Νομικών Προσώπων ιδιωτικού Δικαίου, τα οποία θα βρίσκονται υπό την εποπτεία του υπουργίου παιδείας και της ΕΘΑΑΕ, όσον αφορά στα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά τους.

Με το Νόμο 4763/2020 του Υπουργείου Παιδείας καθιερώθηκε ένα Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, το οποίο αναβαθμίζει ολιστικά τον πυλώνα αυτόν της εκπαίδευσης, επιχειρεί να θεραπεύσει τις διαχρονικές του παθογένειες και να καταστήσει την ΕΕΚ ισότιμη εκπαιδευτική διαδρομή για την επαγγελματική σταδιοδρομία των νέων και σύγχρονο εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής για τη χώρα.

Το σύστημα της ΕΕΚ αφορά στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (European Qualification Framework). Στο επίπεδο 3 ιδρύθηκαν Δημόσιες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) για αποφοίτους Γυμνασίου. Δίνεται με αυτό τον τρόπο η δυνατότητα σε νέους, οι οποίοι δεν επιθυμούν να ακολουθήσουν λυκειακή εκπαίδευση, αλλά θέλουν να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους στο επίπεδο του τεχνίτη και μέχρι σήμερα δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή.

Παράλληλα, οι ΕΣΚ παρέχουν σύγχρονη αρχική επαγγελματική κατάρτιση καθώς και αναβάθμιση των βασικών δεξιοτήτων με σκοπό την εξασφάλιση της ένταξης στην αγορά εργασίας και στην επαγγελματική ζωή. Το επίπεδο 3 συνιστά μία αξιόπιστη εναλλακτική λύση, η οποία συνεπάγεται συχνά ασφαλέστερη επαγγελματική αποκατάσταση, σε ειδικότητες προσόντων που αναζητά η αγορά και για τις οποίες δεν υπάρχει σήμερα επαρκής αριθμός καταρτισμένων επαγγελματιών. 

Οι ΕΣΚ αποτελούν παράγοντα μείωσης του κοινωνικού αποκλεισμού και περαιτέρω μείωσης της μαθητικής διαρροής. Οι ειδικότητες, που προσφέρονται πλέον στις σχολές στο Πέραμα, στο Μέτσοβο και στην Σύρο και εντάσσονται στο Επίπεδο 3, είναι Τεχνίτης Συγκολλήσεων και Κοπής Μετάλλων, Τεχνίτης Ελασματουργός Ειδικών Κατασκευών, Τεχνίτης Υφαντικής Τέχνης, Τεχνίτες Εργαλειομηχανών, Εφαρμοστές, Ελασματουργοί, Σωληνουργοί, Ηλεκτροσυγκολλητές, Αμμοβολιστές-Βαφείς, Ναυπηγοξυλουργοί και Καραβομαραγκοί.

Στο επίπεδο 4 εντάσσονται τα Επαγγελματικά Λύκεια (μεταξύ αυτών αι 25 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια). Στα Πρότυπα ΕΠΑΛ εισάγονται οι απόφοιτοι Γυμνασίου με βάση τον βαθμό απολυτηρίου τους και οι εκπαιδευτικοί επιλέγονται με βάση τα προσόντα τους. Σε κάθε Πρότυπο ΕΠΑΛ λειτουργεί Κέντρο Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς των επαγγελματικών ειδικοτήτων, με σκοπό τη συνεχή και πολύπλευρη ενημέρωσή τους και τη διατήρηση υψηλού επιπέδου παροχής επαγγελματικής εκπαίδευσης στους μαθητές.

Τα Πρότυπα αυτά ΕΠΑΛ λειτουργούν ως πιλότοι, για τη σταδιακή επέκταση της μεταρρύθμισης σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας. Μερικές από τις ειδικότητες, τις οποίες προσφέρουν είναι: Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής, Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων, Τεχνικός Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής, Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων, Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου, Βοηθός Νοσηλευτή κ.α.

Στο επίπεδο 5 αναδιαρθρώθηκαν και ενισχύθηκαν τα Δημόσια ΙΕΚ, ενώ έχουν ιδρυθεί δέκα δημόσια Πειραματικά και πέντε Πρότυπα ΙΕΚ. Ειδικότητες Δημοσίων ΙΕΚ με μεγάλες δυνατότητες απορρόφησης από την αγορά εργασίας, ενδεικτικά: Τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα / web designer-developer / video games), τεχνικός ηλεκτρονικών υπολογιστών, τεχνικός λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών, στέλεχος ψηφιακού μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τεχνικός θερμοκηπιακών καλλιεργειών και υδροπονίας, τεχνικός παραγωγής και συντήρησης επίπλου και ξυλοκατασκευών, τεχνικός μηχανοτρονικής, τεχνικός κρέατος και κρεατοσκευασμάτων, ειδικός εφαρμοσμένων τεχνολογιών χημικών και μικροβιολογικών αναλύσεων, στέλεχος μονάδων φιλοξενίας, σηροτροφίας, παραγωγής μεταξιού, βοηθός οδοντικής τεχνολογίας. 

Ας ασχοληθούμε, ως κοινωνία, σοβαρά και με σύνεση με το θέμα του εκπαιδευτικού συστήματος, που θα βελτιώσει το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών (μορφωτικό, επαγγελματικό, δημιουργικό, οικονομικό, ψυχαγωγικό). Ας αφήσουμε στη μιζέρια τους, όλους εκείνους που μένουν στο περιθώριο της πολιτικής ζωής και μετέρχονται ανήθικων μέσων, προκειμένου να μείνουμε στην αφασία και στασιμότητα, που επιλέγουν. Η κοινωνία πρέπει να προχωρήσει με τομές και μεταρρυθμίσεις. Η πρόοδος θα επικρατήσει της οπισθοδρόμησης, διότι αυτό επέλεξαν οι πολίτες στις 25 Ιουνίου 2023.

Πηγή φωτογραφιών: Shutterstock