ΑΔΜΗΕ: Στην «πρίζα» η διασύνδεση Δωδεκανήσων και BA Αιγαίου

ΑΔΜΗΕ: Στην «πρίζα» η διασύνδεση Δωδεκανήσων και BA Αιγαίου

Με γρήγορους ρυθμούς «τρέχει» ο ΑΔΜΗΕ το πρόγραμμα των νησιωτικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, με την σκυτάλη να παίρνουν τώρα τόσο τα Δωδεκάνησα όσο και το ΒΑ Αιγαίο.

Ειδικότερα, τρεις είναι οι υποψήφιοι «μνηστήρες» για τον διαγωνισμό των υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που προκήρυξε ο ΑΔΜΗΕ. Οι υποψήφιοι που υπέβαλαν αιτήσεις συμμετοχής, αξιολογήθηκαν θετικά και δόθηκε, έτσι, το «πράσινο» φως για την ολοκλήρωση της Α’ φάση του διαγωνισμού. Η διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα αποτελεί βασική προτεραιότητα στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ 2025-2034.

Οι διασυνδέσεις των δύο νησιωτικών συμπλεγμάτων έχουν πολλαπλά οφέλη, με κυριότερα τη δραστική μείωση των εκπομπών CO2. Οι τελευταίες εκλύονται από τους ρυπογόνους τοπικούς σταθμούς παραγωγής ρεύματος και αναμένεται να συμβάλλουν στην αξιοποίηση του υψηλού δυναμικού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στον χώρο του Αιγαίου.

Επιπλέον, μέσω αυτών των ενεργειακών υποδομών του Διαχειριστή, μπαίνει ένα τέλος στην ηλεκτρική «απομόνωση» των μη διασυνδεδεμένων νησιών αυξάνοντας την αξιοπιστία της τροφοδότησής τους, αλλά και μειώνοντας παράλληλα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας.

Ο διαγωνισμός

Τις επόμενες ημέρες, μάλιστα, θα εκκινήσει η Β’ φάση του διαγωνισμού, ώστε να γίνει η τελική επιλογή και να αναδειχθεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει το έργο. Η διάρκεια της συμφωνίας – πλαίσιο ορίζεται στα έξι έτη από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.717.000.000 ευρώ.

Η διαγωνιστική διαδικασία αφορά στην ανάδειξη αναδόχων για το έργο: «Μελέτη, Προμήθεια & Εγκατάσταση υποβρύχιων και υπόγειων καλωδίων στο πλαίσιο έργων διασύνδεσης νήσων με το ΕΣΜΗΕ», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα, από οικονομικής άποψης, προσφορά.

Υπενθυμίζεται πως είναι η πρώτη φορά που ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στη συγκεκριμένη διαγωνιστική πρακτική, που ακολουθείται και από άλλους Ευρωπαίους Διαχειριστές Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, καθώς η διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων για την παραγωγή υποβρύχιων καλωδίων, τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά, είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Επιπλέον, μέσω της συμφωνίας - πλαίσιο θα εξασφαλισθούν χαμηλότερες τιμές, ενώ θα υπάρξει εξοικονόμηση χρόνου και πόρων, μέσω μίας διαγωνιστικής διαδικασίας, εν αντιθέσει με τη διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών.

Τα νησιά

Με τα έργα που προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα στην περιοχή των Δωδεκανήσων. Ειδικότερα, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμης, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Τον Οκτώβριο αναμένεται να ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού του ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων στο τμήμα Ρόδος – Κάρπαθος. Θα έχει προηγηθεί νωρίτερα η ολοκλήρωση της έρευνας για τα τμήματα Κόρινθος – Κως και Κως – Ρόδος. 

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2,048 δισ. ευρώ και πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2029.

Σε σχέση με τη διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου, έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν τον προσεχή Οκτώβριο.

Η διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2030, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 1,208 δισ. ευρώ και αποτελεί συνέχεια του έργου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.