Σύμφωνα με το Reuters, η Γερμανία υπολογίζει στο υδρογόνο για να βοηθήσει τη χώρα να απομακρυνθεί από το φυσικό αέριο και τον άνθρακα.
Γερμανία: Αυτό είναι το σχέδιο που την οδηγεί σε στροφή από το φυσικό αέριο στο υδρογόνο
Shutterstock
Shutterstock

Γερμανία: Αυτό είναι το σχέδιο που την οδηγεί σε στροφή από το φυσικό αέριο στο υδρογόνο

Σύμφωνα με το Reuters, η Γερμανία υπολογίζει στο υδρογόνο για να βοηθήσει τη χώρα να απομακρυνθεί από το φυσικό αέριο και τον άνθρακα.

Η κυβέρνηση της Γερμανίας κατέληξε σε συμφωνία σε ό,τι αφορά το σχέδιο για την επιδότηση σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο που μπορούν να στραφούν στο υδρογόνο, όπως δήλωσε τη Δευτέρα το Υπουργείο Οικονομίας της χώρας.

Σύμφωνα με το Reuters το εν λόγω σχέδιο κινείται στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη συμπλήρωση της διαλείπουσας ανανεώσιμης ενέργειας και την επιτάχυνση της μετάβασης σε παραγωγή χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Η ανακοίνωση ακολουθεί την πίεση της βιομηχανίας, που ανυπομονεί για λεπτομέρειες, αφού η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί τη στρατηγική πέρυσι, καθώς η Γερμανία υπολογίζει στο υδρογόνο για να βοηθήσει τη χώρα να απομακρυνθεί από το φυσικό αέριο και τον άνθρακα.

Οι μετοχές των γερμανικών εταιρειών κοινής ωφέλειας RWE και EnBW, των οποίων οι διευθύνοντες σύμβουλοι ήταν μεταξύ εκείνων που προέτρεπαν για πρόοδο, σημείωναν άνοδο 1,9% και 3,6% αντίστοιχα στις 12:34 ώρα Ελλάδας.

Η διαδικασία υποβολής προσφορών για τις τέσσερις μονάδες φυσικού αερίου συνολικής ισχύος έως 10 GW θα πραγματοποιηθεί σύντομα, δήλωσε το υπουργείο, χωρίς να διευκρινίσει πότε.

Η ανακοίνωση του γερμανικού ΥΠΟΙΚ ανέφερε πως τα σχέδια μετάβασης στο υδρογόνο θα πρέπει να εκπονηθούν έως το 2032, ώστε να καταστεί δυνατή η πλήρης μετάβαση των μονάδων στο υδρογόνο μεταξύ 2035 και 2040.

Η κυβέρνηση θα επιδοτήσει επίσης μονάδες παραγωγής ενέργειας που λειτουργούν αποκλειστικά με υδρογόνο, με ισχύ έως 500 MW για σκοπούς ενεργειακής έρευνας, δήλωσε το υπουργείο, χωρίς να παράσχει οικονομικές λεπτομέρειες.

Επιπλέον, το Βερολίνο δήλωσε τη Δευτέρα ότι ένας νέος σχεδιασμός για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας θα εισαγάγει έναν μηχανισμό δυναμικότητας με βάση την αγορά, ο οποίος θα συμφωνηθεί περί τα μέσα του τρέχοντος έτους και θα τεθεί σε λειτουργία έως το 2028.

Ο μηχανισμός αυτός θα αντανακλά την αύξηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα της Γερμανίας, μετά τις επικρίσεις των περιβαλλοντικών ακτιβιστών ότι οι μηχανισμοί δυναμικότητας που πληρώνουν τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας για να εξασφαλίζουν δυναμικότητα βασικού φορτίου όταν η διαλείπουσα ηλιακή και αιολική ενέργεια δεν επαρκεί έχουν χρησιμοποιηθεί για την επιδότηση της παραγωγής ορυκτών καυσίμων.

Η ένωση επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας της Γερμανίας (BDEW) δήλωσε ότι η συμφωνία πρέπει να ακολουθηθεί αμέσως από μια συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση, ώστε η πρώτη πρόσκληση υποβολής προσφορών να πραγματοποιηθεί φέτος.

Η εταιρεία κοινής ωφέλειας Uniper  δήλωσε ότι αναμένει να κατασκευάσει μέρος της νέας δυναμικότητας.

«Μόλις μπορέσουμε να εξετάσουμε τις λεπτομέρειες, θα αποφασίσουμε εάν και με ποιες επενδύσεις θα συμμετάσχουμε», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Μίκαελ Λιούις.

Η Γερμανία συμφώνησε πέρυσι με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προκηρύξει διαγωνισμό για 8,8 GW νέων μονάδων υδρογόνου και έως άλλα 15 GW που θα λειτουργούν αρχικά με φυσικό αέριο πριν συνδεθούν στο δίκτυο υδρογόνου το αργότερο έως το 2035, αλλά το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες διαφώνησαν για τον τρόπο με τον οποίο θα επιδοτηθούν οι μονάδες φυσικού αερίου.

Η γερμανική κυβέρνηση θα συζητήσει αν χρειάζεται περαιτέρω δυναμικότητα φυσικού αερίου πέραν των 10 γιγαβάτ που έχουν προγραμματιστεί, δήλωσε τη Δευτέρα εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας.

Ο Καγκελάριος Όλαφ Σολτς, ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και ο υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ συμφώνησαν επίσης να αρθούν τα εμπόδια για την κατασκευή και λειτουργία ηλεκτρολυτών, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να διαχωρίζουν το υδρογόνο από το νερό, δήλωσε το υπουργείο.

Η στρατηγική της Γερμανίας για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής υποτίθεται ότι θα ήταν έτοιμη πέρυσι, αλλά μια απόφαση του συνταγματικού δικαστηρίου που άσκησε βέτο σε χρέος ύψους 60 δισεκατομμυρίων ευρώ (64,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων) που προοριζόταν για έργα για το κλίμα ανάγκασε την κυβέρνηση να επανεξετάσει τον προϋπολογισμό της.

Οι σχεδιαζόμενες μονάδες θα είναι ζωτικής σημασίας για το Βερολίνο προκειμένου να πείσει τους ανατολικούς παραγωγούς καφέ άνθρακα, του πιο ρυπογόνου είδους, να καταργήσουν σταδιακά τους σταθμούς καύσης άνθρακα νωρίτερα από την επίσημη ημερομηνία του 2038 και να βοηθήσει τη Γερμανία να επιτύχει ταχύτερα τους στόχους της για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

BMW: Ετοιμάζει κινητήρες υδρογόνου μέχρι το 2025

Την ίδια στιγμή, πάντως, ο γερμανικός «κολοσσός» της BMW φαίνεται πως είναι από τους λίγους κατασκευαστές που ασχολούνται ενεργά με την τεχνολογία υδρογόνου και σχεδιάζει να διαθέσει αυτοκίνητα με κινητήρα υδρογόνου έως το 2025.

Οι κινητήρες που κινούνται με υδρογόνο φαίνεται να αναδεικνύονται σε ένα σημαντικό παράγοντας αλλαγής παραδείγματος στην αυτοκινητοβιομηχανία, αμφισβητώντας την κυριαρχία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην προσπάθεια για μεταφορές χωρίς εκπομπές ρύπων. Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν κατακτήσει το επίκεντρο, τα αυτοκίνητα υδρογόνου, εξοπλισμένα με καινοτόμες κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, αφήνουν το στίγμα τους προσφέροντας ένα μοναδικό οικολογικό πλεονέκτημα.

Σε αντίθεση με τα 2,5 εκατομμύρια EV στους δρόμους μόνο των ΗΠΑ (σ.σ. μια από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στον κόσμο), στα μέσα του 2022, μόνο περίπου 15.000 αυτοκίνητα υδρογόνου θα βρίσκονται σε λειτουργία. Ωστόσο, το κλίμα αλλάζει, καθώς οι κινητήρες υδρογόνου κερδίζουν έδαφος και στοχεύουν στην εξασφάλιση σημαντικού μεριδίου αγοράς, ακόμη και πριν οι εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων θέσουν ως στόχο την κυριαρχία τους στην αγορά έως το 2030.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της BMW Όλιβερ Τσίπσε, οι κινητήρες υδρογόνου είναι έτοιμοι να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο μακροπρόθεσμα. Η εστίαση στις γρήγορες επιδόσεις, τον γρήγορο ανεφοδιασμό και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα ευθυγραμμίζεται με τις αναδυόμενες προτεραιότητες στον τομέα των μεταφορών.

Τα οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου λειτουργούν παρόμοια με τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες, αλλά χρησιμοποιούν μια στοίβα κυψελών καυσίμου αντί για μια βαριά μπαταρία. Αυτές οι κυψέλες καυσίμου συνδυάζουν υδρογόνο και οξυγόνο για να παράγουν μόνο υδρατμούς και να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, καθιστώντας τα ένα είδος υβριδικού οχήματος γνωστό ως υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCHEV).

Παρά το γεγονός ότι το υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύμπαν, η καθαρή μορφή του είναι σπάνια και συχνά συνδυάζεται με άλλα στοιχεία. Η δημιουργία καθαρού υδρογόνου για τα οχήματα περιλαμβάνει μια ενεργοβόρα διαδικασία, η οποία συνήθως προέρχεται από ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, τα πλεονεκτήματα των κινητήρων υδρογόνου, όπως ο γρήγορος ανεφοδιασμός με καύσιμα και η σταθερή αυτονομία οδήγησης, τους καθιστούν μια ελκυστική εναλλακτική λύση έναντι των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Η BMW πρόκειται να παρουσιάσει το BMW iX5 Hydrogen, ένα φιλικό προς το περιβάλλον SUV που υπόσχεται να ηγηθεί της ηλεκτροκίνησης με εντυπωσιακές επιδόσεις. Αυτό το πρωτότυπο όχημα αποτελεί μέρος της στρατηγικής της BMW για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Το iX5 Hydrogen διαθέτει χαρακτηριστικά όπως 400+ ίππους, ελάχιστες απαιτήσεις ανεφοδιασμού, τεχνολογία κυψελών καυσίμου πέμπτης γενιάς και αυτονομία περίπου 500 χιλιομέτρων, συγκρίσιμη με κορυφαία EV όπως το Tesla Model Y.

Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν σημειώσει ραγδαία αύξηση του αριθμού τους, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ανέφερε ότι μόνο το 14% των οχημάτων ήταν ηλεκτρικά το 2022, με προβλεπόμενη αύξηση 4% μέχρι το τέλος του 2024. Αυτό αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τα αυτοκίνητα υδρογόνου να αποκτήσουν θέση στην αγορά, ιδίως καθώς ανταγωνίζονται τα οχήματα με υψηλές εκπομπές ρύπων.

Οι κατασκευαστές κινητήρων υδρογόνου θα πρέπει να αναγνωρίσουν ότι δεν θα υπάρξει μια ενιαία λύση για τις ανάγκες κινητικότητας όλων σε παγκόσμιο επίπεδο. Ως εκ τούτου, στο μέλλον ενδέχεται να συνυπάρξουν διάφορα εναλλακτικά συστήματα οδήγησης για να ικανοποιήσουν τις διαφορετικές απαιτήσεις των καταναλωτών, των επιχειρήσεων, των πόλεων και των χωρών.