Πού οφείλεται το ράλι της τιμής των καυσίμων

Πού οφείλεται το ράλι της τιμής των καυσίμων

Την ανιούσα έχουν πάρει οι τιμές των καυσίμων πανευρωπαϊκά με τη χώρα μας να εξακολουθεί να βρίσκεται σταθερά στην τρίτη θέση ανάμεσα στις ακριβότερες της Ευρώπης.

Η μέση ευρωπαϊκή τιμή της αμόλυβδης (95 οκτανίων) είναι στα 1,7 ευρώ ανά λίτρο ενώ στην Ευρωζώνη η τιμή είναι στα 1,8 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Δανία και Ολλανδία έχουν τα «πρωτεία» στο αυξημένο κόστος πετρελαίου, με την τιμή της βενζίνης να διαμορφώνεται στα 2,086 ευρώ ανά λίτρο και 2,020 ευρώ αντίστοιχα. Ακολουθεί η Ελλάδα με πολύ μικρή διαφορά, με την τιμή να κυμαίνεται στα 1,909 ευρώ ανά λίτρο. Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία και Φινλανδία έρχονται να συμπληρώσουν το «παζλ» με την τιμή των καυσίμων τους να «κινείται» σε πιο χαμηλά επίπεδα από τα δικά μας με μέσο όρο τα 1,850 ευρώ ανά λίτρο.

Η αμόλυβδη στην Ελλάδα

Κι ενώ μετά το Πάσχα είχαμε δει μια σταδιακή αποκλιμάκωση, εν μέσω τώρα τουριστικής σεζόν, οι τιμές ανεβαίνουν και πάλι. Δεν είναι λίγες οι περιοχές στην Ελλάδα στις οποίες αυτήν τη στιγμή η τιμή της αμόλυβδης έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ ανά λίτρο, κάτι που εντοπίζεται κατά κύριο λόγο στα νησιά. Ιόνιο, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα «σημειώνουν» σημαντική αύξηση στις τιμές καυσίμων τους, ξεπερνώντας τα 2 ευρώ/λίτρο.

Πολύ κοντά στα 2 ευρώ ανά λίτρο είναι, όμως, κι άλλες περιοχές της χώρας. Η Ευρυτανία έχει φτάσει στα 1,967 ευρώ, ενώ σε αυτά τα επίπεδα κινείται και η Κρήτη (Ηράκλειο-Ρέθυμνο), ομοίως, όμως και η Κέρκυρα με τη Λέσβο.

Με βάση τις παραπάνω τιμές, δεν μας προξενεί εντύπωση το γεγονός ότι η μέση πανελλαδική τιμή που διαμορφώνεται στη χώρα μας ανέρχεται στα 1,912 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανάρτησε το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης στις 11/7.

Με βάση τα ίδια στοιχεία, η μέση τιμή της αμόλυβδης 100 οκτανίων διαμορφώνεται στα 2,107 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κίνησης στα 1,671 ευρώ ανά λίτρο.

Υψηλή φορολόγηση

Το ότι οι τιμές καυσίμων στην Ελλάδα είναι σταθερά υψηλότερες από τον μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. δεν είναι μια καινούργια διαπίστωση. Το αυξημένο κόστος στα καύσιμα δεν απασχολεί μόνο τους καταναλωτές, αλλά και τους ίδιους τους φορείς της αγοράς πετρελαιοειδών, η οποία χαρακτηρίζεται από έντονα φαινόμενα παραβατικότητας και αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων.

Το πρόβλημα, όμως, της υψηλής φορολόγησης εξακολουθεί να υπάρχει και να αποτελεί την κύρια αιτία των αυξημένων τιμών στην Ελλάδα. Μάλιστα, η κατάσταση φαίνεται να χειροτερεύει με την παράταση του πλαφόν να έχει συμβάλλει σημαντικά σε αυτό.

Ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), έκανε ειδική μνεία στο συγκεκριμένο ζήτημα, στην πρόσφατη γενική συνέλευσης της ελίν. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην παράταση του πλαφόν, κάτι που εντείνει το όλο πρόβλημα. «Η  Ελλάδα έχει υψηλές τιμές στα καύσιμα λόγω των πολύ υψηλών φόρων που καλύπτουν δημοσιονομικά κενά. Η κυβέρνηση αποφάσισε μονομερώς να συνεχίσει το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους το οποίο αναρωτιέμαι ποιον ευνοεί, το πλαφόν που μπήκε το 2022 δεν αναγνωρίζει ούτε την αύξηση στα επιτόκια, ούτε την αύξηση στον κατώτατο μισθό, μπήκε με δεδομένα που δεν υπάρχουν σήμερα.

Σήμερα οι εταιρείες πετρελαιοειδών (ο μόνος κλάδος που καταβάλει φόρο εκ των προτέρων) έχουν καθαρό περιθώριο κέρδους σχεδόν 0,5% βάσει έρευνας του ΙΟΒΕ, για να επιβιώσει μία εταιρεία σήμερα στην Ελλάδα πρέπει είτε να επεκταθεί εκτός Ελλάδας είτε να βάζουν οι μέτοχοι συνεχώς νέα κεφάλαια, αλλιώς θα έχει ζήτημα βιωσιμότητας, το κράτος όλα αυτά τα κάνει για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους, το πλαφόν είναι μία στρέβλωση της αγοράς που ευνοεί τους παραβατικούς πρατηριούχους. Ο έντιμος πρατηριούχος είτε θα φύγει από την αγορά, είτε θα πουλήσει το πρατήριο στον παραβατικό, το κράτος αναγνωρίζει το δίκαιο αίτημά μας για κατάργηση του πλαφόν αλλά αυτό ως διά μαγείας μένει», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η διατήρηση, λοιπόν, της υψηλής φορολόγησης διατηρεί την αγορά των καυσίμων σε ρευστά επίπεδα με το πλαφόν να μη βοηθάει καθόλου την κατάσταση. Όλα δείχνουν πως η Ελλάδα θα συνεχίσει σταθερά να έχει το «χάλκινο» μετάλλιο ανάμεσα στις ακριβότερες της Ευρώπης στις τιμές των καυσίμων για πολύ καιρό ακόμη.