Πράσινο υδρογόνο: Τι είναι και γιατί διαφημίζεται ως η νέα καθαρή ενεργειακή λύση

Πράσινο υδρογόνο: Τι είναι και γιατί διαφημίζεται ως η νέα καθαρή ενεργειακή λύση

Το πράσινο υδρογόνο διαφημίζεται όλο και περισσότερο ως μια καθαρή ενεργειακή λύση με στόχο την απομάκρυνση του άνθρακα από τομείς με υψηλές εκπομπές ρύπων, όπως οι μεταφορές και η βιομηχανική παραγωγή.

Η Διεθνής Ηλιακή Συμμαχία (International Solar Alliance) υπό την ηγεσία της Ινδίας εγκαινίασε νωρίτερα φέτος το Κέντρο Καινοτομίας Πράσινου Υδρογόνου ενώ η ίδια η Ινδία ενέκρινε 2,3 δισ. δολάρια για την παραγωγή, τη χρήση και την εξαγωγή πράσινου υδρογόνου, σύμφωνα με το Associated Press.

Η παγκόσμια συνεργασία για την παραγωγή και την προμήθεια πράσινου υδρογόνου αναμένεται να συζητηθεί από τους ηγέτες της G-20 στη Σύνοδο Κορυφής που θα πραγματοποιηθεί στο Νέο Δελχί αυτή την εβδομάδα.

Τι είναι το πράσινο υδρογόνο;

Το υδρογόνο παράγεται και χρησιμοποιείται εδώ και πάνω από έναν αιώνα, κυρίως για την παραγωγή λιπασμάτων και πλαστικών και για τη διύλιση του πετρελαίου. Έχει παραχθεί ως επί το πλείστον με τη χρήση ορυκτών καυσίμων, ιδίως φυσικού αερίου.

Όταν, όμως, η παραγωγή τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το υδρογόνο που προκύπτει είναι πράσινο υδρογόνο.

Η παγκόσμια αγορά πράσινου υδρογόνου αναμένεται να φθάσει τα 410 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, σύμφωνα με αναλυτές, γεγονός που θα υπερδιπλασιάσει το σημερινό μέγεθος της αγοράς.

Ωστόσο, οι επικριτές λένε ότι το καύσιμο δεν είναι πάντα βιώσιμο και ότι τα «πράσινα» διαπιστευτήριά του καθορίζονται από την πηγή ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του.

Ποιες είναι οι χρήσεις του πράσινου υδρογόνου;

Το πράσινο υδρογόνο μπορεί να έχει ποικίλες χρήσεις σε βιομηχανίες όπως η χαλυβουργία, η παραγωγή σκυροδέματος και η παραγωγή χημικών ουσιών και λιπασμάτων.

Μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ως καύσιμο για τις μεταφορές αλλά και για τη θέρμανση σπιτιών και γραφείων.

Σήμερα, το υδρογόνο χρησιμοποιείται κυρίως στη διύλιση βενζίνης και στην παραγωγή λιπασμάτων. Ενώ η βενζίνη δεν θα είχε καμία χρήση σε έναν κόσμο χωρίς ορυκτά καύσιμα, οι εκπομπές από την παραγωγή λιπασμάτων μπορούν να μειωθούν με τη χρήση πράσινου υδρογόνου.

Ο Francisco Boshell, ενεργειακός αναλυτής στον Διεθνή Οργανισμό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Άμπου Ντάμπι, είναι αισιόδοξος για τον ρόλο του πράσινου υδρογόνου στη μετάβαση προς την καθαρή ενέργεια.

Υπάρχουν αμφιβολίες για το πράσινο υδρογόνο;

Σύμφωνα με έκθεση της Επιτροπής Ενεργειακών Μεταβάσεων, το πράσινο υδρογόνο μπορεί να είναι λιγότερο αποδοτικό από την άμεση ηλεκτροδότηση. Αυτό συμβαίνει διότι χάνεται ένα μέρος της ενέργειας κατά τη μετατροπή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε υδρογόνο και στη συνέχεια το υδρογόνο που μετατρέπεται πάλι σε ενέργεια.

Άλλες μελέτες έχουν αμφισβητήσει το υψηλό κόστος παραγωγής, τους επενδυτικούς κινδύνους, τη μεγαλύτερη ανάγκη για νερό σε σχέση με άλλες καθαρές μορφές ενέργειας και την έλλειψη διεθνών προτύπων που εμποδίζει την παγκόσμια αγορά.

Ο Ρόμπερτ Χάουαρθ, καθηγητής οικολογίας και περιβαλλοντικής βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ στην Ιθάκα της Νέας Υόρκης, ο οποίος συμμετέχει επίσης στο Συμβούλιο Δράσης για το Κλίμα της Νέας Υόρκης, δήλωσε ότι το πράσινο υδρογόνο υπερτιμάται εν μέρει λόγω των πιέσεων που ασκούνται από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Ο Boshell, του Διεθνούς Οργανισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, διαφώνησε. Ο οργανισμός του έχει προβλέψει ότι η ζήτηση υδρογόνου θα αυξηθεί σε 550 εκατομμύρια τόνους έως το 2050, από 100 εκατομμύρια τόνους που είναι σήμερα.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναφέρει ότι η παραγωγή υδρογόνου είναι υπεύθυνη για περίπου 830 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως.