Βολές κατά Βερολίνου και πρόβλεψη για πτώση του αερίου στα 100 ευρώ

Βολές κατά Βερολίνου και πρόβλεψη για πτώση του αερίου στα 100 ευρώ

Σκληρή κριτική στις ευθύνες της Γερμανίας για την ενεργειακή κρίση, όπως και στις ολιγωρίες της Κομισιόν, εξαπέλυσε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, από το βήμα του Κύκλου Ιδεών, προβλέποντας ταυτόχρονα ότι οι τιμές θα αποκλιμακωθούν και πως το φυσικό αέριο μπορεί στην πορεία να μειωθεί ακόμη και στα 100 ευρώ / Mwh.

«Το φυσικό αέριο έχει ήδη ξεκινήσει να κινείται πτωτικά και πιστεύω ότι η πορεία αυτή θα συνεχιστεί και θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και στα 100 ευρώ/MWh, καθώς υπάρχουν 25 πλοία στη Μεσόγειο που περιμένουν να υπάρξει χώρος στους τερματικούς σταθμούς για να ξεφορτώσουν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ευ.Μυτιληναίος.

Χαρακτήρισε θετική την πρόταση που στηρίζει η ελληνική κυβέρνηση για γενικό πλαφόν στο φυσικό αέριο, αρκεί, όπως είπε να βρεθεί μια ελκυστική τιμή, ώστε να έρθουν φορτία και ταυτόχρονα να είναι χαμηλότερη από αυτήν που πληρώνουμε σήμερα. Όσο για την πρόταση της Κομισιόν για πλαφόν μόνο στο ρωσικό αέριο, τη θεωρεί μη βιώσιμη, γιατί πολύ απλά η Ρωσία μπορεί να σταματήσει τον εφοδιασμό. Αποτελεσματικός, όπως είπε, και ο ελληνικός μηχανισμός ανάκτησης υπερεσόδων, αποφέροντας μεγάλα ποσά κάθε μήνα για τη στήριξη κυρίως των νοικοκυριών, με την Mytilineos να έχει καταβάλει μόνο για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, ποσά 50 εκατ ευρώ.μ

Σε μια συγκυρία, που αυξάνεται η διεθνής κριτική για τη στάση του Βερολίνου, ο επικεφαλής της Mytilineos με αιχμηρό ύφος, είπε ότι «πολλά προβλήματα προέρχονται από τη Γερμανία, επειδή αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα. Λίγα επιλύουν. Και επικαλούνται όποτε θέλουν την αλληλεγγύη». Και θύμισε πως επί θητείας Μέρκελ και παρά την ευημερία που γνώρισε η Γερμανία, δεν έγιναν οι απαραίτητες κινήσεις για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. «Γιατί δεν έκανε 5-6 FSRU; Καλά έκανε κι έπαιρνε φυσικό αέριο φθηνά, αλλά γιατί δεν φρόντισε την ασφάλεια εφοδιασμού της;», διερωτήθηκε ο επικεφαλής της Mytilineos.

Οι ευθύνες της Ευρώπης

Αιχμηρός ήταν και για τη μέχρι τώρα στάση της Κομισιόν και τη βεβιασμένη της πολιτική για απανθρακοποίηση, η οποία ήταν και η αιτία για την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, η οποία δεν ξέσπασε με την ρωσική εισβολή. Ο σχεδιασμός για την πράσινη μετάβαση έγινε άτσαλα, όπως είπε, απρογραμμάτιστα, δεν μετρήθηκε το κόστος, ο χρόνος, οι φιλοδοξίες και οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν ήταν εκτός πραγματικότητας.

Η ενεργειακή κρίση, όπως είπε, δεν ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022, ούτε θα λήξει μαζί με τον πόλεμο. Ξεκίνησε όταν πολλές χώρες ανά τον πλανήτη, με πρώτη – πρώτη την Ευρώπη, απαγόρευσαν στην ουσία την εξόρυξη πετρελαίου-αερίου-ορυκτών υδρογοναθράκων». Ο κ. Μυτιληναίος αναφέρθηκε στα πολλά αντικίνητρα που καθιερώθηκαν τότε, για τη στάση των τραπεζών οι οποίες έπαψαν να δανείζουν εταιρείες για τέτοιου είδους επενδύσεις, και για μια συνολική πολιτική από την οποία και ξεκίνησε μία σταδιακή έλλειψη ενεργειακών πόρων η οποία φάνηκε μελλοντικά.

Ακολούθησε η πανδημία και η υποχώρηση της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, όπου η μεγάλη μείωση των ενεργειακών αναγκών «καμούφλαρε» προσωρινά το πρόβλημα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εξαφανίστηκε. Το τρίτο στάδιο ήταν η λήξη της πανδημίας, όπου η εκτόξευση της οικονομικής δραστηριότητας και των ενεργειακών αναγκών, ανέδειξαν το πρόβλημα σε όλη του την έκταση. «Και τότε φάνηκε ότι η ενέργεια αυτή δεν υπάρχει, καθώς δεν είχαν γίνει στην ώρα τους οι επενδύσεις που χρειάζονταν», όπως σημείωσε.

Το πρόβλημα της τιμής θα πάρει χρόνο

Εξέφρασε την εκτίμηση ότι το ευρωπαϊκό πρόβλημα εφοδιασμού θα επιλυθεί, όμως το πρόβλημα της τιμής θα πάρει περισσότερο χρόνο. Η Ελλάδα για το 2023, όπως είπε, δεν θα έχει κανένα πρόβλημα εφοδιασμού, αλλά οι λογαριασμοί θα είναι λίγο τσουχτεροί. Εκείνοι που θα βιώσουν σοβαρό ζήτημα επάρκειας θα είναι οι πολίτες των φτωχότερων χωρών, για τις οποίες τα κόστη προμήθειας αερίου θα γίνουν δυσθεώρητα, όσο η Ευρώπη προσελκύει όλο και περισσότερα φορτία. Δείγμα της τεράστιας ζήτησης για LNG, όπως είπε, στην παρούσα φάση, είναι ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στη Μεσόγειο 25 πλοία που ψάχνουν λιμάνι για να ξεφορτώσουν, καθώς τα terminals της Ευρώπης είναι γεμάτα. Οσο ωστόσο μπαίνει ο χειμώνας και αυξάνεται η κατανάλωση αερίου από τους ευρωπαίους, τόσο θα αδειάζουν και οι αποθήκες.

Το αέριο θα παραμείνει ως μεταβατικό καύσιμο

Στην συζήτηση ως προς το καύσιμο του μέλλοντος, η άποψη του επικεφαλής της Mytilineos είναι ότι το αέριο θα παραμείνει το βασικό μεταβατικό καύσιμο μέχρι τη πλήρη απανθρακοποίηση, θα μας πάρει όμως, όπως είπε, πολύ καιρό, μέχρι να ξεχάσουμε το πετρέλαιο και τον άνθρακα. «Και όχι μόνο η Ελλάδα αλλά και συνολικά η Ευρώπη. Διότι οι χώρες που δεν θα μπορούν να αγοράσουν LNG θα στραφούν στον άνθρακα με πρώτη την Κίνα», σημείωσε.