Γιατί χάλασε η συμφωνία εξαγοράς της Air Europa από την IAG

Γιατί χάλασε η συμφωνία εξαγοράς της Air Europa από την IAG

H IAG, μητρική των Βρετανικών Αερογραμμών, εγκατέλειψε την προσπάθεια εξαγοράς της ισπανικής Air Europa σε λιγότερο από δύο μήνες μετά τις παραχωρήσεις που πρόσφερε στις εποπτικές αρχές ανταγωνισμού της ΕΕ για να δώσουν το πράσινο φως στη συμφωνία.

Ο όμιλος IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling, Level) είχε προτείνει πακέτο παραχωρήσεων στην Κομισιόν τον Ιούνιο για να κατευνάσει τις ενστάσεις ότι το ντηλ μπορεί να πλήξει τον ανταγωνισμό. Η αρχή ανταγωνισμού ήταν έτοιμη να μπλοκάρει τη συμφωνία αφού η IAG αρνήθηκε να προσφέρει πρόσθετες παραχωρήσεις.

Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της IAG Luis Gallego, "εγκαταλείψαμε την εξαγορά γιατί πλέον δεν είχε λογική για τους μετόχους μας", επιβεβαιώνοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε ότι οι θεραπευτικές κινήσεις που πρόσφερε ο όμιλος δεν ήταν αρκετές.

Η απόφαση του ομίλου να αποχωρήσει από το ντηλ εξαγοράς δεν εξέπληξε τους αναλυτές αλλά προκάλεσε ερωτηματικά για το που μπορεί να στρέψει το ενδιαφέρον της για εξαγορές η IAG το επόμενο διάστημα. Ένας πιθανός στόχος εξαγοράς μπορεί να είναι ο κρατικός αερομεταφορέας της Πορτογαλίας, η ΤΑΡ.

Η ΙΑG θα πληρώσει ένα termination fee 50 εκατ. ευρώ στην Air Europa, μητρική της οποίας είναι η Globalia.

Ήταν το 2019 όταν η IAG πρωτοεκδήλωσε ενδιαφέρον για την εξαγορά της Air Europa. Πέρυσι ανακοίνωσε τη συμφωνία εξαγοράς του υπόλοιπου 80% της Air Europa που δεν κατείχε για 400 εκατ.ευρώ. Παρά την αποχώρηση από τη συμφωνία, η IAG θα κρατήσει τη συμμετοχή του 20%.

Σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη, ο όμιλος IAG ανακοίνωσε υψηλότερα των αναμενόμενων κέρδη το δεύτερο τρίμηνο. Τα λειτουργικά κέρδη έφτασαν τα 1,24 δις ευρώ ενώ το consensus των αναλυτών προέβλεπε 1,08 δις ευρώ.

Το δεύτερο τρίμηνο ήταν δύσκολο για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες καθώς αντιμετώπισαν την ομαλοποίηση της ζήτησης μετά την περίοδο της πανδημίας COVID 19 και παράλληλα την εκτόξευση στα κόστη.

Ήταν πολύ καλά αποτελέσματα, ιδιαίτερα μετά τις προειδοποιήσεις για την κερδοφορία από άλλους αερομεταφορείς όπως από την Air France και την Lufthansa, σχολίασαν αναλυτές.

Η δύναμη του ομίλου IAG παραμένει η δημοτικότητα των πτήσεων στην αγορά του Βόρειου Ατλαντικού. Ο όμιλος δεν έχει έκθεση στην Ασία όπου η υπερβάλλουσα προσφορά λόγω των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών έχει πλήξει άλλους αερομεταφορείς όπως τον όμιλο της Lufthansa.

Η μετοχή της IAG κατέγραψε άνοδο πάνω από 7% μετά τα αποτελέσματα δεύτερου τριμήνου και την απόφαση να αποχωρήσει από το ντηλ εξαγοράς της ισπανικής Air Europa.

Η χρηματιστηριακή αγορά αντέδρασε θετικά στην απόφαση να εγκαταλειφθεί η προσπάθεια απόκτησης της Air Europa. Οι αναλυτές εκφράζουν αισιοδοξία για τη στρατηγική που θα ακολουθήσει ο όμιλος το επόμενο διάστημα.

Σε ανακοίνωση της η Επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Vestager ανέφερε ότι η σε βάθος η ανάλυση έδειξε ότι η εξαγορά της Air Europa θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό σε μεγάλο αριθμό πτήσεων από και προς την Ισπανία, όπου οι δύο εταιρείες ανταγωνίζονται η μία την άλλη.

"Οι θεραπευτικές κινήσεις που πρότεινε η IAG δεν ικανοποίησαν τις επιφυλάξεις μας."

Οι αναλυτές και οι ειδικοί του χώρου εδώ και καιρό θεωρούν ότι η πορτογαλική ΤΑΡ θα είναι ο επόμενος στόχος εξαγοράς στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών, ιδιαίτερα μετά το πράσινο φως της Κομισιόν για την εξαγορά της ιταλικής ΙΤΑ Airways από την Lufthansa.

Ωστόσο, οι αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό της Πορτογαλίας καθυστερούν την αποκρατικοποίηση της ΤΑΡ. Η Air France-KLM, η Lufthansa και η IAG έχουν όλες εκφράσει ενδιαφέρον και οι προσδοκίες είναι ότι μπορεί να υπάρξει προσφορά εξαγοράς για την ΤΑΡ αργότερα φέτος.

Θα αποτελέσει κομμάτι της τάσης συγκεντρωτισμού στον κλάδο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών όπου οι μεγάλοι όμιλοι όπως η Lufthansa και η ΙΑG ανταγωνίζονται μεσαίου μεγέθους εθνικούς αερομεταφορείς και τις αναπτυσσόμενες εταιρείες χαμηλού κόστους όπως τη Ryanair και τη Wizz Air.