Η πράσινη ενέργεια μπορεί να «αναστήσει» τη ΛΑΡΚΟ

Η πράσινη ενέργεια μπορεί να «αναστήσει» τη ΛΑΡΚΟ

Μια σημαντική ευκαιρία διαγράφεται για την πολύπαθη και «αμαρτωλή» ΛΑΡΚΟ, καθώς οι διαγωνισμοί για την απόκτηση αυτής και των μεταλλευτικών δικαιωμάτων βρίσκονται ήδη στην τελική ευθεία.

Τα αποτελέσματα των διαγωνισμών θα κριθούν από την διαδικασία «shoot out». Σύμφωνα με τη διαδικασία αυτή,  τα δύο ενδιαφερόμενα σχήματα  θα υποβάλουν μία συνολική προσφορά και για τα δύο περιουσιακά στοιχεία ώστε να αναδειχθεί ο πλειοδότης. 

Βέβαια, στην προκειμένη περίπτωση η ιρλανδική CMI προσέφερε περί το 1,5 εκατ. ευρώ για τα μεταλλευτικά δικαιώματα, ενώ η προσφορά του σχήματος ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ - AD Holdings ύψους περίπου 5 εκατ.ευρώ, αφορά και τα περιουσιακά στοιχεία αλλά τα μεταλλευτικά δικαιώματα.  Η διαδικασία του shoot out δίνει το δικαίωμα στην CMI να υποβάλει προσφορά και για τα περιουσιακά στοιχεία ασχέτως αν δεν το άσκησε στην πρώτη φάση. Η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ , όπως αναφέρουν πληροφορίες, είναι πολλαπλάσια σε αυτήν τη φάση από την αντίστοιχη της CMI.

Πώς οι επενδύσεις μπορούν να αυξήσουν τις πωλήσεις 

Η ευκαιρία που διαγράφεται για τη ΛΑΡΚΟ και ενδιαφέρει, φυσικά και τον νέο ιδιοκτήτη - επενδυτή,  αφορά ένα μειονέκτημα της, το οποίο μπορεί να μετατραπεί σε πλεονέκτημα αν πραγματοποιηθούν οι σωστές επενδύσεις.

Στόχος των απαιτούμενων επενδύσεων είναι η μετατροπή της διαδικασίας παραγωγής σιδηρονικελίου με την μέθοδο της πυρομεταλλουργίας σε παραγωγή με υδρομεταλλουργία. 

Η διαδικασία της πυρομεταλλουργίας είναι πολύ ενεργοβόρος με μεγάλο κόστος στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος ακόμη κι όταν η τιμή του ρεύματος βρισκόταν σε χαμηλά επίπεδα. 

Σημειώνεται ότι το σιδηρονικέλιο έχει τρία συστατικά: Σίδηρος 70%, νικέλιο  25% και  κοβάλτιο 5% και σ. Μόνο όμως το νικέλιο αξιοποιείται, που κατευθύνεται στις βιομηχανίες ανοξείδωτου χάλυβα, ενώ τα άλλα δύο υλικά δεν είναι εκμεταλλεύσιμα, «χάνονται» και δεν τιμολογούνται.

Το νικέλιο, στη μορφή που παράγεται με την πυρομεταλλουργία, δεν είναι κατάλληλο για μπαταρίες, στις οποίες χρησιμοποιείται καθαρό νικέλιο. Όμως, με μία επένδυση της τάξης των 200 εκατ. Ευρώ, περίπου,  μπορεί η εταιρεία να αλλάξει τη μέθοδο αξιοποίησης της πρώτης ύλης και να παράγει πλέον καθαρό νικέλιο για μπαταρίες ιόντων λιθίου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως και κοβάλτιο, που συμμετέχει με ποσοστό 10% - 15% στις ίδιες μπαταρίες και έχει γίνει περιζήτητο μέταλλο αυτή την περίοδο.

Η μέθοδος αυτή, της υδρομεταλλουργίας, την οποία δοκίμασε στο παρελθόν η εταιρεία σε πειραματική εγκατάσταση έδειξε ότι μπορεί να αξιοποιηθεί για την παραγωγή καθαρού νικελίου και κοβαλτίου από τα φτωχά σε περιεκτικότητα νικελίου ελληνικά κοιτάσματα λατεριτών.

Μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και για αποθήκευση καθαρής ενέργειας 

Η συγκεκριμένη μέθοδος δεν είναι ενεργοβόρος, όπως η πυρομεταλλουργία, απαιτεί λιγότερους εργαζόμενους, αλλά παράγει τοξικά απόβλητα για την επεξεργασία και διαχείριση των οποίων απαιτούνται εξειδικευμένες επενδύσεις. 

Όπως είναι γνωστό, το κοβάλτιο αξιοποιείται για την ανάπτυξη επαναφορτιζόμενων μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και για μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας προερχόμενη από αιολικά, η φωτοβολταϊκά πάρκα. 

Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές του νικελίου κατέγραφαν στις αρχές του 2022 νέο ιστορικό ρεκόρ στις 100 χιλιάδες δολάρια ανά μετρικό τόνο στο χρηματιστήριο μετάλλων του Λονδίνου (LME) και η σταθεροποίησή τους σε επίπεδο άνω των 21.000 δολαρίων, επίσης υψηλή τιμή για το μέταλλο, μπορεί να αποτελέσει ένα κίνητρο για τους υποψήφιους επενδυτές.

Σημειώνεται πως ακόμη και αν δεν προχωρήσει ο νέος ιδιοκτήτης στην επένδυση της υδρομεταλλουργίας θα χρειαστεί να επενδύσει για την επέκταση του λιµανιού στο εργοστάσιο της Λάρυµνας και για περιβαλλοντικές παρεμβάσεις. Οι επενδύσεις για την ανανέωση του εξοπλισμού είναι απαραίτητες γιατί εδώ και πολλά χρόνια γινόντουσαν μόνο εργασίες συντήρησης.