Με ανεκτέλεστο 14 δισ. και βελτιωμένα περιθώρια απέναντι στις προκλήσεις και το μπαράζ νέων έργων
Κατασκευές

Με ανεκτέλεστο 14 δισ. και βελτιωμένα περιθώρια απέναντι στις προκλήσεις και το μπαράζ νέων έργων

Με ανεκτέλεστο υπόλοιπο περί τα 14 δισ. ευρώ έκλεισε το πρώτο εξάμηνο της χρήσης για του big 4 των κατασκευών με παράλληλη βελτίωση του περιθωρίου EBITDA το οποίο κυμαίνεται από 5% έως και 9,5%, ανά περίπτωση.

Και το 2024 φαίνεται ότι θα είναι χρονιά δυνατή για τις κατασκευές καθώς ο κατασκευαστικός κόσμος πλέον έχει κληθεί να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών της σύγχρονης εποχής, έπειτα από μία δεκαετία κρίσης, περιορισμού των επενδύσεων και συρρίκνωσης του κλάδου και σε αυτό αναμένεται να προστεθούν έργα ύψους περίπου 40 δισ. ευρώ με τα νούμερα να δείχνουν βάση και της αύξησης του περιθωρίου κερδοφορίας ότι αντεπεξέρχεται πλήρως.

Με άλλα λόγια ο κατασκευαστικός κλάδος έχει δουλειά για τα επόμενα 10 - 15 χρόνια, τουλάχιστον, εφόσον εργαστεί χωρίς απρόοπτα, έχοντας ένα καλό επίπεδο συνεννόησης - συνεργασίας με το υπουργείο Υποδομών.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των ανεκτέλεστων των εταιρειών θα παίξει αν κάποιοι από τους πολλούς διαγωνισμούς ΣΔΙΤ μπορέσουν να υπογραφούν.

Σήμερα είναι σε διαγωνιστική διαδικασία πλειάδα έργων με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Κάποια από αυτά ενδέχεται να τα δούμε να ολοκληρώνονται, ωστόσο είναι γεγονός πως γενικά οι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ δεν διακρίνονται για την ταχύτητα τους. Υπάρχουν διαγωνισμοί που έχουν ξεκινήσει ακόμα και από το 2000 που δεν έχουν φτάσει στο σημείο της συμβασιοποίησης.

Ωστόσο, για το υπόλοιπο του έτους οι προκλήσεις για τον κλάδο παραμένουν με το αυξημένο κόστος ενέργειας, τις τιμές πρώτων υλών που εξακολουθούν να κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα αλλά και  την έλλειψη προσωπικού σε όλα τα επίπεδα της κατασκευής με την χρηματοδότηση να εξακολουθεί να αποτελεί ζητούμενο.

Για την πορεία των κατασκευαστικών δε για το υπόλοιπο της χρονιάς, δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής το γεγονός ότι οι μεγάλοι Όμιλοι έχουν σημαντικές προσδοκίες από έργα του Εξωτερικού.

Επανερχόμενοι στο ισχυρό ανεκτέλεστο που κατέγραψαν οι μεγάλοι των κατασκευών η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασε ανεκτέλεστο κατά το τέλος του Α’ Εξαμήνου του 2024, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν σε ίδιες επενδύσεις, 5,0 δισ. ευρώ. 

Συγκεκριμένα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατά το τέλος του Α’ Εξαμήνου 2024, ήταν € 3,9 δισ., ενώ έκτοτε ο Όμιλος έχει συμβασιοποιήσει ή αναμένει τη συμβασιοποίηση νέων έργων ύψους € 1,1 δισ. που έχει εξασφαλίσει. 

Επί του συνολικού ανεκτέλεστου, πάνω από 75% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 55% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων. Σημειώνεται ότι το ανεκτέλεστο αναμένεται να ενισχυθεί, καθώς προχωρά η συμβασιοποίηση έργων που έχει εξασφαλίσει ο Όμιλος με σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο (πχ. Παραχώρηση ΒΟΑΚ). 

Παράλληλα, ο Όμιλος συνεχίζει αδιάλειπτα την προετοιμασία και συμμετοχή του σε σημαντικό αριθμό νέων διαγωνισμών στην Ελλάδα αλλά και στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι εντός των επόμενων 18-24 μηνών νέα έργα παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού ύψους 8- 10 δισ. ευρώ αναμένεται να δημοπρατηθούν στην Ελλάδα.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη τοποθετηθεί στρατηγικά διαθέτοντας σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, δεδομένης της καθετοποίησης που έχει και της δυνατότητάς του να ελέγχει κάθε στάδιο ρίσκου του έργου.

Η INTRAKAT, παράλληλα με την επιτάχυνση της εκτέλεσης μεγάλων έργων σε Ελλάδα και Ρουμανία, ο Όμιλος εξασφάλισε νέα έργα και διατήρησε το υψηλό ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων και των προς συμβασιοποίηση έργων, το οποίο ανέρχεται σε €4,5 δισ. διασφαλίζοντας σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για το ορατό μέλλον, καθώς τα έργα νέας γενιάς χαρακτηρίζονται από βελτιωμένη περιθώριο κερδοφορίας.

Ειδικά δε στη Ρουμανία ο Όμιλος προετοιμάζεται για την διεκδίκηση εξειδικευμένων έργων τα οποία αναμένεται να δημοπρατηθούν τους επόμενους 18 -24 μήνες ύψους άνω του 1,5 δις. ευρώ.

Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στην ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα εξαμήνου έχει περιθώριο EBITDA στο 6%, φθάνοντας τους στόχους της διοίκησης.

Από την πλευρά της η ΑΒΑΞ παρουσίασε ένα ισχυρό και ποιοτικό Ανεκτέλεστο Υπόλοιπο Έργων ύψους 3,23 δις εκ των οποίων 2,99 δις είναι ήδη συμβασιοποιημένο και μόλις 0,24 δις ευρώ προς υπογραφή παρουσιάζοντας το μεγαλύτερο ποσοστό συμβασιοποιημένου ανεκτέλεστου.

Στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2024, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων του Ομίλου έφτανε τα €2,99 δισ. (έναντι €3,05 δισ. στο τέλος του 2023). Εντός του α’ εξαμήνου του 2024, ο όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις αξίας €136 εκατομμυρίων, ενώ υπάρχουν και συμβάσεις προς υπογραφή συνολικής αξίας €243 εκατομμυρίων.

Παράλληλα η ΑΒΑΞ όσον αφορά στην απόδοση του κλάδου κατασκευών αυτή βελτιώθηκε περαιτέρω, με διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους. Συγκεκριμένα, το περιθώριο EBITDA των κατασκευών αυξήθηκε σε 9,4% στο α’ εξάμηνο του 2024 από 6,8% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2023, τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί καθώς επιταχύνεται ο ρυθμός υλοποίησης των νέων έργων με ανώτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας.

Τέλος, σε ότι αφορά τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου Μυτιληναίου την ΜΕΤΚΑ, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση αποτελεσμάτων «αναφορικά με την δραστηριότητα των κατασκευών και των παραχωρήσεων, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε €12,2 εκατ. έναντι €7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, με την προοπτική σημαντικής αύξησης στο Β’ εξάμηνο του 2024, καθώς το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εκτελούμενων έργων υποδομών ξεπερνά τα €800 εκατ., ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, ξεπερνά το €1,2 δισ». Ωστόσο, με βάση τις εκτιμήσεις το σύνολο του κατασκευαστικού αντικειμένου από όλες τις εταιρείες του Ομίλου Μυτιλιναίου φτάνει περίπου τα 3,5 δισ. 

Όπως σημειώνεται δε «Οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα θετικές, τόσο για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα , όσο και για έργα παραχωρήσεων και Συμπράξεων Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στα οποία ο Τομέας Υποδομών (ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Μ Παραχωρήσεις) φιλοδοξεί να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο».