Στο διάδρομο απογείωσης για ένα ακόμη πιο ισχυρό 2023

Στο διάδρομο απογείωσης για ένα ακόμη πιο ισχυρό 2023

Η «σιωπηλή» προετοιμασία που αποδίδει καρπούς στο μεγάλο comeback της Αεροπορίας Αιγαίου στο διεθνές περιβάλλον. Τα ισχυρά αποτελέσματα του 2022, η ρευστότητα και τα warrants.Τι φέρνει η μεγάλη επένδυση στο νέο στόλο, το προϊόν και τη νέα βάση υποστήριξης αερομεταφορών.

 

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου

Τις προοπτικές μίας ακόμη πιο δυναμικής χρονιάς, περιέγραψε η διοίκηση της AEGEAN για το 2023, κατά τη διάρκεια του conference call προς τους επενδυτές για τα εξαιρετικά ισχυρά αποτελέσματα του 2022. Στις βασικές συνιστώσες για μια τέτοια εξέλιξη περιλαμβάνεται η υψηλή ζήτηση που ήδη καταγράφεται, η διορατική διοίκηση, η ανθεκτικότητα της εταιρείας στα δύσκολα χρόνια της πανδημίας αλλά και οι επενδύσεις που έγιναν και συνεχίζονται τόσο στον νέο στόλο και το ποιοτικό προϊόν, αλλά και το πρώτο σύγχρονο οικοσύστημα υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά στην Ελλάδα. Μια επένδυση που ανοίγει τα φτερά για την εξέλιξη και διεύρυνση της εταιρείας το προσεχές διάστημα, βασισμένη σε δικά της μέσα.

Ανοίγοντας το session, ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχης Βασιλάκης, αναφέρθηκε στα ισχυρά αποτελέσματα του 2022, μιλώντας για μία «ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά», που έφερε την εταιρεία, στα επίπεδα απόδοσής του 2019, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, ξεπερνώντας τα.

Όπως είναι γνωστό, το 2022 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών για την AEGEAN, ανήλθε σε €1,34 δισ., αυξημένος κατά 98% σε σχέση με το 2021, και 2% υψηλότερος από το 2019. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον, ωστόσο, παραμένει ότι το τέταρτο τρίμηνο η AEGEAN πέτυχε να φτάσει το 99% των προσφερόμενων χιλιομετρικών θέσεων της αντίστοιχης περιόδου του 2019, αλλά και αντίστοιχα στο 115% των εσόδων, (€317,4 εκατ.). Έτσι πέτυχε για πρώτη φορά στην ιστορία της θετική κερδοφορία μετά από φόρους στα €13,6 εκατ. την συγκεκριμένη περίοδο. Με την επίδραση και του θετικού τέταρτου τριμήνου τα Κέρδη μετά από Φόρους του έτους ανήλθαν στα €106,8 εκατ. από οργανικές Ζημίες ύψους €57,6 εκατ. το 2021, υπερβαίνοντας κατά 36% την αντίστοιχη κερδοφορία του 2019, η οποία είχε διαμορφωθεί στα €78,5 εκατ.

Δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής, όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, ότι τα αποτελέσματα αυτά σημειώθηκαν σε ένα αντίξοο περιβάλλον, στο οποίο οι μεγαλύτερες ξένες αεροπορικές εταιρείες, είχαν αυξήσει το capacity τους για την Ελλάδα, προσφέροντας περισσότερες θέσεις ακόμη και από το 2019, ενώ ευρύτερα στον κόσμο προσέφεραν λιγότερες.

Στο μεταξύ, όπως επιβεβαιώθηκε, στις 15 Μαρτίου του 2023, η AEGEAN ολοκλήρωσε την αποπληρωμή του τελευταίου τμήματος του έκτακτου δανεισμού που είχε λάβει από τις τέσσερεις μεγάλες ελληνικές τράπεζες στη τη διάρκεια της πανδημίας, τρία χρόνια νωρίτερα από την προθεσμία εξόφλησης. Με την πλήρη αποπληρωμή του δανεισμού, η άμεσα διαθέσιμη ρευστότητα της εταιρείας κυμαίνεται άνω των €500 εκ., τη στιγμή που και τα Ίδια Κεφάλαια έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

 

Με αυτά τα δεδομένα, ο επικεφαλής της AEGEAN, ανέφερε ότι στόχος της εταιρείας είναι να αγοράσει τα warrants που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο, τον Ιούλιο, αν η κυβέρνηση επιλέξει να ασκήσει αυτό το δικαίωμα. Πρόκειται για ένα κόστος που εκτιμά, με βάση την πορεία της μετοχής, στα €42 εκατ. Πρόκειται για ένα ποσό €12 εκατ. επιπλέον των €30 εκ. ευρώ της αρχικής πρόβλεψης, για το οποίο, όμως όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης «έχουμε τη ρευστότητα και την πρόθεση να το κάνουμε». Κατά συνέπεια, στόχος της εταιρείας είναι, το 2023 είναι να ολοκληρωθεί η αποπληρωμή των warrants, και ακολούθως η εταιρεία, με κέρδη και ισχυρό ισολογισμό να επιστρέψει στην πολιτική διάθεσης μερισμάτων.

Τα δεδομένα για τη νέα σαιζόν και το μέλλον

Με τα δεδομένα αυτά, η AEGEAN «είδε» το 2022 να φεύγει με ένα μόνο αρνητικό τρίμηνο, και να εισέρχεται δυναμικά στο 2023, καθώς οι προκρατήσεις καταγράφουν αυξημένη ζήτηση για ταξίδια προς αλλά και από Ελλάδα, (υπερβαίνοντας σημαντικά τα αντίστοιχα μεγέθη του 2022), με σημαντικότερο ίσως στοιχείο την αύξηση του μέσου εσόδου ανά προσφερόμενη θέση. Και ταυτόχρονα, την ίδια να δείχνει πλήρως προετοιμασμένη να ανταποκριθεί σε κάθε πρόκληση.

Σε αυτό το περιβάλλον, «τρέχει» με μεγάλη ταχύτητα το πρόγραμμα αντικατάστασης του στόλου, με νέα, πιο αποδοτικά αεροσκάφη, τη διαμόρφωση ενός ποιοτικότερου προϊόντος σε διεθνές επίπεδο, αλλά και δύο ακόμη ποιοτικά χαρακτηριστικά: την υποστήριξη του προσωπικού της και τη διαμόρφωση της νέας βάσης στον Αερολιμένα Αθηνών, με τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα. Μια δράση στην οποία η AEGEAN θα επενδύσει 140 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια.

Όπως εξήγησε στη διάρκεια του conference call, ο CEO της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης, το 2023 η εταιρεία σχεδιάζει να επιχειρεί με 76 αεροπλάνα και να προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις: Δηλαδή 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Το δίκτυο θα καλύπτει 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από 8 βάσεις. Άλλωστε, η συμβολή της κίνησης του δικτύου εξωτερικού αντιπροσωπεύει σχεδόν το 80% του συνολικού κύκλου εργασιών του Ομίλου για το 2022, καταγράφοντας και την έμφαση της εταιρείας στη διεθνή αεροπορική σκακιέρα.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά το στόλο, η AEGEAN, μέσα στο 2023 θα παραλάβει ακόμη 9 νέα Airbus A320/321neo συνεχίζοντας το επενδυτικό της πλάνο για 46 Airbus neo έως το 2026. Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η αντικατάσταση του στόλου turboprop των Q400 με τα πιο αποδοτικά ATR 42 & 72-600, τα οποία συμβάλουν σε εξοικονόμηση καυσίμων και μεγαλύτερη ευελιξία στο πτητικό πρόγραμμα. Ήδη, από το 2022, με τα νέα της αεροσκάφη αλλά και τις πρώτες δοκιμές χρήσης βιώσιμων καυσίμων (SAF) η AEGEAN σημείωσε μείωση των εκπομπών CΟ2 κατά 9% ανά χιλιομετρική θέση το 2022 σε σχέση με το 2019, ενώ για το 2023 προβλέπει περαιτέρω σημαντική βελτίωση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η AEGEAN είναι από τις πρώτες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες που προχώρησαν σε προγράμματα δοκιμών καυσίμων SAF, στοχεύοντας στην επίτευξη του “net zero” έως το 2050.

Όπως εξήγησε ο κ. Γερογιάννης, η AEGEAN δίνει μεγάλη έμφαση στο προϊόν της. Και στην κατεύθυνση αυτή, δεν συμβάλλει μόνο ο νέος στόλος αεροσκαφών, αλλά και η σημασία προς το επιβατικό κοινό. Έτσι, το τελευταίο διάστημα ολοκληρώθηκε η κατασκευή τριών νέων lounges, στα αεροδρόμια Αθηνών και Θεσσαλονίκη, με «στολίδι» tο νέο extra Schengen lounge στον ΑΙΑ, ενώ αναβαθμίστηκαν συνολικά οι υπηρεσίες στην business class. Μια προστιθέμενη αξία για μια αεροπορική εταιρεία που παίζει σε διεθνές περιβάλλον, σε συνδυασμό με την υπηρεσία WiFi on Board.

Στις εξελίξεις που επεσήμανε η διοίκηση της AEGEAN, περιλαμβάνεται βέβαια και το νέο Κέντρο Υπηρεσιών Υποστήριξης Αερομεταφορών στο «Ελ. Βενιζέλος» που θα διαθέτει high-tech simulators για την εκπαίδευση πληρωμάτων και πιστοποιημένες υπηρεσίες συντήρηση για «βαριά» service των αεροσκαφών. Πρόκειται για υπηρεσίες που δεν αφορούν μόνο το στόλο και τα πληρώματα της AEGEAN, αλλά και τρίτων, συνεισφέροντας εξελικτικά στα έσοδα, αλλά και την ανάπτυξη της εταιρείας, αναβαθμίζοντάς την στο διεθνές περιβάλλον. Βάζοντας την Ελλάδα και τον AIA στον χάρτη των διεθνών υπηρεσιών υποστήριξης της αερομεταφοράς.

Με 10 θέσεις βαριάς συντήρησης, αεροσκαφών διαφόρων τύπων και 6 προσομοιωτές πτήσης τελευταίας τεχνολογίας, για αεροσκάφη τύπου Airbus, ATR και Boeing, το «αδρανές» hangar της «Ολυμπιακής» θα μεταμορφωθεί σε ένα σύγχρονο ολοκληρωμένο οικοσύστημα υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά, που θα τεθεί στην υπηρεσία του ευρύτερου κλάδου, συμπληρώνοντας ένα σημαντικό κενό στην υποδομή της χώρας.