Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο

Κατατέθηκε αργά το βράδυ στη Βουλή το νομοσχέδιο για το νέο πλαίσιο στην Παιδεία, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων διατάξεις για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων και τη θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση, στόχος του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός ακόμη καλύτερου σχολείου, που εξασφαλίζει περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το παρόν και το μέλλον των μαθητών, καθώς και η απελευθέρωση του δυναμικού των εκπαιδευτικών, σε ένα πλαίσιο μεγαλύτερης ελευθερίας, διαρκούς υποστήριξης και αυξημένης λογοδοσίας.

Το νομοσχέδιο αποτελείται από 3 αλληλένδετους πυλώνες:

1. Την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων

Ενδεικτικές ρυθμίσεις:

  • Ελεύθερη επιλογή βιβλίου (πολλαπλό βιβλίο)
  • Ελευθερία ως προς τη μορφή των 4μηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης (π.χ. εφαρμογή του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης/flipped classroom, ατομική/ομαδική εργασία αντί για ωριαίο διαγώνισμα)
  • Αποκέντρωση διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης
  • Δυνατότητα συγκρότησης εκπαιδευτικών ομίλων
  • Μηνιαίες παιδαγωγικές συναντήσεις
  • Ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή και των Εκπαιδευτικών σε Θέσεις Ευθύνης
  • Θέσπιση υποστηρικτών οργάνων στον Διευθυντή και το Σχολείο, με μοριοδότηση και συνεκτίμηση στο φάκελο αξιολόγησης: α) Υποδιευθυντές (με εισήγηση Διευθυντή), β) Ενδοσχολικοί συντονιστές, γ) Μέντορες, δ) Υπεύθυνοι Διασύνδεσης με τη Μαθητεία στα ΕΝΕΕΓΥΛ.

2. Τη θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών ως μέσου βελτίωσης και ενδυνάμωσης, παράλληλα με αυξημένη λογοδοσία και διαφάνεια

Ενδεικτικές ρυθμίσεις:

  • Αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, με στόχο την επαγγελματική τους ανάπτυξη και τη διασφάλιση της βελτίωσης της ποιότητας παρεχόμενης εκπαίδευσης. Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης, προβλέπεται επιβράβευση μέσω μορίων (για την επιλογή σε θέσεις ευθύνης, πχ Διευθυντής σχολείου) και σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης, υποχρεωτική επιμόρφωση.
  • Αξιολόγηση του έργου των στελεχών εκπαίδευσης, με στόχο την παρακολούθηση της αποτελεσματικότητάς τους, δύο φορές κατά τη διάρκεια της θητείας τους (και στο μέσο και στο τέλος) και πρόβλεψη αντικατάστασης σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης.
  • Αυξημένη Διαφάνεια και Λογοδοσία: Ελληνική PISA, με Διαγνωστικά τεστ αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος για μαθητές ΣΤ’ Δημ. και Γ’ Γυμν. (γλώσσα και μαθηματικά), ανώνυμα και χωρίς το αποτέλεσμα να συνεκτιμάται στη βαθμολογία του μαθητή, ιστοσελίδα σχολικών μονάδων (διαφάνεια) και προσβασιμότητα για ΑΜΕΑ, πιο ευέλικτο και λειτουργικό σχήμα Σχολικών Συμβουλίων.

3. Την ενίσχυση των δομών εκπαίδευσης, για την αποτελεσματική παιδαγωγική υποστήριξη του αυτόνομου σχολείου

Ενδεικτικές ρυθμίσεις:

  • Ενίσχυση παιδαγωγικού έργου με συγκεκριμένες αρμοδιότητες για την παρακολούθησή του, προκειμένου να διαπιστωθεί για παράδειγμα πώς προχωρούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων - τα οποία εισάγονται φέτος σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας - ή πώς προχωρούν οι δραστηριότητες στα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο, οι οποίες επίσης εισάγονται καθολικά από τον Σεπτέμβριο.
  • Ενίσχυση της στήριξης των μαθητών και των εκπαιδευτικών, δεδομένης μάλιστα και της επίδρασης της πανδημίας, με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία.

Παράλληλα, εισάγονται ρυθμίσεις, όπως:

  • η εφαρμογή 123 νέων Προγραμμάτων Σπουδών πιλοτικά την επόμενη σχολική χρονιά.
  • η διεξαγωγή όλων των εκλογικών διαδικασιών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, καθώς και η δυνατότητα συνεδρίασης των συλλογικών οργάνων των ιδρυμάτων με τηλεδιάσκεψη, ανεξαρτήτως κορονοϊού, με στόχο τη διευκόλυνση των συμμετεχόντων και την αποτελεσματικότερη ολοκλήρωση των ως άνω διαδικασιών με τη χρήση νέων τεχνολογιών.