Το δύσκολο comeback του άνθρακα και το «κόκκινο χαλί» στους εργάτες

Το δύσκολο comeback του άνθρακα και το «κόκκινο χαλί» στους εργάτες

Θα απολύονταν και θα έπαιρναν την αποζημίωση τους που θα τους εξασφάλιζε για όσο αναζητούσαν  την επόμενη δουλειά τους ενδεχομένως στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τελικά όμως, επιστρέφουν στα παλιά εργασιακά τους λημέρια και μάλιστα με μπόνους! Οι εργάτες στο εργοστάσιο άνθρακα Emile-Huchet de Saint Avold στην Γαλλία, που άρχισε να λειτουργεί από το 1948, από τις 31 Μαρτίου είχαν βγει πρακτικά στην ανεργία.

Τώρα γυρίζουν και μάλιστα με την αίσθηση του κατεπείγοντος καθώς η λιγνιτική αυτή μονάδα με απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης θα πάρει και πάλι μπροστά. Ο πόλεμος της Ουκρανίας ανέτρεψε την ατζέντα της παραγωγής ενέργειας στη χώρα, όπως και σε ολόκληρη την Ευρώπη που επιστρέφει ασθμαίνοντας στο κάρβουνο, στρώνοντας κόκκινο χαλί, όπως λέει ο Parisien  στους εργάτες του λιγνιτικού εργοστασίου που βρίσκεται κοντά στα σύνορα με τη Γερμανία.

 «Είναι πραγματικά πρωτόγνωρο. Είναι η πρώτη φορά που ένα σχέδιο  διάσωσης θέσεων εργασίας διακόπηκε και πρέπει να ξαναπροσλάβουμε τους εργαζομένους», δηλώνει στην εφημερίδα η Καμίλ Τζαφρελό, εκπρόσωπος της GazelEnergie στην οποία ανήκει η μονάδα. Και είναι τέτοια η ανάγκη για γρήγορη επαναλειτουργία, που  για να πειστούν οι πρώην εργάτες να αλλάξουν και πάλι πλάνο ζωής μέσα σε τέσσερις μήνες, η εργοδοσία δεσμεύτηκε για αύξηση του μισθού κατά 5% και μηνιαίο μπόνους 5.500 ευρώ μικτά.

Οι πρώτες επιστροφές αναμένονταν μες στο μήνα  για να δρομολογηθεί η συντήρηση των εγκαταστάσεων ενώ η λειτουργία αναμένεται να ξεκινήσει το Νοέμβριο του 2022 και βάσει των σημερινών δεδομένων θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2023.  Στόχος η αποφυγή μπλακ άουτ στην ηλεκτρική ενέργεια, με εισαγωγές κάρβουνου από το Καζακστάν, τη Νότιο Αφρική και την Κολομβία.

Γερμανία: Οι μονάδες γερασμένες, τα ποτάμια ρηχά….

Την ίδια ώρα στην Γερμανία, που αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη αγωνία για το πώς θα διαχειριστεί την πλήρη διακοπή φυσικού αερίου από τη Ρωσία, ο άνθρακας φαντάζει μια κάποια λύση και φαίνεται ότι έστω και πρόσκαιρα θα τονώσει έναν τομέα εργασίας που είχε πέσει σε μαρασμό. Από τις 130.000 θέσεις εργασίας στη βιομηχανία του άνθρακα που υπήρχαν το 1990, το 2021 είχαν απομείνει μόλις 18.000. Η εξέλιξη με την στροφή στο κάρβουνο, εκτιμάται ότι θα δώσει παράταση χρόνου στις 20.000 θέσεις εργασίας που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ενώ ένας από τους παρόχους έχει ήδη προαναγγείλει την πρόσληψη 400 ανθρώπων στην Λουσατία.  

«Όταν ο αέρας δεν φυσάει και όταν ο ήλιος δεν λάμπει, οι συμβατικές μονάδες παραγωγής ενέργειας αντικαθιστούν την παραγωγή ηλεκτρισμού από τις ανανέωσιμες πηγές ενέργειας για να διατηρηθεί η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στη Γερμανία», αναφέρει χαρακτηριστικά στο σάιτ της η Γερμανική Ομοσπονδιακή Ένωση Άνθρακα.

Και όταν ο αγωγός της Gazprom δίνει φυσικό αέριο, τότε η επιστροφή στο κάρβουνο είναι και επιβεβλημένη αλλά και δύσκολη. Οι υψηλές τιμές  του κάρβουνου, οι δυσλειτουργίες στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι γερασμένες μονάδες αποτελούν μεγάλους πονοκεφάλους για το πλάνο της χώρας να αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνιτικές μονάδες παραγωγής.

Η Γερμανία αντλεί το 6% της ηλεκτρικής της παραγωγής από το φυσικό αέριο. Η επιστράτευση των λιγνιτικών μονάδων σύμφωνα με χοντρικούς υπολογισμούς αναμένεται να ισοφαρίσει μόλις το 1 με 2% της κατανάλωσης αερίου συνολικά.'

 Η κατάσταση γίνεται αρκετά πιο απελπιστική δεδομένου ότι σύμφωνα με την ρυθμιστική αρχή ενέργειας μέχρι στιγμής της έχει γνωστοποιηθεί η επαναλειτουργία μόλις μιας από τις 16 λιγνιτικές μονάδες που ελπίζει να ξαναμπουν σε λειτουργία. Η υπό διάσωση Uniper ανακοίνωσε ότι δεν έχει ακόμα αποφασίσει για την επαναλειτουργία των δικών της  ενώ η εταιρεία χημικών Evonik ανακοίνωσε ότι θα θέσει σε λειτουργία μια μονάδα στη δυτική πόλη Μαρλ αλλά το φθινόπωρο. «Προσλάβαμε προσωπικό, αγοράσαμε κάρβουνο από την παγκόσμια αγορά και φροντίσαμε την τεχνική συντήρηση», δήλωσε στο  Reuters εκπρόσωπος της Evonik.

Άλλες εταιρείες πάντως αναφέρουν προβλήματα ρευστότητας για την αγορά της ακριβής πρώτης ύλης ενώ μέσα σ’ όλα, η μεταφορά του κάρβουνου στα κεντρικά της χώρας γίνεται ακόμα πιο δύσκολη αφού η στάθμη των ποταμών μέσω των οποίων παραδοσιακά μεταφέρεται έχει πέσει αναγκάζοντας τα πλοία να παίρνουν μόνο τη μισή ποσότητα. Και τα προβλήματα αυτά αναμένεται να διογκωθούν το Σεπτέμβριο, οπότε και τα εισαγώμενα φορτία θα αυξηθούν σημαντικά…