Κάτω από την οριακή τιμή η βάση εκκίνησης για τις δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ

Κάτω από την οριακή τιμή η βάση εκκίνησης για τις δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ

Μπορεί τη παράσταση στη συζήτηση με τους δανειστές να τη κλέβουν οι φόροι και το ασφαλιστικό, ανατροπές ωστόσο δρομολογούνται και στα ενεργειακά μέσα από το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού. 

Εντός των ημερών, μπορεί και σήμερα, κλειδώνει το νέο εργαλείο ιδιωτικοποίησης της παραγωγής της ΔΕΗ, δηλαδή το γαλλικό μοντέλο δημοπρασιών (τύπου ΝΟΜΕ), σύμφωνα με το οποίο η επιχείρηση θα πρέπει να ξεκινήσει να πουλά στους ανταγωνιστές της ποσότητες από τη λιγνιτική και υδροηλεκτρική ενέργεια που παράγουν τα εργοστάσιά της.

Οι ιδιώτες θα μεταπωλούν αυτή την ενέργεια μαζί με εκείνη που παράγουν από τα δικά τους εργοστάσια παραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, προκειμένου να πετύχουν πιο ανταγωνιστικές τιμές ρεύματος ώστε να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες και να αυξήσουν τα μερίδιά τους στην αγορά.

Κυβέρνηση και θεσμοί βρίσκονται ένα βήμα πριν από τη συγγραφή του νέου μοντέλου δημοπρασιών όπως προκύπτει από τη χθεσινή συνάντηση που είχε με τους δανειστές στο ξενοδοχείο Χίλτον ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης. Σήμερα πραγματοποιείται νέα συνάντηση σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων.

Είναι ωστόσο βέβαιο πως δεν υφίσταται πλέον το αγκάθι του καθορισμού της τιμής εκκίνησης των δημοπρασιών. Η τελευταία θα είναι αρκετά κάτω από την εκάστοτε Οριακή Τιμή του Συστήματος (41,4 ευρώ/ μεγαβατώρα για το Μάρτιο). Είναι προφανές ότι για να πέσει τόσο χαμηλά η τιμή βάσης των δημοπρασιών, τα πακέτα ενέργειας που θα πουλάει η ΔΕΗ, εκτός από λιγνιτική παραγωγή θα περιλαμβάνουν και υδροηλεκτρική. Δεν θα μπορούσε να γίνει και διαφορετικά, δηλαδή με τιμές 45-46 ευρώ, σαν αυτές που επεδίωκε η ΔΕΗ, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση ουδείς ιδιώτης θα εμφανιζόταν στις δημοπρασίες. Όταν η οριακή τιμή συστήματος είναι σήμερα κάτω από τα 42 ευρώ η μεγαβατώρα, μια δημοπρασία με τιμή εκκίνησης τα 46 ευρώ αντί για ενδιαφέρον από προμηθευτές μάλλον θα προκαλούσε γέλια. Έστω και με βαριά η διοίκηση της ΔΕΗ, φαίνεται να έχει αποδεχθεί τη συγκεκριμένη λύση.

Παράλληλα δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στη διενέργεια των δημοπρασιών σαν αυτούς που είχαν τεθεί παλαιότερα. Δηλαδή δεν θα δεσμεύεται ο ιδιώτης προμηθευτής που θα προσέλθει για να αγοράσει "φθηνό" ρεύμα από τις δημοπρασίες, ως προς το που θα πουλήσει το ρεύμα που αγοράζει. Δεν θα είναι υποχρεωμένος να καλύπτει μια γκάμα καταναλωτών αντίστοιχη με εκείνη που καλύπτει η ΔΕΗ, (οικιακούς, επαγγελματικούς, βιομηχανικούς και αγροτικούς καταναλωτές) όπως επεδίωκε αρχικά η ελληνική πλευρά, με βάση τη θέση της ΔΕΗ.

Αναφορικά με την άλλη μεγάλη ενεργειακή εκκρεμότητα, αυτή του ΑΔΜΗΕ, φαίνεται ότι η ελληνική πρόταση γίνεται αποδεκτή από τους θεσμούς, και το σχέδιο αναμένεται να συζητηθεί ξανά την ερχόμενη Τρίτη.

Από τα όσα έγιναν γνωστά, μετά και τη χθεσινή συνάντηση, οι δανειστές αποδέχονται το βασικό σημείο που έχει θέσει η κυβέρνηση στη συμφωνία του Δεκεμβρίου, δηλαδή να παραμείνει το 51% του ΑΔΜΗΕ υπό τον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου. Από εκεί και πέρα συζητείται ένα 20%-30% να διατεθεί προς τον στρατηγικό επενδυτή, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό μέχρι το 49% θα δοθεί σε ιδιώτες μετόχους μέσω του χρηματιστηρίου.

Κεντρικό σημείο των συζητήσεων ελληνικής πλευράς και δανειστών, αποτέλεσε και πάλι το ζήτημα της αποζημίωσης της ΔΕΗ. Λέγεται ότι οι σύμβουλοι που έχει προσλάβει το υπουργείο Ενέργειας (Lazard, ΣΟΛ, Norton Rose), έχουν προτείνει ένα συγκεκριμένο μοντέλο το οποίο αντιμετωπίζεται θετικά από την πλευρά των θεσμών και όχι μόνο. Άλλωστε το ζήτημα της αποζημίωσης της ΔΕΗ συνδέεται άμεσα με την προστασία των μετόχων μειοψηφίας αλλά και την προστασία των πιστωτών της εταιρείας, η οποία έχει συνάψει δύο μεγάλα ομολογιακά δάνεια με διεθνείς θεσμικούς, που διέπονται από συγκεκριμένο δίκαιο. Τα ομολογιακά αυτά δάνεια θα μπορούσαν να καταστούν άμεσα απαιτητά, εφόσον υπάρξει ουσιώδης αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της επιχείρησης.

Σε επίπεδο διοίκησης, το μοντέλο θα μοιάζει περισσότερο με αυτό που ισχύει στα ΕΛΠΕ. Ενα είδος "συγκατοίκησης" Δημοσίου και ιδιώτη επενδυτή, όπου η πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. και ο πρόεδρος θα προέρχεται από το Δημόσιο ενώ ο διευθύνων σύμβουλος από τον στρατηγικό επενδυτή. Με άλλα λόγια το μάνατζμεντ του ΑΔΜΗΕ θα ασκείται από κοινού με το Δημόσιο.

Γ. Φ.