Κεραμέως: Με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών αλλάζει συνολικά η ύλη - Στη ψηφιακή εποχή τα σχολεία

Κεραμέως: Με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών αλλάζει συνολικά η ύλη - Στη ψηφιακή εποχή τα σχολεία

«Αλλάζει τόσο το περιεχόμενο, όσο και ο τρόπος διδασκαλίας σε συνδυασμό με τη γενίκευση της ψηφιακής διάστασης», ανέφερε σχετικά με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξλη της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, συμπληρώνοντας ότι «οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν σε ένα σχολείο σύγχρονο, διαδραστικό, που θα ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις του 21ου αιώνα». Παράλληλα τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία συζήτηση για κλείσιμο σχολείων ως απόρροια της εξέλιξης της πανδημίας.

Ειδικότερα, η υπουργός ανέφερε, ότι αλλάζει τόσο το περιεχόμενο, όσο και ο τρόπος διδασκαλίας σε συνδυασμό με τη γενίκευση της ψηφιακής διάστασης. Η πιλοτική εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών θα ξεκινήσει αμέσως στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία και θα είναι διετής, ενώ την άλλη εβδομάδα ξεκινά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν σε αυτή. Οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν, σημείωσε η κ. Κεραμέως, σε «ένα σχολείο σύγχρονο, διαδραστικό, που θα ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις του 21ου αιώνα» και πρόσθεσε, ότι «η συμβολή των εκπαιδευτικών και σε αυτή τη μεταρρύθμιση είναι καθοριστική».

Σχετικά με τις αντιδράσεις που εκδηλώνονται για την αξιολόγηση από την εκπαιδευτική κοινότητα, χαρακτήρισε «ψευδείς ειδήσεις» τις αναφορές για τη δημοσιοποίηση της κατηγοριοποίησης και κατάταξης των σχολείων και πρόσθεσε, πως δεν υπάρχει «απολύτως καμία σύνδεση της αξιολόγησης σχολείων με τη χρηματοδότησή τους». Η κ. Κεραμέως τόνισε, πως «ο χαρακτήρας της αξιολόγησης είναι αμιγώς βελτιωτικός, στοχεύει στο να αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση σε σχέση με το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο».

Επίσης, αναφέρθηκε στις διαφορές που έχει το νέο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση με το νομοσχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης. Τέλος, η κ. Κεραμέως επισήμανε, ότι «είναι χρέος της Πολιτείας να επιμορφώνει τους εκπαιδευτικούς, γι' δίνουμε μεγάλη βαρύτητα σε οριζόντιες επιμορφώσεις».

Καμία συζήτηση για κλείσιμο σχολείων

Ερωτηθείς για τα κρούσματα στα σχολεία ανέφερε «Δεν υπάρχει καμία συζήτηση για κλείσιμο σχολείων. Τα υγειονομικά πρωτόκολλα τηρούνται πολύ καλά στα σχολεία μας από εκπαιδευτικούς, μαθητές, τις οικογένειές τους, μέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τους αυξημένους αυτοδιαγνωστικούς και εργαστηριακούς ελέγχους -σε περίπτωση κρούσματος οι στενές επαφές κάνουν 7 δωρεάν τεστ την εβδομάδα- μας επιτρέπει να εντοπίζουμε εγκαίρως κυρίως ασυμπτωματικούς φορείς και συνεπώς να περιορίζουμε σημαντικά τη διασπορά.» 

«Αυτή την ώρα βρίσκονταν σε αναστολή λειτουργίας μόλις οχτώ τμήματα σε όλη τη χώρα σε πάνω από 80.000 τμήματα συνολικά», ανέφερε χαρακτηριστικά

Ενώ σχετικά με τους ελέγχους στα σχολεία ανέφερε, «Εάν είχαμε μαζική διασπορά στα σχολεία, τότε θα είχαμε χιλιάδες τμήματα κλειστά. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι όταν τα σχολεία άνοιξαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, περίπου 29% των ημερήσιων κρουσμάτων αφορούσε σε παιδιά έως 18 ετών. Τώρα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 22%. Έχουμε επιλέξει συνειδητά, παρά το σημαντικό οικονομικό κόστος, να επενδύσουμε στους αυξημένους διαγνωστικούς ελέγχους στην εκπαιδευτική κοινότητα, προκειμένου να διασφαλίσουμε την ατομική και δημόσια υγεία αλλά και τη δια ζώσης λειτουργία των σχολείων μας.»

166 Νέα Προγράμματα Σπουδών

Ερωτηθείς για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών ανέφερε, «Για πρώτη φορά μετά από είκοσι χρόνια αλλάζει συνολικά το τι διδάσκεται στα σχολεία από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο, το πως διδάσκεται, ενώ γενικεύεται και η ψηφιακή διάσταση σε ό,τι αφορά τα προγράμματα σπουδών. Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν από περίπου ένα χρόνο και, παρά την πανδημία, σήμερα έχουμε 166 νέα προγράμματα σπουδών. Τα 123 εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιήθηκαν μετά τη σημαντική προσπάθεια που είχε γίνει την τριετία 2011-2014.»

«Τα προγράμματα σπουδών περιλαμβάνουν το περιεχόμενο του μαθήματος, κατευθύνουν τον σχεδιασμό του μαθήματος με ενδεικτικές δραστηριότητες και προτάσεις αξιολόγησης, ενώ προσδιορίζουν τους στόχους τους μαθήματος και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Η πιλοτική εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών θα ξεκινήσει αμέσως στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία και θα είναι διετής, ενώ την άλλη εβδομάδα ξεκινά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν σε αυτή», τόνισε.

Καθοριστική η συμβολή των εκπαιδευτικών

«Η συμβολή των εκπαιδευτικών και σε αυτή τη μεταρρύθμιση είναι καθοριστική» ανέφερε η υπουργός, ενώ συμπλήρωσε «ιδιαίτερα σημαντική είναι και η ανατροφοδότηση που αναμένουμε από εκείνους. Για όλους αυτούς τους λόγους προβλέψαμε η πιλοτική εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών να είναι διετής και βεβαίως δεν θα αφορά ακόμη τους μαθητές της Β' και Γ' Λυκείου, που ετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά η ένταξη των μεγαλύτερων τάξεων θα γίνει σταδιακά, μετά την διετία.»

Αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας, το περιοχόμενό της  και την ψηφιακή διάσταση

Με παραδείγματα επέλεξα να αποτυπώσει τις αλλαγες η υπουργός, αναφέροντας χαρακτηριστικά:

«Θα σας δώσω συνολικά τρία παραδείγματα, ένα για κάθε άξονα που αλλάζει.

Το πρώτο που αλλάζει είναι το πώς διδάσκουμε. Πλέον περνάμε σε μία πιο κριτική, πιο βιωματική προσέγγιση. Για παράδειγμα στο μάθημα της Ιστορίας, αντί οι μαθητές να αποστηθίζουν ιστορικά γεγονότα, θα καλούνται να γράψουν μία επιστολή, μπαίνοντας οι ίδιοι στη θέση ενός ιστορικού προσώπου. Αντί να αποστηθίζουν τι έκανε ο Ελευθέριος Βενιζέλος, θα καλούνται να γράψουν μια επιστολή σαν να είναι ο Ελευθέριος Βενιζέλος, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της συγκεκριμένης εποχής.

Το δεύτερο που αλλάζει είναι το τι διδάσκουμε. Πέραν του ότι εκσυγχρονίζεται η ύλη που προβλέπουν τα προγράμματα σπουδών, γενικεύεται και η διαθεματικότητα και η διεπιστημονικότητα. Για παράδειγμα στη Φιλοσοφία, εντάσσονται θεματικές εφαρμοσμένης ηθικής, η βιοηθική και η ηθική στην τεχνητή νοημοσύνη.

Το τρίτο που αλλάζει είναι η γενίκευση της ψηφιακής διάστασης. Για παράδειγμα στη Γεωγραφία, οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν σε εικονικές περιηγήσεις σε διάφορα μέρη ανά τον κόσμο και θα μπορούν να εξασκούνται στη χαρτογραφία κάνοντας χρήση ψηφιακών μέσων. Απαραίτητος για την υλοποίηση αυτής της διάστασης είναι ο κατάλληλος εξοπλισμός, εξ ου και ένα σημαντικό κονδύλι του Ταμείου Ανάκαμψης αφορά στην αγορά διαδραστικών πινάκων που θα μπουν στα σχολεία μας.»

Στόχος ένα σχολείο σύγχρονο και διαδραστικό

«Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα σχολείο σύγχρονο, διαδραστικό, που θα ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Βρισκόμαστε στο μέσο της θητείας και στον τομέα της Παιδείας έχουμε ήδη υλοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος του κυβερνητικού προγράμματος που είχε εξαγγείλει η Νέα Δημοκρατία και ο πρόεδρος Κυριάκος Μητσοτάκης. Τα νέα προγράμματα σπουδών έχουν πολλαπλά οφέλη, για τους μαθητές, για τους εκπαιδευτικούς, για το σχολικό περιβάλλον.», ανέφερε η Ν. Κεραμέως.

Ως προς τα οφέλη που θα αποκομίσουν οι ίδιοι οι μαθητές ανέφερε, «Με τα νέα προγράμματα, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με σύγχρονη γνώση στη βάση επιστημονικών και κοινωνικών εξελίξεων, μαθαίνουν μέσω νέων, βιωματικών και συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας, ενώ εκπαιδεύονται στο πώς να σκέφτονται δημιουργικά και κριτικά και να εστιάζουν στην ουσία της γνώσης αντί να αποστηθίζουν άκριτα την ύλη.»

Παράλληλα σχετικά με τους καθηγητές, υπογράμμισε ότι «Την ίδια στιγμή οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται ώστε να γίνουν σχεδιαστές και συντονιστές ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης, ενθαρρύνονται να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν, ενώ παράλληλα αποκτούν πρόσβαση σε πλούσιο υποστηρικτικό υλικό, εκπαιδευτικά εργαλεία και κοινότητες μάθησης. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα το σχολικό περιβάλλον να εξελίσσεται σε ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης, να εμπνέει, να ευαισθητοποιεί και να ενεργοποιεί τη σχολική κοινότητα, και ταυτόχρονα να γίνεται ελκυστικό, να κεντρίζει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών.»

Αμιγώς βελτιωτικός ο χαρακτήρας της αξιολόγησης

Ερωτηθείς για την αξιολόγηση είπε «Ο χαρακτήρας της είναι αμιγώς βελτιωτικός, στοχεύει στο να αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση σε σχέση με το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο, να εντοπιστούν τα σημεία που έχουν περιθώρια βελτίωσης και να επιτευχθεί η βελτίωση αυτή, αναβαθμίζοντας συνολικά την εκπαίδευση στη χώρα μας. Η αξιολόγηση λοιπόν που έχει ξεκινήσει κινείται σε συγκεκριμένους άξονες, όπως οι καινοτόμες διδακτικές μέθοδοι και η εξωστρέφεια.»

«Εντυπωσιάζει πάντα η μανία καλλιέργειας κραυγαλέων "fake news" από κάποιους για να τρομοκρατήσουν εκπαιδευτικούς. Και εξηγούμαι: δεν υπάρχει πουθενά πρόβλεψη για δημοσιοποίηση κατηγοριοποίησης και κατάταξης σχολείων, όπως δολίως αναφέρουν κάποιοι, επίσης δεν υπάρχει απολύτως καμία σύνδεση της αξιολόγησης σχολείων με τη χρηματοδότησή τους - αυτή είναι τελείως ανεξάρτητη και γίνεται απευθείας από τους Δήμους», συμπλήρωσε.

«Ας είμαστε ξεκάθαροι: επιλέξαμε να αποδώσουμε εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στους εκπαιδευτικούς στη διαδικασία της αξιολόγησης. Το σύστημα ζητάει από τους ίδιους να αποτυπώσουν την υφιστάμενη κατάσταση και να διαγνώσουν περιθώρια βελτίωσης. Και οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι σχεδόν το σύνολο των σχολείων της χώρας μας -περισσότερα από 13.000- έχουν ήδη συμπληρώσει την πρώτη φάση αξιολόγησης. Θεωρώ δε αδιανόητη την πρακτική συνδικαλιστικών ηγεσιών που μοίρασαν στα σχολεία «φασόν» κείμενα αξιολόγησης.»

Επιπλέον ανέφερε ότι «Είναι καίριας σημασίας το γεγονός ότι η πλειονότητα των σχολείων συμμετείχε κανονικά στη διαδικασία και η αξιολόγηση εφαρμόζεται επιτέλους για πρώτη φορά οριζοντίως στη χώρα μας. 'Αλλωστε η ίδια η κοινωνία όχι απλά ζητά, αλλά απαιτεί, αξιολόγηση, και η απαίτηση αυτή γίνεται πράξη.»

Αναφορικά με τις διοφοροποιήσεις του νομοσχεδίου από αυτό του Γαβρόγλου ανέφερε, «ασφαλώς και προηγήθηκε συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς φορείς αλλά και με εκπαιδευτικούς στα σχολεία, σε επισκέψεις που κάνουμε συστηματικά πάνω από 2 χρόνια τώρα. 'Αλλωστε αρκετές από τις αλλαγές που εν τέλει εισήχθησαν στην αξιολόγηση προήλθαν από θέματα που έθιξαν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. Για παράδειγμα, σχετικά με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, κάποιοι εκπαιδευτικοί είχαν εκδηλώσει προβληματισμό για το ενδεχόμενο η αξιολόγησή τους να γίνεται μόνο από τον Διευθυντή με τον οποίο μπορεί να μην διατηρούν καλές σχέσεις. Εισακούοντας αυτόν τον προβληματισμό, προβλέψαμε στις τελικές διατάξεις η αξιολόγηση να γίνεται από 3 πρόσωπα: τον Διευθυντή Σχολείου, τον Σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου και τον Σύμβουλο της συγκεκριμένης ειδικότητας.

Σχετικά με διαφορές με το νομοσχέδιο ΣΥΡΙΖΑ το οποίο δεν εφαρμόστηκε ποτέ, θα αναφέρω κάποιες ενδεικτικά:

  • Εκείνο δεν είχε καθόλου αξιολόγηση εκπαιδευτικών, είχε μόνο αξιολόγηση σχολικής μονάδας, και τούτο γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ είχε πάρει ξεκάθαρη θέση κατά της αξιολόγησης εκπαιδευτικών.
  • Η δε αξιολόγηση σχολικής μονάδας προβλεπόταν μόνο εσωτερική (δηλ. μόνο από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς).

Εμείς προβλέψαμε υποστηρικτικό ρόλο στη διαδικασία αξιολόγησης σχολικής μονάδας και στους συμβούλους εκπαίδευσης και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και στην Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.»

Η ενίσχυση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μας  αποτελεί ξεκάθαρη προτεραιότητά μας

Ερωτηθείς για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ανέφερε ότι «στο παρελθόν η Πολιτεία δεν έκανε κατά τη γνώμη μου όσα έπρεπε για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Είναι χρέος της Πολιτείας να επιμορφώνει τους εκπαιδευτικούς, γι' αυτό και από την ανάληψη των καθηκόντων μας δίνουμε μεγάλη βαρύτητα σε οριζόντιες επιμορφώσεις. Για οποιαδήποτε καινοτομία εισάγεται στα σχολεία, όπως για παράδειγμα τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, παρέχουμε επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς μας προκειμένου να τους δώσουμε τα εργαλεία και τα εφόδια που απαιτούνται για να εξελίσσονται διαρκώς και να βελτιώνεται το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο. Η ενίσχυση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μας - και σε καινοτομίες αλλά και σε άλλους τομείς, όπως στους βασικούς εγγραμματισμούς - αποτελεί ξεκάθαρη προτεραιότητά μας.»

Διαβάστε ακόμη:

Τα πανεπιστήμια θα ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα των πανελλαδικών