Οδ. Κωνσταντινόπουλος για ΕΡΤ: Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους

Οδ. Κωνσταντινόπουλος για ΕΡΤ: Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους

Την αποτυχία του «μοντέλου ΕΡΤ» ανάγκασε να παραδεχτεί τον αρμόδιο υπουργό Επικρατείας, Νίκο Παππά, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος. Την ίδια ώρα, που η κυβέρνηση επιθυμεί να κλείσει κανάλια εξαιτίας –όπως λέει- της μικρής διαφημιστικής πίτας, ο κ. Παππάς παραδέχεται ότι η ΕΡΤ ουσιαστικά δεν έχει έσοδα, πέραν φυσικά του ανταποδοτικού τέλους και μιας ενδεχόμενης κρατικής επιχορήγησης.

Για του λόγου του αληθές, σύμφωνα με την σχετική απάντηση του υπουργού Επικρατείας:  το μερίδιο τηλεθέασης της ΕΡΤ1 και ΕΡΤ2 είναι πολύ μικρό (μόλις 3,6% και 1% αντίστοιχα), τα διαφημιστικά έσοδα της ΕΡΤ Α.Ε. για το 2015 αμελητέα (μόλις 3.282.438,27 ευρώ επί συνόλου 329.061.000 ευρώ για όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς), καθώς και ότι για το επτάμηνο Ιουνίου-Δεκεμβρίου 2015 κατεβλήθησαν υπερωρίες ύψους 320.000 ευρώ στους 2.269 υπαλλήλους και 32 μουσικούς της ΕΡΤ.

Όπως αναφέρει, χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντινόπουλος τα στοιχεία «μιλούν από μόνα τους» και φυσικά καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση για μια ακόμη φορά εμφανίζεται κατώτερη των περιστάσεων.

Η πλήρης απάντησης του υπουργού Επικρατείας κ. Νίκου Παππά, είναι διαθέσιμη σε αυτό το σύνδεσμο.

Το κείμενο της ερώτησης του κ. Κωνσταντινόπουλου έχει ως εξής:

Κύριε Υπουργέ,

Πριν γίνει Κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εξαγγείλει το άνοιγμα της ΕΡΤ, ως «λαϊκή απαίτηση».
Σε όλη την Ευρώπη, η διαφημιστική δαπάνη μοιράζεται με βάση τις μετρήσεις τηλεθέασης που γίνονται ιδιαίτερα στο πλέον ενεργό κοινό, των 15-44 ετών. Σε αυτό το κοινό, το μερίδιο της ΕΡΤ στην τηλεθέαση είναι από μικρό έως αμελητέο: 3,6% για την ΕΡΤ1 και 1% για την ΕΡΤ2. Για τους υπόλοιπους τηλεοπτικούς σταθμούς, τα ποσοστά είναι: 16,2% για τον ΑΝΤ1, 16% για τον Alpha, 14,6% για το MEGA, 11% για το STAR, 6,9% για τον ΣΚΑΪ, 3,4% για το «Ε» (πηγή: Nielsen audience measurement, όπως κατατίθεται συνημμένα). Παράλληλα, το μερίδιο της διαφημιστικής δαπάνης που κατευθύνεται προς τη δημόσια τηλεόραση είναι προφανώς αμελητέο – δεν εμφανίζεται καν στη σχετική σελίδα.

Η συνολική διαφημιστική δαπάνη στην Ελλάδα για την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015 είχε ύψος 650.870.000 ευρώ (329.061.000 ευρώ για την τηλεόραση) και η εκτίμηση για το 2016 ανέρχεται στα 651.200.000 ευρώ (βλ.συνημμένο πίνακα). Δυστυχώς με βάση τον προϋπολογισμό της ΕΡΤ Α.Ε. που υπογράψατε στις 15 Ιανουαρίου από κοινού με τον Αν.Υπουργό Οικονομικών κ.Γ.Χουλιαράκη, φαίνεται πως ελάχιστα από αυτά προσδοκά η ΕΡΤ να εισρεύσουν στα δικά της ταμεία: επί συνόλου 183,65 εκ.ευρώ, τα 177 εκ.ευρώ θα προέλθουν από τους φόρους των πολιτών, ήτοι το υποχρεωτικό ανταποδοτικό τέλος υπέρ ΕΡΤ που εισπράττεται μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ.

Δυστυχώς οι πολίτες, παρά τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης, δεν ικανοποιήθηκαν από αυτό που παρουσίασε η κυβέρνηση ως ανεξάρτητη δημόσια τηλεόραση. Τα αποτελέσματα είναι πενιχρά και το ποσοστό είναι χαμηλό γιατί χρησιμοποιείται ως βραχίονας της κυβέρνησης. Ωστόσο, το τελικό «προϊόν» είναι πανάκριβο: για υπερωρίες και μόνο κατεβλήθησαν – μόνο για ένα εξάμηνο! – 2,7 εκ.ευρώ το 2015.

Είναι προφανές πως για το 2015, η ΕΡΤ – παρά τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν με τις σχετικές κυβερνητικές τυμπανοκρουσίες – δεν ανταποκρίθηκε στις ανάγκες του ελληνικού τηλεοπτικού κοινού, ούτε ως προς την ενημέρωση ούτε ως προς την ψυχαγωγία. Άρα οι πολίτες πληρώνουν ένα φόρο χωρίς την παραμικρή ανταποδοτικότητα για κάτι που στην πλειοψηφία τους δεν παρακολουθούν.

Ως εκ τούτου, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σε ποιο ύψος ακριβώς ανήλθαν τα έσοδα της ΕΡΤ Α.Ε. από τη διαφήμιση το 2015;
2. Πόσοι εργαζόμενοι απασχολούνται στην ΕΡΤ Α.Ε. με μόνιμη σχέση εργασίας ή με συμβάσεις;
3. Θα γίνει αξιολόγηση των δεδομένων, και κυρίως της Διοίκησης της ΕΡΤ Α.Ε. για αυτά τα πενιχρά τηλεοπτικά αποτελέσματα;
4. Σε ποιες πρωτοβουλίες θα προχωρήσει η κυβέρνηση για να αντιστρέψει αυτή την αρνητική εικόνα;

Aπάντηση Λ. Ταγματάρχη

«Η ΕΡΤ ΑΕ διαφοροποιείται εκ μόνου του σκοπού και της αποστολής της από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, κατά το ότι δεν εξαρτά τη λειτουργία και ανεξαρτησία της από το μερίδιο που λαμβάνει από τη διαφημιστική αγορά, από το οποίο αντίθετα εξαρτώνται απόλυτα οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ Λάμπης Ταγματάρχης σε έγγραφό του που διαβιβάστηκε στη Βουλή για τα διαφημιστικά έσοδα και τα στοιχεία τηλεθέασης της ΕΡΤ.

Το έγγραφο διαβιβάστηκε μετά από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος αναφορικά με τον προϋπολογισμό της ΕΡΤ. Ο κ. Ταγματάρχης διαβιβάζει τα στοιχεία επισημαίνοντας, εκ προοιμίου, ότι διαχρονικά ο εκάστοτε δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας και σήμερα η ΕΡΤ ΑΕ «δεν επιδιώκει την απόκτηση κέρδους, συμβάλλει στην ενημέρωση, μόρφωση και ψυχαγωγία του ελληνικού λαού και στην προσπάθεια εθνικής και παραγωγικής ανασυγκρότησης», σκοποί που περιγράφονται άλλωστε και στον ιδρυτικό νόμο της ΕΡΤ ΑΕ. Το ιδρυτικό νόμο της ΕΡΤ επικαλείται ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ και για την πρόνοια που έχει περιληφθεί σε αυτόν προκειμένου τα ραδιοτηλεοπτικά προγράμματα της ΕΡΤ να απευθύνονται σε όλες τις κατηγορίες του κοινωνικού συνόλου, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων, ανεξάρτητα από τη θεαματικότητα και ακροαματικότητα των σχετικών εκπομπών.

Ο κ. Ταγματάρχης επισημαίνει ακόμη ότι ο νομοθέτης, επιδιώκοντας να καλύψει τις ανάγκες θεατών και ακροατών σε πρόγραμμα υψηλής ποιοτικής στάθμης, κατέστησε το φορέα οικονομικά αυτόνομο από τη διαφημιστική αγορά και γι' αυτό προέβλεψε η ΕΡΤ να καλύπτει τα έξοδά της από το ανταποδοτικό τέλος.

Στο σχετικό έγγραφο επισημαίνεται ότι από τα επίσημα συνημμένα στοιχεία μετρήσεων τηλεθέασης στο κοινό ηλικιακής κατηγορίας 15-44 (σ.σ. που αναφέρεται στην ερώτηση) προκύπτει προτίμηση σε αθλητικές διοργανώσεις (στην ΕΡΤ καταγράφει υψηλότερα ποσοστά στους αγώνες του Champions League και στον ΑΝΤ1 στο Eurobasket, τα δικαιώματα του οποίου είχε η ΕΡΤ κατά την περίοδο 2013-2015 και απώλεσε επειδή είχε καταργηθεί την 11η Ιουνίου 2013». Δείχνουν επίσης οι μετρήσεις αυτές και προτίμηση σε ψυχαγωγικές εκπομπές reality και σχολιασμού προσώπων και καταστάσεων της show-biz, καθώς και σε σαπουνόπερες, το ύφος και το περιεχόμενο των οποίων δεν αρμόζουν στη Δημόσια Τηλεόραση. Ο κ. Ταγματάρχης ενημερώνει επίσης ότι τα έσοδα της ΕΡΤ ΑΕ από τη διαφήμιση το 2015 ανήλθαν στο ποσό των 3.282.438,27 ευρώ.

Στην ερώτηση που είχε καταθέσει τον Ιανουάριο του 2016, ο κ. Κωνσταντινόπουλος ανέφερε πως η ΕΡΤ δεν έχει ανταποκριθεί στις ανάγκες του ελληνικού τηλεοπτικού κοινού, ούτε ως προς την ενημέρωση ούτε ως προς την ψυχαγωγία, ότι το τελικό προϊόν είναι πανάκριβο και το μερίδιο της διαφημιστικής δαπάνης που κατευθύνεται στην ΕΡΤ αμελητέο.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ