Η επιτυχία του Λεονάρντο ντα Βίντσι έχει σηκώσει κύμα απομιμήσεων στο Βερολίνο για τα έργα του

Η επιτυχία του Λεονάρντο ντα Βίντσι έχει σηκώσει κύμα απομιμήσεων στο Βερολίνο για τα έργα του

© Eugen Posin

Καμία εντύπωση δε μας προκαλεί η είδηση ότι από τη μέρα που το Salvator Mundi του Λεονάρντο ντα Βίντσι πωλήθηκε στον Christie''s στη Νέα Υόρκη για 450 εκατομμύρια δολάρια, τα αδέρφια Semjon, Eugen και Michael Posin από τη Ρωσία που έχουν ένα εργαστήριο στο Βερολίνο, όπου αντιγράφουν πίνακες Μεγάλων Δασκάλων της ζωγραφικής, έχουν λάβει περισσότερα αιτήματα από ποτέ για έργα του καλλιτέχνη.

Τα αδέρφια, τα οποία σπούδασαν στην Αγία Πετρούπολη, κάνουν ρεαλιστικές απομιμήσεις έργων του Καραβάτζιο, του Ραφαήλ και του Μιχαήλ Αγγέλου για συλλέκτες, τους οποίους ο Eugen Posin περιέγραψε στην Art Newspaper ως «επιχειρηματίες, ακαδημαϊκούς, δικηγόρους, γιατρούς, παγκοσμίου φήμης συνθέτες, ιστορικούς τέχνης, ακόμα και παπάδες». Αλλά ο Λεονάρντο είναι διαχρονικά ο αγαπημένος τους -τόσο που  σχεδιάζουν μία έκθεση στο Βερολίνο του χρόνου που συμπληρώνονται 500 χρόνια από το θάνατό του, με τις απομιμήσεις τους από έργα του μεγάλου δημιουργού της Αναγέννησης, συμπεριλαμβανομένης της δικής τους εκδοχής του Salvator Mundi.

«Μία αυθεντική απομίμηση του Salvator Mundi, με κορνίζα, σε ξύλινο πάνελ, με κρακελαρίσματα (σ.σ. το ξεφλούδισμα της μπογιάς που επιφέρει η πάροδος του χρόνου) και πατίνα, θα κόστιζε γύρω στις 10.000 ευρώ», λέει ο Eugen Posin. «Περισσότερο περίπλοκα έργα», όπως η Γέννηση της Αφροδίτης (περ. 1484) του Μποτιτσέλι ή νεκρές φύσεις από ολλανδούς καλλιτέχνες του 17ου αιώνα μπορεί να κοστίσουν μέχρι και 20.000 ευρώ. Σίγουρα δεν είναι λίγα λεφτά, αλλά δε συγκρίνονται με τα εκατομμύρια που είναι η αντικειμενική τιμή αγοράς των αυθεντικών. Τέτοιες περιπτώσεις, πάντως, εγείρουν ακόμη πιο έντονα τα ερωτήματα για το πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την αυθεντικότητα ενός πίνακα.