Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος προβάλλονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας/Μουσείο Κατσίγρα

Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος προβάλλονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας/Μουσείο Κατσίγρα

Στο πλαίσιο του προγράμματος της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας/Μουσείου Κατσίγρα «Το Σινεμά των Εικαστικών: Αγωνία και Έκσταση», θα προβληθεί την Πέμπτη 11 Γενάρη, στις 20:00 (σε πρώτη παρουσίαση στη Λάρισα), στο Αμφιθέατρο της Δημοτικής Πινακοθήκης/Μουσείο Κατσίγρα, η αριστουργηματική ταινία Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος.

Η ταινία Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος είναι ντοκιμαντέρ παραγωγής 2016 σε σκηνοθεσία Χοσέ Λουίς Λοπέζ – Λινάρες. Η ταινία αφορά τον πίνακα του ζωγράφου Ιερώνυμου Μπος Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων.

Ο Ιερώνυμος Μπος (Hieronymus van Aken, περ. 1450 - 9 Αυγούστου 1516) ήταν σημαντικός Ολλανδός ζωγράφος που έζησε την περίοδο της Αναγέννησης. Στην εποχή του θεωρήθηκε ένας «επινοητής τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών», ενώ περίπου στα 1600 ο ιστορικός τέχνης Κάρελ φαν Μάντερ χαρακτήρισε τους πίνακες του Μπος ως «θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις, συχνά ανατριχιαστικές». Στον 20ό αιώνα, αρκετοί μελετητές του έργου του Μπος απέδωσαν ένα βαθύτερο νόημα στη ζωγραφική του και προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τις καταβολές της. Έχει χαρακτηριστεί ως ένας υπερρεαλιστής του 15ου αιώνα, ενώ για άλλους, το έργο του αντανακλά απόκρυφες πρακτικές του μεσαιωνικού κόσμου όπως η αλχημεία ή η μαγεία.

Οι περισσότεροι από τους πίνακες που φιλοξενούνται σήμερα σε μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές αποτελούν αντίγραφα ή μιμήσεις των πρωτότυπων συνθέσεων του Μπος και μόνο 30 πίνακες και μερικά σχέδια μπορούν με βεβαιότητα να αποδοθούν σε αυτόν. Επιπλέον ελάχιστα από τα έργα αυτά φέρουν χρονολογία ενώ αρκετά έχουν υποστεί σημαντικές φθορές.

«Μυστήριο μέσα σε ένα μυστήριο», ο πίνακας Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων είναι ο πιο διάσημος του Ιερώνυμου Μπος. Ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε αρκετά τρίπτυχα, τρεις δηλαδή συναρμοσμένους πίνακες, λίγο ή πολύ πάνω στο ίδιο θέμα, αλλά το έργο αυτό είναι ένα από τα δημοφιλέστερα και ίσως σημαντικότερα έργα του. Θεωρείται γενικά ως το σχόλιο του Μπος πάνω στο θέμα του θανάσιμου αμαρτήματος της λαγνείας. Στο αριστερό φύλλο του τρίπτυχου απεικονίζεται ο Αδάμ και η Εύα στον κήπο της Εδέμ, στο μεσαίο φύλλο κυριαρχεί το θέμα των σαρκικών απολαύσεων ενώ στο δεξιό φύλλο δεσπόζει η απεικόνιση της Κόλασης.

Η έννοια της αμαρτίας αλλά και το ευρύτερο μεσαιωνικό θέμα της Δευτέρας Παρουσίας (ή διαφορετικά της Τελικής Κρίσης) αποτέλεσαν κεντρικούς άξονες στη θεματολογία του Μπος, που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου θρησκευτικού περιεχομένου.

Το 2016 ο κόσμος γιόρτασε τα 500 χρόνια από τη γέννηση του ζωγράφου. Μέσα από μοναδικές εικόνες που δίνει η αποκλειστική πρόσβαση στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης -σαν κάποιος να γίνεται μάρτυρας της ακτινογράφησης της ζωγραφιάς και της αποκατάστασής της-, το έργο διερευνά και αναζητά την αποκάλυψη όλων εκείνων των αναπάντητων ερωτημάτων γύρω από τον ίδιο το ζωγράφο, τη ζωγραφική και εξηγεί την έμπνευση που μετέδωσε σε συγγραφείς, ζωγράφους και μουσικούς από όλο τον κόσμο.

Το Πρόγραμμα Το Σινεμά των Εικαστικών: Αγωνία και Έκσταση περιλαμβάνει επιλεγμένες ταινίες που έλκουν τη θεματολογία τους από τις εικαστικές τέχνες και αφορούν την αγωνιώδη αναζήτηση της έμπνευσης για την «Τέλεια Τέχνη», κάτι που αποτυπώνεται, είτε μέσα από βιογραφίες γνωστών καλλιτεχνών, είτε μέσα από πρωτότυπες ιστορίες ανάλογης θεματολογίας.

 

 

 

 

Την επιμέλεια του προγράμματος (επιλογή ταινιών) έχει ο Νίκος Αρτινός.

 

Σκηνοθεσία: Χοσέ Λουίς Λοπέζ – Λινάρες

Με τους Σαλμάν Ρούσντι, Ορχάν Παμούκ, Μισέλ Ονφρέ, Λουντοβίκο Εϊνάουντι, Ουίλιαμ Κρίστι, Κέες Νόοτεμποομ

Διάρκεια: 90 ''

Περισσότερες πληροφορίες: www.katsigrasmuseum.gr