James Webb: Μαγική φωτογραφία από το «Σμήνος της Πανδώρας»
NASA

James Webb: Μαγική φωτογραφία από το «Σμήνος της Πανδώρας»

Οι αστρονόμοι αποκάλυψαν την πιο πρόσφατη εικόνα από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA, με λεπτομέρειες που δεν έχουν ξαναδεί σε μια περιοχή του διαστήματος γνωστή ως «Σμήνος της Πανδώρας».

Η εικόνα του Webb εμφανίζει τρία τεράστια σμήνη γαλαξιών, που ενώνονται για να σχηματίσουν ένα μεγασμήνος. Η συνδυασμένη μάζα των σμηνών γαλαξιών δημιουργεί έναν ισχυρό βαρυτικό φακό, ένα φυσικό φαινόμενο μεγέθυνσης της βαρύτητας, επιτρέποντας σε πολύ πιο μακρινούς γαλαξίες στο πρώιμο σύμπαν να παρατηρούνται χρησιμοποιώντας το σμήνος σαν μεγεθυντικό φακό.

Πρόκειται για ένα φαινόμενο που ονομάζεται βαρυτική εστίαση και προσφέρει μια ματιά σε υπερβολικά μακρινούς, παλαιούς και αχνούς γαλαξίες. Είναι σημαντικό γιατί οι επιστήμονες μπορούν έτσι να μάθουν στοιχεία από το πρώιμο σύμπαν που δεν θα μπορούσαν να βρουν με άλλο τρόπο.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb έχει ήδη καταγράψει πολλές εικόνες από τα πιο μακρινά βάθη του σύμπαντος από τότε που ξεκίνησε τις παρατηρήσεις του τον Ιούλιο.

Οι προηγούμενες εικόνες που είχαμε από το Σμήνος της Πανδώρας προήλθαν από το τηλεσκόπιο Hubble.

Τώρα, με τη βοήθεια του James Webb αποκαλύπτονται λεπτομέρειες σε υπέρυρθρο φως που δεν είχε ξαναδεί το ανθρώπινο μάτι.

Αστρονόμοι του προγράμματος UCOVER χρησιμοποίησαν για 30 ώρες τη μοναδική κάμερα υπέρυθρου φωτός που διαθέτει το Webb προκειμένου να καταγράψουν τις παραπάνω εικόνες.

«Ο αρχαίος μύθος της Πανδώρας αφορά την ανθρώπινη περιέργεια και ανακαλύψεις που οριοθετούν το παρελθόν από το μέλλον, κάτι που νομίζω ότι είναι μια κατάλληλη σύνδεση με τα νέα βασίλεια του σύμπαντος που ανοίγει ο Webb, συμπεριλαμβανομένης αυτής της εικόνας του Σμήνους της Πανδώρας», είπε η αστρονόμος Rachel Bezanson από το Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ στην Πενσυλβάνια, συν-κύρια ερευνήτρια στο πρόγραμμα «Ultradeep NIRSpec and NIRCam Observations before the Epoch of Reionization» (UNCOVER) για τη μελέτη της περιοχής.