Τα άλλα «Τέμπη» πώς αλλάζουν;

Στην Ελλάδα, η δεύτερη –μετά τη Δημοκρατία– πιο κακοποιημένη έννοια από την εγχώρια Αριστερά, η οποία δίνει αυτή την περίοδο μάχη χαρακωμάτων στα σχολεία και στις εκπαιδευτικές δομές, είναι η αξιολόγηση. Ενώ και το δυστύχημα στα Τέμπη ήρθε να υπομνήσει με τρόπο δραματικό πόσο ολέθρια για το κοινωνικό σύνολο μπορεί να αποβεί, η έλλειψη της αξιολόγησης –υπό την ευρεία έννοια της– και να την υποδείξει ως το θεμέλιο λίθο της αξιοκρατίας, στο χώρο της εκπαίδευσης γίνεται ένα συστηματικό σαμποτάζ.

Οι δυνάμεις της αριστεράς όλων των αποχρώσεων χαρακτηρίζουν την αξιολόγηση τιμωρία του προσώπου - εργαζόμενου και επιβάλλοντας την απουσία της, καταδικάζουν την κοινωνία σε μαζική αντικοινωνικότητα. 

Υπάρχει ένα site στο οποίο εκφράζεται η… προοδευτική και αγωνιστική κοινότητα των εκπαιδευτικών και όπου εκεί βρίσκεις συμπυκνωμένη υπό τη μορφή ανακοινώσεων, καταγγελιών και άρθρων, την αντίληψη μιας μεγάλης μερίδας εκπαιδευτικών οι οποίοι προγυμνάζουν – χρησιμοποιώ  επί τούτου την παλιά αυτή δασκαλίστικη έκφραση – παιδιά και εφήβους για μια ζωή σε… άλλο πλανήτη.  

Μια ανακοίνωση  από ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης θεωρεί ότι οι νεοδιόριστοι που θα ενταθούν στην αξιολόγηση δεν ξέρουν ότι θα υφίστανται το…μαρτύριο αυτό, σε όλο τον εργασιακό τους βίο. 

Αυτολεξεί μέρος της ανακοίνωσης εκπαιδευτικών, που εύχομαι να μην μπαίνουν σε τάξη σχολείου και να διδάσκουν παιδιά, παρά μόνο να ασκούν το συνδικαλιστικό τους λειτούργημα.   

«Για να μην προχωρήσει η απαξιωτική διαδικασία να καθίσουν στο σκαμνί τους νεοδιόριστους, να τους βαθμολογήσουν για να τους υποτάξουν…Εξαπατούν τους συναδέλφους ότι θα μονιμοποιηθούν, αν υποταχθούν και ξεκινήσει η αξιολόγηση.

Αποκρύπτουν ότι για να γίνει η μονιμοποίηση, με βάση το δικό τους νόμο, πρέπει να ακολουθήσουν και οι επόμενες φάσεις της αξιολόγησης από το σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης και από τον διευθυντή... Άρα, η διαδικασία δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί! Αντίθετα, αν υποκύψουν και μπουν στην αξιολόγηση, θα υφίστανται το μαρτύριο σε όλη τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου!».

Εκπαιδευτικός με 14 χρόνια υπηρεσίας ως αναπληρωτής, υπογράφει ως «Νεοδόκιμος 2021» μια ανοιχτή επιστολή στον σύμβουλο - αξιολογητή,  για να δηλώσει επί της ουσίας αρνητής της αξιολόγησης.

Υποδεικνύοντας τι έπρεπε να αξιολογεί ο αξιολογητής, ο «Νεοδόκιμος 2021» τον επιπλήττει διότι «οι προϊστάμενοι που σας διόρισαν, το αφήνουν χωρίς ρεύμα, χωρίς υποδομές, να γκρεμίζεται γιατί η συντήρηση κοστίζει! Αυτό το σχολείο που αφήνουν την Ειδική Αγωγή με κενά μέχρι σήμερα, που χορηγούν webex δια πάσα νόσο, που φυλακίζουν μαθητές επειδή κάνουν καταλήψεις και εξεγείρονται για όσα ζούνε».  

Σε ένα άλλο σχολείο κάπου στην Κρήτη καταγγέλλεται από συνδικαλιστές, σύμβουλος η οποία τόλμησε κάτι ανίερο. Να αξιολογήσει νεοδιόριστη στο σχολείο σε μέρα απεργίας.  Η ανάγνωση του αποσπάσματος της συνδικαλιστικής ανακοίνωσης γίνεται με δική σας ευθύνη.  

«Η συγκεκριμένη σύμβουλος –καταστρατηγώντας στην πράξη κάθε έννοια παιδαγωγικής αρχής και δεοντολογίας– επέλεξε το κρυφό τοπίο του υπολειτουργούντος, λόγω της απεργίας, σχολείου, για να αξιολογήσει τη νεοδιόριστη συνάδελφο, αδιαφορώντας όχι μόνο για τις διαμαρτυρίες των μαθητών, που σαν βουερό ποτάμι ξεχύθηκαν στους δρόμους της διεκδίκησης, αλλά ακόμη και για την ψυχολογία της θλίψης και της απογοήτευσης που γεννά στη νέα γενιά το μαύρο σκηνικό του θανάτου», αναφέρεται χαρακτηριστικά. 

Δυστυχώς όλοι αυτοί δεν είναι μόνοι τους στην προετοιμασία των νέων ανθρώπων για το τέλμα και το αδιέξοδο. Εχουν πολιτικές πλάτες, έκφραση και φωνή. Αυτή που υψώθηκε στο κοινοβούλιο με την ερώτηση 45 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που υπέγραψαν ζητώντας την κατάργηση της «τιμωρητικής αξιολόγησης» και την απαίτηση προς την Κεραμέως «να προβεί σε κάθε ενέργεια για την παραχρήμα μονιμοποίηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και την έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησής τους».

Αυτά τα άλλα «Τέμπη» πώς θα πάψουν να εκτροχιάζουν τις ζωές των επόμενων γενιών ατιμώρητα; Και πως από την άλλη το κράτος θα προστατεύσει τους ευσυνείδητους λειτουργούς του όπως είναι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που επιζητούν και τη δική τους αξιολόγηση;