Ο μαύρος κύκνος της Ερυθράς Θάλασσας

Η εμφάνιση ενός μαύρου κύκνου, αποτελεί ένα σπανιότατο και σχεδόν απίθανο γεγονός. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι το χαρακτήριζαν σαν «rara avis in terris nigroque simillima cycno» που σημαίνει «ένα σπάνιο πουλί στη γη, τόσο σπάνιο, όπως ένας μαύρος κύκνος». Σήμερα η θεωρία του Μαύρου Κύκνου, αναφέρεται σε απρόβλεπτα γεγονότα με ανυπολόγιστο αντίκτυπο.

Ο Νασίμ Νίκολας Τάλεμπ στα βιβλία του «Στην πλάνη του τυχαίου» και «Ο Μαύρος Κύκνος», παρουσιάζει τη δική του θεωρία για τους Μαύρους Κύκνους. Σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία, οι Μαύροι Κύκνοι συναντώνται πλέον πολύ συχνά στο σύγχρονο περιβάλλον, κλιμακώνονται με υψηλή ταχύτητα, επιφέρουν δραματικά αποτελέσματα και το κυριότερο είναι πως δεν προβλέπονται.

Ένας κλασσικός Μαύρος Κύκνος ήταν η τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου της Νέας Υόρκης, στις 11 Σεπτεμβρίου 2001.

Ένας άλλος Μαύρος Κύκνος ήταν η κατάρρευση και πτώχευση της Lehman Brothers κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης το 2008. Η Lehman Brothers είχε αφεθεί «απλά» στην τύχη της, όταν η Τράπεζα της Αγγλίας είχε αποτρέψει την Barclays Bank από το να την εξαγοράσει και να την διασώσει, ενώ είχε προηγηθεί αντίστοιχη διάσωση της Merrill Lynch από την Bank of America.

Τις τελευταίες ημέρες παρατηρούμε την ανάδυση ενός Μαύρου Κύκνου από τα βάθη της Ερυθράς Θάλασσας. Μια από τις πτωχότερες χώρες του πλανήτη με κατά κεφαλή εισόδημα στα $900, που μαστίζεται από έναν αιματηρό εμφύλιο πόλεμο, με εκτεταμένη διαφθορά, με έναν πληθυσμό που υποσιτίζεται, με ένα ανύπαρκτο σύστημα υγείας και εκπαίδευσης, με έλλειψη βασικών υποδομών όπως είναι η ύδρευση και ο ηλεκτρισμός, με αυξημένη παιδική θνησιμότητα, με το προσδόκιμο ζωής των ανδρών να βρίσκεται τα 64 έτη και με το 14% του πληθυσμού να έχει εκτοπισθεί δια της βίας από τον χώρο διαμονής τους, έρχεται να διαταράξει τον βασικό θαλάσσιο εμπορικό δρόμο που περνάει από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Στο ακόλουθο γραφικό του Al Jazzera, με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας παρουσιάζεται η εφιαλτική εικόνα της ζωής στην Υεμένη. Μέσα στο 2021 είχαν πεθάνει 377.000 άνθρωποι από πείνα και ασθένειες, με τα παιδιά να αποτελούν το 70% των θανόντων. 4 εκατ. έχουν εκτοπισθεί. 14,5 εκατ. έχουν ανάγκη τροφής. 20 εκατ. έχουν ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας. Επιπλέον στον χάρτη φαίνονται οι περιοχές της Υεμένης στις οποίες η σίτιση του πληθυσμού είναι ανεπαρκέστατη.

Φανατικοί Σιίτες φύλαρχοι μαζί με αντάρτες Χούτι, θέτουν σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία αφενός της βασικότερης παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που ξεκινάει από την Κίνα και την Ινδία και φτάνει στις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφετέρου του μοναδικού δρόμου μεταφοράς υδρογονανθράκων από τον Περσικό κόλπο προς τα ευρωπαϊκές αγορές και τα διυλιστήρια.

Δαπανούν τους ελάχιστους πόρους που διαθέτουν και σημαντικό μέρος της ανθρωπιστικής βοήθειας που λαμβάνουν από τα Ηνωμένα Έθνη, για να αγοράζουν πυραύλους και άλλα οπλικά συστήματα, με σκοπό να πλήξουν ισραηλινούς στόχους και όχι μόνο. Εξυπηρετώντας με αυτόν τον τρόπο τα γεωπολιτικά συμφέροντα του Ιράν. Δημιουργώντας ωστόσο προβλήματα στην Κίνα, στην Ινδία και στις χώρες της περιοχής που παράγουν πετρέλαιο.

Η χώρα που σύμφωνα με τον ΟΗΕ αντιμετωπίζει εδώ και μια εξαετία τη μεγαλύτερη ανθρωπιστική κρίση στον πλανήτη, μετατρέπεται από του πουθενά, σε Μαύρο Κύκνο του 2023.

Διότι σαν αποτέλεσμα των επιθέσεων στα εμπορικά πλοία και στα δεξαμενόπλοια οι μεγαλύτερες εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών όπως είναι η Evergreen, η MSC Mediterranean Shipping Co, η Maersk, η CMA CGM και η Hapag-Lloyd, αποφάσισαν να μην διαπλέουν τα επικίνδυνα νερά της Ερυθράς Θάλασσας και να επιλέγουν σαν εναλλακτική διαδρομή το Κέρας της Αφρικής και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Τι ακριβώς θέλουν να αποφύγουν οι προαναφερθείσες εταιρείες; Το πέρασμα από τα στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, ή όπως είναι γνωστότερα στην ιστορία Στενά του Άντεν ή Πύλες των Δακρύων και τα Στενά του Μπαμπ Ισκέντερ που είναι γνωστά σαν τα Στενά του Αλέξανδρου και τη διαδρομή που ακολουθείται παράλληλα με τις ακτές της Υεμένης. Διαδρομή ευάλωτη τόσο σε πειρατείες όσο και σε πυραυλικές επιθέσεις, λόγω των μικρών αποστάσεων.

Τι σημαίνει αυτή η αλλαγή διαδρομής της διεθνούς ναυτιλίας; Ότι το 30% της παγκόσμιας διακίνησης κοντέινερ και το 10% της παγκόσμιας αγοράς υδρογονανθράκων, βρίσκονται αντιμέτωπες με υψηλότερο κόστος μεταφοράς και με αυξημένο χρόνο παράδοσης.

Πού οδηγούν αυτές οι νέες μεταβολές; Στην αύξηση του κόστους μεταφοράς και στην εκ νέου διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με αποτέλεσμα την έναρξη ενός νέου κύκλου ανόδου των τιμών, που ουδείς ανέμενε.

Και το οξύμωρο είναι ότι την ίδια στιγμή που ο ΟΗΕ αγκομαχά για να βρει νέους χορηγούς για τα προγράμματα ανθρωπιστικής βοήθειας προς την Υεμένη ύψους $3,9 δισ., η κυβέρνηση της Υεμένης βάλει κατά των εμπορικών στόλων των χωρών, πάνω στις οποίες βασίζει την επιβίωση του πληθυσμού της.

Και μάλιστα ο Μοχάμεντ Αμπντουλσαλάμ που ηγείται των επιθέσεων του Χούτι, δήλωσε ότι η σύσταση της πολυεθνικής δύναμης Task Force που αποτελείται από πολεμικά πλοία των ΗΠΑ, της Γαλλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, του Μπαχρέιν, του Καναδά, της Ιταλίας, της Ολλανδίας, της Νορβηγίας και της Ισπανίας με σκοπό την προστασία της ελεύθερης και ασφαλούς διέλευσης των πλοίων, δεν θα αλλάξει τη στάση των Χούθι στον πόλεμο που διεξάγεται στη Λωρίδα της Γάζας μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.

Δυστυχώς και στην υπόθεση της εμπλοκής της κατεστραμμένης Υεμένης σε εχθροπραξίες απέναντι στο Ισραήλ και στις δυτικές χώρες, επιβεβαιώνεται αυτό που είχε πει ο Ισραηλινή πρωθυπουργός, Γκόλντα Μέιρ. Ότι η ειρήνη στη Μέση Ανατολή θα έρθει μόνο, όταν οι Άραβες αποφασίσουν να αγαπήσουν τα παιδιά τους, περισσότερο απ’ ό,τι μισούν το Ισραήλ.